گفت‌وگو با اهورا سوری؛ پیشرفت درسی با کتاب‌های آبی

ما باید برای داشتن یک برنامه‌ریزی خوب در برنامه روزانه‌مان تنوع مطالعاتی داشته باشیم چون که اگه به یک درس و یا یک روش درس خواندن (تستی و تشریحی) تمرکز کنیم باعث می‌شود که به بقیه درس‌ها آسیب برسد.

گفت‌وگو با اهورا سوری؛ پیشرفت درسی با کتاب‌های آبی

 نام و نام خانوادگی: اهورا سوری

مقطع و رشته: نهم

نام شهر و استان: رومشکان، لرستان

میانگین تراز: 6557

سال‌های حضور در کانون: 4سال

چند آزمون شرکت کرده است: 65

شغل و تحصیلات مادر: خانه‌دار، دیپلم

شغل و تحصیلات پدر: مغازه‌ دارند ، دیپلم

مصاحبه‌گر : مریم موسی‌زادگان

 

در امتحانات مدرسه چند نمره پیشرفت در معدل و یا نمره‌ی درس نسبت به سال گذشته داشتید؟

من در طول این چند سال یعنی متوسطه اول از هفتم تا نهم  معدلم۲۰ بوده و  این ۲۰ بودن پیوسته را به عنوان یک موفقیت می‌دانم چون که هر سال نسبت به سال قبلی سطح کتاب‌ها بالا‌تر می‌رود و حفظ کردن نمرات در سطح بالا یک نوع پیشرفت است.

 

از چه کتاب‌هایی برای آمادگی در امتحانات استفاده کردید؟ علت استفاده و نتایج آن را توضیح دهید.

من از کتاب آبی علوم استفاده می‌کنم و این کتاب به پیشرفت تراز آزمون‌های من به شدت کمک کرده چون که کتاب آبی باعث می‌شود قبل از امتحانات دام‌های آموزشی را بفهمیم و یک اشتباه را دو بار تکرار نکنیم هم چنین این کتاب سطح من را رشد داده است به طوری که همیشه در مدرسه نمرات خوبی را کسب می کنم و برای امتحانات مدارس هم از نکته‌نویسی‌هایم در این کتاب استفاده کردم.

 

در دوره امتحانات برنامه‌ی مطالعاتی شما چگونه بود؟ چگونه میان مطالعه‌ی تشریحی و تستی تعادل ایجاد کردید؟

من در دوران امتحانات از روش بازیابی که پیشنهاد ویژه آقای قلم‌چی بود استفاده کردم این روش یکی از بهترین روش‌ها برای حفظ تعادل بین حل سوال و خواندن تشریح است چون دیگر نیاز نیست که اول وقت خودمان را صرف خواندن کتاب کنیم و آخر سر نمره دلخواه را نگیریم با این روش اول آزمون می‌دهیم و بعد از آن رفع اشکال می‌کنیم توصیه من این است که در دوران امتحانات هم دانش آموزان تست زدن خودشان را در پیش بگیرند و از این فرصت می‌توانند به عنوان یک ایستگاه جبرانی استفاده کنند.

 

در دوره امتحانات مطالعه‌ی تستی هم داشتید؟ از چه کتاب‌هایی برای این منظور استفاده کردید؟

بله من در این دوران مطالعه تستی را هم ادامه می‌دادم و در این فرصت کل نیم سال اول را مرور کردم.  من از کتاب آبی در این دوران استفاده کردم و این کتاب کتاب مفیدی برای مطالعه مطالعه تستی و مخصوصاً برای آزمون‌های کانون است.

 

آیا در دوره امتحانات تنوع مطالعاتی داشتید؟

ما باید برای داشتن یک برنامه‌ریزی خوب در  برنامه روزانه‌مان تنوع مطالعاتی داشته باشیم چون که اگه به یک درس و یا یک روش درس خواندن (تستی و تشریحی) تمرکز کنیم باعث می‌شود که به بقیه درس‌ها آسیب برسد.

 

آیا از نمونه سوالات موجود در سایت کانون استفاده می‌کنید؟

من از نمونه سوالات موجود در سایت کانون به عنوان یکی از بهترین منابع مطالعاتی خودم برای امتحانات استفاده می‌کردم و به تمام دانش آموزان این منبع را پیشنهاد می‌کنم من این ویژگی جدید که می‌توانیم نمونه سوالات شهرستان و  استان خودمان را دانلود کنیم، علاقه دارم.

 گفت‌وگو با اهورا سوری؛ پیشرفت درسی با کتاب‌های آبی

بطور میانگین چند نمونه سوال امتحانی را از قسمت نمونه سوالات  سایت کانون  دانلود کردید؟ چقدر سوالات نیم سال اول مدرسه شما به این سوالات نزدیک بود؟

من به طور میانگین برای هر درس حدوداً ۳ الی ۴ نمونه سوال دانلود می‌کردم و آن‌ها را حل می‌کردم و بخش زیادی از امتحانات مدرسه از نمونه سوالات کانون بود.

 

آیا در ایام امتحانات از روش بازیابی استفاده کردید؟یا ابتدا کتاب درسی را مطالعه کردید ؟ 

من در درس‌هایی که کامل به آن‌ها مسلط نبودم اول کتاب را مطالعه می‌کردم و بعد سراغ نمونه سوال می‌رفتم اما در درس‌هایی مثل ریاضی از اول نمونه سوال حل می‌کردم و بعد رفع اشکال می‌کردم.

 

در دروه‌ی امتحانات میانگین روزانه چند ساعت مطالعه داشتید؟ آیا ساعات مطالعه شما نسبت به قبل تغییری داشت؟

من در دوران امتحانات چون که به مدرسه نمی‌رفتم ساعت مطالعه‌ام نسبت به قبل افزایش داشت و به طور میانگین روزانه حدود ۱۱ تا ۱۲ ساعت مطالعه داشتم.

 

کدام درس هم در آزمون‌ها و هم امتحانات مدرسه نقطه قوت شماست؟ روش شما برای مطالعه‌ی آن چیست؟

درس فارسی و عربی نکات قوتم هستند و با چند دور تست زدن و مرور چندگانه تمام تلاشم را برای حفظ آن‌ها می‌کنم.

 

در کدام درس در نیم سال اول پیشرفت داشتید؟ روش مطالعه‌ی شما جهت بهبود چه بود؟ چه کتابی به شما در پیشرفت بیشتر، کمک کرد؟

من در این دو آزمون گذشته یعنی ۲۲ دی و ۶ بهمن ماه به شدت در درس علوم پیشرفت داشته‌ام و بخش بزرگی از این پیشرفت‌ها را از کتاب آبی کانون می‌دانم.

 

با توجه به سپری شدن نیمسال اول سال تحصیلی به چه نوع فراشناختی از عملکرد خود رسیده اید ؟ (منظور اولویت بندی ها ، تغییر روش ها ، راهکارهایی که در پیشرفت درسی شما موثر بوده است ) 

من در اوایل نیم سال اول یعنی در مهر ماه برنامه مطالعاتی خودم را سنگین گذاشته بودم ولی می خواهم در نیم‌سال دوم ساعت مطالعه‌ام را پلکانی افزایش دهم.

 

کدام درس سال قبل نمرات کمتری گرفته بودید ولی امثال رشد داشتید و پیشرفت کردید علت پیشرفت توضیح دهید ؟

من در تمام این سال‌ها معدلم ۲۰ بوده اما هرچه از نمونه سوالات سایت کانون بیشتر استفاده می‌کنم در موقع امتحان تسلط بیشتری نسبت به سایر دانش آموزان دارم.

 

نقش مدرسه و معلم شما در درس هایی که پیشرفت داشتید چقدر بود ؟

از مدرسه و مخصوصاً معلم ریاضی‌ام آقای دکتر هادی امرایی بسیار تشکر می‌کنم چون که هرگاه سوالی داشتم به من کمک می‌کردند .من از معلم پایه ششم؛ آقای محمود امرایی تشکر فراوان دارم چون که در پایه ششم با روحیه و انگیزه‌هایی که به من می دادند باعث موفقیت من در آزمون تیزهوشان (استعداد های درخشان) شدند.

 

آیا در آزمون‌های دی ماه غیبت داشتید؟ دلیل شما برای عدم غیبت در آزمون‌ها چه بود؟

من هیچ وقت در آزمون‌های کانون یعنی در طول این ۴ سال غیبت نداشتم چون که اگر غیبت کنم باعث می‌شود از روند برنامه راهبردی خارج شوم و این امر باعث افت تحصیلی من می‌شد.

 

پیوستگی در آزمون‌ها چگونه باعث رشد معدل شما شد؟

پیوستگی و استمرار من در آزمون‌ها باعث می‌شد که همیشه نقاط ضعف خودم را شناسایی کنم و با تقویت آن‌ها و تحلیل آزمون به نحوی خوب بهترین معدل و نمره را در مدرسه کسب کنم.

 

مطابق برنامه‌ی راهبردی حرکت می‌کنید؟ چگونه برای دو هفته برنامه ریزی می‌کنید؟ برنامه‌ی مدرسه و آزمون‌ها هماهنگ بود؟

در اکثر مواقع برنامه مدرسه و برنامه آزمون‌ها هماهنگ بودند من سعی می‌کردم که حتی جلوتر از برنامه راهبردی باشم.

 

برای رشد معدل چه توصیه‌ای به سایر دانش آموزان دارید؟

من برای رشد معدل به دانش آموزان توصیه می‌کنم که حتماً و حتماً از نمونه سوالات موجود در سایت کانون استفاده کنند و در این راه کتاب پر تکرار کانون نیز به آن‌ها کمک می‌کند.


برنامه‌ی شما برای دوران نوروز چیست؟

من از خدمات کانون مثل آزمون‌های نوروز و مخصوصاً آزمون جمع‌بندی ۷ فروردین به عنوان یک ایستگاه جبرانی مهم بهترین نحو استفاده خواهم کرد.

 

شما از کدام کارنامه جعبه ابزار کانون در صفحه شخصی‌تان استفاده می‌کنید؟ این کارنامه چه ویژگی‌هایی دارند؟ برای امتحانات کدام کارنامه‌ی برای شما مفیدتر بود؟

من علاوه بر کارنامه اصلی که بعد از آزمون فعال می‌شود تمرکز بسیار زیادی بر روی کارنامه ۵ نوع درس دارم و تمام تلاش  تلاشم را می‌کنم تا تمام دروس را به حد مناسب برسانم و آن‌ها را در نقاط قوت خودم قرار دهم. از کارنامه پروژه‌ای هم برای فهمیدن افت و پیشرفت‌های خودم استفاده می‌کنم، علاوه بر آن در برخی مواقع از کارنامه اشتباهات استفاده می‌کنم و کارنامه اشتباهات یکی از منابع مهم برای دوران جمع‌بندی است  چون که باعث می‌شود یک اشتباه را دو بار تکرار نکنیم.

 

دفتر برنامه ریزی دارید؟ تکمیل دفتر چه کمکی به شما می‌کند؟

من از دفتر برنامه‌ریزی استفاده می‌کنم و تمرکز بسیار عمیقی روی آن دارم چرا که دفتر برنامه‌ریزی حکم یک مشاور بسیار عالی را برای ما دارد و باعث می‌شود به درس خواندن ما نظم برسد و برنامه درسی ما آشفته نباشد.

 

تکنیک‌ها و روش‌های مدیریت زمان را، تمرین و استفاده می‌کنید؟ اگر بله، کدام روش؟   در جلسه‌ی امتحان این روش‌ها چه کمکی به شما کرد؟

من با تکنیک ضربدر و منها آشنا هستم می‌خواهم در آزمون‌های آینده از این روش استفاده کنم چون که به شدت در افزایش سرعت عمل ما تاثیر دارد.

 

باتوجه به اینکه نیمسال دوم آغازی مهم تر می باشد لطفاً به روش‌هایی که برای هر درس در نیمسال دوم تصمیم گرفته‌اید که اجرا کنید ولی در نیمسال اول از آن غفلت کرده بودید ، اشاره کنید ؟

من در درس ریاضی توصیه می‌کنم که دانش آموزان از یک منبع مفید و جامع استفاده کنند و از چند منبعی پرهیز کنند زیرا چند منبع بودن باعث می‌شود که روند مطالعه آن درس ناقص باشد و در آزمون نمره منفی کسب کنیم.

 

تحلیل آزمون را چگونه انجام می‌دهید؟

من تحلیل آزمون را در همان روز جمعه و بعد از آمدن پاسخ سوالات و در همان شب انجام می‌دهم ، تحلیل آزمون‌ها بهترین روش برای پیشرفت در تمام عرصه‌ها است.

 

کارهای فوق برنامه هم در برنامه‌ی خود دارید؟

بله، من علاوه بر تسلط بر روی دروس مدرسه در زبان انگلیسی و در سطح فراتر از مدرسه، به تسلط بالایی رسیدم. من به زبان انگلیسی بسیار اهمیت می‌دهم زیرا در طول زندگی به آن نیازمند هستیم و امروزه یکی از نیازهای مهم است.

 

نقش آموزشی خانواده، بالاخص پدر و مادر در این فصل امتحانات چگونه بود؟

خانواده من مخصوصاً پدر و مادر بعد از این‌که در بعضی آزمون‌ها تراز دلخواه را کسب نکردم به من روحیه می‌دهند و جو متعادلی را برای من به وجود می‌آورند یعنی این‌که نه آن‌قدر جو منفی باشد که دانش آموز را ناامید کند و نه آن‌که جو مثبت باشد که روحیه بیهوده به دانش آموز داده شود. من در اینجا می‌خواهم از پدر و مادرم تشکر کنم زیرا هر منبعی که من خواسته‌ام برای من تهیه کردند و هیچ کوتاهی در راه پیشرفت من انجام نداده‌اند و همیشه حامی بوده و هستند.

 

آیا پدر یا مادر نتایج آزمون را می‌بینند؟ در صورت افت خودتان یا خانواده چه عکس العملی دارند؟

بله، اگر من در درس یا آزمونی افت کنم پدر و مادرم به من می‌گویند که :«در آزمون بعدی آن را جبران کن و نگران نباش چون که مهم این است تو داری برای رسیدن به موفقیت تلاش می‌کنی.»

 

از سایت کانون و مجله آزمون استفاده می‌کنید؟ کدام بخش‌ها برای شما جالب‌تر بود؟

من از سایت کانون و مخصوصاً مجله‌های روز آزمون استفاده می‌کنم چون که در این مجلات مصاحبه‌های دیگر دانش‌آموزان وجود دارد و باعث بهبود و تقویت روش‌های مطالعه من می‌شوند.

Menu