گفت و گو با امید شرقی؛ پیشرفت در دروان نوروز با کتاب نوروز

مرور تمام کتاب‌ها و در ایام عید فقط نمونه سوال و تست کار می‌کنم، در آزمون‌های نوروزی شرکت کرده و برای مرور سریع درس‌ها از روش بازیابی استفاده می‌کنم.

گفت و گو با امید شرقی؛ پیشرفت در دروان نوروز با کتاب نوروز

نام و نام خانوادگی: امید شرقی

مقطع و رشته: متوسطه اول، هشتم

نام شهر و استان: استان سقز کردستان 

میانگین تراز: 5581

سال‌های حضور در کانون:2 سال (هفتم، هشتم)

چند آزمون شرکت کرده است: 42

تحصیلات و شغل مادر: لیسانس ، فرهنگی

تحصیلات و شغل پدر: لیسانس ،کارمند بیمارستان

 

مصاحبه‌گر: مریم موسی زادگان

 

برنامه شما برای دوره‌ی نوروز چیست؟ 

مرور تمام کتاب‌ها و در ایام عید فقط نمونه سوال و تست کار می‌کنم، در آزمون‌های نوروزی شرکت کرده و برای مرور سریع درس‌ها از روش بازیابی استفاده می‌کنم. 

 گفت و گو با امید شرقی؛ پیشرفت در دروان نوروز با کتاب نوروز

در دوران نوروز از چه کتابی برای مطالعه استفاده می کنید؟

کتاب نوروز ، چون یک کتاب جامع و کامل برای همه‌ی درس‌های من است.

 

در دوران امتحانات از کدام کتاب‌های کانون استفاده کردید؟

 کتاب سه سحطی عمومی‌و کتاب‌های آبی.

 

آیا از نمونه سوالات موجود در سایت کانون استفاده می‌کنید؟ 

بله، در دوره‌ی امتحانات نمونه سوالات سایت کانون بهترین نمونه سوال‌ها برای آمادگی در امتحانات نیم سال اول و دوم می‌باشند و همچنین نمونه سوال‌های سایت کانون برای روش بازیابی عالی و مفید هستند. 

 

تصمیمات شما برای نیم سال دوم چیست؟

باتوجه به اینکه دوران طلایی نوروز در نیمسال دوم سال تحصیلی قرار دارد سعی می‌کنم با برنامه ریزی و هدف گذاری دقیق و هدفمند مطالب نیمسال اول را به طور کامل جمع بندی کنم و مطالب باقی مانده  کتاب‌های درسی را که بعد از نوروز می‌خوانیم پیش خوانی و تست بزنم.

 

با توجه به اینکه، بعداز عید امتحانات آغاز می‌شود، در دوره امتحانات چگونه بین برنامه راهبردی آزمون‌ها و امتحانات تعادل ایجاد می‌کنید؟

برای بودجه‌بندی آزمون‌های مدارس که قبلا آن درس‌ها را مطالعه کرده‌ام برای مرور از روش بازیابی استفاده کنم. ولی برای برنامه راهبردی آزمون‌های کانون هفته‌ی اول درسنامه‌های خلاصه شده درس را مطالعه می‌کنم و هفته‌ی دوم با تست زنی، مطالب هفته‌ی اول را  جمع بندی می‌کنم و مطالب باقی مانده‌ای که در هفته‌ی اول مطالعه نکنم را مطالعه ‌کنم و بر روی مباحث جدیدی که خوانده‌ام تست زده و با شرکت در آزمون مکمل مشابه پارسال مطالبی که در طول دو هفته خوانده بودم را جمع بندی و مرور می‌کنم. 

 

آیا در آزمون‌های کانون غیبت داشتید؟ دلیل شما برای عدم غیبت در آزمون‌ها چه بود

خیر، زیرا پیوستگی در آزمون‌ها باعث پیشرفت می‌شود.

 

پیوستگی در آزمون‌ها چگونه توانست باعث پیشرفت شما شود؟

من قبلا در درس ریاضی درصدهایم خیلی خوب نبود. اما با پیوستگی در آزمون‌ها و تحلیل آزمون‌ها  و تست زنی بیشتر در درس ریاضی هم در کانون و هم در مدرسه پیشرفت چشمگیری داشته‌ام.

 

آیا در آزمون‌های هدفگذاری شرکت می‌کنید؟ 

در آزمون‌های هدف گذاری در نیمسال اول شرکت نمی‌کنم. اما الان تصمیم گرفته‌ام برای اینکه درصد درس‌های فارسی ،  علوم و ریاضی افزایش یابد در آزمون‌های هدف گذاری شرکت کنم. 

 

آیا در آزمون‌های مشابه پارسال شرکت می‌کنید؟ 

بله ، در آزمون‌های مشابه پارسال شرکت می‌کنم . آزمون‌های مشابه پارسال یک آزمون مکمل برای آزمون اصلی است و این آزمون‌ها به پیشرفت تراز من کمک کرده است . نیمی‌از سوالات اصلی آزمون سوالات آزمون مشابه پارسال پوشش داده است و سوالات آزمون مشابه پارسال برای جمع بندی و مرور مطالب دو هفته‌ای که خوانده ام خیلی مفید و موثر است.  

 

 شرکت در این آزمون‌ها چه تاثیری بر وضعیت درسی شما در مدرسه داشته داشت؟ 

 با آزمون دادن ، تحلیل آزمون‌ها و تست زنی بیشتر در درس های ریاضی ، فارسی وعلوم در مدرسه هم  پیشرفت زیادی کرده‌ام.

 

مطابق برنامه‌ی راهبردی حرکت می‌کنید؟ چگونه برای دو هفته برنامه ریزی می‌کنید؟ برنامه‌ی مدرسه و آزمون‌ها هماهنگ بود؟

بله، هفته‌ی اول درسنامه‌های خلاصه شده درس را مطالعه می‌کنم و هفته‌ی دوم با تست زنی، مطالب هفته‌ی اول را  جمع بندی می‌کنم و مطالب باقی مانده‌ای که در هفته‌ی اول مطالعه نکنم مطالعه می‌کنم و روی مباحث جدیدی که خوانده‌ام تست می‌زنم و با شرکت در آزمون مکمل مشابه پارسال مطالبی که در طول دو هفته خوانده بودم را جمع بندی و مرور می‌کنم.


نقاط قوت شما کدام درس ها بودند؟ روش مطالعه آن‌ها را توضیح می‌دهید؟

نقاط قوت من درس‌های عربی ، زبان انگلیسی و اجتماعی است.

در درس عربی ابتدا ترجمه و قواعد را به خوبی می‌خوانم و سپس از هر مبحث درس عربی ، در کتاب سه سطحی عمومی‌تست می‌زنم.

در درس زبان انگلیسی ابتدا لغات آخر  درس را به خوبی می‌خوانم و سپس بقیه‌ی موارد باقی مانده‌ی درس را که شامل (ترجمه ، قواعد درس ) می‌باشد را خوانده و سپس از هر مبحث درس زبان انگلیسی، در کتاب سه سطحی عمومی‌تست می‌زنم.

 

دفتر برنامه ریزی دارید؟ تکمیل دفتر چه کمکی به شما می‌کند؟

بله ، دفتر برنامه ریزی باعث نظم و تعادل ساعت‌های مطاله می‌شود.

 

تکنیک‌ها و روش‌های مدیریت زمان را، تمرین و استفاده می‌کنید؟

تکنیک‌های حذف گزینه و ضربدر منها را به کار می‌برم و تمرین می‌کنم.

 

در چه درس‌هایی با تغییر روش تغییر رادیکال داشتید؟ روش مطالعه این درس‌ها را توضیح می‌دهید؟

قبلا در درس فارسی درصد و تراز هایم بد بود. اما الان در درس فارسی پیشرفت خیلی زیادی کرده‌ام. به این دلیل قبلا درصد هایم پایین بود زیرا سوالات بخش تاریخ ادبیات را جواب نمی‌دادم. اما تصمیم گرفته‌ام از نیمسال دوم به طور کامل و دقیق بخش تاریخ ادبیات را مطالعه کنم و در بخش تاریخ ادبیات بیشتر تست کار کنم.

 روش مطالعه درس فارسی به این صورت بود که ابتدا تاریخ ادبیات را به طور کامل مطالعه می‌کنم زیرا در قسمت تاریخ ادبیات مشکل داشتم . سپس بقیه درس که شامل (معنی لغت، معنی شعر ، دانش های زبانی و آرایه‌های ادبی) می‌شود را و در آخر هم از هر مبحث درس فارسی در کتاب سه سطحی عمومی‌تست می‌زدم.

 

تحلیل آزمون را چگونه انجام می‌دهید؟

سوالات غلط و نزده را تحلیل می‌کنم و سپس مبحث‌هایی را که مشکل داشتم در دفتری جداگانه یادداشت می‌کنم و برای پیشرفت تراز و درصد‌هایم روی مبحث هایی که مشکل داشتم هدف گذاری می‌کنم .

 

شما از کدام کارنامه جعبه ابزار کانون در صفحه شخصی‌تان استفاده می‌کنید؟ این کارنامه چه ویژگی‌هایی دارند؟

کارنامه پنج نوع درس ، کارنامه اشتباهات 

کارنامه پنج نوع درس :  در کارنامه پنج نوع درس نقاط قوت و نقاط ضعف خودم را در درس‌ها پیدا می‌کنم و براساس نتیجه این کارنامه . هدف گذاری و برنامه ریزی دقیق را برای این دو هفته انجام می‌دادم.

کارنامه اشتباهات: از این کارنامه برای تحلیل آزمون‌ها استفاده می‌کنم.

 

نقش آموزشی خانواده، بالاخصوص پدر و مادر در این سال‌ها چگونه بود؟

من از زحمات پدر و مادرم مخصوصا مادرم تشکر می‌کنم که محیطی آرامش بخشی را برای درس خواندن من فراهم کرده‌اند و اگر من در آزمون‌های ترازم هایم افت می‌کرد پدر و مادرم هیچوقت من را سرزنش نمی‌کردند و همیشه من برای پیشرفت تراز در آزمون‌های بعدی کانون تشویق می‌کردند.

 

از سایت کانون و مجله آزمون استفاده می‌کنید؟ کدام بخش‌ها برای شما جالب‌تر بود؟

بله از سایت و مجله‌ی کانون استفاده می‌کنم . بخش مصاحبه با قهرمانان پیوستگی و قهرمانان پیشرفت در مجله و سایت کانون برای من جالب‌تر بود. 

 

از چه کتاب‌هایی برای آمادگی در امتحانات استفاده کردید؟ علت استفاده و نتایج آن را توضیح دهید. 

کتاب سه سحطی عمومی‌زیرا این کتاب سطح سوالاتش بالا بود .

 

باتوجه به اینکه نیمسال دوم آغازی مهم تر می‌باشد لطفاً به روش هایی که برای هر درس در نیمسال دوم تصمیم گرفته ایدکه اجرا کنید ولی در نیمسال اول از آن غفلت کرده بودید ، اشاره کنید ؟

در نیمسال اول در درس فارسی توجه‌ای به بخش تاریخ ادبیات نداشتم و همیشه به خاطر اینکه سوالات بخش تاریخ ادبیات را جواب نمی‌دادم درصد های فارسی‌ام کم بود. اما تصمیم گرفته ام از نیمسال دوم به طور کامل و دقیق بخش تاریخ ادبیات را مطالعه کنم و در بخش تاریخ ادبیات بیشتر تست کار کنم.

در نیمسال اول در درس زبان انگلیسی لغات اخر هر درس را به طور دقیق مطالعه نمی‌کنم. اما تصمیم گرفته ام از نیمسال دوم به منظم و دقیق لغات اخر درس را مطالعه کنم زیرا در آزمون‌های کانون نیمی‌از سوالات بخش زبان مربوط به لغات و املای کلمات اخر درس ها می‌باشد به همین دلیل سعی می‌کنم در بخش لغات اخر درس ها و املای این کلمات تست بیشتر  کار کنم.

 

Menu