گفتگو با تارا رستمی ؛ قهرمان پیوستگی دوازدهم تجربی

چرا کانون را در این سال‌ها انتخاب کردید؟ به نظر شما مهم‌ترین ویژگی آزمون‌های کانون چیست؟ آزمون‌های کانون هم سؤالات مناسبی دارد هم جامعه آماری خیلی بالایی دارد و تفاوت چندانی با کنکور ندارد

گفتگو با تارا رستمی ؛ قهرمان پیوستگی دوازدهم تجربی

نام و نام خانوادگی: تارا رستمی

پایه: فارغ التحصیل دوازدهم تجربی

نام شهر و استان :کرمانشاه،اسلام آباد غرب

نام مدرسه: استعداد درخشان فرزانگان

میانگین تراز:۶۹۹۴

سال های حضور در کانون: ۸سال(ششم،هفتم،هشتم،نهم،دهم،یازدهم،دوازدهم)

تعداد شرکت در  آزمون : 200 آزمون

شغل و تحصیلات مادر:خانه دار ،دیپلم

شغل و تحصیلات پدر:  آزاد،دیپلم


 مصاحبه گر : مهسا امیرحسینی


شما چگونه با کانون آشنا شدید؟ فرد خاصی توصیه کرد؟

از طریق اقوام با کانون آشنا شده ام .عموی من سال‌های آخر دبیرستان در آزمون‌های کانون شرکت می‌کرد که موفق شد که در رشته ی مورد دلخواه خود نمره قبولی کسب کند.و به دلیل اینکه من از سال‌های اول دبستان به فکر تیزهوشان بودم و قبولی‌های قلم چی را دیدم، تصمیم گرفتم ،شرکت کنم.


دستاورد شما از شرکت در آزمون های کانون چه بود؟

کانون باعث شد در تیزهوشان قبول شوم و حضور در آزمون ها در مقطع راهنمایی و دبیرستان باعث شد همیشه در کلاس جز نفرات اول باشم و  پایه تحصیلی من تقویت شد.

چرا این تعداد آزمون شرکت کردید؟ مهم‌ترين دستاورد و ثمره پيوستگي خود را چه مي‌دانيد؟

بله صد درصد وقتی که در آزمون پیوستگی داشته باشم و در هر شرایطی شرکت کنم باعث می‌شود هیچ وقت از درس خواندن و تست زدن دور نشوم و پیوستگی در آزمون ها باعث تثبیت درس ها در ذهن می شود.


پشتیبان تحصیلی شما در منزل چه کسی است؟ چه کمکی به شما می کنند؟

پدر و یکی از عمو های من که بعد از آزمون تراز و رتبه ی من را تحلیل می کنند،عموی من در تمامی دروس همچنین برای برنامه ریزی کمکم می کند.


 از چه زمانی برای قبولی در کنکور جدی شدید؟ 

 من از همان زمان قبولی در تیزهوشان هدف داشتم اما از کلاس نهم این هدفم قوی ترشد و کنکوری تر خواندم.


آیا در آزمون هدف‌گذاری و مشابه پارسال هم شرکت می کردید؟ دلیل آن چیست؟

بله من هر دو آزمون را انجام می‌دادم خوبی آزمون هدف گذاری این بود که متوجه می‌شدم در طول یک هفته چقدر از دروس اختصاصی که خواندم را متوجه شده‌ام و در هفته آینده مشکلات را رفع می‌کردم و آزمون مشابه پارسال هم در دو روز قبل از آزمون یک فضا دقیقا شبیه روز آزمون اصلی ایجاد می‌کرد که هم با تیپ سؤالات بیشتر آشنا می‌شدم و هم اگر جایی مشکلی بود تا روز جمعه رفع می‌شد.


از کدام یک از کارنامه‌های جعبه ابزار کارنامه استفاده می‌کردید؟ دلیل استفاده از هر کارنامه را ذکر کنید.

از اکثر کارنامه‌ها استفاده می‌کردم از کارنامه اشتباهات که در روز جمعه برای پر کردن دفتر اشتباهات آزمون که در صفحه ی شخصی بود واز کارنامه ی مبحثی که وضعیت هر درس را به من نشان می‌داد که که مطالعه ی کدام کتاب به تلاش بیشتری نیاز دارد و از کارنامه ی پنج نوع درس که باعث می شد که کدام درس برای رسیدن به نقطه پایدار به تمرین بیشتری نیاز دارد،استفاده می کردم.


 برنامه شما برای دوره امتحانات چگونه بود؟ برای کسب نمره بالا چه راهکاری بکار می بردید؟

من در طول سال آزمون می‌دادم مبحث نخوانده ای باقی نمی‌ماند فقط در دوره امتحانات دوره می‌کردم و مباحثی که کمی مشکل داشتم وقت بیشتری می‌گذاشتم

و بعد از خواندن کتاب اصلی از کتاب پرتکرار استفاده می‌کردم.


  آیا از نمونه سوالات امتحانی سایت یا کتاب‌های تشریحی کانون استفاده می‌کردید؟ با چه روشی؟

بله من از نمونه سؤالات داخل سایت استفاده می کردم بعد از ظهر قبل امتحان حل می کردم.


 مطابق برنامه‌ی راهبردی درس می خواندید؟ برنامه ریزی شما چگونه بود؟ 

بله من طی دو هفته، سعی می‌کردم به برنامه آزمون برسم و همه مباحث را کامل مطالعه می کردم . زیرا سطح برنامه آزمون کانون از کلاس مدرسه بالاتر بود مشکلی برای سر کلاس نداشتم اگرهم به برنامه آزمون نمی‌رسیدم هفته آینده جبران می‌کردم.


نقاط قوت برنامه راهبردی از نظر شما چیست؟ 

در برنامه راهبردی قلم چی زمان ایستگاه جبرانی گذاشته می شود و مباحث چندین بار مرور می‌شود از طرف دیگر پیشروی نسبتا خوبی دارد.


تا حالا شده به دلیل عدم مطابقت برنامه آزمون با مدرسه از برنامه ی آزمون عقب بیافتید؟ چه‌راهکاری در پیش می گرفتید؟

بله گاهی اوقات مدرسه از برنامه آزمون عقب بود که من خود خوان بودم اکثر اوقات مشکل چندانی نداشتم با این موضوع.


 برنامه ی شما برای دوران جمع بندی چگونه بود و از چه منابعی استفاده می کردید؟

برای دوران جمع بندی دفتر اشتباهات آزمونم خیلی خوب بود که تمام سؤالات اشتباه و نزده در طی آزمون هارا کار می کردم و از کتاب سه سطحی برای ثبات مطالعه استفاده می کردم .

روش سه روزیکبار را اجرا می‌کردید؟ روش کارتان چگونه بود؟

بله من از این روش را استفاده می‌کردم و در زمان اصلی آزمون می‌دادم یا کنکور های پارسال که در کتاب چند کنکور قلم چی موجود بود یا آزمون سال های قبل قلم چی بعد از آزمون را مطالعه می کردم و آن را تحلیل و اشتباهات و نکات را در دفتر یادداشت می‌کردم.


در هفته تورق سریع چه کارهایی انجام دادید؟ آیا از این روش استفاده کردید ؟ 

بله، تورق سریع باعث یادآوری تمام مطالب خوانده شده و افزایش حافظه و تمرکزم شد .تورق سریع در حافظه تصویری من نقش به سزایی داشت.


 روش مطالعه درس‌هایی که نقطه قوت شما بودند، چگونه بود؟

در اکثر آزمون ها شیمی درصد بالایی داشتم که به دلیل علاقه شخصی خودم و دوم مفهومی یاد گرفتن و صرفا روش مطالعه ام حفظ کردن فرمول نبود.


 در ماه آخر برای درس‌هایی که نقطه قوت‌تان بودند، چکار کردید؟

برای درس‌هایی که نقطه قوت من بود مثل شیمی با روش نکات برداشته شده از هر تست در طول ماه و مرور تست های نشان دار و مرور و استفاده از سطح سوم کتاب سه سطحی مطالعه می کردم .


در ماه آخر برای درس‌هایی که نقطه ضعف‌تان بودند، چکار کردید؟

در ماه آخر به دلیل اینکه  آن درس نقطه ضعف من بوده کامل آن بخش کتاب اصلی را مجدد می‌خواندم وبرای مباحثی که در آزمون ها اشتباه داشتم مجدد آزمون‌های مشابه را تست می‌زدم تا پاسخ گویی من به سؤالات شک دار کم‌تر شود .


ساعت مطالعه‌تان در ماه آخر و هفته آخر چه تغییری کرده بود؟

در ماه آخر چون درگیر امتحانات نهایی‌ بودم چون ، از اولین امتحان نهایی متوجه شدیم سطح سؤالات امسال خیلی بالا رفته برای همین من کاملا درگیر نهایی شدم و در آن یک ماه زمان ‌کم تری تست می زدم.


روزی چند ساعت درس می خواندید؟ چند درصد زمان خودتان را به تست زدن اختصاص می دادید؟ 

80درصد تست می زدم و 20 درصد مطالعه ی درس نامه داشتم .


در کارنامه ابتدا به سراغ دیدن نمره ی کدام درس ها می روید؟ ایرادات هر درس را چگونه برطرف می کردید؟

در کارنامه ی آزمون ابتدا به سراغ  تراز ورتبه وبعد نقطه ضعف آزمون قبل که ببینم پیشرفت داشتم یا خیر و در کارنامه نهایی به دلیل درصد بالا تر پاسخ گویی به سراغ  نمره ادبیات و دینی و سپس زیست و شیمی می رفتم .


آیا اعضای خانواده کارنامه‌ی شما را می دیدند؟ اگر افت داشتید برخورد آن ها با این افت چگونه بود؟

بله ، خانواده من شدیداً درگیر کنکور و کارنامه من بودند وقتی افت می‌کردم دلیل کم کاری من را می‌پرسیدند که حتما باید جبران می‌کردم .


دفتر برنامه ریزی دارید؟ در دفتر برنامه ریزی آیا در طول هفته به قسمت هدف گذاری وتصمیمات کوتاه مدت وبلند مدت توجه کرده اید ؟ لطفا کاربرد آن رابرای دوستان تان بیان کنید.

بله دفتر برنامه ریزی، داشتم و هم برنامه کوتاه برای روزانه و برنامه برای دو هفته و ماهانه داشتم اگر به تصمیمات کوتاه مدت نمی رسیدم در بلند مدت جبران می‌کردم.


 کدام یک از کتاب های کانون را استفاده می کردید؟  این کتاب ها چه ویژگی‌هایی دارند؟

 کتاب آبی ،که تکرار زیاد نکات رو داشت و باعث تثبیت درسم می شد.

کتاب سه سطحی،چون سطح بالاتری داشت برای جمع بندی و رسیدن به نقطه قوتم عالی بود.

کتاب پر تکرار ،برای امتحانات نهایی خیلی مناسب بود چون نکات پر تکرار نهایی و مدارس برتر را داراست.گفتگو با تارا رستمی ؛ قهرمان پیوستگی دوازدهم تجربی


دلیل این که در آزمون‌های تابستان شرکت کرده اید چه بود؟

باعث می شد در طول تابستان از درس دور نشوم و پایه را جمع بندی می کردم و پیش خوانی سال آینده را شروع می‌کردم.


چه تصمیماتی برای بهتر شدن در نیم سال دوم گرفتید؟

 در نیم سال دوم نباید از نیم سال اول غافل شد ، مرور نکات و تست نشان دار  را انجام دادم و از دست ندادن زمان مطالعه در ۱۵روز عید و آزمون های جمع بندی اولویت اصلی من در عید بود .


آیا استفاده از دوران طلایی نوروز را به دوستان خود نیز پیشنهاد می کنید؟

 بله ،صد صد به‌نظرم نوروز بهترین زمان برای جمع بندی و مرور است .


از سایت کانون و مجله آزمون استفاده می کردید؟ کدام بخش ها برای شماجالب تر بود؟ 

بله از  سایت کانون ، نفرات برترکنکور و تراز های برتر را نگاه می کردم که برای مقایسه خودم با سایر شهرها خیلی خوب بود و در مجله آزمون هم مصاحبه نفرات برتر، انگیزه و راهکارهای خوبی می ‌دهد.

 چرا کانون را در این سال ها انتخاب کردید؟ به نظر شما مهم ترین ویژگی آزمون‌های کانون چیست؟

آزمون های کانون هم سؤالات مناسبی دارد هم جامعه آماری خیلی بالایی دارد و تفاوت چندانی با کنکور ندارد و آزمون کانون دارای مرورهای زیادی است که باعث می‌شود که درس هادر ذهن تثبیت شوند.


تحلیل آزمون را چگونه انجام می دهید؟ 

من اول بدون پاسخنامه سعی می‌کنم سؤالات سفید را پاسخ دهم اگرهم موفق نشدم برای زیست از کتاب کمک می‌گیرم بعد با پاسخنامه سؤالات غلط و سفید که نتوانستم جواب بدهم و در نهایت به سؤالاتی که درست جواب دادم پاسخنامه را می‌خوانم و نکات مهم را یادداشت می کنم.


 در ماه آخر چالشی داشتید؟ چکارکردید؟ 

بله من پارسال به اشتباه مطالبی را برای کنکور حذف کردم و ماه آخر متوجه شدم که تمام مباحث به هم مرتبط هستند که راه جبران نداشت.

اگر  به سال قبل برگردید، چه کاری انجام می‌دهید؟ 

هیچ مبحثی از درس هارا حذف نمی کنم، تست زیاد و تمرین زیاد انجام می دهم حتما زمان بیشتری به مرور نکات تست نشان دار اختصاص می دهم و زمان عید را از دست نمی دهم.

فکر می کردید با شما یک روز به عنوان یکی از دانش آموزان برترکانون مصاحبه صورت گیرد؟ 

من از کلاس ششم خیلی سخت تلاش کردم همیشه  جزء نفرات برتر شهر بودم ، دلیل اینکه امسال مجدد در کنکور شرکت می کنم این است که رشته ی مورد دلخواه خودم(پزشکی) قبول شوم .

دوست دارید در این مسیر ازچه کسی بیشتر قدردانی کنید:

  ابتدا از پدر و مادرم که هیچ چیزی در زندگی برای من کم نگذاشتند و همیشه پشتم بوه اند ، تشکر می کنم ، از کانون قلم چی هم خیلی ممنونم من در تمام این سال ها بورسیه بودم و هزینه زیادی را از روی دوش خانواده ام برداشتند و هر سال کتاب های زیادی به من دادند ،بسیار ممنون و سپاسگذارم .

Menu