گفتگوبا ملیکا الهی شیروانی ؛ قهرمان پیوستگی هشتم از شیروان

برای مطالعه فارسی خواندن کتاب درسی بسیار مهم است و بررسی کردن ریز به ریز کتاب حتی بسم الله کتاب هم مهم است. اگر اینگونه بخوانید مطمئن باشید اثر می‌کند.

گفتگوبا ملیکا الهی شیروانی ؛ قهرمان پیوستگی هشتم از شیروان

نام و نام خانوادگی : ملیکا الهی شیروان

پایه : پایه هشتم متوسطه اول

نام شهر و استان : شیروان،خراسان شمالی

شغل و تحصیلات مادر : خانه دار ، دیپلم

شغل و تحصیلات پدر : آزاد ، دیپلم

میانگین تراز : 6988

تعداد آزمون هایی که شرکت کرده‌اید: 72 آزمون اصلی

سال های حضور درکانون: 3 سال


مصاحبه‌گر: زهرا سروش


شما چگونه با کانون آشنا شدید ؟

از طریق خواهر بزرگترم . بله ایشان قبلا عضو کانون بودند و الان دبیر شیمی هستند و در دانشگاه فرهنگیان مشهد درس می خواندند و مدرک کارشناسی را با موفقیت گرفتند و  اکنون هم در دانشگاه فردوسی مشهد مشغول به سپری کردن دوره کارشناسی ارشد هستند.


 شیوه برنامه ریزی تان برای امتحانات نهایی چیست؟ 

اولین منبع مهم و حیاتی من کتاب درسی است و تا آن را کامل متوجه نشوم سراغ چیز دیگری نمی‌روم . پس از آن جزوه معلم و سپس تست های کتاب های آبی کانون برای تسلط به محتوای کتاب درسی کمک شایانی می کنند.


از مدرسه تیزهوشان بگویید.

در کلاس و مدرسه ما بهترین اوقات زندگی ام را گذراندم به خصوص که در سنین نوجوانی واقعا به همچین مدرسه ای نیاز است. مدرسه ای که عاری از هر گونه مطالب ناخوشایند و جو نادرست میان نوجوانان است و رقابت سالمی که در مدرسه وجود دارد باعث پیشرفت دو چندان و هموار شدن بیشتر راه برای رسیدن به شغل و هدف مناسب می شود.


برنامه تان برای تابستان چیست؟ پیش خوانی می کنید یا مرور هشتم را انجام می دهید؟ 

از نظر من هر دو این موارد در کنار هم مکمل هستند و برای رسیدن به حالت مطبوع در پایه نهم می بایست هر دو این موارد انجام شود اما شخص بنده کمتر پیش می آید در تابستان اساسی مرور دروس سال گذشته را انجام دهم و به طور خلاصه وار از درسنامه کانون استفاده می کنم.کتاب تابستان مباحث سال بعد را برای پیش خوانی خیلی جذاب خلاصه و مطالب مهم را درچین کرده است پس تمام سعیم را می کنم از آن استفاده کنم.


پیوستگی در آزمون ها چگونه توانست باعث پیشرفت شما شود؟ 

در کانون یک برنامه منظم وجود دارد و زمانبندی های منظم برای آزمون . اینکه دانش آموزی در مدت دو هفته نتوانسته برنامه را اجرا کند سستی او را در همان دو هفته نشان می‌دهد و باید در آزمون شرکت کند تا با دیدن نتیجه به خود بیاید و در دو هفته بعد جبران کند و پیوستگی ها این امر را ممکن می‌سازند. شاید لحظه ای وسوسه شرکت نکردن در آزمون بر سرم می زد اما باید شجاع می بودم و شکست را در آن آزمون می پذیرفتم البته شکستی که سبب مشتاق شدن بیشتر من برای شرکت در آزمون ها می‌شد.


آیا در آزمون های هدف گذاری شرکت می کردید؟

در برخی آزمون های هدفگذاری شرکت می کردم و انگیزه ام سنجش میزان یادگیری ام در هفته سپری شده بود آزمون های هدف گذاری به من نشان می‌دادند که اگر درست تلاش کردم درصد خوبی را به دست آوردم که هیچ اگر نه و درصد هایم تعریفی نداشت یعنی یک هفته گذشته زمان های زیادی را به بطالت سپری کرده ام و باید در این یک هفته جبران کنم.


مطابق برنامه راهبردی درس می خواندید ؟ چگونه شخصی سازی می‌کردید. 

چون بنده در پایه هشتم قرار دارم و زیاد پایه حیاتی نیست و دروس مدرسه ما کمی دشوارتر هستند و معلم ها سخت گیر تر تمام سعیم را می کردم که مطابقه برنامه راهبردی و آزمون های کانون پیش بروم زیرا این برنامه یکی از بهترین برنامه هایی است که می توان به یک دانش آموز در طول سال تحصیلی معرفی کرد و خیلی اوقات  حتی برنامه کانون را عملی هم می کردم . در مورد شخصی سازی بنده اول کتاب درسی را خوب می‌خواندم و سپس در صورت داشتن زمان تست های کتاب آبی کانون را هم مطالعه می کردم. زیرا این کتاب یکی از بهترین کتاب ها برای تسلط بر روی کتاب درسی و خواندن مفهومی آن است.


از کدام یک از کارنامه های جعبه ابزار کارنامه استفاده می کردید؟ 

کارنامه آزمون ها و 5 نوع درس را خیلی دوست دارم. کارنامه 5 نوع درس به من یادآوری می کرد که باید حواسم به چه درس هایی بیشتر باشد و همیشه دوست من بوده و کارنامه آزمون ها دارای رتبه ها و تراز ها و درصد های هر آزمونم بود و به من کمک می کرد که ذهنیتم را در مورد هفته سپری شده تصحیح کنم


دستاورد شما از شرکت در آزمون های کانون چه بود؟

مدیریت زمان در تمام لحظات زندگی را به خوبی یادگرفتم و وارد محیط جدیدی که سرشار از روحیه بود شدم. انواع کارنامه های کانون و درسنامه ها و صفحه مقطع ، رتبه بندی ها و مشخص کردن قهرمانانی که با خودشان مسابقه می دهند و کمی هم خود را در جمع هم سن و سالان محک می زنند انگیزه را برای درس خواندن دو چندان و من را برای رسیدن به نتیجه مطلوب تر مشتاق تر می کرد.


روشتان برای تحلیل آزمون ها چگونه بود؟ 

تمام سعیم را می کردم که همه سوالات را بررسی کنم و اگر دانش آموزی بخواهد تحلیل کند بهتر است تمام سوالات را مجدد تحلیل کند اما زمان به من اجازه را نمی داد و به همین دلیل تنها سوالات بدون پاسخ و نادرست را تحلیل می کردم.


 روش مطالعه خود در درس علوم را توضیح دهید.

علوم یک درس بسیار جذاب ولی با نکات بسیار ریز است و برای یادگیری عمیق آن حتما باید ابتدا از تست های ساده در سطح کتاب درسی شروع و به تست های دشوار می رسیدم. پس حتما سوالات متنوعی را برای این درس می‌بایست مطالعه کرد.


 روش مطالعه خود در درس ریاضی را توضیح دهید.

بسیاری از دوستانم را دیده ام که هنگام شروع مطالعه درس ریاضی جزوه را باز می کنند اما من ریاضی را فقط و فقط در حل سوالات مختلف و بیشتر و بیشتر می بینم. در ضمن بیرون انداختن آن تفکرات وحشتناک که   ریاضی درسی دوست نداشتنی است را اصلا دوست ندارم وقتی وارد ریاضیات می شوید و یک معما حل می کنید باید تمام فکر و ذکر خود را روی همان معما بگذارید و تا رسیدن به جواب دست از سر سوال برندارید.


روش مطالعه خود را درس فارسی را توضیح دهید.

برای مطالعه فارسی خواندن کتاب درسی بسیار مهم است و بررسی کردن ریز به ریز کتاب حتی بسم الله کتاب هم مهم است. اگر اینگونه بخوانید مطمئن باشید اثر می کند.


در طول این سال ها درسی بوده که ضعیف باشید اما با تغییر روش آن را به نقطه قوت تبدیل کرده باشید ؟

در دوران دبستان ریاضی من خوب بود اما تعریف چندانی نداشت هر چند الان هم آنقدر ها هم عالی نیست ولی خب به هر حال متوجه پیشرفت خود در این درس شده ام. تمرین و تمرین و تمرین و حل سوالات بیشتر. هیچ راه میان بری وجود ندارد.


به طور میانگین و در بازه های مختلف چند ساعت تست می زنید و چند ساعت صرف روخوانی و مطالعه می کردید.

طبعا این دو سال پس از اینکه آزمون تیزهوشان را دادم اولویت اصلی من در دوره راهنمایی ابتدا مدرسه است و به همین دلیل ساعات تست زنی من پایین آمده است و بیشتر صرف مطالعه جزوه ها و کتاب می شود و شاید در هفته 200 تست حل کنم که آن هم بیشتر برای درس هایی مثل فیزیک است که امتحان دارم اما اگر دانش آموزی بخواهد پيشرفت درسی کند از نظر من باید خیلی خیلی سوالات مختلفی برای تمام درس ها حل کند به خصوص برای درس های ریاضی و علوم .


کدام یک از روش های مدیریت زمان را استفاده کردید؟

من به طور مداوم از روش ضربدر منها و به خصوص تکنیک زمان های نقصانی و استراتژی بازگشت استفاده می کنم.


چه ویژگی ای شما دارید که باعث شده درس بخوانید؟ 

آشنا شدن بیشتر با محیط پیرامون و به خصوص کتاب علوم تجربی من را در بهر درس خواندن می برد. اگر در این سن هر دانش آموزی دیدش را نسبت به درس خواندن تغییر دهد و با این دید که چقدر اتم جالب است یعنی ذرات ریز تری هم وجود دارند؟ آیا آیا...درس خواندن جذاب ترین کار دنیا می‌شود تلاش کردن و رسیدن به نتیجه مطلوب در هر امتحان هم و اینکه انسان نتیجه تلاش هایش را می‌تواند ببیند بسیار زیباست و من واقعا عاشق درس خواندن هستم.من تلاش های خانواده ام را می بینم و به گمانم روحیه قدردانی من کمک شایانی به من می‌کند.  من می دانم که گواهی اشتغال به تحصیل دارم و وظیفه و مسئولیت من است که از آنچه در اختیارم گذاشته اند نهایت استفاده را ببرم. 


پشتیبان تحصیلی شما در منزل چه کسی است؟ 

همه اعضای خانواده 5 نفره من کمک شایانی به من می کنند . خواهر بزرگترم و مادرم که پشتیبان قوی من هستند و در تمام مراحل پشتوانه محکم من هستند و من بی نهایت از هر دو آنها سپاس‌گزارم. خواهرم بزرگترم هر سوالی داشته باشم پاسخ من را می دهند و در پیشرفت تحصیلی من خیلی خیلی کمکم کردند و از پله اول که شروع به درس خواندن کردم با حوصله به من آموزش دادند. پدرم با صبر خود و خواهر کوچکترم با وجودش به من کمک می‌کنند.البته این را بگویم که من واقعا مدیون کانون هستم کانون را پشتیبان خودم می‌دانم و واقعا او را دوست خودم می‌دانم او مرا تشویق و ترغیب می‌کند.


  دفتر برنامه ریزی و خود آموز دارید ؟ 

دفتر برنامه ریزی دارم و تا حد ممکن سعی میکنم از آن کاملا استفاده کنم . دفتر برنامه ریزی یعنی گفتن بله به یک رقابت جذاب با خود و پشت دست زدن به رقابت ناسالم با دیگران و من عاشق این ویژگی آن هستم.


چه توصیه ای به دانش آموزان دارید.

از ته دل خود دوستدار کاری باشند که انجام می دهند شاید من درس خواندن را دوست داشته باشم ولی شاید فردی به هنر علاقه داشت باشد اگر آن را دوست دارید از همین سن به دنبال علاقه خود باشید ولی از درس خواندن غافل نشوید درس خواندن یک هدیه زیبایی است که خیلی ها توانایی بهره بردن از آن را ندارند .

Menu