گفتگو با سید علی آل نبی ; از تراز 5933 تا تراز 6485

من از طریق دوستانم با کانون آشنا شدم. آنها از کانون بسیار تعریف می‌کردند. علاوه بر این ، کیفیت سوالات آزمون و جامعه آماری مناسب از دلایلی بود که کانون را انتخاب کردم. زمان کنکور زمان بسیار حساسی است.

گفتگو با سید علی آل نبی ; از تراز 5933 تا تراز 6485

 سید علی آل نبی 

رشته تحصیلی و رشته قبولی :‌ علوم انسانی ، آموزش الهیات دانشگاه فرهنگیان مشهد

نام شهر، استان : رشتخوار ، خراسان رضوی 

  • رتبه منطقه و کشوری : رتبه 1090 منطقه3 ، رتبه 3189 کشوری
  • میانگین تراز : ۶2۰۰
  • تعداد سال های حضور در کانون : 2 سال 
  • تعداد آزمون ها : 76 آزمون 
  • شغل و تحصیلات مادر: خانه دار ، دیپلم

شغل و تحصیلات پدر: فرهنگی ، لیسانس

نام مصاحبه کننده: آناهیتا احمدی


شما چگونه با کانون آشنا شدید؟ فرد خاصی توصیه کرد؟ آیا فردی در خانواده شما عضو کانون بوده یا هست؟ چه نتیجه ای کسب کردند؟

من از طریق دوستانم با کانون آشنا شدم. آنها از کانون بسیار تعریف می کردند. علاوه بر این ، کیفیت سوالات آزمون و جامعه آماری مناسب از دلایلی بود که کانون را انتخاب کردم. زمان کنکور زمان بسیار حساسی است. ارتباط هایی که با دیگران داریم تاثیر زیادی در روند موفقیت یا شکست فرد کنکوری می گذارد ‌و دوستان صمیمی از اهمیت زیادی برخوردار هستند.

 

دستاورد شما از شرکت در آزمون های کانون چه بود؟

با توجه به این نکته که آزمون های کانون طی یک روند منظمی (هردوهفته یک بار) برگزار می شود. بارز ترین ویژگی اش شناخت خود است. اینکه در چه سطحی هستیم و مشخص شدن نقاط ضعف و قوت، درس گرفتن از اشتباهات از دیگر دستاوردهایی است که به آن دست پیدا می کنیم.

داشتن یک برنامه جامع با شرکت در آزمون های قلمچی. من می دانستم درسالی که کنکور دارم در طول یک سال تعداد زیادی کتاب را برای آمادگی در کنکور بایستی مطالعه کنم.  پس اگر قرار باشد این مطالعه سازماندهی نشود و بی برنامه باشد مطمئنا به مشکل برمی خوریم و آزمون های کانون با توجه به برنامه راهبردی ، گزینه مناسبی برای من بود علاوه بر این فواید ، کم نبودند و کم نیستند داوطلب ‌هایی که اطلاعات علمی فوق‌ العاده خوبی داشتند و با شرایط عالی در کنکور شرکت کردند، ولی به دلیل نداشتن تجربه کافی در مدیریت آزمون ، روز خیلی بدی را تجربه کردند و نتیجه خوبی را به دست نیاوردند.


چرا این تعداد آزمون شرکت کردید؟ خسته نشدید؟

من در طول تمام آزمون هایی که داده ام حتی یک غیبت هم نکرده ام. حتی برای روز آزمون و پیاده کردن اندوخته های دو هفته ای آن لحظه شماری می کردم و می دانستم غیبت در این آزمون ها فقط به ضرر خودم است و مرا از هدفم دور تر می کند.


آیا در آزمون هدف‌گذاری و مشابه پارسال هم شرکت می کردید؟ دلیل آن  چه بود؟

بله ، در آزمون هدف گذاری شرکت می کردم به این خاطر که هفته دوم تمرکز بیشتری روی نقاط ضعف و تقویت نقاط قوتم داشته باشم. می دانستم که شرکت در آزمون هدف گذاری به افزایش تراز و ارتقاء سطحم کمک می کند.

 

از کدام یک از کارنامه‌های جعبه ابزار کارنامه استفاده می‌کردید؟ دلیل استفاده از هر کارنامه را ذکر کنید.

 موقع اعلام نتایج به سراغ کارنامه اصلی می رفتم و تراز و تعداد تست های درست وغلط و نسبتشان را بررسی می کردم.

کارنامه اشتباهات برایم خیلی مهم بود. و تمام نکاتی را که اشتباه کرده بودم را یاداشت می کردم تا در مواقع مشابه دوباره اشتباه را تکرار نکنم.

 

مطابق برنامه‌ی راهبردی درس می خواندید؟ چگونه برنامه‌ریزی می کردید؟

من همیشه طبق برنامه راهبردی پیش می رفتم. قدم به قدم مطالعه ام طبق برنامه راهبردی بود. حتی برنامه راهبردی را ترجیح بر سرفصل دروس در مدرسه قرار می دادم. این کار به من خیلی کمک کرد و از چند جهت برای من مهم بود.من اصلا از آزمون دادن نمی ترسیدم و آزمون دادن را پله ای برای موفقیت می دانستم. آزمون های هدف گذاری و مشابه پارسال را هم کامل تحلیل می کردم.

در برنامه درسی من ، مرور و تست جایگاه ویژه ای داشت که تقریبا هرروز مرور کردن  را دردستور کار خودم قرار می دادم. و بخشی از دروسی که با تمرین زیاد و تست مداوم به دست می آمد مثل  ترجمه عربی ، قرابت معنایی را روزانه مطالعه می کردم.

 

کدام درس ها نقطه قوت شماست؟ روش مطالعه این درس ها چگونه است؟ در مدرسه یا آزمون ها چه نمره ای برای این درس ها کسب می کنید؟

درس های ریاضی ،عربی و ادبیات نقاط قوت من بودند. من علاقه شدیدی به این درس ها داشتم. چون تقریبا مهارتی بودند و به این صورت نبود که صرفا با حفظ کردن بتوان در آنها موفق شد. روش مطالعه من در درس ریاضی تمرین و تکرار بود بعد از آموزش کلی محتوای درس ، به سراغ نکات ریز می رفتم و سعی می کردم آن ها را در تست ها پیاده کنم. هفته ای 200  الی ۳۰۰ تست ریاضی می زدم.

در درس عربی هم با تمرین و تست پیش می رفتم. درس عربی را به ۳ بخش ترجمه ، قواعد و درک مطلب تقسیم کردم و در هر کدام شیوه خودم را پیاده می کردم.

 

روزی چند ساعت درس می خواندید؟ چند درصد زمان خودتان را به تست زدن اختصاص می دادید؟

در نیم سال اول تحصیلی میانگین روزی ۸ ساعت درس می خواندم از این ۸ ساعت تقریبا ۳ساعت مطالعه و آموزش و ۵ ساعت دیگر را به تست زنی و مرور اختصاص می دادم.

در نیم سال دوم که با افزایش ساعت مطالعه ام همراه بود و ساعت مطالعه ام را به ۱۱ ساعت رساندم. این روند افزایش ساعت مطالعه در مرور زمان با افزایش ۱۰ دقیقه در هر روز رسید و آرام آرام رشد کرد و یک دفعه نبود که بخواهم از روزی ۸ ساعت به ۱۱ ساعت بروم.

 

در کارنامه ابتدا به سراغ دیدن نمره کدام درس ها می رفتید؟ ایرادات هر درس را چگونه برطرف می کردید؟

من درس ها را به ترتیب دفترچه تحلیل می کردم. و برای من فرقی نداشت که از نقاط قوتم شروع به تحلیل کنم یا نقاط ضعف . هنگام تحلیل آزمون سوالات را به ۳ دسته تقسیم می کردم :

- نزده ها

- سوالات صحیح 

- سوالات غلط 

سوالات نزده را بار دیگر تلاش می کردم تا پاسخ دهم اگر پاسخ صحیح می دادم علت این که آن سوال را بی جواب رها کرده ام را مشخص می کردم مثلا کمبود زمان  یا....

سوالات غلط که نقاط ضعف را مشخص می کند تحلیل می کردم که چرا و برای چه به این سوال پاسخ اشتباه داده ام . سعی می کردم تمام نکات تست ها را در یک دفترچه که دفترچه نکاتم بود یاداشت کنم.


دفتر برنامه ریزی دارید؟ تکمیل این دفتر چه کمکی به شما از لحاظ درسی و غیر درسی کرده است؟

بله همیشه دفتر برنامه ریزی را پر می کردم . بعد از آزمون دفتر برنامه ریزی را چک می کردم چند ساعت مطالعه داشتم و چه نمره ای گرفتم. صفحه 182 همیشه تکمیل می کردم و در آخر صفحه در یک نگاه را بررسی می کردم تا عملکرد تمام هفته هایم  عملکردم چگونه بوده است.

دفتر برنامه ریزی باعث شد ساعت مطالعه من در نیم سال دوم بیشتر شود و در مطالعه دروس تعادل ایجاد کنم.

 

کدام یک از کتاب های کانون را استفاده می کردید؟ این کتاب ها چه ویژگی‌هایی دارند؟

از کتابهای آبی ادبیات، ریاضی ، فلسفه و منطق  استفاده می کردم. با مطالعه درسنامه کتاب آبی یک دید کلی از مباحث درسی به من داده می شد.

کتاب های سه سطحی اقتصاد و ریاضی را استفاده می کردم.سوالات کتاب سه سطحی سطح بالا است و به من خیلی کمک کرد.

 

فکر می کنید مهم ترین ویژگی که شما دارید و باعث می شود خوب درس بخوانید، چیست؟

مهم ترین ویژگی یا ویژگی هایی که من داشتم این بود که قدر زمانم را می دانستم. استفاده درست و عاقلانه از زمان خود در طول روز را درک می کردم و کارهایی که بیشترین اهمیت را دارند در اولویت قرار می دادم. یکی دیگر از ویژگی هایی که خیلی کمکم کرد، تواناییم در فراموش کردن شکست ها و پشت سر گذاشتن موفقیت است. موفقیت یک معلم بسیار بدی است و آدم های باهوش را فریب می دهد. اگر چه ما باید موفقیت های خود را به یاد داشته باشیم اما نباید اجازه دهیم تا باعث ایجاد اعتماد به نفس کاذب برای ما شود.

 

آیا در برنامه ریزی زمانی را به استراحت و تفریح اختصاص می دادید؟ چه کارهایی می کردید؟

یکی از اصول مطالعه صحیح این است که در کنار مطالعه استراحت و تفریح هم داشته باشیم. من سعی می کردم هر 90 دقیقه مطالعه ، 20 دقیقه استراحت داشته باشم. علاوه بر آن زمان هایی را برای مطالعه در طبیعت اختصاص می دادم.

 

آیا برای درس خواندن با دوستان صمیمی خود در ارتباط بودید؟ در مورد چه چیزی با هم گفت و گو می کردید؟ وضعیت درسی دوستان شما چگونه است؟

در فضای مجازی با 5 نفر از دوستانم که باهم هم مسیر بودیم یک گروه تشکیل دادیم و مشغول به مطالعه رقابتی با همدیگر بودیم. یک گروه با انگیزه و هدفدار که صرفا روی هدفمون تمرکز می کردیم. یکی از مهم ترین فواید رقابت درسی در مقایسه با مطالعه انفرادی این است که یادگیری بسیار سریع تر می شود. برای مثال وقتی تنهایی یک مبحث را می خوانید، شاید در یکی از بخش ها کمی گیج شوید و بعد از کمی تلاش به طور کلی نا امید شوید.اما اگر به این نکته فکر کنید که افراد دیگری هستند که مشکلاتی شبیه شما دارند و با این وجود تلاش می کنند و ادامه می دهند باعث تلاش بیشتر و در نتیجه یادگیری سریعتر شما می شود.

ودر پایان خیلی خوشحالم که با کانون  آشنا شدم و مسیرهای تلخ و شیرین را با کانون گذراندم. همچنین از پشتیبانم آقای جوانبخت که خیلی پیگیر وضعیت تحصیلی من بودند ودر مسیر موفقیت در کنارمن ایستادند، تشکر می کنم. 

 

 

Menu