امیرمحمد شربتی رتبه 5 کنکور ریاضی 1402 (4 سال، 83 آزمون)

امیرمحمد شربتی رتبه 5 کنکور ریاضی 1402 (4 سال، 83 آزمون) ریاضی

امیرمحمد شربتی رتبه 5 کنکور ریاضی 1402 (4 سال، 83 آزمون)

این مصاحبه در تاریخ 1402/05/10 در سایت کانون منتشر شد و اکنون با اعلام نتایج کنکور سراسری 1402بازنشر می‌شود.



نام و نام خانوادگی : امیرمحمد شربتی

مقطع و رشته : دوازدهم ریاضی

نام استان وشهر: گیلان ،تالش

میانگین تراز : 7881

سال‌های حضور در کانون :4سال

تعداد کل آزمون‌ها : 83 آزمون

شغل و تحصیلات مادر : کارمند ، کارشناسی ارشد آموزش پزشکی

شغل و تحصیلات پدر : وکیل پایه یک دادگستری ، دکتری حقوق خصوصی


مصاحبه‌گر : زهرا جباری

 

چند سال و چه سال هایی دانش آموز کانون بودید؟ 

بنده  4 سال از پایه نهم تا دوازدهم در آزمون ها شرکت کردم.

در چند آزمون اصلی و چند آزمون هدیه شرکت کردید؟ 

83 آزمون شرکت داشتم .

آیا در آزمون های هدف گذاری و آزمون های مشابه پارسال شرکت می‌کردید الف) انگیزه تان چه بود؟ ب) فایده آزمون ها برای شما چه بود؟

همیشه به صورت مستمر نبود ولی در بعضی موارد که فرصت برای تست زنی و مرور بیشتر بود برای دیدن تست های بیشتر دراین آزمون ها شرکت می کردم فایده ی این آزمون ها مرور درس ها و یادگیری بهتر بود.

برنامه راهبردی شما برای مطالعه در طول سال  چه بود؟ اگر برنامه راهبردی کانون را برای خودتان شخصی سازی می‌کردید،‌توضیح دهید که روش تان چگونه بود؟

من در طول ۳سال یادگیری پایه جدید را از تابستان آغاز کردم و‌‌ درواقع کار بنده از ۵تیر شروع  شد سعی می کردم مباحث را جلوتر از آزمون یک بار با جزوه ی معلم بخوانم و وقتی که زمان آزمون شد آن مباحث را که مثلا دوماه قبل خوانده بودم برای تکمیل و عمق یادگیری بهتر از کتب درسی و به همراه تست های بیشتر مرور کنم، به طور خلاصه شخصی سازی بنده برای برنامه راهبردی به این شکل بود که برای تحکیم مباحث که از قبل خوانده شده است مجددا قبل آزمون مرور داشته باشم.

 امیرمحمد شربتی رتبه 5 کنکور ریاضی 1402 (4 سال، 83 آزمون)

به طور میانگین و در بازه های مختلف چند ساعت تست می زدید یا مساله حل می‌کردید و چند ساعت صرف مطالعه و روخوانی می‌کردید، در طول سال و در ماه های مختلف این نسبت چه تغییری کرد؟

اساس کار من فهم عمیق مفاهیم درسی بود در واقع من همیشه وقت بیشترم را روی تسلط مباحث از طریق مطالعه ی کتاب درسی می گذاشتم و نسبت مطالعه به تست در اوایل سال بیشتر بود ورفته رفته تعداد تست ها و زمان اختصاص یافته برای تست ها را افزایش دادم.

دراوایل سال شاید حدود70تا 80% وقت خود‌را صرف مطالعه ومابقی را صرف تمرین و تست می کردم ولی در زمستان به حدود 50 تا 60%رسید  و بعداز عید خیلی کمتر شد به طوری که 70تا80 %وقتم را صرف تست زدن می کردم.

در دوماه آخر منتهی به کنکور اردیبهشت ونیمه ی اول خرداد بیش از 80 درصد وقت را صرف تست کردم، البته در خرداد ماه مشغول امتحانات بودم وبیشتر تمرکزم روی مرور و خواندن دروس بود تا تست به طور کلی 9 تا 10 ساعت روزانه مطالعه داشتم.

آیا روش بازیابی(Retrieval )را  می‌شناسید، اگر این روش  را می شناسید،‌ آن را چگونه یاد گرفتید؟

بله تا حدزیادی روش بازیابی را می شناسم و‌ این روش را بیشتر از مجلات کانون و همین طور از معلمان و دوستانم یاد گرفتم.

در کدام درس ها بیشتر از روش بازیابی استفاده کردید؟ و تاثیر این روش برای شما چه بود؟ 

در بیشتر دروس بعد از نوروز از این روش استفاده کردم و قبل عید استفاده ای نداشتم، تاثیر نسبتا خوبی هم داشت وبا این روش به مرور و تست بیشتر پرداختم.

سال گذشته کانون روی کشف دو سؤال ساده در هر آزمون تمرکز داشت، آیا شما می‌توانستید سؤال‌های ساده آزمون را تشخیص دهید؟

کشف سوالات ساده امری بسیار مهم درآزمون دادن به خصوص برای دانش آموزان متوسط است و بنده سعی می کردم سوالات راحت تر را در آزمون های سخت تشخیص دهم ومثمر ثمر هم واقع شد. 

آیا این مهارت و توانایی در طول سال بهبود پیدا کرد؟

 در طول سال مهارت آزمون دادن بنده خیلی بهتر شد.

در جلسه کنکور آیا توانستید سوال‌های ساده تر را تشخیص دهید؟ 

جلسه ی کنکور جلسه ای پراسترس و متفاوت تر از حال و هوای آزمونهاست در آزمون ها فرصت خطا و اشتباه هست ولی چون کنکور سرنوشت ساز  و حیاتی است طبیعتا فشار و استرس بیشتر در‌آن جا حکم می کند، به همین خاطر واقعا تشخیص سختی و‌آسانی سوالات دشوار است.

به خصوص دراین کنکور در درس ریاضی من شخصا راه حل بعضی سوالات را سخت تشخیص می دادم و واقعا هم مشخص نبود راه حل یک دقیقه به جواب می رسد یا 5 دقیقه به همین خاطر ،در تشخیص سوال در مورد خودم موفق نبودم البته تا حدی توانستم سوالات آسان را تشخیص دهم ولی افسوس می توانستم 3تا تست رابیشتر در درس ریاضی بزنم و به راحتی حل کنم ولی نشد.

 

به طور میانگین در هر آزمون تعداد اشتباه های شما چند تا بود؟

 حدودا 7تا 8 سوال در هر آزمون داشتم.

هنگام بررسی آزمون ها به کدام یک  اولویت بیشتری می‌دادید؟

الف) بررسی اشتباهات * 

ب)بررسی سوال‌های ساده 

 قطعا اولویت بنده بررسی سوالات غلط و نزده وهمین طور سوالات دشوار ونکته دار است و در تحلیل چندان به سوالات ساده و بی نکته توجهی نمی کنم.

شما تا چه حد خود را یک دانش آموز کانونی می‌ دانید؟

معیارها این موارد است:

الف)من یک دانش آموز بی غیبت یا کم غیبت در آزمون‌های اصلی بودم.*

ب)من در آزمون های هدفگذاری و مشابه پارسال شرکت می‌کردم.

ج)من با برنامه راهبردی آزمون های کانون هماهنگ بودم یا برنامه راهبردی  را برای خودم شخصی سازی می‌کنم.*

د)منابع من کانونی بود.

بنده دانش آموز کم غیبت یا بی غیبت در طول 3سال بودم به یاد ندارم آزمونی را غیبت داشته باشم  وبه طور مستمر در آزمون ها شرکت داشتم ،هم چنین با داشتن برنامه ای که برای خودم شخصی سازی شده بود در تمام آزمون های اصلی شرکت کردم.

اگر خود را یک دانش آموز کانونی می‌دانید، توضیح بدهید که از کدام منبع کانونی استفاده موثری داشتید؟ نام این منبع را بنویسید.

کتاب موثری که بیشتر استفاده کردم کتاب نوروز بود؛ 8‌‌‌آزمون را نوروز و 2 آزمون هم در اردیبهشت ماه انجام دادم وبه نظرم در‌ آن ایام خیلی مفید بود.

شما خود را در کانون چه نوع قهرمانی می‌دانید؟

الف)قهرمان پیوستگی*       ب)قهرمان پیشرفت 

بنده در طول 3 سال پیشرفت چندانی نداشتم و همیشه سعی کردم جز نفرات برتر کشوری باشم ،همواره نه فقط در این 3 سال بلکه در طول 12سال تحصیلیم پیوستگی را رعایت کرده ام و سعی کردم از توانایی و خلاقیت خودم استفاده کنم پس خود را دانش آموز پیوستگی می دانم.

بهترین درس شما در کنکور کدام است؟ 

بنده در طول سال همواره سعی کردم تعادل میان دروس را حفظ کنم و همگی را در سطح بالا قرار دهم ریاضی بهترین درس بنده بود ولی چون در کنکور فیزیک از دو درس دیگر راحت تر بود، این درس را بهتر از دو درس دیگر زدم ،البته اکثر دانش آموزان و دوستان بنده که می دانم فیزیک را بهتر زدند.


روش‌های مطالعه خود را در این درس به صورت آیتم‌وار بنویسید.

روش مطالعه ی بنده ابتدا خواندن جزوه ی معلم و سپس کتاب درسی است ( البته تست های جزوه هم حل می شود) ،در مطالعه ی بنده کتاب درسی مرکز تمام امور است و برای بنده تسلط روی کتاب درسی اهمیت به‌سزایی دارد وبعد از‌‌‌ آن برای تحکیم مفاهیم به کتب کمک درسی(به درسنامه ی یک کتاب کمک درسی اکتفا می کنم) مراجعه می کنم و سپس تست های مربوطه را تا جایی که فرصت شود حل می کنم.

اگر در آزمون تیر ماه نسیت به آزمون دی ماه پیشرفت قابل ملاحظه‌ای داشتید، توضیح دهید که در طی ماه‌های بین این دو آزمون چه برنامه‌ای اجرا کردید؟

طبیعتا حدود شش ماه تلاش بیشتر درصد بیشتری را در کنکور رقم می زند( در درس ریاضی کمی درصد دی ماه بهتر بود)، درشش ماه اول سعی کردم کتب را برای کنکور دی ببندم (البته با تست کم ) ، در شش ماه دوم سعی بر تسلط کامل داشتم و‌به کمک حل تست  بیشتر این کار را انجام دادم ،در واقع روند مطالعه ی بنده تغییری نکرد و فقط تعداد تست ها افزایش داشت و‌نتیجه ی بهتری را حاصل کرد.

امسال سوال‌های درس ریاضی در کنکور دشوار بود. آیا شما توانستید در مورد این سوال‌ها و سوال‌های دشوار درس‌های دیگر خودتان را مدیریت کنید؟ زمان را مدیریت کنید؛سوال‌های ساده‌تر را پیدا کنید و به سوال‌ها به صورت تصادفی پاسخ ندهید. لطفا در این مورد توضیح دهید.

تا حد زیادی سعی کردم با دعا و مناجات با خداوند قبل از کنکور از استرسم بکاهم و‌آمادگی هرنوع سوالی را داشتم،‌ولی خب کنکور شرایط خود را دارد.

به طور کلی سعی کردم دفترچه ی یک تاثیر منفی روی دفترچه ی دومم نگذارد و به لطف خدا در دروس فیزیک و شیمی درصد خوبی کسب کردم به طور کلی از مدیریت دفترچه دوم رضایت دارم ولی دفترچه یک (ریاضی) را نتوانستم به خوبی مدیریت کنم ،در مجموع رضایت نسبی از کنکور تیر را دارم امیدوارم نتیجه ی دلخواهم را کسب کنم ولی در حد عالی خودم نبود.


 نمودارهای پیشرفت درسی این دانش آموز رادر لینک زیر می بینید:

«نمودار های پیشرفت درسی»

Menu