گفت‌و‌گو با محمد حسین بیگلری؛ از نهم تا قبولی در تیزهوشان

آزمون مشابه پارسال بسیار نزدیک به سطح آزمون اصلی هست و به همین دلیل مانند شبیه ساز آزمون روز جمعه عمل می‌کند و درصد‌های آزمون مشابه پارسالم بسیار نزدیک به درصد‌های آزمون‌های اصلی ام هست. البته این آزم

گفت‌و‌گو با محمد حسین بیگلری؛ از نهم تا قبولی در تیزهوشان

محمد حسین بیگلری

پایه : دهم تجربی

شهر: تهران

میانگین تراز: 7500

تعداد سال های حضور در کانون : 2 سال 

شغل و تحصیلات مادر  : خانه دار، مهندسی ژنتیک گیاهی

شغل و تحصیلات پدر : استاد دانشگاه ،دکتری زبان شناسی

 مصاحبه‌ کننده : پرستو قربانی

 

آیا در آزمون‌های کانون غیبت داشتید؟ دلیل شما برای عدم غیبت در آزمون‌ها چه بود؟

خیر، زیرا پیوستگی و منظم آزمون دادن برایم خیلی مهم بود و می دانستم اگر غیبت کنم نظم درس خواندن و برنامه ریزی ام دچار اختلال می شود.


پیوستگی در آزمون‌ها چگونه توانست باعث پیشرفت شما شود؟

من با آزمون دادن ها، خودم را مورد سنجش قرار می دادم و میزان پیشرفت یا پسرفت خود را برسی می کردم و اگر نتیجه بدی می گرفتم برنامه ریزی و روش درس خواندنم را تغییر می دادم تا نتیجه ام را بهبود ببخشم.


آیا در آزمون‌های هدفگذاری شرکت می‌کنید؟  فایده آزمون‌های هدفگذاری برای شما چه بود؟ 

بله شرکت می کنم. با آزمون دادن درس هایی که در آن ضعف داشتم  را پیدا می کنم و تا قبل از آزمون آن را تقویت می کنم و باعث می شود که در آزمون اصلی غافل گیر نشوم.

 

آیا در آزمون‌های مشابه پارسال شرکت می‌کنید؟فایده آزمون‌های هدفگذاری برای شما چه بود؟ 

بله شرکت می کنم. برای جمع بندی دروس آزمون، در عصر روز های پنج شنبه قبل آزمون در آزمون مشابه پارسال شرکت می کنم تا دروس آزمون برایم مرور و جمع بندی شود.

آزمون مشابه پارسال بسیار نزدیک به سطح آزمون اصلی هست و به همین دلیل مانند شبیه ساز آزمون روز جمعه عمل می کند و درصد های آزمون مشابه پارسالم بسیار نزدیک به درصد های آزمون های اصلی ام هست. البته این آزمون ها حتما باید به صورت زمان دار حل شود.


شرکت در این تعداد آزمون چه دستاوردی برای‌تان داشت؟

کنترل استرس و کنترل زمان در آزمون ، قبولی در مدارس حلی ۱ ، البرز و نمونه دولتی دستاورد من از شرکت در آزمون ها بود.


مطابق برنامه‌ی راهبردی حرکت می‌کردید؟ چگونه برای دو هفته برنامه ریزی می‌کردید؟ برنامه‌ی مدرسه و آزمون‌ها هماهنگ بود؟

چون همیشه برنامه کانون از برنامه مدرسه ما جلوتر بود، من هفته اول مباحث مشترک بین مدرسه و کانون را با هم مطالعه می کردم و در آخر هفته اول هم مباحث جدید را مطالعه می کردم و تست های کتاب آبی را می زدم. در هفته دوم تست های کتاب سه سطحی را می زدم. پنجشنبه قبل آزمون را هم به آزمون مشابه پارسال اختصاص می دادم.


نقاط قوت شما کدام درس ها بودند؟ روش مطالعه آن ها را توضیح می دهید؟

دروس ریاضی و عربی، من در درس ریاضی در تشریحی همیشه خوب بودم. اما در تستی  عملکرد خوبی نداشتم و در تست ها بسیار کند عمل می کردم و حتی درصدم به ۱۰ هم رسید، اما در ادامه روشم را تغییر دادم و به طور کامل بر مفهوم مسلط شدم و با توجه به مفهوم، نکات تستی را از گوگل و فیلم های آموزشی پیدا می کردم و به جای خواندن، بیشتر زمانم را به تست زدن اختصاص می دادم و در آزمون ها، این کار را ادامه دادم تا اینکه پس از مدتی سرعتم زیاد شد و درصدم به بالای ۹۰ هم رسید. برای درس عربی، در مدرسه برای بچه ها عربی را توضیح می دادم که باعث می‌شد قواعد و نکات بهتر در ذهنم ماندگار بماند.


دفتر برنامه ریزی داشتید؟ تکمیل دفتر چه کمکی به شما می‌کرد؟

بله دارم. اما با روشی دیگر که پشتیبانم به من پیشنهاد داد برنامه ریزی می کنم. ابتدا میزان تمرکز و بازدهی خودم در ساعت های مختلف و در سه زمان صبح ، ظهر و شب را  بدست می آورم و سپس با استفاده از آن برنامه خودم را طوری تنظیم می کنم تا بیشترین بازدهی و استفاده از روزم را داشته باشم.برنامه ام را با توجه به مباحثی که باید مطالعه کنم می نویسم و یک هفته آن را اجرا می کنم و اگر نتیجه نمی داد برنامه ام را عوض می کردم.


مهم‌ترین چیزی که در این سال‌ ها از کانون و آزمون ‌ها یاد گرفته اید چیست؟

از تراز های بد هیچ وقت نا امید نشویم و همیشه پشتکار و تلاش داشته باشیم.در مسیر ممکن است بالا و پایین داشته باشیم ولی نباید در برنامه ریزی ما مشکل ایجاد کند.

من در ابتدا که شروع به آزمون دادن  کردم ترازم حدود 5800 بود ولی بعدش کم کم رشد کرد و گاهی افت هم داشت تا اینکه که به اینجا رسیدم.علاوه بر این متوجه ارزش زمان شدم که نباید در آزمون ها وسواسی عمل کنیم چون ارزش سوال ها برابر است و مهم نیست سوالی که حل می کنیم آسان است یا سخت و فقط باید حواسمان باشد که سوال های آسان و متوسط را از دست ندهیم. به سوالات شک دار تا جایی که ممکن است پاسخ ندهیم تا ارزش سوال های درست را هم از بین نبریم.


تکنیک‌ها و روش‌های مدیریت زمان را، تمرین و استفاده می‌کردید؟

بله تکنیک ضربدر منها که خیلی در کنترل زمان در آزمون به من کمک کرد.


تحلیل آزمون را چگونه انجام می‌دادید؟

در روز جمعه بعد از آزمون دفترچه سوالات را یکبار دیگر حل می کردم و سوالات مهم آن را با خودکار قرمز کنار آن علامت می زدم.  


شما از چه منابع کانون استفاده می‌کردید؟ این منابع چه ویژگی‌هایی داشتند؟

کتاب آبی و سه سطحی، که به نظرم تست های کتاب آبی برای تست آموزشی خوب هستند و پس از تسلط کامل به مفهوم درس از کتاب سه سطحی تست زمان دار حل می کنم.

 

از آزمون دادن خسته نشدید؟ چه چالش‌هایی امسال داشتید؟ چه کاری برای رفع خستگی انجام می‌دادید؟

چون آزمون در روز های جمعه بود و گاهی وقت ها در روز پنج شنبه و جمعه مهمانی بودیم و یا برنامه ای داشتیم برای همین در ابتدا آزمون ها کمی برایم خسته کننده بودند ولی پس از اینکه توانستم پیشرفت کنم و برنامه ریزی صحیح داشته باشم دیگر آزمون ها برایم خسته کننده نبودند و از آزمون دادن لذت می بردم چون نتایج آن ها نیز برایم لذت بخش بود.


چرا کانون را در این سال‌ها انتخاب کردید؟ چگونه با کانون آشنا شدید؟ کسی از خانواده یا بستگان عضو کانون بود؟ 

پدرم از اوایل تاسیس کانون با آنجا آشنا بودند تا اینکه تابستان پارسال با یکی از دوستانم که یک سال از من بزرگتر و هم مدرسه ای من بودند صحبت کردم و متوجه شدم ایشان در مدرسه حلی ۱ و البرز قبول شدند و کانونی هم هستند. و من هم در کانون ثبت نام کردم.


نقش آموزشی خانواده، بالاخص پدر و مادر در این سال‌ها چگونه بود؟

همیشه پشتیبان من بودند و  به من انگیزه و روحیه می دادند.


آیا پدر یا مادر نتایج آزمون را می‌دیدند؟ در صورت افت خودتان یا خانواده چه عکس العملی داشتند؟

بله اگر نتیجه بدی گرفته بودم به دنبال علت آن بودند تا این اتفاق برای آزمون بعدی نیفتد و اگر هم نتیجه خوبی می گرفتم مرا تشویق می کردند ولی حواسشان بود که مغرور نشوم.


به نظرتان مهم‌ترین ویژگی مثبت شما چه بود که باعث شد به اینجا برسید؟

پشتکار، تلاش و برنامه ریزی درست ، به نظر من هر کس با توجه به توانایی و امکاناتی که دارد تلاش کند حتما موفق خواهد شد.

 

Menu