معرفی رشته روان شناسی
نویسنده: فاطمه فهیمیان دانشجوی رشته روانشناسی دانشگاه خوارزمی
به طور کلی علم روانشناسی علم مطالعة رفتار و فرایندهای ذهنی انسان است. از موضوعات مورد بحث در این رشته میتوان به احساس، ادراک، انگیزش، هیجان، خودآگاه، ناخودآگاه و . . . تأثیر هر یک بر تعاملات انسانها با محیط اطراف خود (رفتار) اشاره کرد.
یک روانشناس موفق دارای ویژگیهایی از جمله روحیة کمک و همدلی با انسان اما باید این را هم در نظر داشته باشیم که روحیة کمک و همدلی مستلزم روحیة مقاومت،تصمیمگیری و حل مسأله است. به عبارتی یک روانشناس موفق از کمک به انسانها لذت میبرد از مشکلات آنها احساس ناراحتی میکنند اما نباید مشکلات آن برای روانشناس هم ایجاد مشکل کند و تأثیر منفی بر زندگی و تعاملات او بگذارد.
واحدهای درسی درون پایه، تخصصی و اختیاری کارشناسی روانشناسی که در مجموع با احتساب دروس عمومی 138 واحد است.
واحد | نام درس | واحد | نام درس | واحد | نام درس | واحد | نام درس |
2 | آسیبشناسی اجتماعی | 2 | انگیزش و هیجان | 2 | روانشناسی اجتماعی | 2 | مباحث انسانی روانشناسی 1 |
2 | تاریخ و مکاتب روانشناسی و نقد آن | 2 | روانشناسی یادگیری | 2 | متون روانشناسی به انگلیسی 1 | 2 | مباحث انسانی روانشناسی 2 |
2 | آسیبشناسی روانی کودک و نوجوان | 2 | روانشناسی شخصیت | 2 | متون روانشناسی به انگلیسی 2 | 2 | آمار توصیفی |
2 | نظریههای مشاوره و روان درمانی | 2 | آسیبشناسی روانی 1 | 2 | آشنایی با فلسفة اسلامی | 3 | آمار استنباطی |
2 | روانشناسی سلامت | 2 | آسیبشناسی روانی 2 | 2 | روانسنجی | 2 | فیزیولوژی اعصاب و نمو |
2 | روانشناسی و مشاوره خانواده | 2 | آموزههای روانشناسی در قرآن و حدیث 1 | 3 | روش تحقیق \(کمی و کیفی) | 2 | احساس و ادراک |
2 | روانشناسی صنعتی- سازمانی | 2 | آموزههای روانشناسی در قرآن و حدیث 2 | 2 | روانشناسی فیزیولوژیک | 2 | مبانی جامعهشناسی |
2 | روانشناسی جنسیت (اختیاری) | 3 | روانشناسی تجربی | 2 | روانشناسی اجتماعی کاربردی | 2 | مبانی راهنمایی و مشاوره |
2 | روانشناسی اعتیاد (اختیاری) | 2 | روانشناسی کودکان با نیازهای ویژه 1 | 2 | فلسفة علم روانشناسی | 2 | معرفتشناسی |
2 | راهنمایی و مشاوره تحصیلی و شغلی | 2 | روانشناسی کودکان با نیازهای ویژه 2 | 2 | روانشناسی دین | 2 | روانشناسی از دیدگاه اندیشمندان مسلمان |
2 | روانشناسی تبلیغات و رسانه (اختیاری) | 2 | روانشناسی شناختی | 2 | روانشناسی سالمندی (اختیاری) | 2 | روانشناسی تحولی 1 |
2 | شیوههای اصلاح و تغییر رفتار | 2 | روانشناسی تربیتی | 2 | کاربرد کامپیوتر در روانشناسی | 2 | روانشناسی تحولی 2 |
2 | توانبخشی کودکان با نیازهای ویژه | 2 | اصول روانشناسی بالینی | 2 | آزمونهای روانشناختی 1 | ||
2 | فنون مشاوره و رواندرمانی | 2 | بهداشت روانی | 2 | آزمونهای روانشناختی 2 | ||
3 | پژوهش (عملی- انفرادی) در روانشناسی | 2 | مدیریت استرس |
گزینشهای کارشناسی ارشد (وزارت علوم)
زیر گروه (1) ← روانشناسی عمومی: شناخت مسائل روانشناسی و علل رفتارهای انسان (زمینة پژوهشی پررنگتر)
روانشناسی بالینی (شناخت ناهنجاریهای شناختی، هیجانی، رفتاری و اجتماعی و ... و درمان آنها): اختلالات و ناهنجاریهای بزرگسالان (اگر ناهنجاری، مختص فقط بزرگسالان نباشد ودر هر سنی شایع باشد اگر فرد بزرگسال باشد به روانشناس بالینی مراجعه میکند. | زیر گروه (2) |
روانشناسی بالینی کودک و نوجوان: اختلالات و ناهنجاریهای کودک و نوجوانان (اگر ناهنجاری مختص فقط کودک و نوجوان نباشد و در هر سنی شایع باشد اگر فرد کودک و نوجوان باشد به روانشناس بالینی کودک و نوجوان مراجعه میکند. | |
روانشناسی خانواده: اگر ناهنجاری مورد نظر ارتباط مستقیم با رفتار خانواده داشته باشد به روانشناس خانواده مراجعه میشود و فرد تحت خانواده درمانی قرار میگیرد. |
زیر گروه (3) ← کودکان استثنایی: بررسی مسائل مربوط به کودکان استثنایی (مانند عقبماندة ذهنی، کمبینا، نابینا و کسانی که دارای اختلالات جسمی، حرکتی و ذهن هستند.)
زیر گروه (4) ← روانشناسی صنعتی- سازمانی: بررسی مسائل مربوط به نیروی انسانی و جنبههای کار و رابطة بین انسانها در محیط کار
زیر گروه (5) ← روانسنجی: مجموعة شیوههایی برای تبدیل حالت کیفی پدیدههای روانی به حالت کمی (نیازمند پایة آمار قوی)
زیر گروه (6) ← روانشناسی تربیتی: مسائل مربوط به آموزش و یادگیری و ویژگیها و ارزشیابی یادگیرندگان
گرایشهای کارشناسی ارشد (وزارت بهداشت)
زیرگروه 1← روانشناسی بالینی
زیرگروه 2← روانشناسی بالینی کودک ونوجوان
زیرگروه 3← روانشناسی سلامت: تمرکز بر افزایش سلامتی و پیشگیری از بیماری و درمان آن
زیرگروه 4← بهداشت روان: پیشگیری اولیه از بیماری در سطح جامعه
درآمد
روانشناسی یکی از رشتههای گسترده و کاربردی است که مشاغل متعددی را دربرمیگیرد و افراد فارغالتحصیل میتوانند درآمد مناسب و چشمگیری داشته باشند اما بدیهی است که هر چه مدرک تحصیلی و به عبارتی عیار علمی و سابقة فرد بالاتر باشد میزان درآمد او هم بالاتر است. اما یادمان نرود که در هر رشتهای که باشیم به شرط عشق و علاقه به تحصیل در آن رشته و کار میتوانیم بهترین درآمدها را کسب کنیم.