سوال‌های چالشی درس خلاقیت موسیقی در کنکور هنر 96

متن زیر تحلیل و بررسی سوال‌های چالشی درس خلاقیت موسیقی است که آقای کوهستانی دبیر خلاقیت موسیقی کارشناسی ارشد نوازندگی جهانی و رتبه 18 کنکور کارشناسی) تهیه نموده اند.

سوال‌های چالشی درس خلاقیت موسیقی در کنکور هنر 96

سلام دوستان خوبم 

متن زیر تحلیل و بررسی سوال های چالشی درس خلاقیت موسیقی است که آقای کوهستانی دبیر خلاقیت موسیقی کارشناسی ارشد نوازندگی جهانی و رتبه 18 کنکور کارشناسی) تهیه نموده اند.

سوالات امسال در درس موسیقی به طور کلی چه از نظر سطح دشواری و چه از نظر سبک طراحی برایند پنج سال اخیر به نظر می رسد. روند به کار نگرفتن تصاویر و همچنین نمونه های نت نگاری در سوالات همچنان ادامه دارد. طرح سوالات ترکیبی (چند مبحثی) مانند سوال 232 که قوه ی خلاقه ی ذهن داوطلب را می طلبد، مبحث موسیقی فیلم - که پس از کنکور سال 92 تنها در سوالات امسال حضور پیدا کرد – و استفاده از نقاط مهجور درس موسیقی (مانند سوالات 221 و 223)  گستره ی مطالعاتی بزرگ و نیاز به احاطه ی عمیقی بر آن را پیش روی داوطلبان آینده قرار می دهد.

4 سوال درس موسیقی در کنکور امسال از نظر نگارنده چالش برانگیز بود.

221: در مورد مونث و مذکر بودن کادانس ها (و همچنین موتیف ها) اساسی ترین بحثی که از ابتدای به کارگیری این اصلاحات جنسیتی، مطرح بوده میزان پایداری و استحکام آنها بر اساس قرارگیری بر ضرب ضعیف یا قوی در میزان بوده است که در گزینه ها موجود نیست و از جنبه ی دیگری تعریف شده است. اساسا کاربرد این گونه اصطلاحات، زاییده ی مکاتب موسیقی شناسی (و نه آهنگسازی) است و طرح آن در تحلیل های کاربردی نادر است.

222: نگارش سوال در ذهن داوطلب کمی کژتابی ایجاد میکند و در صورتی که بین واژه ی گام و مینور، علامت ویرگول قرار نمی گرفت سوال رساتر بود.

225: اغلب در آموزش فونکسیون آکوردها وقتی از تعداد اصوات آکورد ساخته شده بر روی درجه ای از گامی صحبت نمی شود، و فقط "آکورد آن درجه"  ( و نه "روی" آن درجه، مانند گزینه ی 4) عنوان می شود؛ منظور تریاد یا آکورد سه صدایی صاخته شده بر درجه ی مورد نظر است. در حالی که در گزینه های 1 و2  منظور طراح آکوردهای هفت است.

236: در این مورد که محل اختلاف قدیمی بین صاحب نظران موسیقی ایرانی است در صورتی که مبنای شناخت مد را تسلسل دانگ ها، نت شاهد، نت آغاز و یا... بدانیم به پاسخ های متفاوتی خواهیم رسید و حتی در مورد سوال 237 به پاسخ صحیح در بین گزینه های موجود نخواهیم رسید که البته سوال 237 به دلیل تکراری بودن ، خط فکری دنبال شده در طرح سوال از این گونه مباحث در کنکور را تا حدی برایمان روشن می کند.

با نادیده گرفتن این 6 سوال (سوالات چالش برانگیز و دو سوال چند مبحثی و مربوط به موسیقی فیلم) باقی سوالات کاملا در حد اتنظار بوده و یک داوطلب دارای دانش و تمرکز خوب به غالب آنها می تواند پاسخ صحیح دهد.

بابک کوهستانی

Menu