نام و نام خانوادگی: ساره شعبانی
مقطع و رشته :هنر
رتبه منطقه دو 860 ، رتبه کشوری 2000
نام شهر و استان: قم
میانگین تراز: 5800
سالهای حضور در کانون: 1 سال
تعداد آزمونهای حاضر: 23 آزمون
شغل و تحصیلات مادر: خانه دار ، دیپلم
شغل و تحصیلات پدر: حسابدار، لیسانس
مصاحبهگر : معصومه فقیه خرم
شما چگونه با کانون آشنا شدید؟ فرد خاصی توصیه کرد؟ آیا فردی در خانواده شما عضو کانون بوده یا هست؟ چه نتیجهای کسب کردند؟
من خودم تحقیق کردم و به این نتیجه رسیدم که بیشترین آزمونها برای رشته هنر را کانون قلمچی دارد و مشاور خوبی هم دارد و نتیجه ای که من از کانون گرفتم این بود که درصدهائی که در آزمونها به دست میآوردم دقیقا همان درصدهای کنکورم شد. همان ترازی که در آزمونهای کانون میگرفتم همان تراز را هم در کنکور گرفتم .
دستاورد شما از شرکت در آزمونهای کانون چه بود؟
مدیریت زمان در کنکور و اینکه میخواستم سطح علمیام را بسنجم و شرکت در آزمونهای کانون این موقعیت را برایم فراهم کرده بود.
شما تا چه حد خود را یک دانشآموز کانونی میدانید؟
من با برنامه راهبردی آزمونهای کانون هماهنگ بودم یا برنامه راهبردی را برای خودم شخصی سازی میکنم.
دلیل پیوستگی شما در آزمونها چه بود ؟ خسته نشدید؟
خیر خسته نشدم، چون آزمون ها یک انگیزهای بود برای من و اینکه من را درفضای رقابتی قرارمیگرفتم که هر سری بتوانم بهتر از دوره قبلش باشم.
آیا در آزمونهای کانون غیبت داشتید؟ دلیل شما برای عدم غیبت در آزمونها چه بود؟
خیر،اگر در آزمونی غیبت میکردم مساوی بود با از دست دادن مطالب و اینکه از برنامهی بودجه بندی عقب میافتادم و این کار مرا سخت میکرد برای اینکه بخواهم دوباره خود را به بودجه بندی برسانم کارم چند برابر میشد.
پیوستگی در آزمونها چگونه توانست باعث پیشرفت شما شود؟
یک نظم و هماهنگی به برنامهی من داده بود و من مطابق آن پیش میرفتم .
آیا در آزمونهای هدفگذاری شرکت میکردید؟ انگیزه و فایده آزمونهای هدفگذاری برای شما چه بود؟
اکثر اوقات بله شرکت میکردم.
اکثر سوالاتی که در آزمونهای هدفگذاری آمده بود مشابه آن در آزمونهای اصلی میآمد ومن خیلی راحت آنها را حل میکردم و مطالب را در ذهنم مرور میکردم .
آیا در آزمونهای مشابه پارسال شرکت میکردید؟ انگیزه و فایده آزمونهای هدفگذاری برای شما چه بود؟
بله ،باعث ارزیابی نقاط قوت و ضعف من میشد.
مطابق برنامهی راهبردی درس میخواندید؟ چگونه شخصی سازی میکردید، توضیح دهید که روشتان چگونه بود؟
مطابق برنامه راهبردی پیش میرفتم ولی اکثر مواقع جلوتر از برنامه هم پیش میرفتم .
آیا روش بازیابی (RETRIEVE) را میشناسید، اگر این روش را میشناسید، آن را چگونه یاد گرفتید؟
بله ، مشاورم خیلی تاکید داشتن که از این روش استفاده کنم . از طریق مشاورم این روش را یاد گرفتم .
روش مطالعهی شما چگونه بود؟ آیا با روش بازیابی درس میخواندید یا دوبارهخوانی میکردید؟
از روش دوباره خوانی استفاده نمیکردم بیشتر بازیابی میکردم و آن درسهایی که مشکل داشتم را مرور میکردم .
در کدام درسها بیشتر از روش بازیابی استفاده کردید؟ و تأثیر این روش برای شما چه بود؟
در درس تاریخ هنر ، مطالبی که چندماه پیش خوانده بودم را با روش بازیابی تثبیت کردم و مطالب در ذهنم باقی ماند و تثبیت میشد.
روشتان برای تحلیل آزمونها چگونه بود؟ آیا همهی سؤالات را تحلیل میکردید یا فقط سؤالات غلط یا بدون پاسخ را بررسی میکردید؟
ابتدا سوالاتی که اشتباه زده بودم را تحلیل میکردم و یادگیری ناقصم را کامل میکردم بعد به سراغ سوال هایی که راحت بودند ولی من غلط حل کرده بودم و بعد سوال هائی که در دام آموزشی افتاده بودم و در آخر سوالاتی که درست زده بودم را تحلیل میکردم یعنی در واقع همه سوالات تحلیل میشدند.
آیا در طول سال تحصیلی دچار افت تراز شدید؟ چگونه با این مسئله مواجه شدید؟ چه تصمیمیگرفتید؟ خانواده چه کمکی به شما کرد؟
بله روز اول و دوم خیلی آشفته میشدم چون اصلا وقت کم نمیگذاشتم ولی بعد خودم را جمع و جور میکردم و به خودم روحیه میدادم ، خانواده به من روحیه میدادند.
کدام درسها نقطه قوت شماست؟ روش مطالعه این درسها چگونه است؟ در مدرسه یا آزمونها چه نمرهای برای این درسها کسب میکنید؟
درس تاریخ هنر ، چون ضریب بالایی در کنکور داشت و برای من خیلی مهم بود که این درس را بالا بزنم بخاطر همین منابع تستی زیادی تهیه میکردم و تست میزدم و این باعث شد به نقطه قوتم تبدیل شود.
در طول این سالها درسی بوده که ضعیف باشید اما با تغییر روش، آن را به نقطه قوت تبدیل کرده باشید؟ کدام درس؟ چه کاری کردید؟
درس خلاقیت تصویری، اولش خیلی غلط میزدم چون با تصاویر آشنانبودم بعد کلاس شرکت کردم و دقیقتر کتاب را مطالعه کردم و این کار باعث شد این درسم به قوت تبدیل شود.
به طور میانگین و در بازههای مختلف چند ساعت تست میزدید یا مسأله حل میکردید و چند ساعت صرف مطالعه و روخوانی میکردید، در طول سال و در ماههای مختلف این نسبت چه تغییری کرد؟
8ساعت مطالعه داشتم و بعد از مطالعه هر درسی تستهای آموزشی آن درس را میزدم .
کدام بازهی زمانی در موفقیت تحصیلی شما نقش پررنگتری داشته است: تابستان، پاییز، دیماه، نیمسال دوم، دوران طلایی نوروز، خردادماه و امتحانات نهایی یا دوران جمعبندی؟ دلیل این موضوع چیست؟
بهترین بازه برای من دوران طلایی نوروز بود چون در این دوران، جمع بندی خوبی داشتم .
کدام نقش آزمونهای کانون برای شما پررنگتر بود: نقش برنامهای، آموزشی یا سنجشی؟ دلیلتان برای این انتخاب را بگویید.
نقش برنامه ای ، چون طبق برنامه راهبردی پیش میرفتم و یک نظمیبه من میداد .
سال گذشته کانون روی کشف دو سؤال ساده در هر آزمون تمرکز داشت، آیا شما میتوانستید سؤالهای ساده آزمون را تشخیص دهید؟آیا این مهارت و توانایی در طول سال بهبود پیدا کرد؟
خیلی سخت میشد ولی در هر حال توانستم سوال های ساده را پیدا کنم .
در جلسه کنکور آیا توانستید سؤالهای سادهتر را تشخیص دهید؟
بله، در جلسه کنکور هم توانستم سؤالهای سادهتر را تشخیص دهم.
به طور میانگین در هر آزمون تعداد اشتباههای شما چند تا بود؟
اوایل 15 اشتباه داشتم ولی در آخر به 7 یا 8 رسید.
هنگام بررسی آزمونها به کدامیک اولویت بیشتری میدادید؟
الف) بررسی اشتباهات
ب) بررسی سؤالهای ساده
هنگام بررسی آزمونها، بررسی اشتباهات در اولویت قرار دارد.
در کارنامه ابتدا به سراغ دیدن نمره کدام درسها میروید؟ ایرادات هر درس را چگونه برطرف میکنید؟
اول ترازم را نگاه میکردم بعد درصد ریاضی فیزیک. با حل تستهای زیاد ضعفم را جبران میکردم .
دفتر برنامه ریزی دارید؟ تکمیل این دفتر چه کمکی به شما از لحاظ درسی و غیردرسی کرده است؟
بله ، هرکسی که بخواهد با برنامه ریزی پیش برود قطعا بهترین نتیجه را به دست میآورد.
کدام یک از کتابهای کانون را استفاده میکنید؟ این کتابها چه ویژگیهایی دارند؟
کتابهای آبی کانون ،چون تست های خیلی خوبی داشت.
بهترین درس شما در کنکور کدام است؟ روشهای مطالعه خود را در این درس به صورت آیتموار بنویسید.
درس عمومیهنر، تست های آموزشی میزدم و مطالب را نکته برداری میکردم.
اگر در آزمون تیرماه نسبت به آزمون دی ماه پیشرفت قابل ملاحظهای داشتید، توضیح دهید که در طی ماههای بین این دو آزمون چه برنامهای اجرا کردید؟
برای کنکور دی ماه آماده نبودم ولی برای کنکورتیر ماه تلاش بیشتری کردم و بسیار تمرین و تکرار داشتم .
امسال سؤال های درس ریاضی در کنکور دشوار بود. آیا شما توانستید در مورد این سؤالها و سؤالهای دشوار درسهای دیگر خودتان را مدیریت کنید؟ زمان را مدیریت کنید؛ سؤالهای سادهتر را پیدا کنید و به سؤالها به صورت تصادفی پاسخ ندهید. لطفاً در این مورد توضیح دهید.
من اول درس خلاقیت تصویری و درک عمومیهنر را زدم بعد با خیال راحت به سراغ ریاضی فیزیک رفتم و زمانم را مدیریت میکردم .
کدامیک از روشهای مدیریت زمان را استفاده کردید: روش دو خودکار، روش ضربدر و منها، روش زمانهای نقصانی و روش استراتژی بازگشت؟
از روش ضربدرمنها استفاده کردم و باعث مدیریت زمانم در کنکور شد.
در طول سال چقدر به رتبه فکر میکردید؟ خانواده شما چه انتظاری از شما داشتند؟ استرس و نگرانی ناشی از فکر کردن به رتبه را چگونه مدیریت میکردید؟
بله سعی میکردم خودم را کنترل کنم و افکارم را مدیریت کنم . خانواده انتظار همچین رتبه ای را از من داشتند.
اگر دوباره به گذشته برگردید چه کارهایی را انجام نمیدهید؟ چرا؟
از کوچکترین فرصتم برای درس خواندن استفاده میکردم.
استفاده شما از گوشی و فضای مجازی در چه حدی بود؟ آیا مدیریتی بر این مسئله داشتید؟
خیلی از فضای مجازی استفاده نمیکردم .