مدیریت مالی از نگاه مهدی کیائی (رتبه 34 کنکور)

فارغ التحصیل این رشته با تسلط به مباحث تئوری در حوزهای مختلف هم چون سرمایه گذاری وبانکداری وبیمه ومدیریت ریسک ومهندسی مالی وتامین اعتبار می‌تواند......

مدیریت مالی از نگاه مهدی کیائی (رتبه 34 کنکور)

برای مشاهده فیلم معرفی رشته مدیریت مالی کلیک کنید 


مهدي کيائي

رتبه 34 کشوري کنکور سراسري91 

با توجه به روندجهاني شدن اقتصاد کشورها، متخصصان مالي کشور، بايستي با نظام‌هاي مالي جهاني و شيوه‌هاي سرمايه‌گذاري و ابزارهاي مالي پيشرفته آشنايي داشته باشند تا کشور بتواند موقعيت مالي خود را در دنياي متلاطم امروز تثبيت کند. رشته مديريت مالي در همين راستا ايجاد شده است...

در اين رشته دانشجويان با تئوري‌هاي نوين مديريت مالي و کاربرد آنها آشنا مي‌شوند و در نهايت مي‌توانند با ارائه راهکار‌هايي براي بسط و توسعه سرمايه‌گذاري، گام‌هاي مؤثري در حل مشکلات اقتصادي کشور بردارند. دانش‌آموختگان مديريت مالي علاوه بر توانايي تجزيه و تحليل و حضور فعال در بازارهاي مالي مي‌توانند وضعيت مالي شرکت‌ها و مؤسسات را مورد ارزيابي قرار دهند و در اخذ تصميمات مالي مؤثر در سازمان‌ها، نقش اساسي ايفا کنند.

 

آينده شغلي:

فارغ التحصيل اين رشته با تسلط به مباحث تئوري مديريت مالي در حوزه هاي مختلف همچون سرمايه گذاري و بانکداري و بيمه و مديريت ريسک و مهندسي مالي ( ارائه روش هاي نوين مالي ) تامين مالي و اعتباري مي تواند در پست هاي مرتبط سازماني از جمله معاونت مالي ( در مفهوم جديد آن ) ومعاونت سرمايه گذاري و تامين مالي اعتبارات مالي در بانک ها و ارزيابي اقتصادي پروژه ها و شرکت هاي سرمايه گذاري و بورس اوراق بهادار و غيره مشغول بکار شوند. اين رشته در حال حاضر داراي آينده شغلي بسيار مناسبي مي باشد.

دروس اصلي و تخصصي مديريت مالي:

مديريت مالي، پول و ارز بانکداري، بازاريابي و مديريت بازار، مديريت استراتژيک،زبان تخصصي، اقتصاد سنجي‌ مالي، رياضيات و کاربرد آن در مديريت مالي، آمار و کاربرد آن در مديريت مالي، توسعه اقتصادي و برنامه‌ريزي، حقوق بازرگاني، حسابداري صنعتي، اصول مديريت مالي، مباني مديريت سرمايه‌گذاري، مديريت مالي در ايران، نهادهاي پولي و مالي، نهادهاي پولي و مالي بين‌الملل، مباني مهندسي مالي، بازار پول و سرمايه، مباني ريسک و مديريت بيمه، برنامه‌ريزي مالياتي، متون مالي، مباني بانکداري و مديريت بانک،مباني تجزيه و تحليل صورتهاي مالي.

در اين بخش راجع به هر درس توضيح مختصري ميدم:

مديريت مالي: هدف: هدف اين درس تعليم روشها و تکنيکهاي متداول مالي به دانشجويان است تا بتوانند با بهره برداري از آن در تصميم گيريهاي مالي در سطح مديران مالي مؤسسات انجام وظيفه نمايند. به طور کلي در اداره امور سازمانهاي بازرگاني تنها انجام شرح وظايف مربوط به مديران مالي کافي نيست. تکنيکها و روشهاي متداول مالي يکي از مهمترين ابزارهايي است که مديران مالي بايد بدانند تا بتوانند در حفظ و حراست و بکار گرفتن منابع مالي مؤسسات خصوصي و يا ملي شده که جزء منابع ملي جامعه است حداکثر کارايي را داشته باشند.

پول و ارز بانکداري: هدف: آشنايي دانشجويان رشته هاي مديريت با مسائل پولي و بانکي و ارزي در ارتباط با مسائل اقتصادي بطور کلي و يا مسائل پولي و بانکي و ارزي کشور بالاخص مي باشد. در قشسمتهاي مختلف برنامه بيشتر به جنبه هاي اصولي مسائل پولي و بانکي و مخصوصاً سياستهاي پولي و مالي بانکهاي مرکزي توجه مي شود تا اين رشته بتوانند با آشنائي با عوامل مؤثر پولي و اعتباري چه درداخل و چه در ارتباط با امور اقتصادي بين المللي بهتر مسائل و مشکلات پولي و بانکي را درک نمايند.

بازاريابي و مديريت بازار: بازاريـابي (Marketing) به فرآيندي اطـلاق مي شود که کلـيه فعاليت هاي مربـوط به تحـقيقات ، توليد ، توزيع و فروش کالاها از قبل از توليد تا پس از فروش در طي آن هدايت مي شوند.

هدف: آشنا کردن دانشجويان با مفاهيم کلي مديريت بازار و کاربرد آن در رابطه با بيمه و نيازهاي جامعه در جهت خودکفايي و رفع نيازهاي مادي و معنوي و با توجه به شرايط موجود از نظر فرهنگي، اجتماعي، مذهبي و اقتصادي

مديريت استراتژيک: مديريت استراتژيک عبارت است از بررسي محيطي (هم محيط خارجي و هم محيط داخلي) تدوين استراتژي، اجراي استراتژي، ارزيابي و کنترل. بنابراين مديريت استراتژيک بر نظارت و ارزيابي بر فرصت ها (O) و تهديدهاي خارجي (T) و اقدام پيشگيرانه مناسب با توجه به نقاط قوت. (S) و نقاط ضعف (W) يک شرکت تاکيد دارد

هدف: آشنايي دانشجو با متغيرهاي استراتژيک در سازمانها و نحوه سياستگذاريها، هدف بنديها، برنامه ريزيها، و تصميم گيريهاي استراتژيک در سطح مديريت سازمانهاي صنعتي

اقتصاد سنجي‌ مالي: اقتصادسنجي با مطالعهٔ نظام‌مند پديده‌هاي اقتصادي با استفاده از داده‌هاي مشاهده‌شده سر و کار دارد.[۱] به عبارتي، اقتصادسنجي علم تحليلهاي آماري از مدلهاي اقتصادي است.[۲] همانطور که راينار فريش در اولين شماره مجله ايکانامتريکا توضيح مي‌دهد يکي شدن آمار، تئوري اقتصادي و رياضيات است که اقتصادسنجي را مي‌سازد(3).

رياضيات و کاربرد آن در مديريت مالي: هدف از اين درس آشنايي با کاربرد اين روشها و فنون در مسائل مديريت مالي است.

آمار و کاربرد آن در مديريت مالي: هدف از اين درس آشنا ساختن دانشجويان با مباني و روشهاي آماري است که در پژوهشهاي کاربردي مورد استفاده مديران مالي قرار مي گيرد.

توسعه اقتصادي و برنامه‌ريزي: هدف آشنايي دانشجويان با مفاهيم رشد،توسعه و برنامه ريزي اقتصادي در ارتباط با شرايط خاص کشورهاي در حال توسعه و همچنين برنامه ريزي و برنامه هاي توسعه اقتصادي در ايران.

حقوق بازرگاني: هدف: آشنا ساختن دانشجويان با نظام روابط بازرگاني و مسؤوليتهاي ناشي از اعمال تجاري و خصايص و تکاليف و حقوق اشخاص حقيقي و حقوقي حقوق تجارت

حسابداري صنعتي: هدف از درس حسابداري صنعتي آشنا ساختن دانشجويان با ماهيت هزينه ها و ساير اطلاعات اقتصادي و موارد استفاده مديريت از اين اطلاعات مي باشد. در اين درس مخصوصاً روي بسط و توسعه اطلاعات مربوط به قيمت تمام شده و نحوه استفاده از آن در امر تجزيه و تحليل ، برنامه ريزي و کنترل عمليات در مؤسسات صنعتي تأکيد گرديده است.

اصول مديريت مالي: هدف اين درس تعليم روشها و تکنيکهاي متداول مالي به دانشجويان است تا بتوانند با بهره برداري از آن در تصميم گيريهاي مالي در سطح مديران مالي مؤسسات انجام وظيفه نمايند.

مباني مديريت سرمايه‌گذاري: مديريت سرمايه گذاري، مديريت حرفه اي بر روي داراييهاي گوناگون و اوراق بهادار مختلف همچون سهام، اوراق قرضه، اوراق رهني، ... است تا بدان وسيله اهداف ويژه سرمايه گذاري و سود سرمايه گذاران بدست آيد.

مديريت مالي در ايران،

نهادهاي پولي و مالي،

نهادهاي پولي و مالي بين‌الملل: رئوس مطالب درس سازمانهاي پولي ومالي: 

1- پس انداز ها و تمرکز منابع مالي جامعه

2-روشهاي تشکيل سرمايه، محاسبه هزينه سرمايه  و انتخاب منبع تامين مالي

3-مشخصات بازارهاي پولي ومالي در کشورهاي در حال توسعه

4-پيش بيني روند فعاليتها در بازارهاي مالي، بازار سهام،بازار اوراق بهادار و بازار سرمايه

5-عوامل اقتصادي موثر برجريان پول وسرمايه ، تحولات بازارهاي مالي، تورم ، تغييرات نرخ بهره و مبادلات ارزي

6-نقش سيستم بانکي جديد در بازارهاي پولي ومالي ايران

7-منابع مالي خارجي ، وامها ، اعتبارات و ذخاير پولي بين المللي

8-نقش درآمد حاصل از صادرات نفت در بازارهاي مالي کشورهاي صادرکننده

9-بازار اسعار اروپا

10-مسايل جاري در امور پولي ومالي بين المللي

11-انواع سازمانهاي مالي و پولي بين المللي (سازمان ملل، بانک جهاني، صندوق بين المللي پول، شرکت مالي بين المللي، بانک بين المللي ترميم و توسعه، مؤسسه بين الملي توسعه)

12-تهيه گزارش تحقيقي توسط دانشجويان در رابطه با مسايل بازارهاي پولي ومالي 

 

بازار پول و سرمايه:

مباني مهندسي مالي:  ديريت مالي دو نوع بازار مالي از هم تفکيک مي شوند که عبارتند از:

1ـ بازارهاي سرمايه                   

2ـ بازارهاي پولي و بانکها  

در کشور ما در حوزه اقتصاد کلان يدر مکي از موارد بسيار مهم براي توسعه اقتصادي کشور بازار سرمايه و پول است. در واقع بورس يک کشور ابزاري براي ارزيابي  وضعيت اقتصادي آن کشور است.

بخش مالي اقتصادي هر کشور تامين‌کننده منابع مالي و فعاليتهاي حقيقي اقتصادي محسوب مي‌شود که به دو بخش تقسيم مي‌گرد:

بازار پولي که عمدتا توسط نظام بانکي يک کشور اداره مي‌شود که مهمترين کارکرد آن تامين اعتبارات کوتاه مدت است. بازار سرمايه که کارکرد اصلي آن تامين مالي بلند مدت مورد نياز در فعاليت‌هاي توليدي و خدماتي مولد مي‌باشد. بورس يک نهاد سازمان يافته‌اي است که از جمله نهادهاي عمده و اساسي در بازار سرمايه محسوب مي‌شود و در کنار ساير موسسات و سازمانها ،وظايف چندگانه‌اي را برعهده دارد.

بنابراين بازار پول بازاري است که در آن اوراق بهادار کوتاه مدت (با عمر کمتر از يکسال) داد و ستد مي شوند مثل اسناد خزانه يا اسناد تجاري ، ولي در بازار سرمايه  اوراق بهادار بلند مدت(با عمر بيش از يکسال) داد و ستد مي شوند. مثل سهام و اوراق قرضه بلند مدت.

 به طور کلي هر محيطي اعم از محيط سياسي ، اقتصادي ، اجتماعي و غيره به نوعي بر وضعيت بورس و بازار سرمايه يک کشور تاثير مي گذارد. به عنوان نمونه وضعيت توليد يک کشور، صادرات و واردات ، کاهش هزنيه هاي توليدي و بهبود روشهاي توليدي و صنعتي در کشور و به طور کلي همه عوامل محيطي را مي توان در روند رشد شاخص هاي اقتصادي کشور و در بطن بورس جستجو نمود زيرا يکي از ويژگيهاي حرکت به سوي توسعه اقتصادي اين است که مجموعه اقتصاد بتواند منابع پس انداز را به سوي سرمايه گذاريهاي مورد نياز اقتصاد ملي و در صورت مازاد به سرمايه گذاريهاي خارجي هدايت کند. اين وظيفه اي است که توسط بازار سرمايه انجام مي شود.

مباني ريسک و مديريت بيمه:

جزو لاينفک يک مديريت خوب است و چيزي است که بسياري از مديران ان را به يک يا چند صورت بکار مي گيرند.تحليل يا برنامه ريزي کلان براي يک پروژه يا ارزيابي اقتصادي مثال هاي اشنايي هستند.بعنوان مثال تخمين احتمالي هزينه يا بودجه,خريد حق بيمه,تصحيح مواد قرارداد يا بر عهده گرفتن مشاوره انجمن طي بر نامه ريزي پروژه.

اگرچه عبارت "ريسک" ممکن است در بر عهده گيري اين فعاليت ها بکار گرفته نشود مفهوم و تدبير ريسک محوري و مرکزي بوده و فعاليت ها يک هدف مشترکي را دنبال مي کنند.

بسياري از کميته هاي دولتيNSWپروژه هايي بر عهده مي گيرند که شامل هزينه هاي تاسيساتي قابل توجهي هستند.سه جنبه ي اين پروژه ها مديريت ريسک را مطلوب مي کند:

-اندازه گيري ريسک آن ها اشاره مي کند به اين نکته که ممکن است ضرر هاي احتمالي زيادي وجود داشته باشد در صورتيکه بدقت مديريت نشوند.اينگونه پروژه ها ممکن است همچنين شامل نقدينگي هاي نا متوازني باشند,زمانيکه نخستين سرمايه گذاريهاي بزرگ ضروريند قبل از اينکه هر گونه بازگرداني بدست بيايد.

برنامه‌ريزي مالياتي

متون مالي

مباني بانکداري و مديريت بانک

مباني تجزيه و تحليل صورتهاي مالي

 


Menu