گفت‌و‌گو با شمیسا علی پور ؛ از پنجم تا قبولی در تیزهوشان

تمرین و تکرار در سال ششم و انجام ندادن اشتباهات قبل مهم‌ترین عامل موفقیت من بود.

گفت‌و‌گو با شمیسا علی پور ؛ از پنجم تا قبولی در تیزهوشان

نام و نام خانوادگی: شمیسا علی پور  

مقطع و رشته: هفتم

نام شهر و استان: نور، مازندران 

میانگین تراز: 6506

تعداد سال‌های کانونی: 3 سال

شغل و تحصیلات مادر: معلم، لیسانس

شغل و تحصیلات پدر: معلم، فوق لیسانس

مصاحبه گر : زهرا سروش 


شما چگونه با کانون آشنا شدید؟ فرد خاصی توصیه کرد؟ آیا فردی در خانواده شما عضو کانون بوده یا هست؟ چه نتیجه ای کسب کردند؟

من از طریق خواهرم با کانون آشنا شدم،خواهرم از مقطع ابتدایی در آزمون های کانون تا قبولی در تیزهوشان و بعد از آن از دبیرستان تا قبولی در کنکور تجربی همراه کانون بودند و همیشه نتیجه خوبی کسب کردند.

 

دستاورد شما از شرکت در آزمون های کانون چه بود؟

کانون به من برنامه ریزی و نحوه درست برنامه ریزی را یاد داد.آزمون های کانون باعث می شد که  بتوانم تمرین و تکرارم را حفظ کنم و مهم تر از همه‌ آزمون های کانون استرس من را کم می کرد.اواخر سال ششم تمام تلاش خودم را کردم تا پیوستگی ام را در آزمون های کانون حفظ کنم چون وقتی که آزمونی را مخصوصا آزمون های هوش کانون را از دست می‌دادم تعادلم در مطالعات بهم می خورد.


پشتیبان تحصیلی شما در منزل چه کسی بود؟ چه کمکی به شما می کردند؟

مشاور تحصیلی ام در خانه خواهرم بودند و مشکلاتم را برطرف می کرد،مادرم هم درس ها را برایم توضیح می‌دادند.


آیا در آزمون هدف‌گذاری و مشابه پارسال هم شرکت می کردید؟ دلیل آن چیست؟

بله،در ازمون های هدف گذاری شرکت می‌کردم،آزمون های هدف گذاری به من کمک می کرد تا مرحله به مرحله پیشرفت کنم.


از کدام یک از کارنامه‌های جعبه ابزار کارنامه استفاده می‌کردید؟ دلیل استفاده از هر کارنامه را ذکر کنید.

از کارنامه اصلی برای نگاه اجمالی به تمام دروس،و از کارنامه اشتباهات برای دیدن اشتباهات و تحلیل کارنامه استفاده می‌کردم.

 

مطابق برنامه‌ی راهبردی درس می خواندید؟ چگونه برنامه‌ریزی می کردید؟

بله، براساس برنامه راهبردی برای خودم برنامه ریزی می‌کردم ،که برای هر درس باید کدام درسنامه و از کدام کتاب بخوانم و تست های کدام مبحث را حل کنم.

 

کدام درس ها نقطه قوت شماست؟ روش مطالعه این درس ها چگونه بود؟ در مدرسه یا آزمون ها چه نمره ای برای این درس ها کسب می کردید؟

درس های ریاضی و علوم،من برای مطالعه ریاضی همیشه دفتر چرک نویس و مداد به دست داشتم تا حتی سوالاتی که می دانم را دوباره حل کنم تا سوالات در ذهنم تثبیت شوند.نمره های بالایی در این دروس داشتم برای علوم هم همیشه اول از روی کتاب می‌خواندم،کتاب را کنار می گذاشتم و سعی می‌کردم مطالب را‌ از حفظ تکرارکنم و وقتی  مطلبی را فراموش می کردم کتاب را باز می کردم و از روی آن مطالعه می کردم همیشه در این دروس تمرین و تکرار دارم.

 

در طول این سال ها درسی بوده که ضعیف باشید اما با تغییر روش، آن را به نقطه قوت تبدیل کرده باشید؟ کدام درس؟ چه کاری کردید؟

بله،ریاضی. اوایل راه مفاهیم ریاضی برایم سخت بودن به خاطر اینکه در سال های اول و دوم روش مطالعه آن را نمی‌دانستم سال سوم تست ها و درسنامه های مختلف را مطالعه کردم و روش های مطالعه ریاضی را آموختم.

 

بعدچرا با اینکه در آزمون تیزهوشان قبول شدید و به مدرسه‌ی تیزهوشان رفتید، پیوستگی‌ خود را به آزمون‌ها حفظ کردید؟

هدف من فقط تیزهوشان نبود،تیزهوشان فقط پله ای برای رسیدن به هدف اصلی ام یعنی کنکور هست من برای اینکه نمره و معدل را بالا نگه دارم همچنان در آزمون های کانون شرکت می‌کنم چون کانون باعث می شود‌ که مطالب در ذهنم بماند.

 

تحلیل آزمون را در چه روزی انجام می‌دهید؟ جمعه یا در روزهای بعد از آزمون؟

من بعد از هر آزمون آن را تحلیل می‌کنم و میبینم که چه اشکالاتی داشتم و در پنجشنبه های قبل آزمون،آزمون قبل را دوره می‌کنم.

 

اگر به بودجه‌بندی برنامه‌ی آزمون نمی‌رسیدید چگونه جبران می‌کردید؟

سعی می‌کردم در آزمون از آموخته ها گذشته ام استفاده کنم و بعد از اتمام آزمون دوباره آن مطالب را‌ از روی درسنامه ها و کتاب های کانون را می‌خواندم تا برای امتحانات بعدی عقب نمانم.

 

در سال ششم چه کارهایی کردید که باعث موفقیت شما در آزمون تیزهوشان شد؟

تمرین و تکرار در سال ششم و انجام ندادن اشتباهات قبل مهم ترین عامل موفقیت من بود.کتاب های هوش کانون سوالات را پیمانه بندی کرده بود و برای خودم مشخص می‌کردم که مثلا دوتا پیمانه از سوالات را جواب دهم و بلافاصله بعد از پاسخ دادن به سوالات آنها را با پاسخنامه تحلیل می‌کردم و اگر سوالی را  اشتباه جواب می‌دادم از آن در دفتر نکته برداری می‌کردم تا برای سوالات مشابه آنها را تکرار نکنم.

 

در سال ششم روزی چند ساعت درس می‌خواندید؟آیا در روزهای تعطیل بیشتر درس می‌خواندید؟ چقدر؟

اوایل سال 4 الی 5 ساعت اواخر سال7 الی 8 ساعت.به جای چهار ساعتی که باید در مدرسه بودم در خانه سوالات هوش حل می‌کردم و در کنارش مثل روزهای قبل برنامه اصلی ام را اجرا می‌کردم.

 

هر روز معمولاً چقدر برای استعداد تحلیلی وقت می‌گذاشتید و‌ چقدر تست تمرین می‌کردید؟

هرروز بین چهار تا هشت ساعت برای هوش تحلیلی وقت می‌ذاشتم.از درسنامه ها نکته برداری می‌کردم و بیشتر زمانم راصرف خواندن درسنامه ها می‌کردم و تست زیاد و متنوع می‌زدم،سعی می‌کردم از منابع مختلفی استفاده کنم تا با همه نوع از سوالات آشنا شوم.

 

برنامه‌ریزی خود را چگونه انجام می‌دادید؟ روزانه یا هفتگی یا بعد از هر آزمون؟

هفتگی،بعد از هر آزمون برای آزمون دو هفته بعد برنامه ریزی می‌کردم.سعی می‌کردم هفته اول خواندن درسنامه ها و هفته دوم تست زدن و تحلیل آنها بگذارم.تحلیل مهم ترین بخش برای تست زدن و یادگیری است.

 

آیا در امتحانات نیم‌سال اول تمرین تستی هم داشتید؟ تست جدید می‌زدید یا تست‌های نشان‌دار را کار می‌کردید؟

بله،من همیشه تمرین تستی داشتم.در زمان تست زدن سعی می کردم روش های کوتاه و ساده تری هم کشف کنم.هم تست جدید می زدم و هم تست های نشان دار کار می کردم.البته تست های نشان دار را ذخیره می کردم و مجددا مرور می کردم.

 

آیا در دوران طلایی نوروز برای قبولی در آزمون تیزهوشان برنامه‌ی مشخصی داشتید؟

بله در دوران نوروز تمرین های من حتی بیشتر هم شدن.صبح ها زودتر از خواب بیدار می شدم و خودم سراغ تست ها می رفتم.از شب قبل برای خودم برنامه ام را مرتب می کردم تا وقتی صبح بیدار شدم بدونم که اول باید سراغ کدام نوع از تست بروم.

 

بعد از عید چه برنامه‌ای برای آمادگی آزمون تیزهوشان داشتید؟

بعد از عید شروع کردم به تمرین آزمون های شبیه سازی شده.فضای آزمون تیزهوشان را برای خودم شبیه سازی می کردم تا سر آزمون تیزهوشان استرس نداشته باشم.زمان نزدیک آزمون تیزهوشان رو بیشتر صرف آزمون های شبیه سازی شده و مرور تست های سخت و نکته دار کردم.

 

در ماه آخر روزانه چند تست می‌زدید و چگونه تست‌ها را تحلیل می‌کردید؟

درماه آخر به این خاطر که دیگه درسنامه ای برای خواندن نداشتم روزانه دو یا سه آزمون شبیه سازی شده حل می کردم و بعد از تموم شدن آزمون ها اول همراه با پاسخنامه کلیدی آنها را تصحیح می کردم و بعد از پیدا کردن اشتباهاتم همراه پاسخنامه تشریحی آنها تحلیل می کردم ومجددا آنها را حل می‌کردم.

 

هدف شما از اینکه دوست داشتید در مدارس تیزهوشان قبول شوید چه بود؟

 در مدارس تیزهوشان جو رقابتی سالم تری وجود دارد می‌توانم آنجا با تمرکز بیشتری درس بخوانم.تقریبا همه دانش آموزان تیزهوشان افراد پرتلاش و باهوشی هستند و من از رقابت با افراد قوی چیزهای جدیدی یاد می‌گیرم.

 

چه تفریح و سرگرمی در سال قبل داشتید؟ دستاورد یا مهارت غیر درسی هم داشتید یا دارید؟

کتاب های غیر درسی می خواندم.بستکبال به صورت حرفه ای،  موسیقی و کار با سطوح متفاوتی از اینترنت و هوش مصنوعی .

 

وقتی در طول سال خسته می‌شدید یا انگیزه‌تان را از دست می‌دادید، برای بیشتر شدن انگیزه‌تان چه کار می‌کردید؟با خودتان رقابت می‌کردید یا با دوستانتان؟ چگونه با خودتان رقابت می‌کردید؟ از طریق افزایش ساعت مطالعه یا افزایش نمره‌تان در آزمون؟

وقتی انگیزه من کم می شد سعی می‌کردم هدفی که داشتم را به خودم یادآوری کنم و به یاد داشته باشم که تمام این مدت برای چه چیزی می‌جنگیدم.و به یاد بیاورم که من زمان زیادی را گذراندم و تلاش زیادی کردم تا به این لحظه برسم پس الان برای تسلیم شدن خیلی دیرهست و باید ادامه بدم.سعی می کردم فقط روی خودم تمرکز کنم و در این آزمون باید بهتر از دفعه ی قبل عمل کنم یا با افزایش میزان مطالعه یا با افزایش نمره.

 

از کدام‌یک از معلم‌های خودتان می‌خواهید تشکر کنید؟ معلم چه درسی هستند؟ دلیل تشکر شما چیست؟

من از آقای پژومان،معلم درس استعداد تحلیلی فضایی،خانم ارجمند معلم درس هوش ریاضی و هندسی و خانم مشرفی معلم مدرسه ام تشکر می‌کنم.آقای پژومان تمام سال ششم همراه من بودند و همیشه در مشکلاتم من را راهنمایی می‌کردند.خانم ارجمند خیلی خوب مفاهیم هوش ریاضی را به من یاد می‌دادند و این درس را تبدیل به نقطه قوت من کردند ،خانم مشرفی در سال ششم حمایت و انگیزه ای که می دادند باعث می شد من هیچ وقت امیدم را از دست ندهم. 

 

قبل از دوران دبستان پدر و مادر برای شما کتاب می خواندند؟ چه کتاب‌هایی؟ الان مطالعه غیردرسی دارید؟

بله،از دوران دبستان بیشتر کتاب هایی که می خواندم کتاب های مصور بودن چون درک آنها برای من ساده تر بود.هنوز هم مطالعه غیر درسی دارم،بیشتر کتاب های رده سنی جوان و نوجوان را می خوانم.

 

از چه زمانی برای قبولی در تیزهوشان جدی شدید؟

من تقریبا از اواخر سال سوم ابتدایی بود که برای تیزهوشان به طور جدی تصمیم گرفتم و در مرحله اول سعی کردم درس مدرسه ام را به حد عالی برسانم.


Menu