گفت‌وگو با قهرمان پیوستگی؛ صبا متولیان دانش‌آموز دوازدهم ریاضی

گفت‌وگو با قهرمان پیوستگی؛ صبا متولیان دانش‌آموز دوازدهم ریاضی-

گفت‌وگو با قهرمان پیوستگی؛ صبا متولیان دانش‌آموز دوازدهم ریاضی


نام نام خانوادگی : صبا متولیان 

میانگین تراز : 6054

تحصیلات و شغل مادر : دکترا ، کارمند وزارت نفت

تحصیلات و شغل پدر : دکترا ، هیأت علمی 

نام شهر و استان : تهران

مصاحبه گر : آزاده درخشانی 

 

با توجه به اهمیت امتحانات نهایی و تاثیر مثبت آن در کنکور برای این دوران چه برنامه‌ای داشتید؟

در ایام امتحانات نهایی بیشتر وقتم را روی حل نمونه امتحانی گذاشتم. برای دروس اختصاصی اول نمونه سوال حل می‌کردم و ایراداتم را پیدا می‌کردم و بعد درس را می‌خواندم اما برای دروس عمومی اول درس را می‌خواندم سپس سوال حل می‌کردم. این روش بسیار کمک کننده بود.

 

اگر به دوران نوروز برگردید چه برنامه‌ای خواهید داشت؟

آزمون بیشتری حل می‌کردم فرصت بیشتری را به تست زدن اختصاص می‌دادم، چون من در نوروز بیشتر وقتم را صرف مطالعه کردم اما بعدا فهمیدم از آزمون‌ها نکات بیشتری یاد می‌گیرم یعنی اگر از بازیابی استفاده کنم یادگیری بیشتری رخ می دهد من الان تست محور جلو می‌روم.

 

اهمیت کدام کنکور برای شما بیشتر بوده است؟ 

من ابتدای سال هدف اصلی‌ام کنکور اردیبهشت بود چون به نظرم فاصله بین دو کنکور و فرصت جبران کم بود اما بازه‌هایی از سال را از دست دادم و مجبور شدم روی کنکور تیر تمرکز بیشتری داشته باشم و با به تاخیر افتادن کنکور تیر وقت بیشتری برای مطالعه پیدا کردم. نتایج کنکور را که دیدم انگیزه بیشتری گرفتم چون دیدم الان واقعاً فرصت آخر است و جای اشتباه وجود ندارد و بیشتر باید روی کنکور تیر تمرکز کنم.

 

بعد از نیم‌سال اول دو برنامه در برنامه راهبردی داشتید، برنامه نرمال و پیشروی سریع شما کدام را پیش بردید؟

با توجه اینکه در برنامه مدرسه و تدریس دبیران برای دروس مختلف فرق می‌کرد اما تمرکز من این بود که برنامه پیشروی سریع را کار کنم. درس ریاضیات را بیشتر پیشروی سریع می‌زدم، فیزیک و شیمی را عادی.

تا آزمون بعدی برای مرور و زدن تست بیشتر همه تست ها را می‌زدم و همه تست ها عادی و نرمال را بررسی می کردم.  

 

کنکور اردیبهشت را چطور ارزیابی می‌کنید؟ برای کنکور تیرماه چه برنامه‌ای دارید؟ 

کنکور اردیبهشت آسان بود اما فکر می‌کنم چون بالاخره اولین کنکور بود شاید عوامل دیگری هم روی نتیجه تاثیر داشت، من برای کنکور تیر بیشتر برای اصلاح اشتباهات کنکور اردیبهشتم تلاش می‌کنم.ریاضی به نسبت راحت و قابل حل بود.

شیمی کمی سخت بود مخصوصا حفظیات.

 

آیا طبق برنامه راهبردی پیشروی کردید؟

بله، تمام تلاشم این بود با برنامه راهبردی جلو بروم. با وجود تمام سختی‌ها مثل هماهنگ نبودن برنامه راهبردی و مدرسه همه تلاشم هماهنگی با برنامه راهبردی بود حتی شده در برخی از درس‌ها و اگر عقب می‌افتادم خودم را مجبور می‌کردم تا آزمون بعدی به برنامه برسم.

 

آیا دفتربرنامه ریزی دارید؟ 

بله، تقریباً از نیم‌سال دوم شروع به برنامه ریزی جدی‌تر کردم. دفتر برنامه ریزی علاوه بر اینکه ذهن را سازماندهی می‌کند و نقشه راه را نشان می‌دهد به آرامش ذهنم هم کمک می‌کرد و مجبور نبودم هر لحظه فکر کنم باید چیکار کنم. نوشتن صفحات راه را نشان می دهد .

 

آزمون‌های کانون چه تاثیری برای شما داشته است؟

شناختی که آزمون های کانون به من می‌داد خیلی در روند درس خواندنم تأثیر می‌گذاشت اینکه می‌فهمیدم کجا نقطه ضعف و قوتم است و با توجه به این موضوع برنامه ریزی بهتری انجام می‌دادم. در واقع نقطه ای عمل می کرد و شناسایی در همان نقطه اتفاق می افتاد .

 

مهندسی منابع شما چطور بوده است؟

الان برای جمع بندی بیشتر از کنکورها و آزمون های گذشته استفاده می‌کنم اما در طول سال تلاش می‌کردم با توجه به تسلطم در هر درس منبع مناسب استفاده کنم. مخصوصا از منبع هایی استفاده می‌کنم که پاسخنامه قوی داشته باشند.

 

نقش خانواده در دوران کنکور برای شما چطور بوده است؟

خانواده من بسیار حامی بودند و حتی از من مشتاق تر بودند و سعی می‌کردند محیط آرامی برای درس خواندن ایجاد کنند و همیشه بهم انرژی می‌دادند. حمایت عاطفی و مالی ایشان شامل حالم شده و از همین جا از والدینم تشکر می‌کنم.

 

اگر نتیجه دلخواه را در آزمون کسب نمی‌کردید، عکس العمل خانواده چه بود؟

 با توجه به این که عملکرد من برای خانواده مهم هست بالاخره خانواده تحت تاثیر قرار می گرفتند و ناراحت می‌شدند اما تلاش می‌کردم با برنامه ریزی درست در آزمون بعدی عملکرد بهتری داشته باشم و باعث طیب خاطرشان شوم. با همه اینها خانواده هیچ وقت سرزنش نمی‌کردند و همیشه نقش حامی داشتند.

 

مهم‌ترین ویژگی شما دردوران تحصیلی چه بوده است؟ 

من تلاش می‌کنم استمرار را حفظ کنم و همیشه پیوسته درس می‌خوانم و خلاصه نویسی می‌کنم و تست می‌زنم و اگر خسته می‌شدم استراحت می‌کردم و دوباره ادامه می‌دادم استمرار وصبوری مهم ترین  ویژگی من هست.

 

پیشنهاد شما برای کنکوری‌ها چیست؟

 قدر این ایام را بدانند تک تک و ثانیه به ثانیه این دوران مهم هست فراموش نکنید که دیگر فرصتی نداریم و باید جوری تلاش کنیم و جمع بندی درست انجام بدهیم تا نتیجه  دلخواه و درست داشته باشیم.

 

چطور با کانون آشنا شدید؟ 

صحبت با دوستان باعث آشنایی من با کانون قلم‌چی شد و تصمیم گرفتم در آزمون‌ها شرکت کنم. در برخی مواقع هم تبلیغات کانون را دنبال می‌کردم.

 

آیا در آزمون‌ها غیبت داشتید؟ 

تمام تلاشم را کردم که غیبت نداشته باشم ولی نهایتا در یک یا دو آزمون آن هم چون در ایام امتحانات ترم بود و به آزمون های تشریحی نمی‌رسیدم، غیبت داشتم البته بعد از امتحان آزمون آن درس را شرکت می‌کردم به نظرم آزمون دادن حتی با نتیجه نامطلوب بهتر از آزمون ندادن است چون باعث می‌شود نقاط ضعف و قوت خودمان را بدانیم و درست تر برنامه ریزی کنیم.



Menu