گفت و گو با فاطمه چهار آئین ؛ قهرمان پیوستگی پایه یازدهم تجربی

نام و نام خانوادگی : پایه : یازدهم تجربی نام شهر و استان : استان خوزستان - شهرستان بهبهان میانگین تراز : 6239 سال‌های حضور در کانون : 6 سال تعداد کل آزمون‌ها : 120 شغل و تحصیلات مادر

گفت و گو با فاطمه چهار آئین ؛ قهرمان پیوستگی پایه یازدهم تجربی

نام و نام خانوادگی : فاطمه چهار آئین

پایه :   یازدهم تجربی

نام شهر و استان : استان خوزستان - شهرستان بهبهان

میانگین تراز : ۶۲۳۹

سال های حضور در کانون : 6 سال

تعداد کل آزمون ها : 120

شغل و تحصیلات مادر : دیپلم/ خانه دار

شغل و تحصیلات پدر : لیسانس/ شغل آزاد

مصاحبه گر : میهن مکی 


شما چگونه با کانون آشنا شدید؟ فرد خاصی توصیه کرد؟ آیا فردی در خانواده شما عضو کانون بوده یا هست؟ چه نتیجه‌ای کسب کردند

من از طریق محبوبیت و جامعه ی آماری بالایی که آزمون های قلم چی داشتند با کانون آشنایی پیدا کردم.

 

چند سال و چه سال‌هایی دانش‌آموز کانون بوده‌اید؟ 

من از کلاس پنجم دانش آموز کانون بودم . در پایه های پنجم ، ششم ، هفتم و هشتم و نهم و یازدهم در آزمون های کانون شرکت می‌کردم.

 

دستاورد شما از شرکت در آزمون‌های کانون چه بود؟

آزمون های کانون باعث شد که من نظم بیشتری برای درس خواندن داشته باشم و علاوه بر آن تحلیل آزمون نکاتی را به من یاد داد که موجب تسلط بهتر من در مباحث و مطالب درسی شد‌.

 

شما تا چه حد خود را یک دانش‌آموز کانونی می‌دانید؟

من تقریبا خودم را ۸۰ درصد یک‌ دانش آموز کانونی میدانم. در آزمون های اصلی تمام تلاشم این بوده که غیبت نداشته باشم ، مطابق با مطالب آزمون در هنگام بارگذاری آزمونهای هدفگذاری و مشابه پارسال برای دستیابی بهتر به تسلط در مطالب آنها را شرکت میکنم ، متناسب با مطالب هر آزمون از روی برنامه راهبردی برنامه ریزی می کنم همچنین از برخی منابع کانون مانند کتاب آبی و سه سطحی در کنار منابع دیگر برای تکمیل تسلط بر مباحث استفاده می کنم.

 

چرا این تعداد آزمون شرکت کردید؟ خسته نشدید؟ 

بله گاهی اوقات خسته می شوم ولی هدفم من را به دوباره تلاش کردن وادار میکند و علاوه بر این ها شرکت در آزمون ها موجب شد نقاط ضعف و قوتم را بهتر بشناسم و ایرادات خودم را برطرف کنم و بتوانم در امتحانات مدرسه هم موفق باشم.

 

آیا در آزمون‌های کانون غیبت داشتید؟ دلیل شما برای عدم غیبت در آزمون‌ها چه بود؟ 

 خیر تا جایی که به یاد دارم در همه ی آزمون ها حضور فعال داشتم، حس رقابت و سنجش خودم در میان بقیه ی‌ دانش آموزان موجب شد که به غیبت   در آزمون ها فکر نکنم.

 

پیوستگی در آزمون‌ها چگونه توانست باعث پیشرفت شما شود؟

شرکت در آزمون ها به صورت پیوسته باعث می شود که نقاط ضعف و ایرادات درسی خودم را متوجه شوم و با امتحان راه حل های گوناگون این مشکلات را برطرف سازم.

 

 آیا در آزمون‌های هدفگذاری شرکت می‌کنید؟ 

بله ، شرکت می کنم . آزمون هدفگذاری باعث می شود من در زمان مناسب متوجه ایرادات خود شوم و در برطرف کردن آنها تلاش کنم تا آمادگی کافی برای آزمون را از همان هفته کسب کنم.

 

 آیا در آزمون‌های مشابه پارسال شرکت می‌کنید؟ 

بله ، شرکت می کنم . آزمون مشابه پارسال باعث می شود استرس و اضطراب من برای آزمون اصلی به مقدار زیادی کاهش یابد.

 

از کدام یک از کارنامه‌های جعبه ابزار کارنامه استفاده می‌کنید؟ دلیل استفاده از هر کارنامه را ذکر کنید

من از کارنامه ی اصلی استفاده میکنم.در هر درس با استفاده از هر کارنامه اصلی متوجه درصد و تراز خودم می‌شوم و طبق آن برای آزمون بعدی برنامه ریزی میکنم.

 

مطابق برنامه‌ی راهبردی درس می‌خوانید؟ چگونه شخصی سازی می‌کنید، توضیح دهید که روش‌تان چگونه بود؟

بله مطابق با برنامه ی راهبردی درس می خوانم. به این صورت که سعی میکنم در هفته ی اول بیشتر مطالعه داشته باشم و در هفته ی بعدی بیشتر تست کارکنم و اگر به بودجه بندی آزمون نرسیده باشیم پیش خوانی انجام می دهم.

 

آیا روش بازیابی را می‌شناسید، اگر این روش را می‌شناسید، آن را چگونه یاد گرفتید؟

 به تازگی با  افرادی که در شیوه مطالعاتی خود و آزمون ها موفق بودند  صحبت کردم و با روش بازیابی آشنا شدم و تصمیم دارم این شیوه را برای برخی از دروس استفاده کردم.

 

روش مطالعه‌ی شما چگونه است؟ آیا با روش بازیابی درس می‌خوانید یا دوباره‌خوانی می‌کنید؟

ابتدا با یک برنامه ریزی دقیق کتاب درسی را می خوانم و بعد از تسلط نسبی بر روی مطالب کتاب درسی به سراغ خواندن درسنامه و سپس به سراغ حل تست های کتاب کار می روم. در بیشتر دروس روش دوباره خوانی‌ دارم.

  

در کدام درس‌ها بیشتر از روش بازیابی استفاده کنید؟ و تأثیر این روش برای شما چه بود؟

چون که به تازگی با این روش آشنا شدم سعی دارم که در برخی از درس ها این روش را پیاده کنم و امیدوارم که اثر بخش باشد و موجب پیشرفتم شود.

 

روش‌تان برای تحلیل آزمون‌ها چگونه است؟ آیا همه‌ی سؤالات را تحلیل می‌کنید یا فقط سؤالات غلط یا بدون پاسخ را بررسی می‌کنید؟

من همه سوالات را تحلیل می کنم به این صورت که ابتدا سوالاتی که اشتباه پاسخ داده ام و آنها را بدون پاسخ رها کرده ام توجه بیشتری به خرج میدهم و پاسخ آنها را به طور دقیق بررسی می کنم اما پاسخنامه سوالاتی را که درست پاسخ داده ام را هم بررسی می کنم تا اگر روش جدیدی پاسخنامه ارائه کرده است آن را هم یاد بگیرم.

 

آیا در طول سال تحصیلی دچار افت تراز شدید؟ چگونه با این مسئله مواجه شدید؟ چه تصمیمی گرفتید؟ خانواده چه کمکی به شما کرد؟ 

بله برخی زمان ها پیش آمده که نسبت به آزمون های قبلی دچار افت تراز شوم. دلیل این افت تراز این بوده که زمان کافی برای مطالعه و تست زمانی درس های آن آزمون ها قرار نداده بودم.

 

پشتیبان تحصیلی شما در منزل چه کسی است؟ پدر و مادر یا خواهر و برادر؟ چه کمکی به شما می‌کنند؟

پدرم پشتیبان تحصیلی من در منزل است .پدرم با همراهی من در طول فرآیند مطالعه و راهنمایی های مناسب و دلسوزانه در طی این فرآیند موجب دلگرمی من شده است.

 

کدام درس‌ها نقطه قوت شماست؟ روش مطالعه این درس‌ها چگونه است؟ در مدرسه یا آزمون‌ها چه نمره‌ای برای این درس‌ها کسب می‌کنید؟

شیمی و زمین دروسی هستند که نقطه قوت من محسوب می شوند . علاقه ی زیادی که به خواندن این درس ها دارم موجب شده که تبدیل به نقطه ی قوت من شوند و نمرات من در این دو درس در مدرسه هم بیست هست.

 

در طول این سال‌ها درسی بوده که ضعیف باشید اما با تغییر روش، آن را به نقطه قوت تبدیل کرده باشید؟ کدام درس؟ چه کاری کردید؟

بله در درس ریاضی کمی احساس ضعف می کردم دلیل این ضعف هم ترس من در مواجهه با سوالات ریاضی و ناتوانی در حل سوالات بود که با تکرار و تمرین بیشتر در این درس ، توانستم ضعف خود را در این درس برطرف کنم.

 

به طور میانگین و در بازه‌های مختلف چند ساعت تست می‌زدید یا مسأله حل می‌کنید و چند ساعت صرف مطالعه و روخوانی می‌کنید، در طول سال و در ماه‌های مختلف این نسبت چه تغییری می‌کند؟ 

به صورت کلی در هر بازه ی یک ساعت و نیم، ۳۰ تست را کار میکنم البته این تعداد بستگی به نوع درس دارد، مثلا تعداد تست درس زمین شناسی دو برابر این تعداد در همین واحد زمانی هست.

 

کدام بازه‌ی زمانی در موفقیت تحصیلی شما نقش پررنگ‌تری داشته است: تابستان، پاییز، دی‌ماه، نیم‌سال دوم، دوران طلایی نوروز  و امتحانات نهایی ؟ دلیل این موضوع چیست؟

از نظر من پاییز از همه ی ایام نقش پررنگ تری در موفقیت من داشته، از نظر من یک شروع خوب می تواند ضامن پیشرفت یک دانش آموز در تمام طول سال تحصیلیش باشد.

 

کدام نقش آزمون‌های کانون برای شما پررنگ‌تر بود: نقش برنامه‌ای، آموزشی یا سنجشی؟ دلیل‌تان برای این انتخاب را بگویید.

آزمون های کانون در وجه های مختلف هر کدام به نوبه خود کمک زیادی به من کردند . علاوه بر نقش برنامه ایی کانون بخش سنجشی آن برایم بسیار مهم است، حس رقابت و سنجشم با سایر دانش آموزان برایم بسیار حائز اهمیت است.

 

سال گذشته کانون روی کشف دو سؤال ساده در هر آزمون تمرکز داشت، آیا شما می‌توانستید سؤال‌های ساده آزمون را تشخیص دهید؟

بله ، تا حدودی مهارت یافتن سوالات ساده را به دست آورده ام ولی همه ی تلاشم را برای بهبودم در این زمینه میکنم. زیرا به عقیده ی من یافتن سوالات ساده اعتماد بنفسم را برای حل بقیه ی سوالات بیشتر میکند.

 

به طور میانگین در هر آزمون تعداد اشتباه‌های شما چند تا بوده است؟

به طور معمول ۱۰ تا ۱۵ اشتباه در هر آزمون، متاسفانه رقم بالایی هست و بیشتر این اشتباهات در درس زیست هست.

 

هنگام بررسی آزمون‌ها به کدام‌یک اولویت بیشتری می‌دهید؟ 

بررسی اشتباهات را در اولویت قرار داده ام تا دلیل ایراد پیش آمده را متوجه شوم و راه حل مناسبی برای رفع اشتباهاتم پیدا کنم.

 

نقش مدرسه در موفقیت شما چگونه بوده است؟

از نظر من مدرسه نقش بسیار مهم و کلیدی در آموزش ایفا می‌ کند،‌مدرسه موجب یادگیری مطالب می شود و تدریس خوب دبیران و راهنمایی های آن ها موجب پیشرفت و آمادگی در آزمون ها می شود.

 

در کارنامه ابتدا به سراغ دیدن نمره کدام درس‌ها می‌روید؟ ایرادات هر درس را چگونه برطرف می‌کنید؟

ابتدا برای دیدن نمره ی درس زمین شناسی و سپس شیمی و سپس بقیه ی درس ها اقدام می کنم و سپس اشتباهات و ایراداتم را متوجه‌ می شوم و سعی می کنم برای آزمون های بعد این اشتباهات را تکرار نکنم.

 

آیا اعضای خانواده کارنامه‌ی شما را می‌بینند؟ اگر افت داشته باشید برخورد آن‌ها با این افت چگونه است؟

بله نظارت کامل بر این قضیه دارند ، اگر در درسی مشکلی داشته باشم با همفکری و پیدا کردن ایراداتم تلاش می کنیم تا راه حل مناسب آن را پیدا کنیم تا در موقعیت های بعدی این اشتباهات تکرار نشوند.

 

دفتر برنامه ریزی دارید؟ تکمیل این دفتر چه کمکی به شما از لحاظ درسی و غیردرسی کرده است؟

بله، تکمیل این دفتر موجب می شود یک برنامه دقیق از مطالعه دروس داشته باشم و اتلاف وقت نداشته باشم.

 

کدام یک از کتاب‌های کانون را استفاده می‌کنید؟ این کتاب‌ها چه ویژگی‌هایی دارند؟

من از کتاب های سه سطحی و آبی کانون استفاده می کنم . کتاب های سه سطحی سوالات بسیار خوب و پیشرفته ایی دارد که حل مسائل این سوالات قبل از آزمون موجب می شوند که متوجه شوم در چه بخش هایی مشکل دارم و تنوع سوالات آنها دید بهتری از سوالات آزمون به من می دهد. 

 

 شما خود را در کانون چه نوع قهرمانی می‌دانید؟ ️

من‌ خودم را قهرمان پیشرفت میدانم زیرا از ابتدای آزمون ها تا به اکنون پیشرفت خوبی در درصدها و تراز هایم نسبت به قبل داشته ام.

 

کدام‌یک از روش‌های مدیریت زمان را استفاده کردید: روش دو خودکار، روش ضربدر و منها، روش زمان‌های نقصانی و روش استراتژی بازگشت؟ در چه زمانی از سال از کدام روش استفاده کردید؟ 

من از روش ضربدر و منها استفاده میکنم . با استفاده از روش ضربدر و منها سوالاتی که در آنها شک دارم و یا آنها را بدون پاسخ رها کرده ام شناسایی کنم و اگر در پایان آزمون وقت اضاف آوردم برگردم و مروری بر آنها داشته باشم .

 

استفاده شما از گوشی و فضای مجازی در چه حدی بود؟ آیا مدیریتی بر این مسئله داشتید؟ 

 در تابستان مدیریت چندانی به این موضوع نداشتم و تایم زیادی را صرف کار کردن با گوشی می کردم  اما با شروع شدن مدرسه و شرکت در آزمون های کانون تلاش کردم تا استفاده از گوشی و فضای مجازی را به حداقل برسانم . البته برای کم کردن زمان استفاده از گوشی باز هم لازم است تا مدیریت بیشتری در این مسئله داشته باشم.

 

برنامه شما برای مطالعه درس‌های دهم و یازدهم چگونه بود؟

در حال حاضر با توجه به این که امتحانات به صورت نهایی برگزار می شود قصد دارم که بیشتر بر روی مطالب سال یازدهم کار کنم که بتوانم نمرات خوبی را امسال کسب کنم.

 

فکر می‌کنید مهم‌ترین ویژگی که شما دارید و باعث می‌شود خوب درس بخوانید، چیست؟

یکی از ویژگی های خوب من این است که قدرت یادگیری بالا و حافظه ی خوبی دارم‌ ‌و‌ سوالات را می توانم در مدت زمان کمی پاسخ بدهم.

 

آیا در برنامه ریزی زمانی را به استراحت و تفریح اختصاص می‌دهید؟ چه کارهایی می‌کنید؟

بله ، در زمان هایی که نیاز به تفریح و استراحت دارم با انجام کارهایی مانند بیرون رفتن با خانواده ، تماشای تلویزیون و خواندن کتاب و ... انرژی لازم برا مطالعه مجدد را کسب کنم.

 

آیا خواندن و نوشتن را قبل از دوران مدرسه یاد گرفتید؟ چه کسی به شما یاد داد؟ 

بله ،‌ والدین من در سه سالگی مرا به دلیل هوش‌ خوبی که داشتم در مهد کودک  ثبت نام کردند در آنجا  حروف الفبا و خواندن و نوشتن را به من آموزش دادند.

 

قبل از دوران دبستان پدر و مادر برای شما کتاب می‌خواندند؟ چه کتاب‌هایی؟ الان مطالعه غیردرسی دارید؟

بله ، در کودکی و قبل از شروع دوران دبستان پدر و مادر کتاب های داستان خریداری می‌کردند و تا جایی که امکان داشت آن کتاب ها را می خواندند.

 

آیا برای درس خواندن با دوستان صمیمی خود در ارتباط هستید؟ در مورد چه چیزی با هم گفت و گو می‌کنید؟ وضعیت درسی دوستان شما چگونه است؟

در حال حاضر ارتباط چندانی ندارم، در گذشته با دوستانم در مورد مواردی که موجب پیشرفت در وضعیت تحصیلی می شوند گفت و گو می کردیم اما در حال حاضر به دلیل جو رقابتی موجود این ارتباط کمتر شده است.

 

آیا معلم خاصی هست که بخواهید از ایشان تشکر کنید؟ در چه درسی؟ دلیل این قدردانی چیست؟

همه دبیرانی که در آموزش ما تلاش می کنند کمال قدردانی و تشکر از آنها را دارم چرا که هر کدام به نوبه خود در راستای پیشرفت ما تلاش می کنند و در تلاش برای قرار دادن مسیری هموار در جهت موفقیت ما هستند‌.

Menu