گفتگو با سینا جعفری؛قهرمان پیوستگی ششم از نیشابور

بله ، معمولاً بیشتر در دروس مدرسه و تعیین ساعات مطالعه روزانه و هفتگی به من کمک زیادی می‌کرد و باعث انگیزه ای مضاعف برای من می‌شود .

گفتگو با سینا جعفری؛قهرمان پیوستگی ششم از نیشابور

نام و نام خانوادگی : سینا جعفری

مقطع و رشته : ششم دبستان

نام شهر و استان : نیشابور،خراسان رضوی 

شغل و تحصیلات مادر : معلم،لیسانس

شغل و تحصیلات پدر : معلم،فوق لیسانس 

میانگین تراز : ۷۴۶۸

سال‌های حضور در کانون : 1 سال

چند آزمون شرکت کرده‌اید : ۳۲ آزمون اصلی و مکمل


مصاحبه‌گر : حسن فتحی


تصمیمات شما برای ایام پایانی سال تحصیلی چیست؟ 

تصمیم دارم با گذراندن آزمون های نهایی ، به کمک آزمون های جامع هوش برنامه پلکان ، سوالات سال‌های اخیر تیزهوشان و نمونه سوالات کانون خودم را برای انجام آزمون تیزهوشان آماده کنم.


با توجه به کارنامه های طی سال؛ چه برنامه ای برای خرداد دارید؟ 

بیشتر سعی دارم اشتباهات گذشته ام در آزمون‌های کانون و نمونه سوال‌هایی را که حل کردم ، بررسی کنم تا دیگر آنها را تکرار نکنم ؛ همچنین تست های مختلفی را که تاکنون از کتب مختلف کار کرده ام ، جمع بندی کنم.

 

آیا در آزمون‌های کانون غیبت داشتید؟ دلیل شما برای عدم غیبت در آزمون‌ها چه بود؟ 

خیر ، می دانستم حتی با یکبار غیبت ممکن است در رقابتم با کسانی که در سطح شهر و کشور با من هم تراز هستند دچار مشکل شوم و در آن جو حساس رقابتی برای آزمون های شبیه ساز تیزهوشان کانون عقب بمانم.


 پیوستگی در آزمون‌ها چگونه توانست باعث پیشرفت شما شود؟ 

به نظرم با استمرار و تداومی که در شرکت کردن در آزمون های کانون داشتم ، سرعتم در حل سوالات بالاتر رفت و باعث شد با نمونه های بیشتری از سوالات آشنا شوم و همچنین سبب پیشرفت من نسبت به دانش آموزان دیگری که غیبت می کردند یا آزمون ها را جدی نمی‌گرفتند شد.

 

 آیا در آزمون‌های هدفگذاری شرکت می‌کنید؟

بله. آزمون هدفگذاری باعث می‌شود در کنار اینکه با نمونه سوالات بیشتری آشنا شوم ، برای آزمون درسی کانون آماده تر شوم  یکی از مهم‌ترین فوایدی که داشت ، این بود که سبب می‌شود بدانم در یک هفته ای که گذشت چقدر مفید درس ها را کار کرده‌ام و در یک هفته ای که تا آزمون مانده بود چقدر و چگونه کار کنم.

 

 آیا در آزمون‌های مشابه پارسال شرکت می‌کنید؟ 

 بله.در آزمون های مشابه پارسال علاوه بر قسمت درسی بیشتر سعی می کردم قسمت آزمون تیزهوشان را حل کنم چون اغلب اوقات چند سوالی دقیقاً از روی آزمون های مشابه پارسال طراحی می‌شد یا شبیه به آن بود . فواید این آزمون شباهت بسیار زیاد آن با آزمون اصلی کانون که در روز جمعه برگزار می‌شود بود و خیلی به من در حل سوالات ، چه درسی و چه تیزهوشان کمک می کرد.


شرکت در این آزمون‌ها چه تاثیری بر وضعیت درسی شما در مدرسه داشته است؟ 

اوایل که در آزمون ها شرکت می کردم ، ترازم معمولاً بین ۶۷۰۰ تا ۷۱۰۰ بود امّا با گذشت یکی دو آزمون به خودم آمدم و نزدیکی ترازها ، حسّاسیت و تعداد شرکت کنندگان بالا باعث شد انگیزه ام برای مطالعه ی دروس و تست زنی بیشتر شود . رقابت سنگین در شهر و مخصوصاً در مدرسه از این قائده مستثنی نمی‌شود . همین سبب شد در آزمون های آخر ترازم از ۷۸۰۰ بگذرد.


مطابق برنامه‌ی راهبردی حرکت می‌کنید؟ چگونه برای دو هفته برنامه ریزی می‌کنید؟

بله ، معمولاً برنامه کل هفته ام را در روز اوّل هفته مشخّص می کردم و تا آخر هفته به آن عمل می کردم ؛ البته مادرم هم خیلی به من کمک می کرد . در آخر هفته اول با آزمون هدفگذاری ، کیفیت مطالعه هفته ای که گذشته بود را تعیین می کردم  اگر خوب بود طبق همان برنامه یا با کمی تغییر عمل می‌کردم . اگر هم نتیجه ی بدی داشتم برنامه ام را به کلی برای هفته بعد عوض می کردم . هر چند برنامه تست زنی اَم برای تیزهوشان اغلب ثابت بود و تا اواخر اردیبهشت به آن عمل می‌کردم که طبق آن باید روزی ۴ ساعت و نیم به صورت سه تا ۱ساعت و نیم برای هر هوش تست می زدم . خوشبختانه تمام دروس مدرسه به جز مطالعات اجتماعی نه تنها همزمان با برنامه راهبردی پیش می رفت ، بلکه بعضی اوقات از برنامه راهبردی هم جلوتر بود.

 

 نقاط قوت شما کدام درس ها بودند؟ 

 معمولاً همه دروسم را به بهترین شکل پاسخ می دادم امّا در دروس تخصصی نقطه قوتم ریاضی و فارسی بود که همیشه آنها را بالاتر از ۷۰ درصد می‌زدم . با درس علوم اوایل سال کمی مشکل داشتم ، امّا با مطالعه و حل تست از کتاب سه سطحی علوم را که طوری نقطه ضعف محسوب می‌شود تقویت کردم و از بعد عید تبدیل به نقطه قوتم شد. 

 

دفتر برنامه ریزی دارید؟

 بله ، معمولاً بیشتر در دروس مدرسه و تعیین ساعات مطالعه روزانه و هفتگی به من کمک زیادی می کرد و باعث انگیزه ای مضاعف برای من می‌شود.

 

تکنیک‌ها و روش‌های مدیریت زمان را تمرین و استفاده می‌کنید؟

 بله ، بیشتر در سر جلسه آزمون از روش ضربدر و منها استفاده می کنم ؛ ابتدا سوالات آسان با راه حل کوتاه را حل می کنم ، سپس سراغ سوالاتی می روم که از نظر خودم یاد دارم امّا کمی زمان گیر است و در پایان اگر وقتی برایم ماند ، از وقتم برای فکر کردن روی سوالاتی که با منها مشخّص کرده ام استفاده می کنم . در سوالات سرعت و دقت با دیدن سوالات از بعضی از آنها که می‌دانم بیشتر از زمان استاندارد یک سوال سرعت و دقت ، وقت می‌برند ، می گذرم و به سوالات متناسب با وقت معین پاسخ می‌دهم‌ و معمولاً این روش کارساز است.


در چه درس‌هایی با تغییر روش تغییر رادیکال داشتید؟

 همانطور که گفتم ابتدای سال با درس علوم مشکل داشتم امّا با خواندن مصاحبه ی نفرات برتر بیشتر روی این درس وقت گذاشتم و با حل تست‌های سه سطحی این درس را به نقطه قوتم مبدل کردم.

 

تحلیل آزمون را چگونه انجام می‌دهید؟

 اغلب شنبه ها و بعضی اوقات جمعه ها این کار را با تعیین اشتباهات و نزده ها و فهمیدن اینکه چرا اشتباه زده ام و یا نزدم سوالات را تحلیل می‌کنم . دربعضی سوالات که حتی با استفاده از پاسخنامه جوابشان را نمی‌فهمیدم یکبار می‌نوشتم و دوباره روی آن‌ها فکر می‌کردم .

 

شما از کدام کارنامه جعبه ابزار کانون در صفحه شخصی‌تان استفاده می‌کنید؟

علاوه بر کارنامه اشتباهات که بیشتر اوقات از آن استفاده می‌کردم ، به کارنامه بازیابی می‌رفتم و سوالات غلط را دوباره حل می‌کردم . بعضی اوقات از کارنامه ۵نوع درس که دروس نوسانی ام را نشان می‌داد استفاده می‌کردم .

 

نقش آموزشی خانواده، بالاخص پدر و مادر در این سال‌ها چگونه بود؟ 

در این سالی که گذشت و به خاطر تیزهوشان فشار زیادی را متحمّل شدم ، خانواده‌ام مخصوصاً پدر و مادرم در زمان‌هایی که ترازم پایین می‌آمد یا ناامید و خسته می‌شدم برایم صحبت می‌کردند و به من برای آزمون های آتی انگیزه می‌دادند . مادرم هم در برنامه ریزی و تحلیل سوالات خیلی خیلی به من کمک کرد .

 

چه شیوه‌ای را برای مطالعه و آمادگی امتحانات  استفاده کردید ؟ 

سعی کردم در زمان امتحانات که کمتر کسی سمت تست زنی می‌رود به کمک مادرم برنامه ای متعادل بریزم که هم زمانی برای تست زنی و هم زمانی برای مطالعه دروس داشته باشد ‌. به همین علّت به نظر خودم امتحاناتم را بهترین نحو دادم ، از تیزهوشان هم عقب نماندم ؛ بلکه از خیلی از رقبایم جلو افتادم.

 

با توجه به اهمیت امتحانات، آیا از  ابزارهای کانون یا کتاب‌های آن استفاده  کردید با چه برنامه و روشی؟ 

ابتدا یکبار کتاب را مطالعه می‌کردم ، سپس از کتاب‌های کانون مانند : سه‌سطحی ، سوالات پرتکرار و مجموعه های دیگر استفاده کردم. همیشه، چه در امتحانات نوبت اوّل و چه در امتحانات نوبت دوم خیلی از نمونه سوالات کانون بهره بردم . جالب اینجا بود که در بیشتر امتحانات همان سوالاتی که خوانده بودم می‌آمد.

 

برنامه شما برای آزمون تیزهوشان چیست؟

 طی این یکسال که گذشت خیلی از وقتم را برای تیزهوشان گذاشتم و بسیاری از تفریحات معمولم را حذف کردم و می‌دانم اکنون حساس ترین لحظات زندگیم تاکنون را می‌گذرانم و فقط چند هفته تا آزمون تیزهوشان مانده که آینده‌ام گرو آن است . برای همین از تمام منابعی که دارم استفاده می‌کنم و بعضی از آنها را هم برای چندمین بار است که میزنم ! طبق برنامه ای که برای این دو هفته باقی مانده دارم باید ساعت مطالعه ام در روز را به ۷ تا ۹ ساعت برسانم و بیشتر به صورت جمع بندی تست بزنم تا اینکه کل کتاب را کار کنم ؛ یعنی به انتخاب خودم یا از تستهایی که قبلاً مشخّص کرده ام استفاده کنم . این دوهفته مانند نوروز دو هفته ای طلایی است چون هر چه مطالعه می‌شود در ذهن می‌ماند ، پس باید از آن استفاده کرد.

Menu