گفتگو با زهرا حسن زاده؛ قهرمان پیوستگی دوازدهم انسانی

نام و نام خانوادگی: زهرا حسن‌زاده مقطع و رشته: دوازدهم انسانی نام شهر و استان: شهرستان جاجرم- استان خراسان شمالی تعداد سال‌های کانونی: 2 سال تعداد آزمون‌ها: 28 آزمون

گفتگو با زهرا حسن زاده؛ قهرمان پیوستگی دوازدهم انسانی

نام و نام خانوادگی: زهرا حسن‌زاده

مقطع و رشته: دوازدهم انسانی

نام شهر و استان: شهرستان جاجرم- استان خراسان شمالی

تعداد سال‌های کانونی: 2 سال

تعداد آزمون‌ها: 28 آزمون 

شغل تحصیلات مادر: خانه‌دار

شغل پدر: کشاورز

 

مصاحبه‌گر : مهلا اسدی

 

 آیا در آزمون‌های کانون غیبت داشتید؟ دلیل شما برای عدم غیبت در آزمون‌ها چه بود؟

خیر؛ در هیچ یک از آزمون‌های کانون غیبت نداشتم.  دلیل بنده برای عدم غیبت در آزمون‌ها این بود که دو هفته فرصت برای آزمون را جدی‌تر مطالعه کرده و کوتاهی نکنم و همینطور فکرمی‌کردم که اگر یکبار غیبت کنم این باعث می‌شود که راه برای غیبت کردن باز شود و باعث غیبت‌های بیشتر بشود، پس خودم را موظف می‌کردم که تحت هر شرایطی در آزمون آن هم به صورت حضوری شرکت کنم.


پیوستگی در آزمون‌ها چگونه توانست باعث پیشرفت شما شد؟

پیوستگی در آزمون‌ها باعث مرور بیشتر مطالب و همینطور تثبیت و تسلط بر روی مطالب می‌شود و همینطور این عامل سبب می‌شود که در درس خواندن نیز استمرار و پیوستگی و مرور حفظ شود. به نظر من پیوستگی خود یه راه خوب و موثر برای پیشرفت می‌باشد.


آیا در آزمون‌های هدفگذاری شرکت می‌کنید؟ 

سعی می‌کردم از آزمون‌های هدفگذاری نیز بیشتر مواقع استفاده کنم. انگیزه من از شرکت در آزمون هدفگذاری این است که مطالعه‌ی هفته‌ی اول خود را محک بزنم و برای هفته‌ی دوم برنامه‌ریزی جدی‌تر و بهتری داشته باشم؛ در واقع شرکت در این آزمون مسیر مطالعه‌ی بنده را در هفته پیش‌رو مشخص می‌کند.


آیا در آزمون‌های مشابه پارسال شرکت می‌کنید؟ 

آزمون‌های مشابه پارسال را نیز به مانند آزمون هدفگذاری بیشتر مواقع شرکت می‌کنم. انگیزه من این است که با آمادگی بیشتری در آزمون اصلی حاضر شوم. فایده آزمون مشابه پارسال این است که دید بهتری برای آزمون اصلی به من می دهد.


شرکت در این تعداد آزمون چه دستاوردی برای‌تان داشت؟

شرکت در تعداد آزمون بالا و غیبت نداشتن باعث مطالعه‌ی جدی‌تر بنده می‌شود و در واقع باعث شد که من قبل از کنکور چندین بار خودم را بسنجم و به هر آزمون به دید کنکور نگاه کنم؛ کنکوری که فرصت جبران در آن وجود داشت و بعد از هر آزمون سعی می‌کردم نقاط مثبت و منفی خود را استخراج کرده و برای آزمون بعد به آن‌ها توجه ویژه‌ای داشته باشم.


مطابق برنامه‌ی راهبردی حرکت می‌کردید؟ چگونه برای دو هفته برنامه ریزی می‌کردید؟ برنامه‌ی مدرسه و آزمون‌ها هماهنگ بود؟

بله کاملا مطابق با برنامه راهبردی کانون پیش می‌روم. در طی هفته در روزهای مدرسه فقط برای مدرسه می‌خوانم و روزهای تعطیل را به مطالعه برای آزمون‌ اختصاص می‌دهم البته چون برنامه‌ی مدرسه با برنامه راهبردی کانون مطابق است پس در طول هفته نیز درس‌ها را با دقت بیشتری مطالعه می‌کنم که برای آزمون نیز مفید باشند.

 

نقاط قوت شما کدام درس ها بودند؟ روش مطالعه آن ها را توضیح می دهید؟

جامعه، تاریخ، جغرافیا، روان شناسی و اقتصاد نقاط قوت بنده هستند که فکر می‌کنم دلیل موفقیتم در این دروس زدن تست زیاد، مطالعه بیشتر و علاقه می‎‌باشد. البته من سعی می‌کنم به تمام دروس اهمیت بدهم و برای هر آزمون با هدفگذاری روی درصدهایم بیشتر کار کنم.


دفتر برنامه ریزی داشتید؟ تکمیل دفتر چه کمکی به شما می‌کرد؟

بله؛ دفتر برنامه‌ریزی در بالا بردن ساعات مطالعه خیلی به من کمک کرد و همینطور بحث نگاه به گذشته‌ی این دفتر، به من دید شفاف‌تری در مورد آنچه مطالعه شده و آنچه مطالعه خواهد شد، می‌دهد.


مهم‌ترین چیزی که در این سال‌ ها از کانون و آزمون ‌ها یاد گرفته اید چیست؟

از آزمون‌های کانون علاوه برآشنایی با نکات درسی، به موضوعات مهم و ارزشمندی مانند صبور بودن، پیوسته تلاش کردن، جا نزدن، اول رقابت با خود و سپس رقابت با دیگران دست یافتم.


تکنیک‌ها و روش‌های مدیریت زمان را، تمرین و استفاده می‌کردید؟

پشتیبان بنده تکنیک‌های مدیریت زمان (روش ضربدر و منها، زمان‌های نقصانی، استراتژی بازگشت) را به صورت کامل و دقیق برای من توضیح داده‌اند و من کاملا به آن مسلط هستم.


در چه درس‌هایی با تغییر روش تغییر رادیکال داشتید؟ روش مطالعه این درس‌ها را توضیح می‌دهید؟

در دروس حفظی مانند تاریخ، جغرافیا و جامعه‌شناسی با خواندن و اهمیت دادن به جزئیات کتاب و زدن تست بیشتر توانستم گام به گام پیشرفت داشته باشم.


تحلیل آزمون را چگونه انجام می‌دهید؟

مهم‌ترین موضوع از نظر بنده تحلیل آزمون می‌باشد. اولویت با تحلیل سوالات غلط و نزده بود و اول سراغ این دسته سوالات می‌روم و با علت اشتباهاتم روبه‌رو می‌شوم اما در طول هفته نیز سوالات درست را هم بررسی می‌کنم چون ممکن است سوالی را به صورت تصادفی جواب داده باشم و پاسخنامه تشریحی را کامل مطالعه می‌کنم، در ضمن نکات مهم را نیز بولد می‌کنم.


شما از چه منابع کانون استفاده می‌کردید؟ این منابع چه ویژگی‌هایی داشتند؟

از کتاب‌های آبی کانون به علت درسنامه خلاصه شده، سوالات استاندارد، پیمانه‌ای بودن آن و پوشش تست در تمام سطوح؛ از کتاب زرد به دلیل داشتن سوالات کنکور و پاسخ‌نامه تشریحی و همینطور مشخص کردن سطح سوالات آن و مباحث به صورت کادر در پایین هر صفحه؛ از کتاب‌های جمع‌بندی به دلیل آزمونی بودن آن و مرور بهتر دروس، استفاده می‌کنم.

 

در طول این همه سال خسته نشدید؟ چه چالش‌هایی امسال داشتید؟ چه کاری برای رفع خستگی انجام می‌دادید؟

طبیعی است که احساس خستگی گاهی سراغ هر کسی بیاید اما این احساس نباید مانع از مطالعه و ادامه دادن شود. من مواقعی که خسته می‌شوم به خودم چند ساعتی استراحت می‌دهم و سپس با انرژی بیشتری ادامه می‌دهم. برای رفع خستگی نیز به سراغ هنرهایی که علاقه دارم می‌روم.


چرا کانون را در این سال‌ها انتخاب کردید؟ چگونه با کانون آشنا شدید؟ کسی از خانواده یا بستگان عضو کانون بود؟ 

دلیل اینکه کانون را انتخاب کردم جامعه آماری بالا و دیدن نتایج قبولی در کشور و هم‌چنین در شهرستان بود. از طریق دوستانم با کانون آشنا شدم.


نقش آموزشی خانواده، بالاخص پدر و مادر در این سال‌ها چگونه بود؟

پدر و مادر بنده نقش حمایتگر را برایم ایفا کردند و همیشه کنارم بودند و شرایط را برایم فراهم کرده و خواسته‌ها و نیازهایم را برآورده کردند.


آیا پدر یا مادر نتایج آزمون را می‌دیدند؟ در صورت افت خودتان یا خانواده چه عکس العملی داشتند؟

بله؛ آن‌ها را در جریان نتایج آزمون قرار می‌دادم و اگردر آزمونی نتیجه ی خوبی نمی گرفتم به من امید و انگیزه می دادند.


از سایت کانون و مجله آزمون استفاده می‌کنید؟ کدام بخش‌ها برای شما جالب‌تر است؟

بله؛ از سایت کانون قسمت‌های ویدئوهای تحلیل آزمون، مصاحبه با رتبه‌های برتر، نمونه سوالات امتحانی، منطق و درسنامه‌ی آزمون‌‌ها؛ از مجله نیز مطالب مشاوره‌ای و مقالات آقای قلم‌چی را مطالعه می‌کنم.


به نظرتان مهم‌ترین ویژگی مثبت شما چه بود که باعث شد به اینجا برسید؟

خوشحالی پدر و مادرم و در مرتبه دوم رسیدن به جایگاه خوبی در جامعه از اهداف من بود و برای رسیدن به آن‌ها تلاش بسیار زیادی کردم و هیچ وقت ناامید نشدم بلکه با قدرت بیشتر به مسیرم ادامه دادم.

Menu