گفت و گو با امیرعلی ایزدی قهفرخی؛دانش آموز قهرمان پیوستگی

کارنامه اشتباهات _ این کارنامه مجموع سوال‌های اشتباه آزمون‌های قبل به همراه پاسخ صحیح و تشریحی آن است که امکان شناسایی راحت‌تر اشتباهات و غلط‌ها را می‌دهد و می‌توان علت هر غلط را پیدا کرد.

گفت و گو با امیرعلی ایزدی قهفرخی؛دانش آموز قهرمان پیوستگی

نام و نام خانوادگی دانش آموز : امیرعلی ايزدي قهفرخي                                                        

 پایه : نهم                                                                

میانگین تراز : 6639

نام شهر و استان : کرج _ البرز

تعداد سال‌های حضور در کانون : 4 سال                                             

چند آزمون شرکت کرده است : 19 آزمون

شغل و تحصیلات مادر : پزشک _ دکترا                                                                           

شغل و تحصیلات پدر : پزشک _ دکترا                                                                                                                                             

نام پشتیبان مصاحبه کننده : آریا سلمانی 



1.آیا در آزمون‌های کانون غیبت داشتید؟ دلیل شما برای عدم غیبت در آزمون‌ها چه بود؟

خیر_به نظر من مهم ترین عامل موفقیت در آزمون های کانون حفظ پیوستگی و استمرار است.به علاوه هدف من از شرکت در آزمون های آزمایشی کانون در مرحله اول سنجش خودم نسبت به آزمون قبل و در مرحله بعدی سنجش خودم به سایرین و رفع نقاط ضعف و تقویت نقاط قوت است.بنابراین همیشه سعی کردم در همه آزمون ها حاضر شوم و تحت هیچ شرایطی حتی با وجود مطالعه کم در هیچ یک از آزمون ها غیبت نکنم.

 

 

2.پیوستگی در آزمون‌ها چگونه توانست باعث پیشرفت شما شود؟

همان طور در سوال قبل اشاره کردم مهم ترین عامل موفقیت در آزمون ها حفظ پیوستگی و استمرار است زیرا با هر آزمون و تحلیل دقیق آن می توان به نقاط ضعف پی برد و برای برطرف کردن آن استراتژی جدیدی انتخاب کرد.همچنین با شناختن نقاط قوت سعی در حفظ آن ها کرد و به طور کلی میتوان با شناخت بهتر از خود برنامه ریزی خود را دقیق تر طراحی کرد.  

 

3.از کدام یک از کارنامه های جعبه ابزار کارنامه استفاده کردید؟دلیل استفاده از هر کارنامه را ذکر کنید.

کارنامه اشتباهات _ این کارنامه مجموع سوال های اشتباه آزمون های قبل به همراه پاسخ صحیح و تشریحی آن است که امکان شناسایی راحت تر اشتباهات و غلط ها را می دهد و می توان علت هر غلط را پیدا کرد و برای رفع آن اقدام کرد.

کارنامه پنج نوع درس_ این کارنامه همه دروس را بر اساس سطح دانش آموز در پنج گروه تقسیم بندی می کند و باعث می شود با شناسایی دروس دسته نوسانی و نیازمند به تلاش جدی برای تقویت آن ها اقدام کرد تا جزء نقطه قوت قرار بگیرند و تعادل در همه دروس ایجاد شود.

 

4.آیا از نمونه سوالات موجود در سایت کانون استفاده می کنید؟

بله _ من در امتحانات نوبت اول برای تمرین و ارزیابی خودم از این نمونه سوالات استفاده کردم و نتیجه بسیار خوبی از آن گرفتم.با توجه به اینکه این سوالات نمونه سوالات امتحانی برگزیده از شهرهای مختلف است باعث می شود با دانش آموز با انواع نمونه سوال آشنا شود و اگر قادر به پاسخ دادن به سوالی نبود به کتاب مراجعه کند و آن مبحث مطالعه مجدد کند و در نتیجه باعث تقویت و رفع اشکال می شود.

 

5.آیا در آزمون‌های هدفگذاری شرکت می‌کنید؟ اگر پاسخ‌تان مثبت است،الف) انگیزه‌تان چه بود؟ ب) فایده آزمون‌های هدفگذاری برای شما چه بود؟ 

بله – با شرکت در آزمون هدف گذاری مطالعه ام را در هفته اول آزمون میسنجم و برای هفته دوم با توجه به کارنامه آزمون و تحلیل آن سعی می کنم برنامه ریزی دقیق تری داشته باشم و در صورت لزوم استراتژی خودم را تغییر دهم.

به طور کلی آزمون هدف گذاری باعث می شود دروس مطالعه شده در هفته اول را مرور و کیفیت مطالعه هر درس را بسنجیم.

همچنین آزمون هدف گذاری نوعی تمرین آموزشی برای من بوده است که تحلیل آن باعث آشنایی با نکات جدید و مهم می شود.

 

 

6.آیا در آزمون‌های مشابه پارسال شرکت می‌کنید؟ اگر پاسخ‌تان مثبت است، الف) انگیزه‌تان چه بود؟ ب) فایده آزمون‌های هدفگذاری برای شما چه بود؟ 

بله_با شرکت در این آزمون با تیپ سوالات شبیه به آزمون اصلی آشنا می شوم که باعث عملکرد بهتر من در آزمون اصلی می شود و سعی می کنم قبل از آزمون سطح خودم را بسنجم و تکنیک هایی مثل مدیریت زمان و ضربدر و منها در آن تمرین می کنم.

همان طوری که از نام آزمون مشخص است باعث آشنایی با سوالات مشابه با آزمون اصلی می شود و همچنین نکات مطالعه شده را بازیابی می کند.

از دیگر فواید این آزمون می توان به شناسایی یادگیری ناقص و رفع آن ها، مشخص کردن چند از ده و هدف گذاری برای آزمون، آشنایی با نکات کاربری در آزمون اصلی و تله های تستی طراح و ... اشاره کرد.

همچنین از مهم ترین فواید می توان به تمرینی برای کنترل زمان اشاره کرد.

 

7.شرکت در این تعداد آزمون چه دستاوردی برای‌تان داشت؟

در ابتدا یکی از مهم ترین دستاوردی که آزمون های کانون برای من داشتند می توان به افزایش سواد علمی و تقویت من در همه دروس و همچنین موفقیت در امتحانات مدرسه به دلیل مطالعه پیوسته برای هر آزمون در طول سال اشاره کرد.

همچنین باعث نظم بیشتر و تقویت اراده من در زندگی شخصی ام شده است زیرا لازمه موفقیت در هر آزمون مطالعه همراه با برنامه ریزی دقیق و رعایت مواردی مثل رعایت ساعت خواب و بیداری و حفظ تعادل در ابعاد مختلف است.

 

8.مطابق برنامه‌ی راهبردی حرکت می‌کردید؟ چگونه برای دو هفته برنامه ریزی می‌کردید؟ برنامه‌ی مدرسه و آزمون‌ها هماهنگ بود؟

بله_با توجه هماهنگی بودجه بندی آزمون های کانون با مدرسه برنامه ریزی و حفظ تعادل بین آن ها برای من مشکل نبود و توانستم با در نظر گرفتن برنامه کلاس های مدرسه مقدار زمانی که در هر روز هفته می توانم به مطالعه دروس اختصاص دهم را مشخص و برای خودم برنامه ریزی کنم و سعی می کنم بیشترین هماهنگی را با برنامه مدرسه داشته باشد تا بتوانم در کنار آن با پیش خوانی مطالب عملکرد بهتری در کلاس درس نیز داشته باشم.

همچنین با مطالعه مطالب تدریس شده همان روز و تست زنی  مطالب را به صورت عمیق آموخته و به حافظه بلند مدت خود انتقال می دهم.

در چهارشنبه و پنجشنبه هفته دوم به حل آزمون مشابه و تست های زمان دار اختصاص می دهم.

 

9.روش مطالعه شما چگونه است؟آیا با روش بازیابی درس می خوانید یا دوباره خوانی می کنید؟

ابتدا سعی می کنم در مدرسه و هنگام تدریس دبیر به خوبی مبحث را یاد بگیرم و بعد همان روز با روش بازیابی با یک آزمون یادگیری اولیه را خود را می سنجم و با توجه به تست های غلط و نزده به رفع اشکال مبحث می پردازم.این روش باعث یادگیری عمیق و انتقال مطالب به حافظه بلند مدت و همچنین صرفه جویی در زمان می شود0

 

10.نقاط قوت شما کدام درس ها بودند؟ روش مطالعه آن ها را توضیح می دهید؟

نقطه قوت من درس زمین شناسی است که در مرحله اول با مطالعه روزنامه وار دید کلی از مبحث پیدا می کنم و در مرحله دوم با مطالعه دقیق نکات مهم و کلید واژه ها را مشخص می کنم و به صورت فرضی برای خود یا یکی از دوستان یا اعضای خانواده تدریس می کنم و سپس به حل تست می پردازم.

همچنین در درس شیمی بعد از تدریس مدرسه همان روز در منزل به حل تست و رفع اشکال می پردازم.

این روش ها باعث درک مفهومی مطالب برای من می شود.

 

11.دفتر برنامه ریزی داشتید؟ تکمیل دفتر چه کمکی به شما می‌کرد؟

بله_دفتر برنامه ریزی باعث مطالعه منظم من، تعهد به برنامه، پیوستگی مطالعه، کاهش استرس و آشفتگی و... می شود و ثبت ساعت مطالعه و تعداد تست و ... باعث تحلیل دقیق تر کارنامه و تصمیمات کاربردی تری برای رفع نقاط ضعف و همچنین حفظ نقاط قوت می شود و با ثبت ساعت مطالعه در می توان دید کلی نسبت به عملکرد خود پیدا کرد و از مطالعه نوسانی به میزان قابل توجهی جلوگیری کرد.

 

12.مهم‌ترین چیزی که در این سال‌ ها از کانون و آزمون ‌ها یاد گرفته اید چیست؟

یکی از مهم ترین درس هایی که کانون و آزمون ها به من داده، استمرار در تلاش برای موفقیت در آزمون ها و پیشرفت تحصیلی است.برای مثال تنها تراز بالا یا پایین یک آزمون به معنای پایان راه نیست و نباید با تراز پایین یک آزمون نا امید یا با تراز بالا مغرور شد.تنها موردی که برای من حائز اهمیت است، تجربه ای است که آن آزمون به من می دهد و همیشه سعی می کنم در هر آزمونی تمام تلاش خود را بدون توجه و نگرانی به نتیجه کنم.

 

13.تکنیک‌ها و روش‌های مدیریت زمان را، تمرین و استفاده می‌کنید؟

بله_من در آزمون های هدف گذاری و مشابه در هفته دوم تکنیک هایی مثل ضربدر و منها را تمرین و در آزمون اصلی آن ها را اجرا می کنم.

همچنین بعد از تسلط کافی روی مطالب برای بازه سوم تست زنی، تست ها را با توجه به زمانی که در آزمون دارند حل می کنم  تا بتوانم سر جلسه بهترین عملکرد را داشته و از تمام اطلاعات حافظه ام استفاده کنم.

 

14.در چه درس‌هایی با تغییر روش تغییر رادیکال داشتید؟ روش مطالعه این درس‌ها را توضیح می‌دهید؟

در درس زیست ابتدا بیشتر زمان را به درسنامه اختصاص می دادم و زمانی کمی را به حل تست اختصاص می دادم که باعث افت  و کاهش درصد این درس در آزمون ها شده بود.در نتیجه با تغییر روش مطالعه و اختصاص دادن زمان بیشتری به حل تست و تمرکز روی آن توانستم در این درس پیشرفت کنم و به سطح قابل قبولی برسم.

 

15.کدام نقش آزمون های کانون برای شما پررنگ تر است:نقش برنامه ای،آموزشی یا سنجشی؟دلیل تان برای این انتخاب را بگویید.

نقش سنجشی کانون برای من پررنگ تر بود زیرا هدف من از شرکت در آزمون های کانون سنجش مطالعه خود در بازه های مشخص و شناسایی نقاط ضعف و درس هایی که در آن ها اشکال دارم، بود زیرا با شفاف سازی آن ها به راحتی می توان برای هر مشکلی راه حل مناسب را انتخاب و برای برطرف کردن آن اقدام کرد.

 

16.تحلیل آزمون را چگونه انجام می‌دادید؟

ابتدا سعی می کنم با تمرکز بیشتر سوالات غلط و نزده را حل و در مرحله دوم با استفاده از پاسخنامه سوالات غلط، نزده و شک دار را بررسی و آن ها را در کتاب خود آموز ثبت می کنم و همچنین نکات مهم را در منبع مطالعاتی خود وارد می کنم تا در بازه هایی مثل آزمون های جمع بندی از آن ها استفاده و تمام نکات مهم و کاربردی مخصوصا مباحثی که در ان ها ضعف دارم یا به دام آموزشی طراح افتاده ام را مرور نمایم.

 

17.شما از چه منابع کانون استفاده می‌کردید؟ این منابع چه ویژگی‌هایی داشتند؟

من از منابع سه سطحی کانون استفاده می کنم زیرا دارای طیف سوالات متنوع است و سوالات با توجه به میزان دشوار بودنشان در سه دسته تقسیم بندی می شوند.همچنین سوالات این کتاب بر اساس سوالات آزمون ها است و با استفاده از آن می توان با انواع تیپ تست های کانون آشنا شد و عملکرد بهتری در آزمون داشت.

 

18.در کارنامه ابتدا به سراغ دیدن نمره کدام درس ها می روید؟ایرادات هر درس را چگونه بر طرف می کنید؟

به طور کلی من به همه دروس توجه کافی را دارم اما به دلیل اینکه بخش قابل توجهی از زمانم را به درس ریاضی اختصاص می دهم، ابتدا به بررسی درصد ریاضی می پردازم و با تحلیل دقیق برای هر غلط با انتخاب راه حل مناسب به برطرف آن ها می پردازم.

 

19.در طول این همه سال خسته نشدید؟چه چالش هایی امسال داشتید؟چه کاری برای رفع خستگی انجام می دادید؟

بله – قطعا خستگی جزئی از مسیر رسیدن به موفقیت است اما با برنامه ریزی درست همراه با استراحت منظم و کافی می توان تا حد زیادی از آن جلوگیری کرد.برخی از دانش آموزان فکر می کنند با استراحت وقت خود را هدر می دهند اما این کار مانند تیز کردن تبر برای بریدن درخت است و باعث تقویت عملکرد می شود.

 

20.نقش آموزشی خانواده، بالاخص پدر و مادر در این سال‌ها چگونه بود؟

آن ها همیشه با کارهایی مثل با ایجاد فضای مطالعه آرام، پرسش درسی، صحبت های انگیزشی و ... در پیشرفت درسی من موثر باشند و من نیز تمام سعی خود را کردم تا بیشترین بهره را از کمک های آن ها ببرم و قدر دان زحمات آنان باشم. 

 

21.آیا پدر یا مادر نتایج آزمون را می‌دیدند؟ در صورت افت خودتان یا خانواده چه عکس العملی داشتند؟

بله_در این مواقع برخورد منطقی با صحبت های انگیزشی سعی می کنند به من انگیزه بدهند و اگر نکته خاصی باشد سعی می کنند با حفظ آرامش به من گوشزد کنند و با دادن راه حل های گوناگون و مشخص کردن عوامل افت، در برطرف کردن آن به من کمک می کنند.

 

22.از سایت کانون و مجله آزمون استفاده می‌کردید؟ کدام بخش‌ها برای شما جالب‌تر بود؟

به طور کلی من بیشتر از صفحه شخصی خودم از سایت کانون بازدید می کنم و از بخش های مختلف آن مثل بانک سوالات و کارنامه های مختلف با توجه به ویژگی های آن و نیاز خودم استفاده می نماییم.همچنین مطالعه بخش مصاحبه های مجله کانون به من انگیزه بالایی می دهد.


23.به نظرتان مهم‌ترین ویژگی مثبت شما چه بود که باعث شد به اینجا برسید؟

فکر می کنم یکی از مهم ترین عوامل حفظ استمرار و نا امید نشدن در مواقع بحرانی مثل افت تراز و کاهش راندمان مطالعاتی ام بود.در چنین مواقعی همیشه سعی کردم با حفظ آرامش بهترین تصمیم را با نتیجه به شرایط موجود بگیرم و همیشه این ذهنیت را داشتم که مسیر رسیدن به موفیت همیشه همراه و فراز و نشیب است و این سختی های مسیر است که انسان را قوی و شیرینی رسیدن به هدف را بیشتر می کند.

Menu