فرم‌شناسی موسیقی ویژه ی کنکور 92

فرم‌شناسی موسیقی

فرم‌شناسی موسیقی ویژه ی کنکور 92

فرم‌شناسي موسيقي

 

مفاهيم بنيادي فرم‌شناسي

 

1) موتيو: به کوچک‌ترين واحد مستقل و معنادار موسيقي «موتيو» گفته مي‌شود. استقلال موتيو از تکرارهاي متوالي و تغييراتي که در طول تکرارها مي‌يابد، شناخته مي‌شود.

2) فِراز: از تجميع چند موتيف، واحدي اغلب در اندازه‌ي دو يا سه ميزان ساخته مي‌شود که فراز ناميده مي‌شود.

3) جمله: از کنار هم قرار گرفتن عموماً دو فراز، «جمله» ساخته مي‌شود که بخش‌هاي اصلي و بزرگ پريود را شامل مي‌شود.

4) پريود: ايده‌ي نسبتاً کاملي است که با کادانس در تناليته‌ي مبدأ يا تناليته‌ي ديگر به پايان رسيده است.

5) تِم: ايده‌ي موسيقايي که داراي رشد و پايان‌يافتگي مشخص است، تم ناميده مي‌شود و اغلب در قالب يک پريود بيان مي‌شود.

6) رپريز: بازگشت يا تکرار يک ايده‌ي موسيقايي «رپريز» ناميده مي‌شود.

7) وارياسيون: واحد تغييريافته‌ي يک تم اصلي به طوري که اندازه، روند ملوديک و يا به‌طور کلي هويت تماتيک آن قابل شناسايي و ارجاع به تم اصلي باشد، وارياسيون ناميده مي‌شود.

 

فرم‌هاي موسيقيِ سازي

8) سوئيت: در تعريف سنتي (ريشه‌ در دوران باروک) مجموعه‌اي است از رقص‌هاي متداول؛ اما امروزه به هر مجموعه‌اي از قطعات با تفکر مشخص و سوژه‌اي خاص سوئيت گفته مي‌شود.

9) رقص‌هاي اصلي سوئيت (که همگي در يک تناليته‌ هستند) عبارت‌اند از:

1- آلماند                  2- کورانت                 3- ساراباند               4- ژيگ

10) ساير رقص‌هاي متداول در سوئيت‌هاي باروک عبارت‌اند از:

شاکن، منوئت، گاووت، بوره، پاساکاليا، سيسيليانو، لوره، ريگادون، پولونز، موزت و ...

11) لفظ ايتاليايي سوئيت، «پارتيتا» است.

12) گاهي به عنوان مقدمه‌ي سوئيت، قبل از آلماند، قسمتي با نام «پرلود» قرار مي‌گيرد که معرفي‌کننده‌ي تناليته و بعضاً تم‌هايي است که بعداً به‌کار برده مي‌شود.

13) رقص‌هاي سوئيت از پريودهاي باينري (دو جمله‌اي متقارن يا AB) و ترنري (با تکرار A مثل ABA يا با ارائه‌ي تم جديد مثل ABC) تشکيل شده است.

14) ديورتيمنتو يا ديورتيسمان هم نوعي سوئيت با فرم آزادتر است.

15) سونات: واژه‌ي سونات دو کاربرد عمده و متفاوت دارد:

1- اثري با عنوان سونات که قطعه‌اي است براي يک ساز تنها يا يک ساز به همراهي ساز شستي‌دار و يا در دوران باروک با عنوان «تريوسونات» (که اثري است براي دو ساز سوپرانو مانند ويولن يا فلوت به همراهي باس کنتينوئو که ترکيب ساز شستي‌دار و يکي ساز باس مانند ويولنسل يا ويولاداگامبا بود)

2- فرم سونات (Sonata form) که موومان آغازين تمام سونات‌ها، سمفوني‌ها، کنسرتوها و آثار مجلسي دوران کلاسيک و بخش عمده‌ي دوران رمانتيک در اين فرم نوشته مي‌شدند.

16) سونات دوره‌ي کلاسيک معمولاً شامل چهار قسمت (موومان) با ترتيب زير است:

1- قسمت تند در فرم سونات 2- قسمت آهسته که مي‌توانسته در فرم سونات روندو يا وارياسيون باشد. 3- قسمت نيمه‌تند در فرم منوئت يا اسکرتزو (گاهي جاي موومان دوم و سوم با يک‌ديگر عوض مي‌شود.) 4- قسمت تند معمولاً در فرم روندو يا سونات و گاه وارياسيون

17) فرم سونات به ترتيب از قسمت‌هاي زير تشکيل شده است:

1- اکسپوزيسيون (شرح يا معرفي تم‌هاي اصلي) 2- دولپمان (بسط و گسترش) 3) ري‌اکسپوزيسيون يا ري‌کپيتوليشن (بازگشت تم‌هاي اصلي) 4- کدا (بخش پايان‌دهنده‌ که معناي لغوي آن در ايتاليايي «دُم» است.)

18) به کداي بسيار کوچک «کُدتا» گفته مي‌شود.

19) سمفوني: گسترده شده و ارکسترال شده‌ي سونات، «سمفوني» نام دارد.

20) روندو: از لحاظ ساختماني قطعه‌اي است حاوي يک ايده‌ي اصلي معمولاً باينري که در سراسر قطعه به صورت عيني يا مشابه تکرار مي‌شود و مابين تکرارها ايده‌هاي ديگري قرار دارد. روندو را مي‌توان چنين تجسم کرد:

21) کنسرتو: کنسرتو به دو شکل عمده تقسيم مي‌شود:

1- کنسرتو گروسو: قطعه‌اي است براي يک يا چند تکنواز (سوليست) به همراهي ارکستر 2- کنسرتوسولو: قطعه‌اي است براي يک تکنواز به همراهي ارکستر

22) به ترکيب سمفوني و کنسرتو گروسو، سمفوني کنسرتانت يا سيمفونياکنچرتانته گفته مي‌شود.

23) راپسودي: نوعي فانتزي (فرم آزاد) است که روي آوازها و تم‌هاي محلي و فولکوريک نوشته مي‌شود.

24) پوئم سمفونيک: به موسيقي برنامه‌‌اي که براي ارکستر سمفونيک نوشته مي‌شود، پوئم سمفونيک گفته مي‌شود.

25) اورتور: قطعه‌اي است ارکسترال که به عنوان مقدمه‌ي اپراها، اوراتوريوها، کانتات‌ها و باله به‌کار مي‌رود.

26) ساير فرم‌هاي موسيقي سازي عبارت‌اند از: اتود، توکاتا، نکتورن، امپرومپتو، کاپريس، رمنس، سرناد و ...

 

فرم‌هاي موسيقي آوازي

27)‌ آريا: ملودي گسترده‌ي آوازي است که عموماً ارکستر آن را همراهي مي‌کند.

28) کانتات‌: يک صحنه‌ي ليريک در قسمت‌هاي متعدد است که براي اجرا در آئين مذهبي نوشته مي‌شود و فاقد بازي صحنه‌اي است.

29)‌ ارگانوم: شکل اوليه‌ي موسيقي پولي فونيک و به صورت دو صدايي است.

30) موتت: فرمي است در اصل آئيني براي غني‌تر کردن ارگانوم که تقليد سازي آن «ريچرکار» ناميده مي‌شود.

31) مس: از مهم‌ترين فرم‌هاي متون مذهبي کليساست.

32) مادريگال: قطعه‌اي آوازي با فرم آزاد که محتواي غير مذهبي داشته است.

33) اپرا: فرم اصلي تئاتر ليريک، تراژدي يا درام بزرگي است که با ارکستر همراهي مي‌شود.

34) اوراتوريو: نوعي کانتات بزرگ است.

35) رکوئيم: نوعي مَس است که به عزاداري تعلق دارد.

36) مگنيفيکات: فرمي مذهبي نيايش‌گونه است.

37)‌ ساير فرم‌هاي موسيقي آوازي که بعدها بسياري از آنان در خدمت موسيقي‌ سازي گرفته شدند عبارت‌‌اند از: شانسون، پسوم، بالاد، سرناد و ...

 

چند اصطلاح ديگر

38) کانون: قطعه‌اي است که در آن دو يا چند صدا به يک‌ديگر داخل شده و بر اساس تقليد (ايميتاسيون) پيش مي‌روند.

39) فوگ: يک تکنيک آهنگسازي است شبيه به کانون که بر اساس تقليد و برتري تمي که به عنوان هسته‌ي مرکزي (سوژه) عمل مي‌کند، ساخته مي‌شود.

40) انوانسيون: قطعه‌اي سازي کوتاهي است به شکل اتود که با تمهيدات کنترپوانتيک نوشته مي‌شود.

 

 

فایل های ضمیمه

Menu