اعلام نتایج رتبه بندی دانشگاه ها و پژوهشگاه های کشور

تهران، شریف و علوم پزشکی تهران اول شدند. سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام(ISC) از اعلام نتایج رتبه بندی دانشگاه ها و پژوهشگاه های کشور خبر داد

اعلام نتایج رتبه بندی دانشگاه ها و پژوهشگاه های کشور

گزارش خبرنگار مهردر شيراز،  دکتر جعفر مهراد صبح شنبه در گفتگو با خبرنگاران گفت: پايگاه استنادي علوم جهان اسلام(ISC) سه سال متوالي يعني از سال 1389 است که دانشگاه هاي کشور را بر اساس معيارها و شاخص هاي مصوب تهران که مورد تاييد ISESCO و وزراي آموزش عالي و تحقيقات علمي کشورهاي اسلامي است رتبه بندي مي کند.

وي خاطرنشان ساخت: رتبه بندي سال 1391 بر اساس روش شناسي سال هاي قبل انجام شده اما در شکل ارائه اطلاعات و تنظيم جدول ها از رده بندي دانشگاه ها و مراکز تحقيقاتي کشور استفاده به عمل آمده است. در اين رده بندي دانشگاه هاي هنر، صنعتي، جامع و پژوهشگاه ها به تفکيک رتبه بندي شده و رتبه و امتيازات هريک از دانشگاه ها در قالب جدول هاي ارائه شده معني پيدا مي کند.

سرپرست ISC افزود: در جدول هاي رتبه بندي، امتيازات کلي سال هاي 1390 و 1391 نيز درج شده  و دانشگاه ها هرکدام به وضوح خواهند ديد که در سايه تلاش و همکاري هاي علمي و تحقيقاتي از سوي دانشگاه ها و نيز سرمايه گذاري هاي به عمل آمده در حوزه آموزش عالي  به استثناي سه مورد، بقيه دانشگاه ها از رشد قابل توجهي برخوردار مي باشند. رشد حاضر حاکي از افزايش فعاليت هاي علمي و تحقيقاتي در حوزه هاي مختلف از جمله افزايش در تعداد مقالات، استنادها، اختراعات و اکتشافات و افزايش در جوايز و ساير شاخص هايي مي باشد که به نظر مي رسد دانشگاه ها از معيارها و شاخص هاي مطرح در ISC استفاده کامل کرده و در طول سه سال گذشته به اين شاخص ها به دقت توجه کرده و در نتيجه به نحو چشمگيري با جا به جايي رتبه ها، جايگاه درخور توجهي را به دست آورده اند.

سرپرست ISC ادامه داد: در بين 34 دانشگاه علوم پزشکي کشور که در رتبه بندي سال 1391 شرکت کرده بودند، دانشگاه هاي علوم پزشکي و خدمات بهداشتي درماني تهران، شهيد بهشتي، شيراز، اصفهان و مشهد به ترتيب رتبه هاي اول تا پنجم را به خود اختصاص داده اند.

دکتر مهراد افزود: از مجموع 51 دانشگاه جامع وابسته به وزارت علوم، تحقيقات و فناوري که در رتبه بندي سال 1391 شرکت کرده اند، دانشگاه هاي تهران، تربيت مدرس، شيراز، فردوسي مشهد و شهيد بهشتي موفق به کسب رتبه هاي اول تا پنجم شده اند.

وي ادامه داد: به طوريکه بيان شد، دانشگاه هاي صنعتي نيز به صورت جداگانه رتبه بندي شدند و در رتبه بندي سال 1391 که 17 دانشگاه صنعتي حضور داشت، دانشگاه هاي صنعتي شريف، اميرکبير، علم و صنعت ايران، صنعتي اصفهان و صنعتي خواجه نصيرالدين طوسي به ترتيب در جايگاه اول تا پنجم نشسته اند.

سرپرست پايگاه استنادي علوم جهان اسلام(ISC) افزود: از مجموع دانشگاه هاي هنر، تنها سه دانشگاه در رتبه بندي سال 1391 حضور دارند که به ترتيب دانشگاه هنر تهران، هنر اصفهان و هنر اسلامي تبريز حائز رتبه هاي اول تا سوم مي باشند.

دکتر مهراد در ادامه خاطر نشان ساخت: پژوهشگاه ها و موسسات پژوهشي وابسته به وزارت علوم، تحقيقات و فناوري نيز جدا از دانشگاه ها رتبه بندي شده است. در مجموع 11 مؤسسه پژوهشي در اين رتبه بندي شرکت کردند که پژوهشگاه دانش هاي بنيادي، پژوهشگاه پليمر و پتروشيمي ايران، پژوهشگاه ملي مهندسي ژنتيک و زيست فناوري، پژوهشگاه مواد و انرژي و سازمان پژوهش هاي علمي و صنعتي ايران  به ترتيب داراي رتبه هاي اول تا پنجم مي باشند.

به گفته دکتر مهراد در طول سال 1391 تا کنون دانشگاه ها و پژوهشگاه هاي شرکت کننده در رتبه بندي ISC به طور جدي همکاري کرده و در ارسال الکترونيکي اطلاعات و انتقال مدارک مستند به اين سازمان از هيچ کوششي فروگذار نکردند. رابطين دانشگاه ها و پژوهشگاه ها نقش ارزنده اي ايفا نموده و در زمان هاي مناسب نسبت به تکميل اطلاعات اقدام کردند که جاي قدرداني مخصوص دارد.

دکتر مهراد اعلام کرد: نتايج رتبه بندي دانشگاه آزاد اندکي با تاخير گزارش خواهد شد و طبق سياست اين دانشگاه، مقرر است واحدهاي اين دانشگاه به منظور ايجاد رقابت سالم به تفکيک و جدا از هم رتبه بندي شوند. انتظار مي رود واحدهاي شرکت کننده در اين رتبه بندي همکاري بيشتري کرده و در ارسال اطلاعات بيش از اين ISC را مساعدت کنند.

منبع :

Menu