گفتگو با ثنا جلوخانی ؛ دانش آموز برتر پایه هفتم

نقطه قوت من درس ریاضی است که علاوه بر اینکه تمرین‌های مداوم حل می‌کنم و تست می‌زنم، خیلی به این درس علاقه دارم و صد در صد همین علاقه باعث می‌شود در این درس قوی باشم.

گفتگو با ثنا جلوخانی ؛ دانش آموز برتر پایه هفتم

نام و نام خانوادگی : ثنا جلوخانی

مقطع و رشته : پایه هفتم 

نام شهر و استان : تهران

تراز دروس عادی : ۶۸00

تراز دروس تیزهوشان : ۷۸00

سال های حضور در کانون : ۲ سال 

تحصیلات مادر: کارشناسی بهداشت

تحصیلات پدر: مهندسی سخت افزار

 مصاحبه گر: فاطمه زهرا گودرزی


آیا تاکنون در آزمون های کانون غیبت داشته اید؟ دلیل شما برای عدم غیبت در آزمون‌ها چیست؟  

خیر ، چون هر آزمونی که برگزار می شود مطالب مهمی دارد و علاوه بر آن تحلیلی که بعد از آزمون انجام می شود به پیشرفت من کمک می کند و هم باعث می شود برای آزمون های بعدی قلم چی یا حتی امتحان های مدرسه آمادگی بیشتری کسب کنم.


پیوستگی در آزمون‌ها چگونه توانست باعث پیشرفت شما شود؟ 

با توجه به اینکه در هر آزمون نکته جدیدی را یاد می گیرم که قبلا نمی دانستم، اگر به هر دلیلی در یکی از آزمون ها شرکت نکنم آن نکات را از دست می دهم و اگر همان نکات در آزمون های بعدی هم بیاید، نمی توانیم جواب بدهیم؛ به عبارتی شرکت کردن مرتب در آزمون ها و مهم تر از آن تحلیل کردن آزمون باعث پیشرفت چشم گیری می شود.


مطابق برنامه‌ی راهبردی حرکت می کنید؟ چگونه برای دو هفته برنامه‌ریزی می کنید؟ برنامه مدرسه و آزمون‌ها هماهنگ است؟ 

بله، من تعداد تست ها و سوالاتی که مربوط به آن آزمون است و پشتیانم برایم مشخص می کند را با هم جمع می کنم و از آن جایی که ۱۴ روز وقت دارم، تقسیم بر ۱۲ می کنم و آن 2 روز باقی مانده کل مباحث را جمع بندی و مرور می کنم؛ آزمون های قلمچی معمولا یا با درس مدرسه هماهنگ است یا کمی جلوتر که من آن آزمون هایی که مقداری جلوتر است را پیش خوانی می کنم تا به خاطر آنها ترازم پایین نیاید.


نقاط قوت شما کدام درس‌ها هستند؟ روش مطالعه آن ها را توضیح می دهید؟ 

نقطه قوت من درس ریاضی است که علاوه بر اینکه تمرین های مداوم حل می کنم و تست می زنم، خیلی به این درس علاقه دارم و صد در صد همین علاقه باعث می شود در این درس قوی باشم.


مهم ترین چیزی که در این سال ها از کانون و آزمون‌ها یاد گرفته اید چیست؟

من آزمون های قلم چی را آنلاین می دهم و از وقتی آزمون شروع می شود تا اتمام حواسم جای دیگری نیست و فقط در فضای امتحان هستم و این تمرکز را به من یاد می دهد؛ یا مثلا مدت زمانی که برای آزمون تعیین کردند را بین سوالات سخت و آسان تقسیم می کنم و این کار مدیریت زمان را به من یاد می دهد و از همه مهم تر، تحلیل آزمون که اگر انجام نشود در واقع انگار هیچ‌کاری صورت نگرفته و اگر متوجه نشویم کدام سوال را غلط زده ایم نکته آن سوال را یاد نمی گیریم.


تکنیک‌ها و روش های مدیریت زمان را تمرین و استفاده می کنید؟ 

بله ، من از آن جایی که ۲ سال است که دارم تست می زنم، با روش های تست زدن و مدیریت زمانش آشنایی تقریبا کامل دارم؛ اگر به طور مداوم و مرتب تست بزنید به مرور با آن ها اشنایی پیدا می کنید.


تحلیل آزمون را چگونه انجام می دهید؟ 

من یک دفتر جداگانه مخصوص تحلیل آزمون دارم؛ وقتی پاسخنامه آزمون می آید از داخل سایت قلم چی سوال های آزمون، پاسخ های آزمون و پاسخ های خودم را دانلود می کنم؛ اول پاسخ های خودم را با پاسخ های آزمون تطبیق می دهم وقتی دیدم سوالی را اشتباه زده ام می روم در سوال های آزمون و جوابش را می خوانم و بعد که سوال را فهمیدم داخل دفتر تحلیل به همراه جواب وارد می کنم و می روم سوال بعدی و حالا این دفتر تحلیل به چه دردی می خورد؟ برای آزمون های بعدی حتما دفتر تحلیل را بخوانید برای مرور و اینکه ممکن است همان سوالات دوباره داخل امتحان بیایند.


در طول این همه سال خسته نشدید؟ چه چالش هایی امسال داشتید؟ چه کاری برای رفع خستگی انجام می دهید؟ 

خسته نشدم چون هدف دارم؛ وقتی شما یک هدف بزرگ دارید برای اینکه خستگی کم تری تجربه کنید و نا امید نشوید، هدف بزرگتان را به اهداف کوچک تری تبدیل کنید و برای رسیدن به تک تک‌ آنها تلاش کنید و به یاد داشته باشید که آخر به همان هدف بزرگ می رسید؛ چالش امسالم این بود که گفتم امسال از همه ی سال های دیگر بهتر برنامه‌ریزی می کنم که خیلی خوب به درس هایم برسم و علاوه بر آن بتوانم روز های تعطیلم را به بهترین شکل بگذرانم، در طول هفته هم سعی می کنم درس هایم را به بهترین شکل بخوانم که جمعه ی خوبی داشته باشم؛ خواندن کتاب، دیدن فیلم های مناسب، رفتن به کلاس های ورزشی و... می تواند اوغات فراغت ام را طوری پر کند که هم خستگی جبران شود و هم تفریحی شاد داشته باشم.


چرا کانون را در این سال‌ها انتخاب کردید؟ چگونه با کانون آشنا شدید؟ کسی از خانواده یا بستگان عضو کانون بوده یا هست؟

من تا قبل از اینکه با کانون آشنا بشوم خیلی از دوستانم را می دیدم که کانونی بودند و درسشان هم خوب بود، یکی از اعضای خانواده پدری ام که تیزهوشان قبول شده هم عضو کانون بود؛ در کل می توانستم در اطرافیانم که عضو بودند ببینم که چه پیشرفت هایی داشتند و همین موجب شد منم عضو کانون قلمچی بشوم.


نقش آموزشی خانواده، بالاخص پدر و مادر در این سال‌ها چگونه بود؟  

پدر و مادر من خیلی پیگیر درس هایم هستند و همیشه در جلسه های مدرسه و کانون هم حاضر می شوند تا وضعیت و عملکرد من را مشاهده کنند من واقعا خیلی از آنها ممنونم.


آیا پدر یا مادر نتایج آزمون را می‌بینند؟ در صورت افت خودتان یا خانواده چه عکس العملی دارید؟ 

بله می بینند، درصورت افت کردن کمی ناراحت می شوند ولی اطمینان دارند که من در آزمون های بعدی جبران می کنم به خاطر همین نه خودم و نه خانوادم انگیزه را از دست نمی دهیم و برای جبران کردن نهایت تلاش را می کنیم. 


به نظرتان مهم‌ترین ویژگی مثبت شما چیست که باعث شد به اینجا برسید؟ 

اینکه وقتی تلاش و موفقیت های افراد را می بینم که حتی در سخت ترین شرایط توانستند به جایی برسند ، با خودم گفتم که من هم هوشش را دارم هم پشتکار و هم شرایط مناسب چرا من نتوانم؟ و همین سوال سبب انگیزه اصلی من برای تلاش کردن و رسیدن به آن چیزی که می خواهم هست.

Menu