رسول شماخی، دبیر نظرآباد: این معجزه کتاب اول است

شما علاوه بر این رشته (مشاوره) ایا درس دیگری هم را تدریس می‌کنید؟ من علاوه بر رشته مشاوره به آموزش ریاضی هم علاقه مند هستم. بنابراین به آموزش

رسول شماخی، دبیر نظرآباد: این معجزه کتاب اول  است

 رسول شماخی

کارشناسی آموزش مشاوره و راهنمایی دانشگاه فرهنگیان پردیس شهید چمران تهران

دبیر رسمی آموزش و پرورش شهرستان نظرآباد 

پشتیبان و دبیر کانون قلم چی نظراباد 

  کتاب اول دوازدهم انسانی


مصاحبه‌گر: محبوبه مولوی

شما علاوه بر مشاوره آیا درس دیگری هم را تدریس می کنید؟

من علاوه بر رشته مشاوره به آموزش ریاضی هم علاقه مند هستم، بنابراین به آموزش و تدریس ریاضی انسانی در کنار کار مشاوره می پردازم.


 باتوجه به این که شما هم مشاور هستید و هم دبیر ریاضیات گروه انسانی، از  کدام یک از کتاب‌های آموزشی کانون استفاده می کنید ؟

من همیشه استفاده از  کتاب های کانون را همیشه در اولویت خودم قرار دادم، به عنوان مثال کتاب های آبی، سه سطحی، کتاب های پرتکرار و کتاب اول 


 نظرتان در مورد کتاب های کانون چیست ؟

تمامی کتاب ها در جایگاه خودشان بسیار مناسب و مفید هستند و می توان از آن ها در وقت و زمان مناسب بهترین استفاده ها را از آن ها برد، ولی بیشترین کتابی که توجه من را به خودش جلب کرده کتاب اول است .


 علت توجه و تمرکزتان نسبت به این کتاب چیست؟ می توانید بیشتر توضیح دهید؟

در بحث تست زنی به نظر من اولین اشتباهی که بچه ها مرتکب می شوند این استکه زمانی که می خواهند فرایند تست زنی را شروع کنند، (دانش آموزانی که تازه فرایند کنکور و خواندن دروس را شروع کرده اند) ابتدا از تست های سخت و سطح بالا استفاده می کنند که همین امر باعث می شود که دانش آموز نتواند آن تست را حل کند و یا به پاسخ مطلوب نمی رسد و باعث می شود که از فرایند تست زنی ناامید شود یا دچار استرس و اضطراب شود.

از ویژگی هایی که این کتاب من را مجذوب خودش کرده است این استکه: سوال های کتاب اول بهترین منبع برای شروع دانش آموزان است. 

به دلیل اینکه سطح سوالات به آن میزان دشوار نیست و تقریبا همه دانش آموزان می توانند از آن استفاده کنند و علاوه بر فرایند تست زنی باعث افزایش انگیزه و تمرکز شود.

ویژگی دوم این است که دانش آموزانی که از فرایند تست زدن ترس و هراس دارند؛ این کتاب می تواند بهترین منبع و کمک کننده باشد تا دانش آموز با حل کردن سوالات به یک آرامش دست یابد. 


 آیا این کتاب را به دانش آموزان خاصی پیشنهاد می‌کنید؟ نظرتان چیست؟ 

به نظر من اختصاص دادن این کتاب برای دسته ای خاص کار اشتباهی است، زیرا تمام کسانی که می خواهند شروع کنند توصیه می شود که از این کتاب استفاده کنند، چون برای رسیدن به موفقیت باید اولین قدم ها رامحکم و استوار برداشت.


 شما این کتاب را برای دبیران پیشنهاد می دهید؟ آیا خودتان نیز از این کتاب استفاده می کنید؟ علت آن چیست؟

البته، علاوه بر اینکه دانش آموزان می‌توانند از آن استفاده کنند، منبع فوق العاده ای برای دبیران همانند کتاب های راهنمای معلم در کتاب های درسی می تواند باشد.

بله، با توجه به نحوه چینش فصول مطابق کتاب درسی و سوالات مناسب برای هر طیف از دانش آموزانم، خودم نیز از این کتاب استفاده می‌کنم .

یکی از مشکلاتی که دانش آموزان انسانی با آن دست و پنجه نرم می کنند، بحث نحوه تست زنی درس ریاضی است. 

  1. عده ای از دانش آموزان نمی دانند از کجا شروع کنند؟
  2. عده ای از درس ریاضی هراس دارند. 
  3. عده ای اصلا این درس را دوست ندارند.

این کتاب می تواند تمامی این مشکلات را حل کند و مشوقی عالی  برای دانش آموزان باشد .

نکته جالب این کتاب فصل اول درس سوم آن است. (آمار)

با توجه به این که این فصل شانس زیادی برای سولات کنکور ندارد، ولی این کتاب توجه ویژه ای به این فصل دارد و این مورد نشان دهنده این است که این کتاب علاوه بر کنکور، بر مسائل و نکات امتحانات نهایی هم توجه ویژه نموده است. 

یعنی این کتاب می تواند منبع بسیار کاربردی هم برای کنکور و هم برای امتحانات نهایی باشد.

همچنین علاوه بر این موارد، پاسخ نامه تشریحی کامل که باعث می‌شود یادگیری دانش آموز در این حیطه ها و موارد عمیق تر باشد که همین مورد باعث موفقیت در کنکور  و همچنین در امتحانات نهایی پایان سال می‌شود. 

نکته مهم دیگر در این کتاب نحوه نگارش سوالات است.

به عنوان مثال: در مباحث شمارش، احتمال و دنباله ها، نحوه نگارش سوال ها شباهت بسیار زیادی به سوالات کنکور های سال های اخیر دارد و این موضوع نشانگر اهمیت و به روز بودن این کتاب بر پایه کنکور های سال های اخیر است.


 با استفاده از این کتاب نتایجی هم کسب کرده اید ؟

دانش آموزانی که درس ریاضی را برای خودشان عذاب آور می دانستند و نمی توانستند حتی یک سوال ساده ریاضی را حل کنند، الان مجذوب آن شده اند و من در آزمون ها دیده ام دانش اموزی که قبلا منفی می زد یا سفید می گذاشت، اکنون می تواند سوالات ساده را در آزمون شناسایی کرده و پاسخ دهد و  این معجزه کتاب اول  است .


 صفحه آرایی، چیدمان، حجم کتاب و قیمت آن را چگونه ارزیابی می کنید؟

چیدمان کتاب مطابق کتاب های مدرسه است که از این حیث دبیران هم می توانند از این کتاب استفاده کنند. 

در بحث صفحه آرایی سوالات به صورت منظم و مرتب ترتیب بندی شده و همچنین در این کتاب فضای مناسبی برای محاسبات اختصاص داده شده است، همچنین حجم کتاب نسبت به سایر کتاب ها مناسب است و از لحاظ قیمت نیز مناسب است.


 و سخن آخر....

به عنوان پیشنهاد : به نظرم در انتهای هر فصل قرار دادن یک آزمون جامع از دروس یک فصل و استفاده از سوالات ترکیبی در آن آزمون جامع باعث درک بهتر فصول و همچنین نوعی جمع بندی فصول برای دانش آموز می‌تواند به پیشرفت این کتاب کمک کند.

در آخر سخنانم این کتاب را برای تمامی دانش آموزان علی الخصوص برای دانش آموزان سال دوازدهم که علاوه بر کنکور، امتحانات نهایی دارند، پیشنهاد می کنم و مطمئن هستم که پس از استفاده از این کتاب معجزه آن را خواهید دید .

یک تشکر و قدر دانی هم از مجموعه بزرگ قلم چی داشته باشم که با این ایده جالب و جذاب، نظر دبیران و مشاوران را درباره کتب و آسان شدن مسیر دانش آموزان برای موفقیت را هموار می سازد.


Menu