گفت و گو با محمد پارسا فرصت ، قبولی تیزهوشان از شیراز

دانش آموز دوسال درکانون بوده است از ششم عضو کانون بوده است ، مطابق بابرنامه پیش رفته است

گفت و گو با محمد پارسا فرصت ، قبولی تیزهوشان از شیراز

نام و نام خانوادگی دانش‌آموز:  محمد پارسا فرصت                        

 نام شهر:  شیراز     

پایه تحصیلی : هفتم        

 میانگین تراز:  6729           

تعداد آزمونهای شرکت کرده: 60      

تعداد سال آزمون داده: 2 سال

نام مدرسه: مدرسه تیزهوشان شهید دستغیب  

تحصیلات ، شغل پدر: کارشناسی ارشد مدیریت ، شرکت گاز                               

تحصیلات ، شغل مادر: کارشناسی ارشد میکروبیولوژی ، آزمایشگاه                   

نام مصاحبه کننده: مریم علی نژاد منفرد

 

  1.   از چه زمانی وارد کانون شدید و در چه پایه‌هایی در آزمون‌های کانون شرکت کردید و چند سال؟ آیا به پیشنهاد خودتان بود یا دوستان و خانواده؟ 

 از سال ششم وارد کانون قلم چی شدم و به مدت 2 سال هست که در آزمون ها شرکت میکنم. ازطریق خانم علی نژاد با آزمون ها آشنا شدم و با همکاری مدیر مدرسه در آزمون ها شرکت کردم.

 

  1.  دلیل حضور مداوم و پیوستگی شما در آزمون های کانون چه بود؟ مهم ترین ویژگی آزمون‌ها از نظر شما چیست؟ (اصلی و هدف‌گذاری و مشابه پارسال)

 آزمون ها به روند پیشرفت تحصیلی من بسیار کمک می کند و باعث نظم دهی منظم به برنامه من میشود و مهمترین ویژگی آزمون ها را سوالات استاندارد و بالابردن عیار علمی خودم میدانم و جامعه آماری بالای قلم چی باعث میشود بتوانم جایگاه بهتری از خود داشته باشم. همچنین آزمون های هدف گذاری درک بهتری از وضعیتم را به من می دهد تا بتوانم برنامه ریزی بهتری داشته باشم و آزمون های مشابه باعث آمادگی بیشتر من برای آزمون اصلی می شود و من را با انواع سوال های آزمون آشنا می کند.

 

  1.  آیا در سال‌های حضور خود در کانون در آزمون‌ها غیبت کردید؟ چند غیبت؟ دلیل غیبت شما چه بود؟

فقط یک بار که به دلیل مسابقات کشوری پینگ پونگ به شمال رفته بودم و مجبور به آزمون دادن به صورت آنلاین شدم. 

 گفت و گو با محمد پارسا فرصت ، قبولی تیزهوشان از شیراز

  1. چقدر تراز و رتبه و درصد دیگران برای شما مهم بود؟ با توجه به آنلاین بودن آزمون آیا نگران تقلب برخی دانش آموزان بودید و چقدر این موضوع برایتان مهم بود؟

در اوایل که وارد کانون شده بودم این مسئله بسیار برایم مهم بود ولی به مرور متوجه شدم که فقط باید بر روی خودم تمرکز کنم و کاری به صحت درستی آزمون بقیه نداشته باشم  و تمرکز را روی بالا بردن درصدهایم گذاشتم.

 

  1. چگونه و در چه زمانی در آزمون هدف گذاری و آزمون مشابه پارسال شرکت می کردید؟ چه هدفی از شرکت در این آزمون ها داشتید؟

پنچشنبه بین دو آزمون معمولا آزمون هدف گذاری را انجام می دادم تا بتوانم برای آزمون بعد آمادگی بیشتری پیدا کنم و هدف گذاری بهتری داشته باشم. آزمون مشابه را یا چهارشنبه و یا پنجشنبه قبل آزمون انجام می دهم تا با نوع سوال های آزمون و برای نتیجه گیری بهتر در آزمون اصلی آشنا شوم.

 

  1. اولین ترازی که در کانون گرفتید چند بود و به چه ترازی رسیدید؟ دلیل پیشرفت خود را چه می دانید؟

اولین ترازم 6400 بود و به 7180 هم رسیدم . و دلیل پیشرفت خود را برنامه ریزی تلاش و سخت کوشی می دانم .چون برای رسیدن به هدفم نا امید نمی شوم و دست از تلاش کردن بر نمی دارم.


  1. در زمان هایی که خسته و یا نا امید بودید و یا اینکه به برنامه آزمون نرسیده بودید، آیا در آزمون ها حاضر می شدید؟ آیا از اینکه ترازتان کم شود نگران نبودید؟

 زمانی که در آزمون ها به نتایج دلخواهم نمی رسیدم گاهی ناامید و دلسرد می شدم و ولی دوباره تصمیم می گرفتم که تلاشم را بیشتر کنم تا بتوانم به نتیجه دلخواهم برسم.

 

  1.  آیا در آزمون ها دوران طلایی نوروز شرکت کردید؟ روش مطالعه و ساعت مطالعه در عید چقدر بود؟

بله شرکت کردم و در دوران طلایی نوروز بیشتر اوقات را به تست زدن اختصاص می دادم. با برنامه ریزی توانستم به خواسته هایم برسم.


  1. به نظرت درس خواندن در تابستان، لازم است؟ آيا در آزمون‌های تابستان شرکت می‌کنید؟

بله قطعا بسیار می تواند سبب پیشرفت شود به دلیل دور نماندن از مطالب درسی و مرور آنها و پیشرفت درسال تحصیلی جدید.

 

  1.  آیا در آزمون های تیزهوشان نیز شرکت کردید؟ دلیل اینکه بعد از قبولی در آزمون تیزهوشان باز هم در آزمون‌ها شرکت کردید، چه بود؟

بله قطعا برای پیشرفت تحصیلی خودم در آزمون ها شرکت خواهم کرد و به دلیل جامعه ی آماری بالایی که آزمون ها دارند می توانم درک بهتری از جایگاه خود داشته باشم و آزمون یعنی یادگیری پس ادامه می دهم.

 

  1. مهم ترین ویژگی برنامه راهبردی را چه می دانید؟

 برنامه راهبردی به دلیل داشتن یک نقشه و مسیر من را از سردرگمی و بی نظمی نجات می دهد و راه را برای رسیدن به هدفم آسان تر می کند. مهم ترین ویژگی آن ایستگاه های جبرانی است تا اگر در آزمون ها عقب ماندم بتوانم آنها را جبران کنم و همچنین پوششی و نیمه پوششی بودن آزمون ها از ویژگی های دیگر برنامه راهبردی می باشد.


  1.  چقدر برنامه مدرسه و برنامه راهبردی برای شما فرق داشت؟ چگونه برنامه مدرسه و برنامه آزمون ها را با هماهنگ می‌کردید؟

پارسال برنامه کاملاً هماهنگ بود و من هیچ مشکلی نداشتم ولی امسال فقط در درس علوم از آزمون ها عقب تر هستیم که من سعی می‌کنم در بیشتر مواقع آنها را پیش خوانی کنم .


  1.  برای آمادگی درآزمون های تيزهوشان از كدام كتاب ها استفاده كردی و چه برنامه ای داشتيد؟

هوش کلامی و هوش غیرکلامی (استعداد تحلیلی) و همچنین از کتاب 12 آزمون جامع تیزهوشان.


  1.  در هر درس منابع کانونی خود را بنويسيد، مهم ترين ويژگي و فايده و دلیل انتخاب اين كتاب ها برای شما چه بوده است ؟

از کتاب ها ی آبی و سه سطحی و کتاب های هوش کلامی و غیر کلامی وکتاب 12 آزمون جامع تیزهوشان. ویژگی خوب  نمونه سوال های خوب و استاندارد و شبیه ساز آزمون های تیزهوشان 

 

  1. از سایت کانون در این مدت چه استفاده هايی کردید ؟

مصاحبه های نفرات برتر شهرهای مختلف را در اوقات فراغتم می‌خوانم تا بتوانم از روش های مطالعه آنها استفاده کنم.


  1.  روز جمعه كارنامه را چه ساعتی می گيرید ؟ و چگونه و به كدام قسمت ها بيشتر توجه می كنید؟

ساعت 1 از طریق اپلیکیشن دریافت می‌کنم و سپس ساعت 4 از طریق صفحه شخصی کامل درصد ها را بررسی می‌کنم و تحلیل آزمون را با اشتباهاتم وسوالات نزده شروع می‌کنم. 


  1. بعد از برگزاری آزمون ،آزمون‌ها راچگونه تحلیل می‌کردید؟

ابتدا به سراغ اشتباهاتم می‌روم و آنها را بررسی می‌کنم و بعد به سراغ سوالات نزده و آنها را در دفتر خودآموزم یادداشت می کنم.


  1.  در صفحه‌ی شخصی ات در سایت کانون كدام قسمت هارا می‌بينید؟ چند وقت يك بار به صفحه شخصی سر می‌زنيد؟

در صفحه شخصی از وب کارت استفاده های بسیاری می کنم به خصوص در ایام امتحانات  مدرسه دائماً از قسمت های امتحانی ، در واقع گاهی اوقات هر روز و گاهی اوقات یک روز در میان آزمونک می دهم .


  1. به جز كارنامه ی اصلی از کدام کارنامه‌ها بیشتر استفاده کردید؟ 

به جر کارنامه اصلی بیشتر از کارنامه اشتباهات و کارنامه سوال محور استفاده می کنم. با طبقه بندی آنها برای خودم به درک بهتری از آنها می رسم.


  1.  آيادفتر برنامه ريزی داشتيد؟ دفتر برنامه ريزی چه كمكی به شما كرد؟

بعد از آشنایی با کانون و تهیه دفتر برنامه ریزی، توانستم به تعادل مطالعاتی و منظم شدن ساعت مطالعه ی خوبی برسم و با نوشتن روزانه دفتر برنامه ریزی برای روز بعد مدیریت بهتری را برای مطالعه ایجاد کنم و بتوانم از زمان هایم بهترین استفاده را داشته باشم.


  1.  ساعت مطالعه خودرا طول دوره بنويسيد؟ 

ساعت های مطالعه من نوسانی بود و بستگی به کلاس هایی که داشتم تفاوت داشت ولی به طورمیانگین روزی 5 ساعت را حتما داشتم.


  1. کتاب خودآموزی برای شما چه فايده ای دارد؟

باعث می شود که منبع کامل و جامعی از سوال های دام دار  و اشتباه های خودم داشته باشم تا بتوانم با مرور آنها یادگیری ناقص خود را به کامل تبدیل کنم و آنها را تثبیت کنم.


  1.  شما درسال گذشته بيشتر با روش بازيابی درس می خوانديد يا باروش دوباره خوانی؟ آيا اول آزمون می داديد بعد درس می خوانديد يا اول درس می خوانديد بعد آزمون می داديد؟

روش من از ابتدا با روش بازخوانی بود چون اعتقاد داشتم تا مطالب را به طور کامل یاد نگیرم و مسلط کامل روی مطالب درسی نشوم نمی توانم نتیجه خوبی بگیرم. اما در ادامه روش بازیابی را هم یاد گرفتم و از طریق آزمون دادن و حل سوال در ابتدای مطالعه، توانستم بخش هایی که قبلاً بلد بودم را بیشتر یاد بگیرم و برای مرور سراغ مباحثی بروم که نیاز واقعی دارد.


  1.  روش مطالعه کدام درس شما به نظرتان می تواند به عنوان یک روش مطالعه موثر به دانش آموزان دیگر کمک کند ؟ 

یکی از روش هایی که خیلی به من کمک می کند درس هر روز را همان روز خواندن است که ابتدا یک بار سریع خوانی را انجام می دهم و دور دوم نکات کلیدی و مهم را علامت گذاری و خلاصه نویسی می کنم و بعد از مطالعه آنها به سراغ تست می‌روم.


  1.  درس خواندن در تابستان چه تأثیری روی رشد درسی شما دارد؟

در تابستان به علت زمان کافی، می تواند باعث پیشرفت بسیار زیادی شود تا هم مطالب سال قبل فراموش نشود و هم با پیش خوانی مطالب سال بعد بتوانم پیشرفت خوبی در مدرسه داشته باشم.


  1.  از اشتباهات خودتان در آزمون ها چگونه کمک می گرفتید ؟

 اشتباهات خود میتوانند منبع مهم یادگیری باشند و یادداشت آنها درکتاب خود آموز قبل از آزمون ها باعث می شود یادگیری ناقص به کامل تبدیل شود و مرور مدام آنها خود می تواند شروع پیشرفت جدیدی باشد.

 

  1.  برای آینده چه برنامه‌ای دارید؟

پیوستگی ،پیوستگی در آزمون تا قبولی در رشته مورد علاقه ام در کنکور.


  1.  از اشتباهاتت چگونه ياد می‌گيرید؟

 نشان دار کردن اشتباهات و علامت زدن آنها بسیار به من کمک می کند. نوشتن آنها در کتاب خودآموز و مرور آنها قبل از آزمون های اصلی باعث تثبیت مطالب در ذهن من می شود تا بتوانم یادگیری های ناقص خودم را به یادگیری کامل تبدیل کنم.


  1.  پدر و مادرشما چقدر پی گيری مسائل آموزشی شما بودند؟ چگونه به شما كمك می كردند؟

پدرو مادرم قدم به قدم در کنار من بودند و من را راهنمایی می کردند و روش های صحیح درس خواندن را به من گوشزد می کردند تا بتوانم به نتیجه دلخواه خود برسم.


  1. بهترين پشتيبان های شما دركانون چه اشخاصی بودند، لطفا نام ايشان را بگوييد؟ و بگوييد چه كمك هايی به شما کردند؟

سرکار خانم علی نژاد که علاوه بر این که از لحاظ مشاوره پیشرفت درسی کمک بسیار زیادی به من کردند باعث شدند من بتوانم در شرایط بحرانی، استرس های خود را کنترل کنم و صحبت های ایشان که اگر سوالی سخت است برای همه سخت است خودت را نباز و ادامه بده باعث افزایش اعتماد به نفس در من شد. من با همین روش و امید ادامه دادم و قبولی در آزمون تیزهوشان نتیجه اش شد.


  1.  بدترین تراز شما در کدام آزمون یا آزمون ها بود؟ واکنش خودتان چه بود ؟ واکنش خانواده تان چه بود ؟وقتی افت تراز و رتبه داشتید، واکنش شما و خانواده تان چگونه بود ؟

 بدترین تراز من 7 بهمن پارسال بود .چون من بیشتر اوقات به سوالات شک دار هم جواب می دادم و وقتی در آزمون 7 بهمن ترازم به 6100 رسید،  باعث شد یک تلنگری به خود بزنم و همان شد دلیل اصلی موفقیت و افزایش تراز مداوم من تا بتوانم اشتباهاتم را کم کنم و نتایج بهتری بگیرم.


  1. در خانواده ی شما چه کسانی کانونی بودند یا هستند ؟ چه نتایجی گرفتند ؟ 

دایی و زن دایی من از قدیم عضو کانون بودند و این کانونی بودن را تا زمان آزمون تخصص ادامه دادند. و به من هم این امید را همیشه می دهند که تو به بهترین نتایج خواهی رسید.


  1. برای مدیریت زمان سر جلسه آزمون چکار کردید؟ از کدام یک از روش هاي مدیریت زمان استفاده کردید؟ (ضربدر و منفي ، زمان هاي نقصاني ، استراتژي بازگشت) آیا در طول سال نیز از این روش ها استفاده می کردید؟ 

در جلسه آزمون همیشه تکنیک ضربدر منفی را اجرا می‌کنم چون تاثیر زیادی در کم کردن اشتباه های من دارد و از تکنیک زمان های نقصانی هم در کنار تکنیک ضربدر منفی استفاده می کنم. خیلی به مدیریت زمان من کمک می کند و باعث می شود بتوانم از استراتژی بازگشت برای مرور سوال های شک دار زمان کافی داشته باشم.

Menu