گفت وگو با آوا علاءالدین دانش آموز برتر

هر فردی یک روشی برای ساخت تصویری از نکات در ذهنش دارد . من زمانی که نکات را رنگارنگ می‌نویسم خوب در ذهنم می‌ماند .

گفت وگو با آوا علاءالدین دانش آموز برتر

نام و نام خانوادگی  :آوا علاءالدین

پایه :هشتم

میانگین تراز:6246

تحصیلات وشغل مادر: کارشناسی ارشد اقتصاد -کارمند

تحصیلات وشغل پدر: کارشناس ارشد مهندسی کشاورزی -کارمند

چند سال کانونی  بودید؟یک سال


مصاحبگر:یاسمن سلطانی


برنامه شما برای دوران جمع‌بندی چیست؟

من برای دوران جمع بندی اول از درس ها و قسمت هایی که برایم سخت تر است شروع میکنم برای اینکه اگر مدت زمان کمی باقی ماند برای ادامه ی درس ها  به بنده استرس  وارد نشود و با خیال راحت به سراغ درس هایی که برایم آسان تر است  بروم و آنها را مرور کنم. هر بخش از هر درس چه آسان و چه سخت را برای خودم بدون نگاه کردن به کتاب و دفتر توضیح می دهم  و بعد از تمام شدن همه ی قسمت های یک درس از آن بخش از خودم آزمون می گیرم و در آخر هم یک آزمون از کل دروس .


روش مطالعه درس‌هایی که نقطه قوت شما بودند، چگونه بود؟

درس هایی که نقاط قوت من به حساب می آمد را به صورت روزنامه ای روان خوانی می کردم و اگر درسی مانند عربی و فارسی نیاز به حفظ لغات یا معنی متن داشت برای خودم کد گذاری کرده و یک الی دو بار از روی هر لغت یا متن می نوشتم .


در ماه آخر برای درس‌هایی که نقطه قوت‌تان بودند، چکار کردید؟

من سعی کردم در ماه آخر درس هایی که در آنها بهتر بودم را در آخر برنامه قرار دهم تا اگر وقت نشد که کامل مرورشان کنم یک خوانش کوچک داشته باشم ولی در صورتی که وقت شد آن را مفهومی و به صورت کامل بخوانم .


در ماه آخر برای درس‌هایی که نقطه ضعف‌تان بودند، چکار کردید؟

درس هایی که برایم سخت و نامفهوم بود را در ماه آخر و نزدیک به شروع امتحانات شروع به خواندن کردم . برای مثال من خواندن درس پیام های آسمانی را دو هفته قبل از شروع امتحانات آغاز کردم و دو روز قبل این امتحان دوباره مرورش کردم . من درس های سخت و نامفهوم را اول به صورت روزنامه ای می خوانم . بعد نکات مهمش را هایلایت می کنم و دوباره آن را می خوانم ولی فقط نکات مهمش را . بعد هم یک بار کامل از روی نکات مهم درس با خودکار های رنگی می نویسم . هر فردی یک روشی برای ساخت تصویری از نکات در ذهنش دارد . من زمانی که نکات را رنگارنگ می نویسم خوب در ذهنم می ماند . در آخر هم از آن درس تست می زنم و تعدادی سوال تشریحی حل میکنم ( نگاه به امتحانات گذشته هم خیلی مهم است )


روزی چند ساعت درس می‌خوانید؟ چند درصد زمان خودتان را به تست زدن اختصاص می‌دهید؟

من در دوران امتحانات تقریبا روزی بیشتر از ده ساعت درس می خواندم ولی بستگی به درس داشت . درس های آسان تر را کمتر می خواندم و بیشتر وقتم را برای امتحان بعد می گذاشتم . من از ساعت 9 صبح شروع می کردم و تا ساعت 12 ظهر درس می خواندم . یک ساعت استراحت می کردم و دوباره از ساعت 13 درس می خواندم تا ساعت  16 و این بار دو ساعت استراحت می کردم . از ساعت 18 تا 20 درس می خواندم و بعد دو ساعت یعنی از ساعت 22 تا ساعت 24 دوباره به خواندن ادامه می دادم . در آخر این چهار ساعت پایانی رو برای تست زدن می گذاشتم .


ساعت مطالعه‌تان در ماه آخر و هفته آخر چه تغییری کرده است؟

من از چند هفته قبل از شروع امتحانات مرور و باز خوانی را شروع کردم ولی در ماه آخر قبل خرداد ساعت درس خواندن من از روز 3 ساعت به روزی 7 ساعت تغییر کرد و هرچقدر به خرداد نزدیک تر می شدیم ساعت درس خواندن من افزایش پیدا می کرد تا زمانی که به 12 ساعت رسید .


آیا در برنامه ریزی زمانی را به استراحت و تفریح اختصاص می دهید؟ چه کارهایی می‌کنید؟

من بخشی از زمان استراحتم را به تفریح و انجام کار های دیگر اختصاص می دادم . بعضی اوقات که مجبور بودم چند ساعت درس نخوانم ،از زمان های استراحتم در تایم های مختلف کم می کردم و پیوسته و بدون وقفه درس می خواندم . من در تایم استراحتم  به کار هایی از قبیل ورزش کردن ، خوردن غذا یا خوراکی ، صحبت با خانواده ، دیدن ویدئو های انگیزشی و برنامه ریزی برای روز های بعدمی پرداختم.


تحلیل آزمون را در چه روزی انجام می‌دهید؟

 من معمولا تحلیل آزمون را روز های جمعه که کارنامه می  آمد انجام می دادم و فقط به بخش هایی که اشتباه داشتم نگاه می کردم در روز های پنج شنبه سرفصل هایی که در آن غلط داشتم را علامت زده و دوباره آن را مرور می کردم. بعد شروع می کردم به دوباره حل کردن سوال .نوع دیگری از تحلیل آزمون من پاسخ خودم و پاسخ درست را مقایسه می کردم و بعد متوجه اشتباهم می شدم ولی در کل من روش اول را ترجیح می دهم.


تکنیک ها و روش‌های مدیریت زمان را، تمرین و استفاده می‌کنید؟

من از تکنیک ها و روش های مدیریت زمان استفاده می کنم و زمانی که برای اولین بار از این تکنیک ها استفاده کردم و توانستم همه ی کار هایم را به درستی و با حوصله و بدون عجله انجام دهم خیلی از خودم راضی شدم و همیشه سعی کردم این تکنیک ها را جزیی از روتین های زندگی روزمره ام قرار بدم .


توصیه‌ای برای دانش آموزان دارید؟ 

توصیه من به دانش آموزان این  هست که روی درستان تمرکز کنید چون در آینده موفقیتتان وابسته به این تلاشتان هست . به هیچ چیز دیگری جز درس توجه نکنید و همه ی حواستان را  به درس جمع کنید و به صحبت های مشاور هایتان عمل کنید . روی نقاط ضعفتان تمرکز کنید و آنها رو به نقطه ی قوت خودتان تبدیل کنید.

Menu