نام و نام خانوادگی: یاسمن اقبالی
مقطع و رشته: دوازدهم تجربی
نام شهر و استان:قم
میانگین تراز:6100
سالهای حضور در کانون: 2سال
چند آزمون شرکت کرده است:33 آزمون
شغل و تحصیلات مادر:خانه دار / دیپلم
شغل و تحصیلات پدر: پاسدار / فوق لیسانس
مصاحبهگر : فاطمه زند
- چگونه با کانون آشناشدید؟
به توصیه پدرم که قبلا دانش آموز کانون بودند و رتبه 700 را در کنکور کسب کردند با کانون قلم چی آشناشدم .
چند سال و چه سالهایی دانشآموز کانون بودهاید؟
2 سال اس که دانش آموز کانون هستم پایه یازدهم و دوازدهم .
در چند آزمون اصلی و چند آزمون هدیه شرکت کردهاید؟
آزمون های اصلی 33 مرحله شرکت کردم و 5 مرحله آزمون هدیه .
دستاورد شما از شرکت در آزمونهای کانون چه بود؟
افزایش تراز و افزایش تسلط در مباحث و شناخت اشکالات و تحلیل آزمون بهتر .
شما تا چه حد خود را یک دانشآموز کانونی میدانید؟
من یک دانشآموز بیغیبت یا کمغیبت در آزمونهای اصلی بودم.
من در آزمونهای هدفگذاری و مشابه پارسال شرکت میکردم.
من با برنامه راهبردی آزمونهای کانون هماهنگ بودم یا برنامه راهبردی را برای خودم شخصی سازی میکنم.
منابع من کانونی بود.
چرا این تعداد آزمون شرکت کردید؟ خسته نشدید؟
من میخاستم اشکالاتم را در مباحث پیدا کنم و اینکه بتوانم با شناخت ضعف ها برای آنها به روش های مطالعه درست جبران کنم و با آزمون دادن میتوانستم میزان بازدهی مطالعه خود را ببینم و به دنبال رسیدن به هدف اصلیم برای درس خواندن بودم – خیر خسته نشدم چون این آزمون ها لازمه رسیدن به تراز خوب و هدف خوب است .
آیا در آزمونهای کانون غیبت داشتید؟ دلیل شما برای عدم غیبت در آزمونها چه بود؟
خیر غیبت نداشتم – برای انکه شرایط کنکور را برایم تداعی می کرد و نقاط قوت و ضعفم را شناسایی می کردم و با روش مطالعه مناسب و افزایش ساعت مطالعه تلاشم را بیشتر می کردم که ضعف ها جبران شود و غیبت در آزمون به منزله از دست دادن پیوستگی به برنامه راهبردی کانون است و این کار جبران ناپذیر می باشد.
پیوستگی در آزمونها چگونه توانست باعث پیشرفت شما شود؟
با شناخت نقاط قوت و نقاط ضعف در مباحث وبرای اینکه نقاط ضعفم را جبران کنم تلاش بیشتر کردم بیشتر تمرین و تست کار کردم چالشم با دفترچه دوم کمتر شد و مدیریت زمانم بهتر شدو میدیدم که در کانون و مدرسه نمره خوبی کسب می کنم.
آیا در آزمونهای هدفگذاری شرکت میکنید؟ انگیزهتان چه بود؟ فایده آزمونهای هدفگذاری برای شما چه بود؟
بله شرکت می کنم- برای تسلط بیشتر روی مباحث و آشنایی به سوالات بیشتر و تمرین بیشتر.
آیا در آزمونهای مشابه پارسال شرکت میکنید؟ انگیزهتان چه بود؟ فایده آزمونهای هدفگذاری برای شما چه بود؟
بله شرکت می کنم – برای آمادگی آزمون اصلی و مدیریت زمان و پیدا کردن اشکالات و تلاش برای رفع آنها .
از کدام یک از کارنامههای جعبه ابزار کارنامه استفاده میکنید؟ دلیل استفاده از هر کارنامه را ذکر کنید.
کارنامه اصلی استفاده می کنم چون به طور دقیق اشکالات رو بهم نشون میده .
مطابق برنامهی راهبردی درس میخوانید؟ چگونه شخصی سازی میکنید، توضیح دهید که روشتان چگونه بود؟
بله طبق برنامه درس میخوانم ، هفته اول تماس درس ها را تمرین و تست میخوانم و مرور می کنم هفته دوم آزمون و مرور مجدد مطالب .
آیا روش بازیابی (RETRIEVE) را میشناسید، اگر این روش را میشناسید، آن را چگونه یاد گرفتید؟
بله می شناسم ،از طریق شرکت در آزمون های زیادی یادگرفتم .
روش مطالعهی شما چگونه است؟ آیا با روش بازیابی درس میخوانید یا دوبارهخوانی میکنید؟
روش مطالعه من به روش بازیابی است – بله روش بازیابی باعث یادگیری بهتر و صرفه جویی در زمان می شود.
در کدام درسها بیشتر از روش بازیابی استفاده کنید؟ و تأثیر این روش برای شما چه بود؟
در درس های زیست و شیمی – درصد ها به بالای 50درصد رسید.
روشتان برای تحلیل آزمونها چگونه است؟ آیا همهی سؤالات را تحلیل میکنید یا فقط سؤالات غلط یا بدون پاسخ را بررسی میکنید؟
در واقع همه سوالات آزمون را عصر روز آزمون تحلیل می کنم فقط اولویت دارد ابتدا اشتباهاتم را بررسی می کردم و مجدد مرور مطالب سپس شک دارها و سپس نزده ها و در آخر حتی سوالاتی که درست جواب دادم را تحلیل کردم .
آیا در طول سال تحصیلی دچار افت تراز شدید؟ چگونه با این مسئله مواجه شدید؟ چه تصمیمی گرفتید؟ خانواده چه کمکی به شما کرد؟
بله – ابتدای سال نتونستم خودم را به بودجه بندی آزمون برسونم – آزمون بیشتر کار کردم و تست زماندار زدم و از روش بازیابی استفاده کردم – خانواده بهم روحیه می دادن که بیشتر تلاشم را بکنم .
-پشتیبان تحصیلی شما در منزل چه کسی است؟ پدر و مادر یا خواهر و برادر؟ چه کمکی به شما میکنند؟
پدرم – از لحاظ روحی کمکم می کنند بهم انگیزه می دهند.
کدام درسها نقطه قوت شماست؟ روش مطالعه این درسها چگونه است؟ در مدرسه یا آزمونها چه نمرهای برای این درسها کسب میکنید؟
درس های فیزیک ، زیست و زمین شناسی – اول پیش خوانی می کنم و حل تست های آموزشی .استفاده از ویدئو درسی برای رفع اشکال . در مدرسه بالای 19 نمره می گیرم .
در طول این سالها درسی بوده که ضعیف باشید اما با تغییر روش، آن را به نقطه قوت تبدیل کرده باشید؟ کدام درس؟ چه کاری کردید؟
بله- درس شیمی – زدن تست زیاد و تست و تمرین بیشتر روی مفاهیم شیمی .
به طور میانگین و در بازههای مختلف چند ساعت تست میزدید یا مسأله حل میکنید و چند ساعت صرف مطالعه و روخوانی میکنید، در طول سال و در ماههای مختلف این نسبت چه تغییری میکند؟
5 یا 6 ساعت حل تمرین و تست می زنم 4 ساعت مطالعه و مرور بیشتر مباحث.
کدام بازهی زمانی در موفقیت تحصیلی شما نقش پررنگتری داشته است: تابستان، پاییز، دیماه، نیمسال دوم، دوران طلایی نوروز، خردادماه و امتحانات نهایی ؟ دلیل این موضوع چیست؟
بازه زمانی پاییز- به خاطر اینکه تابستان جمع بندی پایه رو تموم کرده بودم و باخیال راحت تونستم مباحث دوازدهم رو خوب بخوانم و نتیجه خیلی خوبی بگیرم.
کدام نقش آزمونهای کانون برای شما پررنگتر بود: نقش برنامهای، آموزشی یا سنجشی؟ دلیلتان برای این انتخاب را بگویید.
نقش سنجشی – چون مدیریت زمان نادرستی داشتم و با شرکت در آزمون های کانون مدریتم اصلاح شد و توانستم روش مطالعه خود را پیدا کنم .
سال گذشته کانون روی کشف دو سؤال ساده در هر آزمون تمرکز داشت، آیا شما میتوانستید سؤالهای ساده آزمون را تشخیص دهید؟آیا این مهارت و توانایی در طول سال بهبود پیدا کرد؟
بله می توانستم شناسایی کنم و در طول سال بهتر هم شد.
به طور میانگین در هر آزمون تعداد اشتباههای شما چند تا بوده است؟
به طور میانگین 7 یا 8 اشتباه.
هنگام بررسی آزمونها به کدامیک اولویت بیشتری میدهید؟
بررسی اشتباهات.
در کارنامه ابتدا به سراغ دیدن نمره کدام درسها میروید؟ ایرادات هر درس را چگونه برطرف میکنید؟
درس های فیزیک و زیست – با تحلیل آزمون مباحث مشکل دار را شناسایی می کنم و تمرین و تست بیشتر می زنم .
آیا اعضای خانواده کارنامهی شما را میبینند؟ اگر افت داشته باشید برخورد آنها با این افت چگونه است؟
بله می بینند – بهم انرژی می دهند که جای جبران دارم و برای آزمون بعد نتیجه بهتری بگیرم.
دفتر برنامه ریزی دارید؟ تکمیل این دفتر چه کمکی به شما از لحاظ درسی و غیردرسی کرده است؟
بله دارم – دفتر باعث ایجاد نظم در ساعات مطالعه من می شود و متوجه می شوم چه مباحث یا درس هایی هنوز مانده و نخواندم و دفتر انرژی مضاعف برای پیوستگی به مطالعه بهم می دهد.
شما خود را در کانون چه نوع قهرمانی میدانید؟
قهرمان پیوستگی.
کدامیک از روشهای مدیریت زمان را استفاده کردید: روش دو خودکار، روش ضربدر و منها، روش زمانهای نقصانی و روش استراتژی بازگشت؟ در چه زمانی از سال از کدام روش استفاده کردید؟
من از روش استراتژی بازگشت استفاده می کنم – همیشه در آزمون ها استفاده می کنم .
استفاده شما از گوشی و فضای مجازی در چه حدی بود؟ آیا مدیریتی بر این مسئله داشتید؟
استفاده از گوشی و فضای مجازی کمتر از یک ساعت شده – بله مدیریت می کنم که برای درس خواندنم مزاحمت ایجاد نکند.
آیا پدر یا مادرتان هم کانونی بودند و در آزمونهای برنامهای شرکت میکردند؟ اگر این طور هست در چه سالی؟ چه نتیجهای گرفتند؟
بله پدرم کانونی بودند و سال 1380 در کنکور سراسری رتبه 700را کسب کردند و در دانشگاه تهران قبول شدند.
دلیل این که در آزمونهای تابستان شرکت کردهاید چه بود؟
چون در تابستان زمان بیشتری دارم در کانون ثبت نام کردم تا مباحث پایه را جمع بندی کنم و تسلط بیشتر و مدیریت زمان بهتری داشته باشم .
برنامه شما برای مطالعه درسهای دهم و یازدهم چگونه بود؟
من طبق برنامه راهبردی و مشاوره پشتیبان پیش رفتم .
فکر میکنید مهمترین ویژگی که شما دارید و باعث میشود خوب درس بخوانید، چیست؟
پیوستگی مطالعه و استفاده از تمام زمان های خودم و نداشتن وقت تلف شده .
آیا در برنامه ریزی زمانی را به استراحت و تفریح اختصاص میدهید؟ چه کارهایی میکنید؟
بله اختصاص می دهم و بیشتر ورزش می کنم.
آیا خواندن و نوشتن را قبل از دوران مدرسه یاد گرفتید؟ چه کسی به شما یاد داد؟
بله – در مهد و پیش دبستانی خواندن و نوشتن یادگرفتم.
قبل از دوران دبستان پدر و مادر برای شما کتاب میخواندند؟ چه کتابهایی؟ الان مطالعه غیردرسی دارید؟
بله پدر و مادرم برایم کتاب داستان می خواندن.
آیا معلم خاصی هست که بخواهید از ایشان تشکر کنید؟ در چه درسی؟ دلیل این قدردانی چیست؟
بله – معلم درس زیست شناسی – باعث شد خیلی بهتر مطالب درسی را یادبگیرم و پیشرفت فوق العاده ای در آزمون ها داشته باشم .
روش مطالعه موفق شما برای دروس عمومی چه بود؟
به صورت روتین هر شب اجرا می کنم