حمید آقالوئی: برای انتخاب رشته به این سوالات پاسخ دهید

برای انتخاب رشته به این سوالات پاسخ دهید؟ در شهر خودم بمانم یا به شهر دیگری بروم؟

حمید آقالوئی: برای انتخاب رشته به این سوالات پاسخ دهید




  1. در شهر خودم بمانم یا به شهر دیگری بروم؟

پاسخ من این است که تا جای ممکن در شهر خودتان بمانید؛ حتی اگر همان رشته را می‌توانید در دانشگاه مرغوب‌تر ولی در شهر دیگری قبول شوید!

شاید در ابتدا هیجان شهر بزرگ‌تر یا دانشگاه دیگری را داشته باشید اما اگر در شهر خودتان بمانید:

صبح صبحانه را در خانه می خورید، به دانشگاه می‌روید، دوستان‌تان و اعضای خانواده کنار شما هستند، امکانات شغلی در شهر خودتان در زمان دانشجویی برای خودتان فراهم‌تر است، تفریحات خود را خواهید داشت،...هزینه‌های شما کم‌تر خواهد بود و در نهایت از لحاظ روحی وضعیت بهتری برای برترشدن در دانشگاه و قبولی در تحصیلات تکمیلی خواهید داشت.

اگر در شهر دیگری درس بخوانید؛ هیچ کدام از امکانات بالا را نخواهید داشت، فاصله هر چه بیشتر، رفت و آمد سخت‌تر، و برای شما که اولین بار است از خانواده جدا می‌شوید، شرایط خوابگاه کمی سخت خواهد بود. بچه ها توجه کنید موضوع  یک روز یا یک هفته نیست، موضوع حداقل 4 سال خواهد بود.

 

  1. برای انتخاب رشته با چه کسانی مشورت کنیم؟

رشته قبولی، مسیر آینده شما مشخص می‌کند و برای همین مشورت با افراد آگاه بسیار توصیه می‌شود. اما مهم‌ترین افراد برای مشورت در قدم اول، اعضای خانواده خودتان می‌باشند. بزرگترهای ما تجربه زندگی دارند، مهم نیست چه مدرک تجصیلی دارند، عاقبت به‌خیری شما را می‌خواهند و حتما بهترین نظرات را به شما انتقال خواهند داد.

 

  1. برای انتخاب رشته به چه چیزهایی توجه کنیم؟

علاقه؟ امکانات شغلی؟ درآمد؟ خدمت به همنوعان، پرستیژ؟...بله باید به تک تک این موارد توجه شود اما مهم‌ترین عامل در چیدمان، " ترجیح شخصی" می‌باشد؛ یعنی شالوده ای از مواردی که من ذکر کردم یا شما به این لیست برای انتخاب اضافه می‌کنید. ترجیح شخصی یعنی شما و خانواده شما بر اساس چه پارامترهایی، ترجیح می‌دهید که چه رشته‌ای را بالاتر از رشته دیگر بنویسید.

 

  1. به امکانات شغلی موجود در بین خانواده و آشنایان توجه کنید

هدف اصلی ما بعد از تحصیل مشغول به کار شدن است. اگر در اطرافیان کسی می تواند شغلی را تضمین کند حتما رشته‌ای را متناسب با این شغل انتخاب کنید. سال گذشته دانش‌آموزی تجربی برای انتخاب رشته داشتم. رتبه ایشان غیر از سه رشته، به تمام رشته ها می خورد اما اصرار ایشان بر پروتز دندان بود. متوجه شدم شغل پدر ایشان همین رشته می‌باشد و این دوست ما انتخاب کاملا آگاهانه ای را می خواهد انجام دهد

 

  1. 150 انتخاب را کامل کنیم؟

 توصیه می کنم تا جای ممکن انتخاب‌های‌تان را محدود نکنید. طوری انتخاب کنید که بعدها از انتخاب نکردن رشته ای پشیمان نشوید. به کامنت بچه هایی که پشت مانده‌اند توجه کنید، بحث محرومیت را که دیگر نداریم!

 

  1. چگونه چیدمان کنیم؟

توصیه می کنم حتما این طبقه‌بندی را در چیدمان رعایت کنید:

رشته‌ها را 3 قسمت کنید

قسمت اول شامل 40 رشته ایده آل یا بلند پروازانه انتخاب کنید:

شما نمی دانید که نفر آخر قبولی در هر رشته چه رتبه‌ای داشته و ممکن است به دلیل رتبه بدتر خودتان، آن رشته را نزنید و شانس حتی یک درصدی قبولی در آن رشته را از دست بدهید. 

قسمت دوم شامل 70 رشته در حد رتبه خودتان

قسمت سوم انتخاب 40 رشته پایین تر از حد خودتان که شانس قبولی بالایی دارید:

توجه کنید رشته‌هایی را این بخش می‌زنید که ترجیح می‌دهید آن ها را بروید تا این که یک سال پشت کنکور بمانید.

 اعدادی که مثال زدم اعداد مختص به من بود ممکن است شما برای هر بازه‌ای که گفتم اعداد را کم و زیاد کنید،

وقتی چیدمان را انجام دادید، بارها و بارها رشته‌ها را رصد کنید، ممکن است نظرتان با مشورت‌های بیشتر، برای جابجایی رشته‌ها و شهرها تغییر کند

 

  • *اطلاعات قبولی‌های کانون درسال گذشته در سایت کانون موجود می باشد. حتما این اطلاعات را قبل از آمدن نتایج با اعضای خانواده مطالعه و مرور کنید. این کار باعث می شود که با ذهن بازتری چیدمان را انجام دهید
Menu