ثنا فتاحی: تحلیل کنکور تجربی 92 از نگاه یک کنکوری

در روزهای گرم تابستان کنکور تجربی که امسال برگزار شد تفاوت‌های اساسی با سال‌های قبل و مخصوصاً 90 و 91 داشت.

ثنا فتاحی: تحلیل کنکور تجربی 92  از نگاه یک کنکوری

ثنا فتاحي – ميانگين تراز 8000-منطقه دو – اهواز

گفتگو با :مهزاد حسني‌مقدم 


در روزهاي گرم تابستان کنکور تجربي که امسال برگزار شد تفاوت‌هاي اساسي با سال‌هاي قبل و مخصوصاً 90 و 91 داشت.

هم شيوه‌ي طرح سوالات تغيير کرده بود و هم نوع سوالات.

در اين تحليل به بررسي درس به درس کنکور 92 مي‌پردازم.

1- ادبيات

با توجه به اين که 9 سوال از 25 سوال، هر ساله مربوط به مبحث قرابت معنايي است؛ اين امر حاکي از اهميت فوق‌العاده اين مبحث است.

در کنکور امسال يک سوال قرابت معنايي مربوط به قسمت توضيحات يکي از درس‌هاي پيش بود که نشان دهنده‌ي وارد شدن سوالات اين مبحث به کنکور است.

 8 سوال ديگر در قسمت پاسخ‌ها داراي ادبيات کاملاً جديد بود که داوطلبان علاوه بر درک ادبي بالا مي‌بايست داراي قدرت درست خواندن ادبيات نيز مي‌بودند.

 سبک سوالات تاريخ ادبيات نيز اندکي متفاوت بود. از اين رو توصيه من به دانش آموزان سال سوم توجه ويژه به کتاب درسي و خواندن با دقت قسمت تاريخ ادبيات ابتداي هر درس است.

تا جايي که مي‌توانيد ازخلاصه برداري هاي بي‌فايده بپرهيزيد. ساير مباحث مشابه سال قبل طرح شده بود.

 

2- عربي

سوالات اين درس اندکي چالش برانگيزتر از سال گذشته بود و در کل توصيه‌ي من توجه بيشتر به مبحث ترجمه و لغات پايان کتاب است.

 

3- دين و زندگي

مشابه هر سال، سوالات اين درس به سمت توجه ويژه به آيات و مفهومي شدن پيش مي‌روند.

بااين حال با توجه ويژه به متن کتاب درسي و بررسي دقيق مفاهيم آيات مي‌توان به درصدهاي خوبي در اين درس رسيد.

 

4- زبان

تعداد سوالات بخش واژگان اين درس امسال از 6 به 8 افزايش يافته بود.

 اين نشانگر توجه ويژه طراحان به بخش واژگان است. در نتيجه تعداد سوالات قسمت Passage از 10 به 8 کاهش يافته بود.

در قسمت Close passage امسال، واژگان موجود در گزينه‌ها مانند هر سال خارج از متون کتاب‌هاي درسي بود.

 دانش آموزان سال سوم بهتر است از منابع واژگان معرفي شده براي کنکور توسط طراحان کانون بهره مند شوند.

 

5-زمين

سوالات اين درس در حال پيش رفتن به سمت مطالعه‌ي دقيق متن کتاب و خط به خط آن است.

 پس داوطلبان عزيز حتي‌المقدور از پرداختن به کتب کمک درسي بپرهيزند و خود کتب درسي را دقيق مطالعه کنند.

 

6-رياضي

تعداد سوالات آناليز و احتمال امسال به 5 رسيده بود و اين افزايش تعداد نشان‌دهنده‌ي اهميت اين دو مبحث ساده ولي مهم است.

 هيچ سوالي از مبحث لگاريتم طرح نشده بود و فقط يک سوال از مبحث تابع‌نمايي قسمت رشد و زوال طرح شده بود. در کل سوالات امسال هم‌سطح سوالات رياضي سال‌هاي 90 و 91 بود.

 

7-زيست

مطمئنا شنيده‌ايد که سوالات زيست امسال سخت شده است. نگاه طراحان محترم از سال گذشته در حال دقيق‌تر شدن به خط به خط کتاب درسي و سنجش توانايي ترکيب مطالب توسط دانش آموزان است.

 9 سوال از دوم، 15 سوال از سوم، 6 سوال پيش 1، 15 سوال پيش 2 و 5 سوال ترکيبي از مجموع سوالات بودند.

نوع جديدي از سوالات با عنوان چند مورد صحيح است که براي بار اول در سال 91 طرح شده بود و اين يک سوال در کنکور 92 به 5 سوال افزايش يافته بود. دوستان سومي من بودجه بندي سوالات نشان‌دهنده‌ي افزايش اهميت پيش 2 در کنکور زيست شناسي است. 6 فصل پيش 2 و مخصوصاً چهار فصل پاياني آن نزديک به  سوالات کنکور را به خود اختصاص داده است که عمده‌ي آن از فصل آغازيان است. چون در اين فصل ويژگي آغازيان گوناگون در طول فصل مطرح مي‌شود. توانايي ترکيب اين ويژگي‌ها بسيار مهم است. سوالات ژنتيک کنکور امسال نسبت به سال‌هاي گذشته وقت گيرتر بود، پس بهتر است با تمرين هر چه بيشتر سوالات اين مبحث سرعت حل خود را افزايش دهيد.

در مورد سوالات ترکيبي که غالباً چهار تا پنج تست در هر سال است شما بايد بتوانيد مطالب سال‌هاي مختلف را ترکيب کنيد.

 

8-فيزيک

سوالات اين درس يک درجه سخت‌تر از سال گذشته بود. در اين درس، سرعت حل سوالات حرف اول را مي‌زند. اهميت پيش 1 و سوم در اين درس بالاتر است چون هر دو با چهار فصل سوالات محاسباتي زيادي را به خود اختصاص مي‌دهند.

 ازسال اول فقط از دو فصل پاياني سوال طرح شده بود با توجه به اين که کنکور فيزيک 92 رشته‌ي رياضي از فصل 3 سال اول يک سوال از شکل طراحي شده بود و هر چند سال يک بار طراحان علاقمند به طرح سوال از اين قسمت هستند، نگاهي کوتاه به شکل‌هاي فصل 2 و 3 و قسمت منابع انرژي فصل 1 خالي از لطف نخواهد بود.

 

9-شيمي

سوالات درس شيمي به ترتيب سال‌هاي دوم سوم و چهارم طرح مي‌شوند.

در مورد سوالات سال دوم، سوالات هم سطح سال‌هاي گذشته بود. در مورد سال سوم يک سوال در مورد قانون هس متفاوت با سال‌هاي گذشته بود. به اين صورت که خود واکنش مستقيماً داده نشده بود و آنتالپي آن را مي‌خواست. در مورد سال چهارم واکنش صابوني شدن به صورت مسأله طرح شده بود که براي بار اول بود. واکنش‌هاي ثابت تعادل محاسبات بيشتري نسبت به سال قبل داشت. پس در کل مي‌توان گفت داوطلبان عزيز ضمن توجه کافي به متن کتاب درسي به خصوص در مورد دو فصل آخر کتاب پيش، کتاب سال سوم و فصل‌هاي 1 و 2 و 5 کتاب سال دوم که بيش‌تر جنبه‌ي حفظي دارند، به تعداد کافي مسأله نيز حل کنند تا درگير کمبود وقت در پاسخ دادن به سوالات شيمي نباشند.

با آرزوي موفقيت شما عزيزان

ثنا فتاحي

Menu