گفتگو با سپهر چراغی قهرمان پیوستگی هفتم اسلام آبادغرب

گفتگو با سپهر چراغی قهرمان پیوستگی هفتم از اسلام آبادغرب

گفتگو با سپهر چراغی قهرمان پیوستگی هفتم اسلام آبادغرب

نام و نام خانوادگی: سپهر چراغی

مقطع و رشته: پایه هفتم-متوسطه اول

نام شهر و استان:اسلام آباد غرب؛ استان کرمانشاه

میانگین تراز: 7500

 سال‌های حضور در کانون: 1 سال

چند آزمون شرکت کرده است: 1 آزمون اصلی و 22آزمون مکمل

 شغل و تحصیلات مادرمعلم: لیسانس آموزش ابتدایی

شغل و تحصیلات پدر : کارمند دانشگاه؛ لیسانس حقوق

 

مصاحبه گر: فاطمه کسعلی زاد

 

تصمیمات شما برای نیم سال دوم چیست؟

با توجه به کارنامه نیمسال اول و آزمون های داده شده، تصمیم دارم همچنان از کتاب های آبی و سه سطحی و کتاب اول استفاده کنم و ساعت مطالعه ی مفیدم را افزایش دهم. استفاده از این کتاب ها و تست های دشوارتر، باعث آمادگی بیشتر در آزمون ها و همچنین امتحانات نوبت دوم می شود. 

 

با توجه به کارنامه نیم سال اول؛ چه برنامه ای برای دوران طلایی نوروز دارید؟

 به نظر من یکی از بهترین و مهم ترین دوران ها برای مطالعه تعطیلات نوروز هست چون در آن زمان ما آرامش فکری بیشتری داریم و می توانیم از تعطیلات بیشترین استفاده را داشته باشیم.با توجه به اینکه خود کانون هم در ایام نوروز آزمون دارد برنامه ی من برای این ایام،مرور مطالب نیمسال اول و مطالعه ی کتاب ها در بخش نیمسال اول است. 

 

آیا در آزمون‌های کانون غیبت داشتید؟ دلیل شما برای عدم غیبت در آزمون‌ها چه بود؟

خیر. به علت اهمیت استمرار و پیوستگی غیبت نداشتم. چون به نظرم یکی از اصلی ترین عوامل موفقیت هر شخصی استمرار است. وقتی ما کاری را بصورت متوالی و بدون وقفه انجام دهیم باعث عادت کردن ما به آن کار می شود. حال این کار می خواهد درس خواندن، ورزش کردن یا هر کار دیگری باشد.

من حتی شرایط غیبت کردن مانند بیماری و فوت اطرافیان هم داشتم اما با این وجود در آزمون غیبت نکردم چون غیبت کردن باعث وقفه در برنامه و دور شدن از درس ها می شود. 

 

آیا در آزمون‌های هدفگذاری شرکت می‌کنید؟ 

بله من هم در آزمون های هدفگذاری و هم در آزمون های مشابه پارسال شرکت میکنم چون شرکت در این آزمون ها باعث می شود ما شناخت خودمان را نسبت به خود بیشتر کنیم و به نقاط ضعف و قوتمان پی ببریم تا بتوانیم برای آزمون اصلی،نقاط ضعمفان را به نقاط قوت تبدیل کنیم 

من معمولا آزمون هدفگذاری را روز جمعه شرکت میکنم و بعضی وقت ها روز شنبه شرکت میکنم.این آزمون چون به دروس اصلی ریاضی و علوم و فارسی می پردازد،باعث می شود به نقاط ضعف و قوتم پی ببرم و همچنین اگر نتیجه خوب باشد اعتماد به نفس بیشتری پیدا کنم و پرقدرت تر ادامه دهم..بعد از انجام آزمون هدفگذاری، متوجه می شوم برای رسیدن به برنامه کانون در هفته دوم باید چکار کنم. 

من در آزمون هدفگذاری، به هر سه درس ریاضی،علوم و فارسی پاسخ می دهم. 


آیا در آزمون‌های مشابه پارسال شرکت می‌کنید؟ 

آزمون مشابه پارسال نیز شباهت خیلی زیادی به آزمون اصلی دارد و بخاطر اینکه هم رتبه و هم تراز میدهد،میتوانیم شناخت خود را نسبت به آزمون خیلی بیشتر کنیم.این آزمون را من معمولا روز چهارشنبه یا پنج شنبه کار میکنم و چون سطح سوالاتش به آزمون اصلی خیلی نزدیک تر هست،راحت میتوانیم عملکرد خودمان را در آزمون اصلی بسنجیم.تحلیل آزمون مشابه پارسال را نیز مانند آزمون اصلی انجام میدهم و سوالات غلط و نزده را دوباره حل میکنم. 

 

شرکت در این آزمون‌ها چه تاثیری بر وضعیت درسی شما در مدرسه داشته داشت؟

خب ما وقتی بخواهیم عملکرد خود را در درسی بسنجیم، باید از آزمون استفاده کنیم و به نظرم آزمون های کانون، آزمون های مفید و سودمندی هستند و ریز به ریز نکات کتاب را مورد بررسی قرار می دهند و باعث میشود کاملا به کتاب مسلط شویم که در امتحانات مدرسه نیز آمادگی کافی را داشته باشیم.

که خداروشکر یکی از تاثیرات آزمون ها این بوده که اغلب نمرات من در مدرسه 20 باشد. 

 

مطابق برنامه‌ی راهبردی حرکت می‌کنید؟ چگونه برای دو هفته برنامه ریزی می‌کنید؟ برنامه‌ی مدرسه و آزمون‌ها هماهنگ بود؟

من همیشه برنامه کانون را با برنامه مدرسه وفق میدهم یعنی مثلا اگر در برنامه هفتگی مدرسه،درس فارسی را داشته باشم می آیم و آن مطالبی که برای آزمون می آید را می خوانم و در خصوص برنامه ریزی 2 هفته؛ به طور کلی، در هفته اول روی برنامه مدرسه متمرکزم و برنامه ریزی خاصی در خصوص آزمون و..  ندارم اما در هفته دوم تمرکزم روی برنامه راهبردی است

بعضی وقت ها برنامه ی مدرسه با برنامه آزمون هماهنگ نیست و در این مواقع،من مطالب را پیش خوانی میکنم.مثلا پیش روی تدریس علوم  در مدرسه، به صورت عادی است و من چون علوم پیشرفته را جواب میدهم در روزهای منتهی به آزمون،زمان بیشتری را به درس علوم اختصاص میدهم که آن را به برنامه راهبردی برسانم.

 

 نقاط قوت شما کدام درس ها بودند؟ روش مطالعه آن ها را توضیح می دهید؟

تقریبا تمامی دروس نقطه قوت من هستند اما درسی که به طور ویژه تری نقطه قوت من شناخته می شود درس ریاضی است.من و همکلاس هایم معمولا برای هر درسی،یک دفتر جداگانه داریم که بیشتر ساعت کلاس را به نوشتن جزوه و نکات مهمی که معلم سر کلاس بیان می کند اختصاص می دهیم و خب بیشترمان هم پیش خوانی داریم یعنی قبل از تدریس معلم، درس را زودتر می خوانیم که برای فهم مطالب آماده تر باشیم. بعد از تدریس، ابتدا خود کتاب درسی و متن آن را باید بخوانیم و کامل یاد بگیریم سپس به سراغ کتاب آبی کانون برویم و سوالات آن را کار کنیم چون تست های کتاب آبی،تست های بسیار مناسبی هستند. 

اگر بخواهم میانگینی از تعداد تست هایی که در طول  دو هفته برای دروس ریاضی،علوم و فارسی حل میکنم بگویم،برای هفته اول چیزی حدود 70,80 تست و در هفته دوم حدود، 300,200 تست هست چون در هفته اول بیشتر درگیر امتحانات مدرسه هستیم و هفته دوم وقت آزاد بیشتری برای مطالعه دروس برای آزمون داریم  

 

تکنیک‌ها و روش‌های مدیریت زمان را، تمرین و استفاده می‌کنید؟

بله، برای مدیریت زمان در آزمون اصلی،اغلب اوقات در دفعه اول،فقط سوالاتی که جوابشان را می دانم پاسخ می دهم و به همین صورت جلو می روم تا زمانی که به پایان سوالات برسم.این کار حدودا یک ساعت تا حدود یک ساعت و ده دقیقه زمان می برد و سپس بر می گردم و سوالاتی که نزده ام را حل میکنم که این کار حدودا نیم ساعت طول می کشد و بعد از آن، به سوالاتی که شاید کمی شک داشته باشم می پردازم. 

یعنی در آزمون اول باید سوالاتی که جوابشان را می دانم حل کنم و وقتم را صرف آن میکنم چون اگر بخواهیم از همان ابتدا به حل سوالاتی که سخت هستند و جوابشان را نمی دانیم بپردازیم،ممکن است در پایان آزمون زمان کم بیاوریم و به بررسی همه سوال ها نرسیم. 

 


 تحلیل آزمون را چگونه انجام می‌دهید؟

من معمولا تحلیل آزمون را همان روز جمعه، بعد از آماده شدن کارنامه اصلی انجام میدهم معمولا این کار را ساعت 17 به بعد انجام میدهم. 

بعد از مشاهده کارنامه، اگر تعداد غلط ها کم باشد از روی فایل پاسخ سوالات تحلیل آزمون را انجام میدهم و اگر تعداد پاسخ های غلط، زیاد و بیشتر از پنج تا باشد، دفترچه کاغذی را از کانون تهیه میکنم. 

روند تحلیل آزمونم بدین گونه است که به خودم، زمان کافی را برای حل سوالات غلط و نزده می دهم. اگر توانستم جواب بدهم که متوجه میشوم مشکلم با مدیریت وقت بوده ولی اگر نتوانستم جواب بدهم آن را به عنوان ضعف درسی در نظر میگیرم و برای برطرف کردنش تلاش میکنم. بعضا، برخی از سوالات علوم نکته ی مهمی دارند و چند بار در آزمون ها تکرار شده اند که آن را در قسمتی از دفتر علومم یادداشت میکنم که آن را دوباره بررسی کنم

بعضی وقت ها هم شده که در بعضی سوالات ریاضی علوم به مشکل خورده ام و از فیلم های تحلیل آزمون استفاده کرده ام. 

 

 

نقش آموزشی خانواده، بالاخص پدر و مادر در این سال‌ها چگونه بود؟

اگر از جنبه عاطفی هم نگاه کنیم بعد از استمرار و تلاش فرد، کمک ها و حمایت های خانواده باعث موفقیت شخص می شود. 

اما از نظر آموزشی، من اگر چیزی را ندانم از آنها می پرسم چون قطعا اطلاعات و آگاهی آن ها از من بیشتر است و خب مادرم معمولا در تست زدن ها به من کمک می کند.خصوصا در سوالات درس ریاضی. 

 


چگونه با کانون آشنا شدید؟آیا کسی از خانواده یا بستگان عضو کانون بود؟

من  سال گذشته عضو کانون نبودم ولی از دوستان و آشنایان تعریف کانون را شنیده بودم و برای همین امسال به عضویت کانون در آمدم چون کانون را نسبت به سایر مراکز آموزشی برتر دیدم و اینکه سوالات آزمون ها، جامع و از خط به خط مطالب کتاب هستند و به گونه ای هست که باید همیشه برای تمام دروس آماده باشیم. همچنین خدمات پشتیبانی کانون خیلی خوب هست که در کنار دانش آموز هست. 

برنامه راهبردی کانون، باعث بیشتر درس خواندن دانش آموز می شود چون فشردگی مطالب، باعث می شود دانش آموز بیشتر تلاش کند تا خود را به برنامه برساند. 

 

از چه منابعی استفاده کردید؟این منابع چه ویژگی دارند؟

کتاب اول ریاضی،  آبی علوم و همچنین سه سطحی عربی را دارم و کتاب آبی را به خاطر سطح سوالات بالا و به چالش کشیدن دانش آموز،کتاب مفیدی میبینم

 

ویژگی مثبت خود را چه چیزی میبینید؟

به نظرم مهم ترین ویژگی هرشخص موفقی، خستگی ناپذیری و استمرار و پیوستگی در تلاش است که باعث موفقیت فرد می شود و من خودم را شخصی با اراده میبینم! 

Menu