گفت و گو با کوثر علی نسب،قهرمان پیوستگی

2. با توجه به کارنامه نیم سال اول؛ چه برنامه ای برای دوران طلایی نوروز دارید؟ با توجه به اینکه امتحانات نهایی ترم دوم پایه نهم بسیار مهم و حائز اهمیت است

گفت و گو با کوثر علی نسب،قهرمان پیوستگی

نام و نام خانوادگی : کوثر علی نسب

مقطع و رشته : نهم

نام شهر و استان : بم - کرمان

میانگین تراز: 6500

سال‌های حضور در کانون : 5 سال

چند آزمون شرکت کرده است: 149 آزمون

شغل و تحصیلات مادر: دبیر- فوق لیسانس فیزیک

شغل و تحصیلات پدر: کارمند – لیسانس حسابداری

 مصاحبه‌گر :  زهره زادمهر

 

  1. تصمیمات شما برای نیم سال دوم چیست؟

می خواهم با دقت و تمرکز بیشتری درس هارا مرور و جمع بندی کنم تا برای امتحانات نهایی خرداد ماه آمادگی‌ لازم را داشته باشم.

  1. با توجه به کارنامه نیم سال اول؛ چه برنامه ای برای دوران طلایی نوروز دارید؟

با توجه به اینکه امتحانات نهایی ترم دوم پایه نهم بسیار مهم و حائز اهمیت است ، چرا که نمرات آن بر انتخاب رشته دانش آموزان در این مقطع تاثیر می‌ گذارد بنابر این من تصمیم گرفتم در دوران نوروز  علاوه بر درس های نیم سال دوم درس های نیم سال اول را نیز مرور کنم تا برای امتحانات آمادگی لازم را داشته باشم و این موضوع حتی باعث می شود در هنگام امتحانات استرس و اضطراب برای حجم درس های خوانده نشده را نداشته باشم و با آرامش و تمرکز به امتحان ها بپردازم.

  1. سال گذشته برنامه موفق شما برای دوران طلایی نوروز چه بود و چه نتیجه ای داشت؟

من در سال گذشته نیز در ایام عید بخشی از زمانم را به جمع بندی دروس ترم اول پرداختم چرا که این دوران طلایی کمک می کند ، دانش آموزان که بلافاصله بعد از امتحانات ترم اول وارد ترم دوم شده و حجم بیشتری بر درس های آن ها افزوده شده و با توجه به اینکه در اغلب مدارس بعد از ایام عید نیز امتحانات و تدریس درس های پایانی ترم دوم سرعت بیشتری می گیرد ، نوروز این فرصت را به دانش آموزان می دهد که مطالب ترم اول  را مجددا تکرار و مرور کنند و خود را برای  امتحانات بعد از تعطیلات و همچنین امتحانات پایان سال آماده کنند.

  1. آیا سال گذشته از کتاب نوروز و تابلو نوروز استفاده کردید؟ توضیح دهید.

بله . تابلو نوروز کمک می‌کند تا برنامه‌ای مشخص برای جمع بندی دروس در ایام عید داشته باشیم و برای جمع بندی دروس سردرگم نباشیم کما اینکه که باز هم برنامه ریزی در ایام عید بستگی به خود فرد دارد که در چه شرایطی و موقعیتی برنامه ریزی کند اما این تابلو کمک می‌کند تا ما برنامه‌ ریزی بهتری داشته باشیم .کتاب نوروز نیز با تکرار مجدد درس ها و جمع بندی آن ها کمک می‌کند تا بر دروس گذشته مسلط شویم.

  1. آیا در آزمون‌های کانون غیبت داشتید؟ دلیل شما برای عدم غیبت در آزمون‌ها چه بود؟

خیر. زیرا برنامه راهبردی آزمون ها جوری چیده شده که همه مباحث به هم پیوسته هستند طوری که اگر در یکی از آزمون ها شرکت نکنم باعث می شود این رشته پیوسته به هم بریزد و حتی انگیزه خود را برای خواندن بقیه مطالب از دست بدهم به همین دلیل سعی کردم در تمامی آزمون‌های کانون شرکت بکنم.

  1. پیوستگی در آزمون‌ها چگونه توانست باعث پیشرفت شما شود؟

پیوستگی‌ در آزمون ها باعث می‌شود که ما تمامی مطالب را طبق برنامه خود پیش ببریم و  برای تمام مطالب  تمرین و   مطالعه لازم‌ را داشته باشیم و قطعا این موضوع نتیجه ی بهتری هم در آزمون های کانون و هم مدرسه در پی دارد.

آیا در آزمون‌های هدفگذاری شرکت می‌کنید؟ 

اگر پاسخ‌تان مثبت است،الف) انگیزه‌تان چه بود؟ ب) فایده آزمون‌های هدفگذاری برای شما چه بود؟

بله . آزمون های هدف گذاری برای این است که ما نقاط قوت و ضعف خودمان را در هفته ی اول بشناسیم. شرکت در این آزمون ها باعث شد من نقاط ضعف و یا حتی یادگیری های ناقص خود را در یک مبحث مشخص پیدا و رفع کنم

آیا در آزمون‌های مشابه پارسال شرکت می‌کنید؟ 

اگر پاسخ‌تان مثبت است، الف) انگیزه‌تان چه بود؟ ب) فایده آزمون‌های هدفگذاری برای شما چه بود؟ 

 در حقیقت آزمون مشابه پارسال برای محک زدن خودمان و میزان آمادگی‌ برای آزمون اصلی است. این آزمون باعث می‌شود اگر در مبحث درسی ضعف دارم یا حتی مواردی مانند مدیریت زمان ، استرس و.. که امکان رخ دادن آن ها در جلسه آزمون است را برطرف کنیم.

  1. شرکت در این آزمون‌ها چه تاثیری بر وضعیت درسی شما در مدرسه داشته داشت؟

شرکت در آزمون ها باعث می شود که حتی در امتحانات مدرسه نیز موفق باشم چرا که آمادگی‌ برای آزمون ها و مطالعه برای آن ها باعث می‌شود تا این مطالب برایم مرور و تکرار شوند و برای درس ها و امتحانات مدرسه نیز آمادگی لازم را داشته باشم.

  1. مطابق برنامه‌ی راهبردی حرکت می‌کنید؟ چگونه برای دو هفته برنامه ریزی می‌کنید؟ برنامه‌ی مدرسه و آزمون‌ها هماهنگ بود؟

گاهی اتفاق می‌افتاد که برنامه راهبردی و برنامه ی مدرسه با هم یکسان و همراه نبودند. در این موقعیت اولویت اول من مدرسه بود. اما  درس هایی که با آزمون هماهنگ نیست اگر درس هایی باشند که خودم می توانم با مطالعه تا حدودی به درک و یادگیری نسبی به آن مطلب برسم با خواندن روزی چند صفحه از آن خود را با برنامه ی آزمون هماهنگ می کردم . اما درس هایی مانند ریاضی یا فیزیک که نیاز به حضور دبیر در کلاس و تدریس آن را دارد تا جایی که می‌ توانستم خودم درس را می خواندم و سپس از آن از دبیر مربوطه یا کسانی که در آن زمینه اطلاعات کافی داشتند کمک می گرفتم.

  1. نقاط قوت شما کدام درس ها بودند؟ روش مطالعه آن ها را توضیح می دهید؟

درس های فارسی ، عربی ، زیست و زمین.

برای این درس ها ابتدا متن کتاب را با دقت می‌ خوانم و سپس خلاصه ای از آن را یادداشت برداری می‌کنم و یا به صورت شفاهی برای خودم توضیح می دهم. پس از اینکه مفهوم اصلی مطلب برایم جا افتاد به جزئیات می پردازم و سعی میکنم آن ها را به خاطر بسپارم و پس از آن که آن ها را به خاطر سپردم تست های مربوط به آن مطلب را حل می کنم .

 برای درس های مانند زیست که نیاز به درک کردن  مفهوم مباحث و مطالب دارد و گاهی موضوعات آنقدر پیچیده می شود که به خاطر سپردن آن ها سخت است با استفاده از نقشه مفهومی مطالب را طبقه بندی می کردم تا یادگیری بهتری داشته باشم و مطالب بهتر در خاطرم بماند.

  1. دفتر برنامه ریزی دارید؟ تکمیل دفتر چه کمکی به شما می‌کند؟

بله .دفتر برنامه ریزی کمک می‌کند تا ما از وقت خود به درستی استفاده کنیم و زمانمان را هدر ندهیم. همچنین برنامه ریزی در طول ترم باعث می شود که درس ها را طبق زمان و مبحث مشخص بخوانم و هنگام امتحانات برای خواندن درس ها سردرگم نشوم.

تکنیک‌ها و روش‌های مدیریت زمان را، تمرین و استفاده می‌کنید؟

مدیریت زمان یکی از مهم‌ترین مسائل در درس خواندن و آزمون است. یکی از روش های مدیریت زمان که اکثر دانش آموزان از آن استفاده می‌کنند روش ضربدر و منفی است. این روش به آن معنی است که در هنگام آزمون دادن ابتدا سوال هایی که از پاسخشان مطمئن هستم جواب می‌دهم و سوال های که جوابشان برایم وقت گیر است و از آن مطمئن نیستم در کنار آن ها ضربدر می‌گذارم تا در پایان اگر وقت اضافه داشتم به تامل‌ و تفکر در این سوال ها بپردازم . سوال هایی که اصلا آن ها را بلد نیستم و یادگیریشان برایم ناقص بوده است را با علامت منفی نشان می دهم و از کنارشان می‌‌گذرم‌ و سعی می‌کنم تا در آزمون بعدی این یادگیری های ناقص را اصلاح کنم. این تکنیک کمک می‌کند تا من به سرعت سوال هایی که بلد هستم‌را جواب بدهم و همچنین در ذخیره و مدیریت زمان نیز کمک‌ بسیاری می‌کند .

  1. در چه درس‌هایی با تغییر روش پیشرفت داشتید؟ روش مطالعه این درس‌ها را توضیح می‌دهید؟

درس هایی مانند شیمی که از ابتدا در آن مشکل داشتم و باعث می‌شد تا درصد های خوبی در‌ آن‌ نگیرم ، اما در ادامه دانستم که با خلاصه نویسی در این درس می‌توانم مطالب را به صورت کلی جمع بندی کنم و‌ درک بهتری از آن ها داشته باشم. همچنین تحقیق  درباره ی برخی مسائل شیمی باعث شد که درک یادگیری‌ و تصور بهتری نسبت به آن موضوع داشته باشم.

  1. تحلیل آزمون را چگونه انجام می‌دهید؟

ابتدا از روش و راه حل پاسخ‌های درست اطمینان پیدا می‌کنم و سپس سوال های اشتباه و سوال های که جواب نداده ام را بررسی می‌کنم تا دلیل آن ها را پیدا کنم سعی می کنم وقت بیشتری برای این مباحث بگذارم تا مشکلم برطرف شود.

  1. شما از کدام کارنامه جعبه ابزار کانون در صفحه شخصی‌تان استفاده می‌کنید؟ این کارنامه چه ویژگی‌هایی دارند؟

کارنامه ۵ نوع درس باعث می شود تا من بدانم در کدام درس ها مشکل دارم و کارنامه مبحثی نیز باعث می شود تا بدانم که در چه مباحثی از آن درس ها مشکل جدی تری دارم و سعی کنم در این مباحث تمرین و تکرار بیشتری داشته باشم تا مشکلم رفع شود

  1. نقش آموزشی خانواده، بالاخص پدر و مادر در این سال‌ها چگونه بود؟

خانواده مخصوصا پدر و مادر نقش موثری در پیشرفت من داشته اند . آن ها همواره مرا یاری کردند تا در آزمون ها پیوسته شرکت کنم و انگیزه ام را از دست ندهم به همین دلیل از آن ها بسیار تشکر می‌کنم.

 

Menu