گفت وگو با علی نوروزی؛قبولی دندان پزشکی دانشگاه بندرعباس

به‌غیراز اینکه بازخورد همه‌ی مطالعه و تلاشم در آزمون‌ها برایم مهم بود، می‌دانستم با شرکت در آزمون‌ها میزان تسلطم به درس‌ها افزایش پیدا می‌کند.

گفت وگو با علی نوروزی؛قبولی دندان پزشکی دانشگاه بندرعباس

نام و نام خانوادگی: علی نوروزی

مقطع و رشته: کنکوری تجربی

نام شهر و استان: رودان -هرمزگان

میانگین تراز: 6137

رتبه کنکور:  644

رشته قبولی: دندانپزشکی – دانشگاه علوم پزشکی بندرعباس

سال های حضور درکانون : از پنجم دبستان به مدت 8 سال

تعداد آزمون: 179 مرحله آزمون برنامه ای   

شغل و تحصیلات مادر: دبیر - لیسانس ادبیات

شغل و تحصیلات پدر: دبیر - کارشناسی‌ارشد تربیت‌بدنی

تراز کنکور سراسری:  10336      تراز سوابق تحصیلی: 8863

درصد دروس:

زیست‌شناسی  43.71      فیزیک 76.67      شیمی  55.24    ریاضی  18.89     زمین‌شناسی  37.78

مصاحبه‌گر: حمید کمالی


شما چگونه با کانون آشنا شدید؟ فرد خاصی توصیه کرد؟ آیا فردی در خانواده شما عضو کانون بوده یا هست؟ چه نتیجه‌ای کسب کردند؟ 

در سال پنجم دبستان از طریق مدرسه با کانون آشنا شدم و به توصیه‌ی مادرم در آزمون‌ها ثبت‌نام  کردم. 

بردارم یاسین نوروزی 3 سال عضو کانون بود و در رشته‌ی پرتوشناسی (رادیولوژی) دانشگاه علوم پزشکی بندرعباس قبول شدند.


چند سال و چه سال‌هایی دانش‌آموز کانون بوده‌اید؟

 از سال پنجم دبستان و به مدت 8 سال به صورت پیوسته دانش آموز کانون بوده ام.


در چند آزمون اصلی و چند آزمون هدیه شرکت کرده‌اید؟ 

در  مدت 8 سال که عضو کانون بودم در 179 آزمون اصلی و همه آزمون‌های هدیه سال دوازدهم شرکت کردم.


دستاورد شما از شرکت در آزمون‌های کانون چه بود؟ 

من تمام سعی‌ام در این 8 سال این بود که با شرکت در آزمون ها سطح خودم را بالاتر از مدرسه و در سطح استاندارد کشوری نگه دارم و آزمون های کانون بازخورد همه فعالیت های آموزشی دو هفته ای من بود و باعث می شد هم جایگاه خودم را در هر مقطعی از سال نسبت به بقیه بفهمم و هم شناختی از همه درس ها پیدا کنم و بر اساس نتیجه ی آزمون روی هر درس و در هر درس روی هر مبحث تمرکز کنم.


آیا در آزمون‌های کانون غیبت داشتید؟ دلیل شما برای عدم غیبت در آزمون‌ها چه بود؟ 

فقط در زمان اوج بیماری کرونا در سال دهم 2 غیبت داشتم و در بقیه آزمون ها کامل شرکت کردم.

به‌غیراز اینکه بازخورد همه‌ی مطالعه و تلاشم در آزمون‌ها برایم مهم بود، می‌دانستم با شرکت در آزمون‌ها  میزان تسلطم به درس‌ها افزایش پیدا می‌کند. 


پیوستگی در آزمون‌ها چگونه توانست باعث پیشرفت شما شود؟

من به خودم قول داده بودم تحت هر شرایطی در آزمون شرکت کنم حتی اگر در آزمونی مطابق دلخواه خودم آماده نبودم، چون شرکت در آزمون‌ها و پیشروی مطابق برنامه راهبردی باعث می‌شد از برنامه عقب نیفتم و خیالم هم از بابت داشتن مرور کافی در برنامه راهبردی راحت بود.


آیا در آزمون‌های مشابه پارسال شرکت می‌کنید؟ 

بله؛ همیشه در روز پنجشنبه آزمون مشابه پارسال را می‌دادم، این آزمون هم مشکلاتم قبل از آزمون اصلی را مشخص می‌کرد و هم به وضعیت خودم پی می‌بردم و باتوجه‌به نتیجه آزمون و رفع مشکلات شناسایی شده، هدف‌گذاری چند از ده خود را تعدیل می‌کردم و همین کار باعث می‌شد تعداد غلط‌هایم در آزمون کاهش پیدا کند. 


مطابق برنامه‌ی راهبردی درس می‌خوانید؟ چگونه شخصی‌سازی می‌کنید، توضیح دهید که روشتان چگونه بود؟ 

بله برنامه من کاملاً مطابق برنامه راهبردی بود، چون در ابتدای سال آقای کمالی یک‌بار برنامه راهبردی را تا انتها برای من توضیح داده بود و با وجود ایستگاه‌های جبرانی و دوران طلایی نوروز خیالم از بابت مطالعه همه‌ی حجم کنکور راحت بود.


آیا روش بازیابی را می‌شناسید، اگر این روش را می‌شناسید، آن را چگونه یاد گرفتید؟ 

روش بازیابی رو از طریق آقای کمالی یاد گرفتم، طی یک جلسه کامل برایم توضیح دادند و برای آزمون‌های جمع‌بندی از روش بازیابی استفاده کردم و نتیجه مطلوبی گرفتم.


روشتان برای تحلیل آزمون‌ها چگونه است؟ آیا همه‌ی سؤالات را تحلیل می‌کنید یا فقط سؤالات غلط یا بدون پاسخ را بررسی می‌کنید؟

در روز جمعه ابتدا دروس فیزیک و شیمی که تسلط بیشتری داشتم را تحلیل می‌کردم و در روز شنبه مابقی درس‌ها را تحلیل می‌کردم، در درس زیست و شیمی و ریاضی همه سؤال‌ها (حتی سؤالات درست) اما در درس فیزیک فقط سؤالات غلط و نزده را تحلیل می‌کردم.


آیا در طول سال تحصیلی دچار افت تراز شدید؟ چگونه با این مسئله مواجه شدید؟ چه تصمیمی گرفتید؟ خانواده چه کمکی به شما کرد؟

بله در بازه زمانی انتهای بهمن‌ماه و اوایل اسفندماه دچار افت تراز شدم و حتی ترازم به 5500 هم رسید، فکر می کنم به دلیل خستگی فراز و نشیب های  مسیر کنکور  بود، اما بعد از چند روز با ایجاد تنوع در برنامه به روند عادی خودم برگشتم.


کدام درس‌ها نقطه قوت شماست؟ روش مطالعه این درس‌ها چگونه است؟ در مدرسه یا آزمون‌ها چه نمره‌ای برای این درس‌ها کسب می‌کنید؟

درس فیزیک نقطه قوت من بود، ابتدا فیلم آموزشی می‌دیدم سپس تست‌های کتاب آبی و سه سطحی را کار می‌کردم، نکات مهم تست‌ها را در دفتری مخصوص یادداشت می‌کردم و انواع تیپ تست‌ها را برای خودم طبقه‌بندی می‌کردم، همیشه بالاترین درصدم در آزمون‌ها درس فیزیک بود در بعضی از آزمون‌ها فیزیک را با همین روش 100 درصد می زدم.


در طول این سال‌ها درسی بوده که ضعیف باشید؛ اما با تغییر روش، آن را به نقطه قوت تبدیل کرده باشید؟ کدام درس؟ چه کاری کردید؟

در درس ریاضی اوایل به‌شدت ضعیف بودم حتی در بعضی آزمون‌ها درصد منفی نیز در این درس داشتم، بعد از صحبت با آقای کمالی روشم را کلاً تغییر دادم و به‌جای مشاهده فیلم آموزشی شروع به حل تست کردم، ابتدا تعداد سؤالاتی که از هر پیمانه پاسخ می‌دادم و تحلیل می‌کردم محدود بود، اما با اصرار بر این روش هم تعداد سؤالاتی که پاسخ می‌دادم افزایش پیدا کرد و هم سؤالات آسان‌تر را تشخیص می‌دادم.


کدام بازه‌ی زمانی در موفقیت تحصیلی شما نقش پررنگ‌تری داشته است: تابستان، پاییز، دی‌ماه، نیم‌سال دوم، دوران طلایی نوروز، خردادماه و امتحانات نهایی؟ دلیل این موضوع چیست؟

دوران طلایی نوروز بیشترین نقش را داشت، چون من تا قبل از عید اکثر درس‌ها را تمام کرده بودم و با جمع‌بندی دروس پایه و نیم‌سال اول با خیالی راحت‌تر توانستم برای امتحانات نهایی خودم را آماده کنم.


کدام نقش آزمون‌های کانون برای شما پررنگ‌تر بود: نقش برنامه‌ای، آموزشی یا سنجشی؟ دلیلتان برای این انتخاب را بگویید. 

هر سه ویژگی آزمون‌ها خیلی خوب است؛ اما اگر من بخواهم یکی را انتخاب کنم نقش برنامه‌ای بودن آزمون‌هاست، دانش‌آموز با پیوستگی به برنامه راهبردی مسیرش تا روز کنکور کاملاً روشن و مشخص است.


نقش مدرسه در موفقیت شما چگونه بوده است؟ 

مدرسه در سال کنکور همکاری زیادی با من داشت، مخصوصاً مدیر مدرسه جناب آقای نجفی که یک فضای آرام و خوب برای مطالعه در اختیار بنده قرار داده بودند. از ایشان و آقایان صامت پناه و ضمیری معاونین و همچنین همه دبیرانم تشکر می‌کنم که در این مسیر همراهم بودند.


در کارنامه ابتدا به سراغ دیدن نمره کدام درس‌ها می‌روید؟ ایرادات هر درس را چگونه برطرف می‌کنید؟

ابتدا درصد درس فیزیک و شیمی خودم را مشاهده می‌کردم. بعد از آزمون تحلیل درست‌تری از درس‌هایم داشتم، اینکه در کدام مبحث ضعف دارم و در هر مبحث کدام تیپ سؤالات مشکل دارم، با تحلیل آزمون و بررسی چالش‌هایم احساس بهتری نسبت به قبل از آزمون در هر درس داشتم.


دفتر برنامه‌ریزی دارید؟ تکمیل این دفترچه کمکی به شما از لحاظ درسی و غیردرسی کرده است؟

بله دفتر برنامه‌ریزی داشتم، کامل‌کردن این دفتر باعث می‌شد که بفهمم برای هر درس چقدر زمان گذاشتم و با این مدت زمانی که به هر درس اختصاص دادم چه نتیجه‌ای گرفتم و آیا به نتیجه دلخواهم رسیدم یا نه؟ در دفتر برنامه‌ریزی علاوه بر ساعت مطالعه تعداد تست‌های هر درس را نیز یادداشت می‌کردم.


کدام‌یک از روش‌های مدیریت زمان را استفاده کردید: روش دو خودکار، روش ضربدر و منها، روش زمان‌های نقصانی و روش استراتژی بازگشت؟ در چه زمانی از سال از کدام روش استفاده کردید؟ 

من از روش استراتژی بازگشت در همه آزمون‌ها و کنکور استفاده می‌کردم.


استفاده شما از گوشی و فضای مجازی در چه حدی بود؟ آیا مدیریتی بر این مسئله داشتید؟ 

در دوران کنکور گوشی من ساده بود و عملاً کاربرد خاصی به‌غیراز مکالمه‌کردن نداشت، از گوشی مادرم در زمان‌های مشخص شده و کاملاً محدود استفاده می‌کردم و کاملاً روی این موضوع کنترل داشتم.


Menu