گفت و گو با سیدحسن سیدجعفری؛ قهرمان پیوستگی

برنامه شما برای امتحانات نیم سال اول چیست؟ تثبیت آموخته‌های امسال در اولویت من است. در دوران امتحانات از کدام کتاب‌های کانون استفاده خواهید کرد؟ من از کتاب‌های فنی و عمومی قلم چی استفاده می‌کنم.

گفت و گو با سیدحسن سیدجعفری؛ قهرمان پیوستگی
  • سیدحسن سیدجعفری
  • دوازدهم شبکه و نرم افزار 

  • نام شهر و استان: محلات-استان مرکزی

    میانگین تراز: 6400

    • شغل و تحصیلات مادر: معلم، کارشناسی
    • شغل و تحصیلات پد: معلم، کارشناسی
  • سال‌های حضور در کانون: 2 سال
  • چند آزمون شرکت کرده است: 17 آزمون

  • مصاحبه‌گر :  طاهره امیدبیگی

 برنامه شما برای امتحانات نیم سال اول چیست؟

 تثبیت آموخته های امسال در اولویت من است. 


  1. در دوران امتحانات از کدام کتاب‌های کانون استفاده خواهید کرد؟
  2.  من از کتاب های فنی و عمومی کانون استفاده می‌کنم.

  3. تصمیمات شما برای نیم سال دوم چیست؟ 
  4. برنامه دارم که علاوه بر گذاشتن وقت کافی برای امتحانات، میان آن ها برای کنکور هم ساعت مطالعه قرار بدهم.
  5.  
  6. روش شما برای جمع بندی دروس نیم سال اول چیست؟ 
  7. مرور نکته برداری هایی که از کلاس ها و یا تحلیل آزمون هایم را به عمل آورده ام. 

  8. در دوره امتحانات چگونه بین برنامه راهبردی آزمون‌ها و امتحانات تعادل ایجاد می‌کنید؟
  9.  اولویت من امتحانات مدرسه هست، بنابراین تا جاییکه امکان داشته باشد زمانم را برای مطالعه امتحانات اختصاص می‌دهم و بقیه وقتم را صرف مطالعه آزمون می‌کنم. 

  10. در آزمون‌های کانون غیبت داشتید؟ دلیل شما برای عدم غیبت در آزمون‌ها چه بود؟ 
  11. خیر تا به حال غیبتی نداشتم. 

  12. پیوستگی در آزمون‌ها چگونه توانست باعث پیشرفت شما شود؟ 
  13. مدتی است که با اصل اثر مرکب آشنا شدم؛ اثر مرکب به معنای درو کردن دستاوردهای بزرگ از یک سری انتخاب‌های کوچک و هوشمند است. قانون اثر مرکب چگونه کار می کند؟ اثر مرکب اهمیت عادات، رفتارها و انتخاب‌های هر فرد در مسیر رسیدن به اهدافش را نشان می‌دهد. انتخاب‌ها به رفتار تبدیل شده، رفتارهای تکراری تبدیل به عادت می‌شوند و عادت‌ها نتایج را تعیین می‌کنند. به معنی دیگر پیشرفت، موفقیت و ایجاد تغییرات بزرگ، نتیجه انتخاب های به ظاهر کوچک ما در طول زندگی است و رفتارهای درست و غلط ما در طول روز، نتایج بسیار بزرگی را در طولانی مدت رقم خواهد زد. اصل پیوستگی بسیار معجزه می کند و همان طور که گفتم به کمک آن پیشرفت را در عملکردم دیدم. 

  14. آیا در آزمون‌های مشابه پارسال شرکت می‌کنید؟ اگر پاسخ‌تان مثبت است، الف) انگیزه‌تان چه بود؟ ب) فایده آزمون‌ها برای شما چه بود؟
  15.  بله.  در ابتدا انگیزه خاصی نداشتم اما بعد از زدن آزمون مشابه پارسال، متوجه پیشرفتم در نتایج آزمون شدم و به همه‌ی دوستانم پیشنهاد می کنم که حتما از این فرصت، استفاده کنند. 

  16. شرکت در این آزمون‌ها چه تاثیری بر وضعیت درسی شما در مدرسه داشته داشت؟ 
  17. سعی می کنم تا تلاش هایم در مسیرِ کانونی بودن، موجب بهبود عملکردم در مدرسه باشد. 

  18. مطابق برنامه‌ی راهبردی حرکت می‌کنید؟ چگونه برای دو هفته برنامه ریزی می‌کنید؟ برنامه‌ی مدرسه و آزمون‌ها هماهنگ بود؟
  19.  تمام سعی ام را می کنم، اما برنامه‌ی مدرسه، در حال حاضر برای بنده از اهمیت بیشتری برخوردار است. لازم است بگویم که هر کس شرایط خود را بهتر می تواند ارزیابی کند و تصمیم درست بگیرد، شاید برخی از دوستانم برنامه‌ی آزمون را در اولویت قرار دهند و چه بسا برایشان راهگشاتر باشد. 

  20. نقاط قوت شما کدام درس ها بودند؟ روش مطالعه آن ها را توضیح می دهید؟
  21.  درس های تخصصی جزو نقاط قوت من هستند؛ چراکه معمولا درس هایی هستند که اهمیت بالایی دارند و وقت و انرژی بالایی روی آنها می‌گذارم؛ پیوسته از عملکردم در این دروس ارزشیابی به عمل می‌آورم و در صورتی که حس کنم؛

 عملکردم دیگر مثبت نیست و نقصی در جریانِ مطالعه ام وجود دارد، سعی می کنم روش متفاوتی را جایگزین کنم تا این دروس جزو نقاط مثبتِ پایدارم باقی بمانند. 


  1. دفتر برنامه ریزی دارید؟ تکمیل دفتر چه کمکی به شما می‌کند؟ 
  2. بله، دفتر برنامه ریزی قبل از اینکه پلنرهای روزانه و هفتگی و ماهانه، این چنین، مورد توجه قرار گیرند، وجود داشت و راهنمای بسیاری از دانش آموزان مانند من بوده است و می توانم مثال چراغ قوه ای را بزنم که هنگام خاموشی، به کمک می آید! 

  3. تکنیک‌ها و روش‌های مدیریت زمان را، تمرین و استفاده می‌کنید؟
  4.  بله، هم زمان با ایجاد تسلط، این روش ها را انجام می دهم؛ به عبارت دیگر، منتظر نمی مانم در مبحثی مسلط شوم تا به تست های زماندار بپردازم، در یکسری زمان بندی های خاص این کار را انجام می دهم. 

  5. تحلیل آزمون را چگونه انجام می‌دهید؟
  6.  سعی می‌کنم ضمن مراجعه به منابع اصلی، از مباحثی که اشتباه داشتم، نکته برداری کنم تا برای آزمون های بعدی آماده باشم. به نظرم همیشه موفقیت، حاصل یادگرفتن مباحث جدید نیست، گاهی موفقیت، حاصل عبرت گرفتن از اشتباهات و تکرار نکردن آنهاست. 

  7. شما از کدام کارنامه جعبه ابزار کانون در صفحه شخصی‌تان استفاده می‌کنید؟ این کارنامه چه ویژگی‌هایی دارند؟
  8. من بیشتر از کارنامه اشتباهات و کارنامه بازیابی سوال محور استفاده می‌کنم. در مقاله‌ی آقای کاظم قلم چی خواندم که نوشته بودند: 

با داشتن کارنامه ی بازیابی می توانید تصویر دقیق و روشنی از وضعیت خود در هر مبحث به دست آورید و از سردر گمی رها شوید . وقتی تمام سوال های هر مبحث را که قبلا در آزمون های کانون دیده بودید ، یک جا می بینید و به آنها پاسخ می دهید متوجه می شوید بر کدام قسمت ها تسلط کامل دارید ، کدام قسمت ها تا حدودی  در یادتان مانده وهنوز می توانید پاسخ صحیح بدهید و  کدام قسمت ها ی هر مبحث را تا حدودی یا کاملا فراموش کرده اید . به این ترتیب طرح مشخصی برای مطالعه در ذهن شما نقش می گیرد .طرح مطالعه  بر اساس شرایط واقعی و اطلاعات دقیقی شکل می گیرد  که مربوط به  خود شماست؛ 

در مقاله‌ی دیگری از ایشان در سایت کانون خواندم که نوشته بودند:

اشتباهات خود را به نقاط قوت خود تبدیل کنید. اشتباهات خود را در آزمون های گذشته جمع آوری کنید ، روی آن ها تمرکز کنید و آن قدر تمرین کنید تا آن ها را خوب یاد بگیرید و سپس چندین بار، در زمان های منظم و به صورت مجموعه ای و با برنامه از خودتان امتحان بگیرید. پس از بررسی آزمون متوجه خواهید شد که برخی اشتباه ها چموش و سخت جان هستند و بازهم نمی توانید به آن سوال ها پاسخ دهید. آن قدر تمرین کنید تا اشتباهات خود را به نقاط قوت خود تبدیل کنید. با اشتباهات خود مدارا و سازش نکنید و از کنار آن ها نگذرید.  اشتباهات شما بهترین فرصت برای پیشرفت شماست.  اشتباهات خود را به نقاط  قوت خود تبدیل کنید ؛

 به همین دلایل که برای خودم به نتیجه‌ی مثبت ختم شده، به دوستانم توصیه می‌کنم که از این امکانات بهره مند شوند. 


  1. نقش آموزشی خانواده، بالاخص پدر و مادر در این سال‌ها چگونه بود؟
  2.  خانواده ام فرهنگی هستند و خودشان بهتر از هر کس دیگری می دانند که برای آموزش درستِ فرزندشان باید چه بستری را فراهم کنند.

  3. آیا پدر یا مادر نتایج آزمون را می‌بینند؟ در صورت افت خودتان یا خانواده چه عکس العملی دارند؟
  4.  بله، شکر خدا که همواره و پیوسته در این راه با من همراه هستند. 

  5. از سایت کانون و مجله آزمون استفاده می‌کنید؟ کدام بخش‌ها برای شما جالب‌تر بود؟
  6.  بله، مقالات آقای قلم چی را از دست نمی دهم و همیشه به دقت، توضحیاتی که درباره نحوه استفاده از امکانات و روش های مخصوص کانون هست را مطالعه می کنم. 

 تو هم می توانی دانش آموز برتر آزمون ها باشی، هدف داشته باش و در هر شرایطی برایش تلاش کن حتی اگر خسته ای و توان ادامه دادن نداری؛ این تضمین موفقیت توست!

Menu