جواد مومنی:تحلیل زبان انگلیسی کنکور تجربی92

در نوشته‌ی زیر ضمن بررسی قسمت‌های مختلف سؤالات انگلیسی آزمون تجربی، به مقایسه‌ی میان سؤالات زبان گروه ریاضی و تجربی نیز می‌پردازیم.

جواد مومنی:تحلیل زبان انگلیسی کنکور تجربی92

 

در نوشته‌ي زير ضمن بررسي قسمت‌هاي مختلف سؤالات انگليسي آزمون تجربي، به مقايسه‌ي ميان سؤالات زبان گروه رياضي و تجربي نيز مي‌پردازيم.


گرامر

 

امسال در سؤالات بخش گرامر، همانند سال گذشته، 4 سؤال مطرح شده، با اين تفاوت که يکي از سؤالات داراي دو جاي خالي است، اين تغيير جزئي در سؤالات گرامر را در سؤالات گروه رياضي نيز مشاهده مي‌کنيم و در مجموع 4 سوال با 5 جاي خالي داريم. در سؤال اول که داراي دو جاي خالي است، هر دو جاي خالي در مورد افعالي دوکلمه‌اي است و مربوط به کتاب سال سوم؛ در حالي‌که در گروه رياضي جاي خالي اول مربوط به ربط‌دهنده‌ها و پيش‌دانشگاهي و جاي خالي دوم مربوط به اسم مصدر (سال سوم) است. هر سه سؤال باقي‌مانده‌ي گرامر در گروه تجربي از کتاب پيش‌دانشگاهي طرح شده‌اند: سؤال 77 ربط‌دهنده‌ها، سؤال 78 مبحث enough و سؤال 79 شکل گذشته‌ي افعال Modal. در مجموع مي‌توان گفت سطح دشواري سؤالات گرامر نسبت به سال‌هاي گذشته تغييري نکرده است و با سؤالات گروه رياضي تقريباً برابر است.

 

واژگان

 

تغيير جزئي ديگري که در ساختار آزمون رخ داده زياد شدن تعداد سؤالات واژگان از 6 به 8 است؛ در ميان گزينه‌ها واژگان بيش‌تري از کتاب پيش‌دانشگاهي مطرح شده است، هم‌چنين در ميان پاسخ‌ها، برتري نسبي با واژگان کتاب پيش‌دانشگاهي است. مي‌توان گفت سطح دشواري واژگان در دو گروه رياضي و تجربي يک‌سان است؛ اگرچه سؤال 87 که درباره‌ي اصطلاح breathe heavily است ممکن است براي دانش‌آموزان ناآشنا و دشوار به حساب آيد.

 

Cloze Test

 

در اين قسمت، همانند سال‌هاي گذشته 5 سؤال داريم که از آن‌ها يک سؤال مربوط به گرامر است، سؤال 92، مربوط به بحث ربط‌دهنده‌هاي دليل، متن اين قسمت درباره‌ي salaries,Wages (مزد و حقوق) مي‌باشد و حضور اصطلاح payments in kind {حق‌الزحمه به صورت غيرپولي} که در کتاب‌هاي درسي مطرح نشده، باعث دشوار شدن متن شده است. در ضمن پاسخ سؤال 89، article {فقره، قلم} در کتاب‌هاي درسي نيامده است. در مجموع مي‌توان گفت سؤالات اين قسمت در کنکور تجربي نسبت به قسمت مشابه در کنکور رياضي به‌طور محسوسي دشوارتر است.

 

درک مطلب

 

تغيير جزئي ديگر در ساختار آزمون کم شدن تعداد سوالات درک مطلب از 10 به 8 است. متن 1 چهار سؤال و متن 2، نيز چهار سوال دارد. در متن 1، همانند متن اول در کنکور رياضي، يک سؤال از نوع Main Idea و سه سؤال Restatement داريم. طول متن 1 در آزمون تجربي و سطح دشواري واژگان و جملات آن با متن اول کنکور رياضي يک‌سان است. امّا متن دوم در کنکور تجربي نسبت به متن دوم کنکور رياضي طولاني تر و واژگان و جملات آن دشوارتر است. در اين متن هر چهار سؤال از نوع Restatement هستند.

 

 

Menu