گفتگو با دانیال جنگجو قهرمان پیوستگی دوازدهم ریاضی از شیراز

پیوستگی در آزمون‌ها باعث پایش دائمی وضعیتم در دروس مختلف می‌شود و به صورت مستمر از وضعیت یادگیری ام به من بازخورد می‌دهد.

گفتگو با دانیال جنگجو قهرمان پیوستگی دوازدهم ریاضی از شیراز

نام و نام خانوادگی: دانیال جنگجو

پایه تحصیلی: دوازدهم ریاضی

نام شهر و استان: شیراز، فارس

میانگین تراز: 6602

سال‌های حضور در کانون: چهارم تا ششم، نهم تا دوازدهم (7 سال)

چند آزمون شرکت کرده است: بیش از 100 آزمون

شغل و تحصیلات مادر: پزشک، دکتری

شغل و تحصیلات پدر: پزشک، دکتری


مصاحبه‌گر: صبا لطف الهی 

 

  1. تصمیمات شما برای نیم سال دوم چیست؟
  2. با وجود کنکور اردیبهشت تمام تلاش من این است که درس ها را تا انتهای دی ماه تمام کنم و از بهمن ماه به بعد جمع بندی مباحث را آغاز کنم تا بتوانم برای کنکور اردیبهشت آماده شوم.

 

  1. با توجه به کارنامه نیم سال اول؛ چه برنامه ای برای دوران طلایی نوروز دارید؟
  2. نوروز برای من، بخش انتهایی جمع بندی و شروع آزمون های شبیه ساز کنکور خواهد بود.

 

  1. سال گذشته برنامه موفق شما برای دوران طلایی نوروز چه بود و چه نتیجه ای داشت؟
  2. سال گذشته به دلیل تغییر رشته‌ای که داشتم دوران نوروز را بیشتر صرف تکمیل درس های مربوط به تغییر رشته ام کردم.

 

  1. آیا سال گذشته از کتاب نوروز و تابلو نوروز استفاده کردید؟ توضیح دهید.
  2. بله. باتوجه به این که کتاب نوروز و تابلو نوروز 2 ابزار مکمل هم هستند، سوالات مشخص شده در تابلوی نوروز را از کتاب نوروز حل کردم و توانستم یک جمع بندی خوب از مباحث در پایان نوروز داشته باشم.

 

  1. شما تصمیم گرفته اید برای کنکور اردیبهشت یا کنکور تیر تمرکز کنید؟ لطفا علت این انتخاب را توضیح دهید.
  2. کنکور اردیبهشت، در ذهن خود به این جمع بندی رسیدم که تا فرصت کنکور اردیبهشت را دارم و می توانم از آن استاده کنم کار عقلانی نیست آن را از دست بدهم. گرچه در ابتدا می خواستم هدفم را روی کنکور تیر بگذارم که با مشورت معلمم تصمیم گرفتم مجددا هدفم را باز بینی کنم و ببینم که آیا با حفظ کیفیت کارم می توانم به کنکور اردیبهشت هم برسم یا خیر، که دیدم امکان پذیر است. ولی به هیچ وجه نمی خواهم کیفیت مطالعه را از دست بدهم که برای این منظور به طور مثال به جای استفاده از  دو یا سه منبع تست، فقط یک منبع مناسب برای پایه دوازدهم کار می کنم. ولی مواردی مثل کامل کار کردن همان یک منبع و مرور درست و آزمون های شبیه ساز را جهت حفظ کیفیت مطالعه ام رعایت خواهم کرد.

 

  1. بهمن و اسفند ماه برای کنکور امسال بسیار مهم است. آیا در برنامه راهبردی با پیش روی عادی برنامه ریزی می کنید یا با پیش روی سریع حرکت می کنید؟ لطفا توضیح دهید.
  2.  پیش روی سریع به این دلیل که آمادگی لازم برای کنکور اردیبهشت را داشته باشم. 

 

  1. آیا در آزمون‌های کانون غیبت داشتید؟ دلیل شما برای عدم غیبت در آزمون‌ها چه بود؟
  2. بله، در حد 2 تا 3 آزمون در ابتدای شهریورماه که به علت تغییر رشته سال گذشته که انجام داده بودم. عدم غیبت در آزمون ها باعث می شود که بتوانم به یک جمع بندی از مطالعات هفتگی خود داشته باشم و اگر هم مشکلاتی در آزمون از نظر یادگیری داشته باشم، در ایستگاه های جبرانی و پوششی بتوانم آن ها را رفع کنم.

  3. پیوستگی در آزمون‌ها چگونه توانست باعث پیشرفت شما شود؟
  4. پیوستگی در آزمون ها باعث پایش دائمی وضعیتم در دروس مختلف می شود و به صورت مستمر از وضعیت یادگیری ام به من بازخورد می دهد.

 

  1. آیا در آزمون‌های هدف گذاری شرکت می‌کنید؟
  2. بل ، این کار را سال دهم هم انجام می دادم. این کار باعث می شود که بتوان بودجه بندی مباحث پایه دوازدهم را در همان هفته اول مطالعاتی به اتمام رساند و اشکالات خود را رفع کرد.

 

  1. آیا در آزمون‌های مشابه پارسال شرکت می‌کنید؟
  2. بله، انگیزه و هدفم تمرین، آزمون دادن و دیدن سوالات جدید و خوب متناسب با همان مبحث بود. آزمون های مشابه پارسال باعث می شود بعضی از اشکالات خود را قبل از آزمون پیدا کنم.

 

  1. شرکت در این آزمون‌ها چه تاثیری بر وضعیت درسی شما در مدرسه داشته داشت؟
  2. از پایه چهارم باعث شد بازی گوشی را کنار بگذارم و بیش تر درس بخوانم و درست درس خواندن و شیوه استفاده از کتاب های کمک آموزشی را یاد بگیرم. در دوران متوسطه دوم‌ هم متوجه مشکلات آزمون دادنم و ضعفم در برخی مباحث شدم که کمک کرد آنها را رفع کنم و پیشرفت کنم.

 

  1. مطابق برنامه‌ راهبردی حرکت می‌کنید؟ چگونه برای دو هفته برنامه ریزی می‌کنید؟ برنامه‌مدرسه و آزمون‌ها هماهنگ بود؟
  2. در طول سال دهم و یازدهم که کلاس نمی رفتم بله، به شخصه کاملا با برنامه راهبردی پیش می آمدم. حتی سعی می کردم یکی دو هفته جلوتر باشم که خیالم راحت باشد. یادم هست که یکی از آزمون های پایه یازدهم زیست شناسی پیش روی بسیار سریعی داشت و آن آزمون به یک‌ گفتار نرسیدم و مجبور شدم آزمون موازی را جواب بدهم. امسال از‌ نیمه‌ دوم دوازدهم به بعد به دلیل تغییر رشته ای که داشتم و کلاس هایی که ثبت نام کردم با کلاس هایم پیش رفتم که جلوتر از برنامه راهبردی بودند و هدفمان پایان با کیفیت درس ها تا آخر دی یا بهمن بود.

 

  1. نقاط قوت شما کدام درس ها بودند؟ روش مطالعه آن ها را توضیح می دهید؟
  2. شیمی، هندسه، ریاضیات گسسته و فیزیک، برای فیزیک تسلط به درس نامه، فرمول ها و تست های روتین و متوسط رو به بالا مناسب است و لازم‌ نیست تست های سخت مثل درس ریاضیات حل شود(لااقل تا الان این گونه بوده است.). برای این‌ مورد هم پیشنهاد می کنم دانش آموزان حتما سوالات کنکور را پس از پایان هر مبحث بررسی کنند تا با رویکرد فیزیک کنکور آشنا شوند. نه تنها برای فیزیک، بلکه برای همه دروس. در درس شیمی تسلط خوب روی متن کتاب و بررسی آزمون های سال های گذشته کانون و حل تست های محتلف از مبحث حفظیات و مفاهیم کارساز است و برای مسائل علاوه بر تست عادی به نظرم باید به طور پیوسته و مداوم تست روزانه ۵ تست یا بیشتر به صورت زمان دار زده شود. این کار باعث می شود جرم های مولی را حفظ شوید و تکنیک های محاسباتی خودتان را پیدا کنید که موقع آزمون دادن متوجه شگفتی آن می شوید، البته زمان دار حل کردن این ۵ تست نباید باعث دل سرد شدن شما شود. ممکن است در ۵ دقیقه بتوانید فقط به ۲ تست پاسخ دهید. ولی فراموش نکنید هدف فقط افزایش سرعت است. ممکن است شما هم مثل من بخواهید مسائل شیمی را در انتهای درس شیمی در کنکورتان جواب دهید و اولویتتان حفظیات و مفاهیم باشد. هدف از این کار این است که اگر قرار باشد از ۱۰ مسئله‌ی کنکور از نظر زمانی بتوانید 3 تا را جواب دهید، این تعداد را به ۵ یا ۶ تا برسانید(برای مثال)، هدف هیچ وقت پاسخ دادن به همه‌ی سوالات مسئله‌ای شیمی نیست، این کار حتی برای رتبه های تک رقمی کنکور تجربی هم غیرممکن است. در شیمی خیلی مهم است آزمون بدهید. سعی کنید فیزیک و شیمی را کنار هم آزمون بدهید و‌ استراتژی خود را تعیین کنید که چقدر از این ۷۵ دقیقه را به فیزیک و چقدر را به شیمی اختصاص می‌دهید و سوالات شیمی را با چه ترتیبی جواب می‌دهید که بتوانید به بیشترین تعداد ممکن پاسخ بدهید. دفترچه دوم اصلا شوخی بردار نیست و سخت ترین دفترچه هر دو رشته برای مدیریت زمان است، در هر پایه و هر موقعیتی که هستید این کار را همین الان شروع کنید و مثل من برای ۳ ماه آخر نگذارید. برای هندسه و گسسته هم آموزش با درس نامه خوب خیلی مهم است و سپس باید آن را در تست به کار ببندید. هر سوالی که تمام می‌شود سعی کنید خیالتان را راحت کنید که اگر این تست در آزمون بیاید می‌توانید در زمان مناسب به آن پاسخ دهید. هندسه و گسسته کنکور هم اصلا ترسناک نیست. تعدادی سوال سخت دارد، ولی قرار نیست همه به آن پاسخ بدهند. پیشرفت در هندسه تدریجی است، من‌ هم در ابتدا از آن می‌ترسیدم ولی الان که به تست های علامت دار یازدهم ام نگاه می کنم برایم بسیار راحت هستند.

 

  1. دفتر برنامه ریزی دارید؟ تکمیل دفتر چه کمکی به شما می‌کند؟
  2. بله به نظر من نقش برنامه ریزی نیازی به توضیح ندارد و مهمترین ابزار برای موفقیت است.

 

  1. تکنیک‌ها و روش‌های مدیریت زمان را، تمرین و استفاده می‌کنید؟
  2. بله. تکنیک های مدیریت زمان در تمامی آزمون های آزمایشی و تست های مروری خود اجرا می کنم.

 

  1. در چه درس‌هایی با تغییر روش تغییر رادیکال داشتید؟ روش مطالعه این درس‌ها را توضیح می‌دهید؟
  2. تمامی درس ها نقاط قوت پایدار من می باشند و در نتیجه تغییر رادیکال نداشتم. سال دوازدهم فقط سعی کردم به جای گذر کردن ساده از کنار یک تست سخت یا چالشی، از آن یک پرونده و الگوی حل در ذهنم درست کنم و مطمئن شوم اگر در آزمون بیاید می توانم در وقت مناسب جواب بدهم. همچنین سعی کردم در وقت اضافه ام تست های خاصی را با وجود این که تمام راه حلشان را می دانم تکرار کنم تا تثبیت شود و سرعتم هم بیشتر شود. بعضی وقت ها فکر می کنید چیزی را کامل بلد هستید ولی اگر همان مطلب در شرایط استرس زای آزمونی به شما داده شود نمی توانید آن را حل کنید. تست تکراری راه حل این موضوع است.

  3. تحلیل آزمون را چگونه انجام می‌دهید؟
  4. تمام سوالات را بررسی می کردم. حتی سوال های درستم را هم تحلیل می کنم. اگر فکر می کردم راه حلم برای یک سوال طولانی است بررسی می کردم ببینم راه حل پاسخنامه چیست. چند مورد شیمی را حتما بررسی می کردم که به صورت شانسی درست نزده باشم، سوالات غلط و نزده و‌ سوالات درستی که ایده جالبی داشتند به صورت درس به درس و طبقه بندی شده در دفتر تحلیل آزمون یادداشت می کردم و علت غلط شدن هر سوال را به طور خلاصه می نوشتم و نزدیک کنکور مرور می کردم که دیگر آن اشتباه را تکرار نکنم.

 

  1. شما از کدام کارنامه جعبه ابزار کانون در صفحه شخصی‌تان استفاده می‌کنید؟ این کارنامه چه ویژگی‌هایی دارند؟
  2. کارنامه مبحث ، مهارت و توان مندی را درس هر مبحث می سنجم.

 

  1. نقش آموزشی خانواده، بالاخص پدر و مادر در این سال‌ها چگونه بود؟
  2. از هر دو بسیار تشکر می کنم. همیشه مشوق من بودند. سخت بودن کنکور را می‌فهمیدند و به من فشار نمی‌آوردند. در سخت ترین روزها کنارم بودند و به من روحیه دادند.

 

  1. از آنجایی که تمام امتحانات نوبت دوم نهایی است و تاثیر مستقیم در کنکور دارد، چه شیوه‌ای را برای مطالعه و آمادگی امتحانات نهایی در نظر دارید؟
  2. بررسی کامل کتاب و سوالات امتحانات نهایی سال های گذشته، با توجه به بررسی امتحانات نهایی گذشته می فهمم در چه سبک سوالاتی ضعف دارم و باید بیشتر کار کنم.

 

  1. با توجه به اهمیت امتحانات خرداد ماه و تاثیر مستقیم آن روی نتیجه کنکور، آیا از  ابزارهای کانون یا کتاب‌های آن استفاده خواهید کرد با چه برنامه و روشی؟
  2. بله. کانون منابع خوب و جامعی برای امتحانات دارد. از جمله: کتاب هی پرتکرار و خود سایت کانون به عنوان منبع نمونه سوالات سال های گذشته. 

 

Menu