معرفی استان مازندران

معرفی استان مازندران

معرفی استان مازندران
 

 

درباره استان مازندران

مازندران استاني در شمال ايران و در کرانه‌هاي جنوبي درياي خزر مي‌باشد. مازندران به ترتيب ساعتگرد با استان‌هاي گلستان، سمنان، تهران هم‌جوار است. همچنين در غرب آن استان‌هاي قزوين و گيلان جا گرفته‌اند مردم مازندران به زبان مازندراني (يکي از زبان‌هاي ايراني شاخه شمال‌غربي) علاوه بر فارسي صحبت مي‌کنند.

هر ساله بيش از دوازده ميليون مسافر از مازندران ديدن مي‌کنند.نام قديمي و اصلي مازندران طبرستان است که در واقع تپورستان بوده و علت نامگذاري آن وجود قوم ؛البي که درآن وجود دارد به نام قوم تپور مي‌باشد که از شهر بابل تا شهر گرگان امتداد دارد و مرکز آنها ساري (در منابع يوناني زاداکرتا) بود

 

 

جمعيت استان مازندران

جمعيت: ۳۰۷۳۹۴۳ نفر مساحت: ۲۳۸۴۱٫۶۴ کيلومتر مربع
متوسط رشد سالانه: ۱٫۰۲ درصد تعداد شهرستان: ۱۹
سهم از جمعيت کشور: ۴٫۰۹ درصد تعداد بخش: ۵۰
ميزان شهرنشيني: ۵۴٫۷ درصد تعداد دهستان: ۱۲۲
درصد باسوادي: — درصد تعداد شهر: ۵۳

 

 

رفتن به استان مازندران

 

با هواپيما

با هواپيما شما مي توانيد به سه شهر ساري و رامسر و نوشهر برويد

 

با قطار

قطار اين استان را مي توان از راه آهن هاي اوليه ايران ناميد راه آهني که از مسيرهاي زيبا مي گذرد ساخت تونل هاي فراوان و همينطور پل هاي زيبا که هنوز هم از آن استفاده مي شود بيش از نيم قرن تعجب و حيرت سازندگان آن زمان را ستايش مي کند

هر روز قطار براي مسير تهران-ساري – گرگان وجود دارد

و قطار از شهرهاي قائمشهر، ساري ، نکا ، بهشهر ، گلوگاه در استان مازندران مي گذرد و راه آهني نيز براي بندر تجاري امير آباد وجود دارد

 

با اتوبوس

خطوط اتوبوسراني از شهرهاي مختلفي به اين استان مي آيد اين استان يکي از توريستي ترين استان هاي ايران است

 

با کشتي

کشتي هاي تجاري از کشورهاي ديگر به اين استان حرکت مي کنند

با استفاده از قايق هاي شخصي مي توانيد از استان گلستان و گيلان به اين استان بياييد

 

با اتومبيل

شما مي توانيد از طريق جاده خوب گرگان و بندرگز از شرق وارد استان شويد

از جنوب مي توانيد از راههاي استان سمنان و از تهران جاده فيروزکوه- پل سفيد و جاده هراز مي توانيد استفاده کنيد

و راه ديگر و توريستي از جنوب جاده تهران-کرج-چالوس است که زمان زيادي را بايد سپري کنيد اين جاده پيچ هاي زياد و زيبايي دارد که يکي از جاده هاي توريستي ايران به شمار مي رود و اين جاده به چلوس معروف است

مسير ديگر جنوبي تونلي است که از استان تهران به چالوس در حال احداث است و زمان سفر به مازندران را بسيار کاهش مي دهد اما اين جاده حتي به خوشبينانه ترين شرايط حدود ۱۰ سال ديگر شايد افتتاح شود

از غرب مسير ساحلي چابکسر از گيلان به رامسر

 

با تاکسي

تاکسي هاي زيادي از استانهاي مختلف به اين استان مازندران مي آيند

 

 

intro mazandaran 2 معرفي استان مازندران 

 

نقاط ديدني استان مازندران

 

بندپي بابل

در جنوب بابل وتقريبا ۲۰ کيلومتري شهر بابل منطقهٔ بند پي وجود دارد بندپي که در واقع محلي بين کوه جنگل و دشت است در ايران قبل از اسلام بنا به روايات محلي در حملهٔ اعراب يک سنگر قدرتمند براي وطن دوستان بوده است و در واقع قبل از اسلام داراي شهر و قلعه بودهاست.

 

 منطقه شورچال گلوگاه

اين منطقه از ابنيه مسکوني قرون اول و دوم اسلامي بوده و آثار باستاني فراواني در دل تپه‌هاي آن جاي گرفته‌اند که متأسفانه بخش قابل توجهي، توسط حفاران غيرمجاز، از دل خاک خارج شده و از موزه‌هاي خارجي، سر در آورده‌است که نيازمند استقرار يگان حفاظت ميراث فرهنگي است.زمينهاي آن متعلق به ساکنان کوپچي محله گلوگاه بوده و در فاصله کمي از ساحل دريا قرار گرفته‌است و مکاني سرسبز و بسيار ديدني است که نيازمند سرمايه گذاري و توجه بيشتر است.

 

 امامزاده عباس

در حاشيه شمالي ورودي شرقي شهر ساري واقع شده و از نظر شيوه معماري، گنبد هرمي شکل و صندوق چوبي نفيس، يکي از بناهاي معروف استان مازندران است. تاريخ ساخت آن ۸۹۷ هجري قمري است و سه امامزاده بنامهاي عباس ؤ محمد و حسن در آن مدفون مي‌باشند.اين بنا در منطقه‌اي به نام ازادگله واقع شده است.

 

 قلعه لاجيم در سوادکوه

در جنوب شرقي زيراب در شرق جاده سواد کوه به قائمشهر در منطقه‌اي جنگلي و در کنار روستاي لاجيم قرار دارد. اين اثر معماري ارزشمند متعلق به قرن پنجم هجري است. آندره گدار باستان‌شناس فرانسوي که در سال ۱۹۳۳ ميلادي به بازديد برج لاجيم آمده مي‌نويسد: در داخل اين حصار چند تل است که نشان مي‌دهد اين قلعه در واقع شهر مستحکمي است اين محل که در قلب جنگل انبوه و دور هنگامه شهرها واقع شده‌است. مسلماً قرارگاه مهم يکي از سرکشان يا پناهگاه استوار يکي از پادشاهان مخلوع بوده‌است که به اميد بازگشت وقت مساعد در آنجا بدور از آسيب خصم در امان مي‌داشته‌است. شخصيت مدفون در برج (کيا ابوالخوارس شهريار) از خاندان باونديان بوده که در فاصله سقوط سلسله باونديان اول و به قدرت رسيدن مجدد خاندان آل باوند پس از اشغال ناحيه آمل به دست قابوس وشمگير به منطقه کوهستاني لاجيم پناه برده‌است.

 

 چشمه عمارت بهشهر

اين بنا متعلق به دوره صفويه‌است که در دو طبقه احداث گرديده و در حال حاضر طبقه همکف و جزري از طبقه دوم باقي مانده‌است در وسط عمارتِ همکف مظهر چشمه قرار دارد که آب آن از چهار سمت توسط جويهايي از داخل بنا به خارج آن سرازير و وارد حوضها و جويهاي اطراف آن گرديده و به‌وسيله نهرهاي اصلي به خارج از باغ هدايت مي‌شده‌است .

 

 برج آرامگاهي امامزاده طاهر مطهر کجور

اين بناي آرامگاهي واقع در روستاي هزار خال بخش کجور در شهرستان نوشهر قرار دارد، بنايي است چهار ضلعي با کتيبه‌هاي آجري و تزئينات که در سال(۸۲۹) ه ق به دست ملک کيومرث بن بيستون استندار ساخته شده‌است.

 

قلعه ملک بهمن لاريجان

اين قلعه از قلعه‌هاي عظيم البرز است که در جاده هراز بخش لاريجان شهرستان آمل و مشرف به قريه شاهان دشت در ۷۵ کيلومتري جنوب آمل قرار دارد اين قلعه متعلق به حکام پادوسبان است که در سال (۴۵ الي ۱۰۰۵) ه ق به رويان نور و کجور و رستمدار حکومت داشته‌اند بناي قلعه بر روي صخره‌اي حدود ۲۲۰ متر بالاتر ازسطح اراضي شاهاندشت از لاشه سنگهاي بزرگ و کوچک و ملات گچ ساخته شده که بصورت طبقه طبقه و شامل اتاقها و قسمت‌هاي مختلف ساختماني است.

 

آرامگاه سه سيد مير حيدر آملي

اين مکان مدفن ابولقاسم پسر ابولحسن الروياني است که در سده ششم ه ق وفات يافته‌است، در طي قرون هشتم و نهم هجري قمري سه تن از سادات و عرفا در اين محل مدفون گرديدند که يکي از آنها علامه مير حيدر آملي است که از متفکران و مشاهير شيعه بوده‌است باني اين مکان سيد عزالدين بن سيد بهاالدين آملي است.

 

برج رسکت

برج زيباي رسکت در روستايي به همين نام، از دوران اسپهبدان مازندران که بر روي آن کتيبه‌اي به دو خط پهلوي و کوفي وجود دارد.

 

برج باوند

برج بسيار زيباي باوند از دوران آل باوند از اسپهبدان مازندران در روستاي سرخ آباد سوادکوه قرار دارد. اين برج شبيه مهره رخ در شطرنج است.

 

نقش شاه

تنها تصوير ناصرالدين شاه قاجار و درباريان او که بر دل سنگ حکاکي شده است در جاده هراز و در کنار تونل وانا و جاده باستاني زمان ساساني قرار دارد.

 

 برجهاي آهودشت

اين دو برج در روستاي آهودشت چمستان نور قرار دارند. برج بزرگ مزار شاه بالوي زاهد آملي، استاد شيخ خليفه مازندراني، استاد شيخ حسن جوري است.

 

سايت موزه گوهر تپه

سايت موزه گوهر تپه در نزديکي بهشهر قرار دارد. کهنترين ابزار ساخته شده از آهن در جهان در اين مکان يافت شده است.

 

intro mazandaran معرفي استان مازندران

 

 لفورک

شهر باستاني لفورک در سواد کوه قرار دارد. در اين شهر اسکلتهايي از انسان هاي دراز سر پيدا شده است.

 

آب گرم لاهيجان:روستاي ييلاق و خوش‌ آب‌و‌هواي آب‌گرم در دامنه قله دماوند قرار دارد. جاده دسترسي به آن پس از طي ۷۰ کيلومتر در مسير توريستي هراز که شهر آمل را به تهران متصل مي‌کند در محل گزنک توريستي هراز که شهر آمل را به تهارن متصل مي‌کند در محل گزنک بخش لاريجان از راه اصلي جدا شده و به سمت غرب در مسير کوهستاني و آسفالته ادامه يافته و پس از عبور از روستاي ييلاقي گزانه به آبگرم مي‌رسد.
 

آلاشْت: يکي از شهرهاي شهرستان سوادکوه در استان مازندران و زادگاه رضاشاه پهلوي مي‌باشد. نام آلاشت در زبان محلي به معني آشيانه عقاب است. وجه تسميه آن نيز احتمالاً وجود عقابهاي فراوان در کوه‌هاي بلند اين منطقه است

 

بابلسر: ساختمان سازمان مرکزي دانشگاه مازندران يکي از قديمي‌ترين (و تا چند سال گذشته بلندترين) ساختمانهاي اين شهر است که در زمان‌هاي گذشته به‌عنوان استراحتگاه تابستاني رضاشاه و محمدرضاشاه پهلوي مورد استفاده قرار مي‌گرفته‌است. 
رودخانه بابلرود از ميان شهر بابلسر مي‌گذرد. وجود اين رودخانه يکي از دلايل جذابيت اين شهر در بين شهرهاي مازندران براي گردشگران و حتي خود مازندراني‌ها است. چرا که هيچکدام از رودهاي جاري در استان مازندران امکانات رفاهي مشابه بابلرود در بابلسر (مانند قايق‌هاي تفريحي و…) ندارند

 

پارک جنگلي سيسنگان:اين پارک که در ۲۷ کيلومتري جاده نوشهر به نور قرار دارد، از شمال به درياي کاسپين ، از جنوب به سلسله جبال البرز، از غرب به روستاي توسکاتک و از شرق به روستاي صلاح الدين کلا محدود مي‌شود. مساحت اين پارک در حدود ۶۰۲ هکتار است و زيستگاه انواع گونه‌هاي درختي ، درختچه‌اي خشبي و علفي و جانوري است در حال حاضر دو مدخل ورودي با پنج نگهباني، يک اتاق اطلاعات، دو دستگاه واحد مسکوني، فروشگاه، پناهگاه بزرگ ، محوطه خور گشت (پيک نيک )، محوطه اردو (کمپينگ)، پارک کودک، ۱۳ دستگاه سرويس بهداشتي، سکوي آبخوري و ساختمان نمايشگاه دائمي منابع طبيعي در اين پارک وجود دارد

 

دشت ناز : منطقه‌اي در ۲۹ کيلومتري شمال شرق ساري است. پيش از انقلاب اسلامي ايران، اين منطقه که جزء زمين‌هاي ماترک رضاشاه بود، توسط عبدالرضا پهلوي توسعه يافت و در آن فرودگاه، کشاورزي مکانيزه و پناهگاه حيات وحش احداث گرديد اين منطقه حدود ۵۵ هکتار وسعت دارد و زيستگاه يکي از نادرترين گونه‌هاي گوزن در جهان، يعني گوزن زرد ايراني است.

 

پل ورسک: از شاهکارهاي مهندسي زمان خويش به حساب مي آمده است. اين پل در زمان حکومت رضاشاه در ايران توسط آلمانها و در طول جنگ جهاني دوم در شهرستان سوادکوه استان مازندران و به رهبري سرمهندس آلماني خود يعني دانيال ورسک ساخته شد. اين پل راه ارتباطي راه آهن سراسري شمال جنوب بوده که با شگفتي تمام و با ابزار آلات بسيار ساده مانند ديناميت و دريل دستي ساخته شده بود و در ساخت آن از هيچ سازه فلزي استفاده نشده است. 
نام اين پل و روستا و ايستگاه راه‌آهن نزديک آن از نام مهندس بوهمي سازنده‌اش گرفته شده است. ورسک از شاهکارهاي شرکت مهندسي دانمارکي کامپسکس به شمار مي‌آيد. اين پل در دوران جنگ جهاني دوم پل پيروزي ناميده مي‌شد.

اين پل دردر دره ورسک واقع در ۸۵ کيلومتري جنوب قائمشهر در محور سوادکوه قرار دارد.و راه آهن سراسري تهران ـ شمال را به هم متصل مي کند. اين پل دوکوه عظيم وسخت گذر عباس آباد را به يکديگر اتصال مي دهد

پُل مُحَمَّدحَسَن‌خان: پلي قديمي است بر روي بابل‌رود در استان مازندران در شمال ايران.

اين پل در سال ۱۱۴۶ در دوران زنديان توسط محمدحسن خان قاجار (نياي آغامحمدخان قاجار) احداث شد. محمدحسن‌خان طي جنگي بر کريم‌خان زند پيروز شده‌بود و ناحيه بارفروش (بابل) و ديگر نقاط مازندران را به‌دست خود گرفته‌بود.

پل محمدحسن‌خان ۱۴۰ متر درازا و ۶ متر پهنا دارد و پيش از اين يک‌بار توسط رضاشاه پهلوي مرمت شده‌است.
اين پل داراي هفت چشمه (طاق) اصلي و دو چشمه فرعي است که ارتفاع آن از بستر رودخانه ۱۱ متر است.

نکته جالب در ساخت اين پل استفاده از سفيده تخم مرغ در ملات مي‌باشد.
 

نمک‌آبرود: شهرکي گردشگري و ويلايي است در استان مازندران ايران. اين شهرک داراي خط تله‌کابيني به نام تله‌کابين نمک‌آبرود است.

شهرک نمک آبرود بين راه چالوس به تنکابن در ۱۲ کيلومتري چالوس قرار دارد و به بنياد مسنضعفان تعلق دارد

شهرک جديد نمک آبرود که در دوازده کيلومتري غرب چالوس واقع شده قسمتي از اراضي منطقه را با وسعت تقريبي ۶۵۰ هکتار در بر مي گيرد . حد شمالي اين اراضي را درياي خزر و حد جنوبي آن را ارتفاعات مدوبن ( از ارتفاعات سلسله جبال البرز ) تشکيل داده است . وجود پارک هاي جنگلي بنفشه و شمشاد در قسمت شمالي اين مجموعه با وسعت تقريبي ۲۰۰ هکتار مناظر بديعي را در اين قسمت از اراضي به وجود آورده است . ضمن آنکه در جنوب اين اراضي دامنه کوه مدوبن به صورت جنگلي فشرده و با جاذبه هاي بصري فوق العاده واقع شده است

 

جواهرده: (به مازندراني/گيلکي: جور ده)‌ يکي از روستاهاي شهرستان رامسر در استان مازندران است. اين روستا در فاصله‌ ۲۷ کيلومتري‌ رامسر در دهستان سخت‌سر و در ارتفاعات‌ ۲۰۰۰ متري‌ البرز قرار دارد. جمعيت‌ روستاي جواهرده بر اساس سرشماري سال ۱۳۸۵ حدود ۱۷۰ نفر (۷۶ خانوار) است[۱]. مردم‌ روستا به‌ دامداري‌، کشاورزي‌ و باغداري‌ مشغول‌ اند و صنايع‌ دستي‌ آن شامل نمدمالي‌، سفال‌، آهنگري‌ و مسگري است‌. تنها راه‌ ارتباطي‌ جواهرده‌ به رامسر منتهي مي‌شود و از راه کوهستان‌ با قزوين‌ نيز مرتبط‌ است‌.

امروز آب‌ آشاميدني‌ منطقه‌ نيز از چشمه‌هاي‌ متعددي‌ چون‌ «سليمان‌»، «برشي‌» و «کوه‌ کين‌» تأمين‌ مي‌شود که‌ در گذشته‌ افراد خيرخواه‌، آب‌ چشمه‌ها را تا نزديکي‌ ده‌ هدايت‌ کرده‌اند. «جواهرده‌» ۱۲ محله‌ قديمي‌ دارد که‌ «جولاخيل‌» بزرگ‌ ترين‌ محله‌ ده‌ و بعد از آن‌ «اوشيان‌ سر»، «سيد محله‌»، «برشي‌ محله‌»، «آموسي‌ خيل‌»، «صيقل‌ محله‌»، «چاک‌ دشت‌»، «سراب‌ يا کربلا بنه‌»، «رمک‌ محله‌»، «تنگدره‌»، «فتوک‌ محله‌»، «کهنه‌ تنگدره‌» و «شل محله»از ديگر بخش‌هاي‌ اين‌ ده‌ به‌ شمار مي‌روند. در داخل‌ گورهاي‌ باستاني‌ جواهرده حفاري‌هاي‌ غير مجاز زيادي‌ انجام‌ مي‌شود.
 

سد خاکي آويدر: در فاصله حدودا ۳۰ کيلومتري شرق شهر نوشهر و در نزديکي پارک جنگلي سيسنگان در استان مازندران قرار دارد. اين سد و درياچه پشت آن درياچه در فاصله‌اي دور از دريا و در دل کوهستان قرار دارد که اين امر سبب کاهش رطوبت هوا در اين منطقه شده‌است. سد خاکي آويدر در حقيقت متعلق به اداره آبياري منطقه‌است و درياچه پشت سد نيز جهت تامين آب مورد نياز زمينهاي زراعتي منطقه ايجاد شده‌است اين درياچه در عرض جغرافيايي ۳۶ درجه و ۳۳ دقيقه شمالي و طول جغراقيايي ۵۱ درجه و ۴۸ دقيقه شرقي قرار دارد و ۱۲۵ متر از سطح دريا ارتفاع دارد. روش دسترسي به اين سد و مجتمع تفريحي، جاده‌اي به طول تقريبي ۵ کيلومتر است که از جاده اصلي (نوشهر به نور) منشعب مي‌شود. روستا‌هاي نزديک به اين مکان تفريحي عبارتند از تاج الدين کلا، ملا کلا و صلاح الدين کلا؛ که همگي از توابع شهرستان نوشهر هستند. درياچه پشت سد مکان مناسبي براي رشد و نمو موجودات آبزي است و برخي از گونه‌هاي ماهي و قورباغه در اين درياچه وجود دارد. گونه‌هاي گياهي اين منطقه همانند ساير گونه‌هاي گياهي موجود در جنگلهاي مناطق شمالي ايران است .

 

 

 intro mazandaran 5 معرفي استان مازندران

 

امکانات تفريحي استان مازندران

 

 ماهيگيري 

اسب سواري 

دوچرخه سواري 

قايق سواري از نوع پدالي 

قايق سواري از نوع موتوري (تندرو

 

سد لار: يکي از سدهاي تأمين‌کننده آب آشاميدني حوالي تهران و تأمين‌کننده آبياري هاي کشاورزي منطقه مي‌باشد. مطالعات احداث اين سد از سال ۱۳۳۰ آغاز شد و در نهايت در سال ۱۳۶۱ گشايش يافت.

سطح حوزه آبريز اين سد بالغ بر مساحت ۶۷۵ کيلومتر مربع مي‌باشد و متوسط جريان آب سالانه ۴۸۱ ميليون متر مکعب دارد. از انتقال آب اين سد و پيوستن آب آن به سد لتيان, جهت استفاده در نيروگاه هاي منطقه براي توليد متوسط سالانه ۱۵۰ هزار مگاوات ساعت انرژي برق-آبي استفاده مي‌شود.
 

علم‌کوه: نام کوهي با ارتفاع قله ۴۸۵۰ متر است که در منطقه تخت سليمان کشور ايران واقع شده‌است. قله علم کوه پس از دماوند دومين قله مرتفع ايران به شمار مي‌رود. بيشتر شهرت اين قله به خاطر ديواره‌ايست که در دامنه شمالي آن واقع است و داراي فني‌ترين و سخت‌ترين مسيرهاي سنگنوردي و ديواره‌نوردي در ايران است. اين ديواره در ايران، جايگاهي مانند کي۲ در جهان را داراست

ميدان ساعت:(به مازندراني: پاساعت‌ميداني) نام ميداني در مرکز شهر ساري مرکز استان مازندران ايران است.

اين ميدان داراي برجي با ساعت عقربه‌اي بزرگ و مجهز به صداي زنگ ناقوس‌مانندي است که در هنگام تغيير ساعات به تعداد رقم ساعت آن لحظه به صدا در ميآيد و در سکوت شبهاي ساري صداي ساعت ۱۲ شب را بدليل تعداد بالاي دفعات آن و نيز سکوت شب تا دورترين خيابانهاي ساري مي‌توان شنيد.

آن را درسال ۱۲۹۹هجري شمسي به دست رضا شاه کبير ساختند.به آن بعد از گذشته ۸۸سال هنوز مي‌رسند و آن آيين قديمي ساري است.ساروي ها و مازندراني ها آن را دوست دارند و به ميداني که به استواري دارند افتخار مي‌کنند. در شب نور اندازي آن را زيبا مي‌کند

 

منطقه گزو: اين منطقه بسيار بکر است و شما از جاده اصلي حدود ۳۰ کيلومتر به سمت اين منطقه حرکت ميکنيد در اين منطقه سدي احداث گرديده است که گفته مي شود بزرگترين سد خاکي خاورميانه است

 

آب پري

 آب معدني قرمرض

 امامزاده کتي

  پارک جنگلي چالدره

   پارک ملي دشت ناز

  خانه نيما يوشيج

  خشت‌پل

  درياچه ولشت

  سادات‌محله

   غار کمربند

قلعه شاهاندشت

  قلعه گردن

 کاخ رامسر

 مجموعه باغ صفوي

 مسجد جامع آمل

  موزه بابل

 موزه تاريخ طبيعي خشکه‌داران

 موزه کندلوس

   راهبند

 هتل قديم رامسر 
 

 

غذاهاي استان مازندران

بيشتر غذاهاي محلي اين استان را غذاهاي محلي و گياهي تشکيل مي دهد

 

 

زبان مردم در استان مازندران

اکثر مردم محلي اين استان مازندي صحبت مي کنند و فارسي نيز مي دانند

 
 
 
شهرهاي استان مازندران
 
آلاشت – آمل – اميرکلا – بابل – بابلسر – بلده – بهشهر – بهنمير – پل سفيد – تنکابن – جويبار – چالوس – چمستان – خرم آباد – خوش رودپي – رامسر – رستمکلا – رويان – رينه – زرگرمحله – زيرآب – ساري – سرخ رود – سلمان شهر – سورک – شيرگاه – عباس آباد – فريدون کنار – قائم شهر – کتالم و سادات شهر – کلارآباد – کلاردشت – کله بست – کوهي خيل – کياسر – کياکلا – گزنک – گلوگاه (بهشهر) – گلوگاه – محمودآباد – مرزيکلا – نشتارود – نکا – نور – نوشهر
 
 
 
 
نقشه تقسيمات استان مازندران
 
intro mazandaran 4 معرفي استان مازندران

منبع :

Menu