امیرمحمد رسولی
شهر: مرند
شغل و تحصیلات مادر لیسانس شیمی محض ، دبیر شیمی
رتبه در منطقه و کشور: 1903 منطقه 2-4315 کشور
شغل و تحصیلات پدر فوق لیسانس زیست شناسی ، دبیر زیست شناسی
رشته و دانشگاه قبولی: پزشکی روزانه دانشگاه علوم پزشکی زنجان
سالهای حضور در کانون: 1 سال
میانگین تراز: قبل از عید 5900-بعد از عید 7200
تعداد آزمون: 17 آزمون
مصاحبه گر: احمد بیکی
- شما چگونه با کانون آشنا شدید؟
- از طریق دوستان، سال های ششم و نهم در کانون عضو بودم، از آن جا به یاد داشتم و برای سال دوازدهم هم اقدام کردم.
- دستاورد شما از شرکت در آزمون های کانون چه بود؟
- به نظر من شرکت در ازمون های کانون فواید زیادی را برای من داشت:
1- نظم
2 -سازماندهی
3 -برنامه ریزی بسیار دقیق و منظم
- پشتیبان تحصیلی شما در منزل چه کسی است؟
- پدر و مادرم من همواره پشتیبان من بوده اند و هستند و کمال تشکر را از ان ها دارم، آن ها هنگام کسب نتیجه ی بهتر در آزمون من را به عدم غرور توصیه میکردند و هنگام کسب نتیجه ی نامطلوب من را امیدواری می دادند.
- در هنگام اعلام نتایج به سراغ کدام کارنامه ها می رفتید؟
- از کارنامه ی هدفگذازی استفاده میکردم، به علت مقایسه ی وضعیت هر درس در طی آزمون های پیاپی و مشاهده ی افت و خیز در آن درس طی آزمون ها برایم خیلی مفید بود.
- مطابق برنامهی راهبردی درس می خوانید؟ چگونه برنامهریزی می کنید؟
- بله، قطعا! من پس از اتمام تحلیل آزمون قبلی، شروع می کردم به برنامه ریزی برای آزمون بعد، ابتدا برنامه ی راهبردی را میگذاشتم جلو و مباحث آزمون بعد را از برنامه راهبردی نگاه کرده و آن مباحث را از کتاب های درسی و کمک درسی مشخص کرده و سعی میکردم آن مباحث را حداکثر تا دوشنبه ی هفته ی دوم به صورت ۶۵ درصد خواندن و ۳۵ درصد تست به اتمام برسانم ، پس از آن زمان باقی مانده تا آزمون را به تست انبوه و زماندار اختصاص میدادم و اشکالاتی که از تست ها در می آوردم را مجددا مطالعه و مرور میکردم.
- کدام درس ها نقطه قوت شماست؟ روش مطالعه این درس ها چگونه است؟
- دروس عربی ، زیست شناسی و شیمی نقاط قوت بنده بودند.
- برای درس عربی ابتدا از یک کتاب کمک اموزشی، قواعد درس جدید را مطالعه کرده و یاد می گرفتم، سپس لغات جدید درس را از کتاب درسی مطالعه کرده و سپس به سراغ ترجمهی درس رفته و سعی میکردم تا حد امکان با استفاده از لغات درس و قواعدی که یاد گرفته ام متن را ترجمه کنم، سپس از یک کتاب کمک آموزشی مجددا ترجمه ی درس را خوانده و سپس به سراغ تست های ترجمه و تعریب رفته و نهایتا تست های قواعد را از کتاب کمک آموزشی می زدم.
برای درس زیست شناسی: ابتدا یک دور به صورت سطحی کتاب درسی را خوانده و سپس به سراغ درسنامه کتاب کمک آموزشی میرفتم و فقط یکبار درسنامه را میخواندم ، بعد اتمام درسنامه، به سراغ تست های آموزشی رفته و تعداد ۱۰ الی ۲۰ تا تست آموزشی می زدم و نکاتی که از تست ها در می آمد را در یک برگه ( مطلقا در کتاب درسی نه !!!! ، فقط نکاتی که از شکل های کتاب درسی بود در کتاب درسی مینوشتم ) یادداشت میکردم و پس از آن که منبع اول تمام شد، به سراغ منبع دوم رفته و زمان دار تست میزدم و برای تست هایی که از منبع دوم غلط می زدم ، مبحث این تست ها را از کتاب درسی و نکاتی که از منبع اول نوشته ام میخواندم ، تنها توصیه ام برای زیست شناسی ، تاکید بسیار بر تست زمان دار و افزایش قدرت تحلیل شکل های کتاب درسی و تست ها است.
برای درس شیمی ، مبحث جدید را از کتاب درسی یک دور میخواندم، سپس همان مبحث را از درسنامه کتاب کمک درسی و نهایتا تعدادی تست آموزشی و پس از آن در آخر ، تست زماندار می زدم.
- در طول این سال ها درسی بوده که ضعیف باشید اما با تغییر روش، آن را به نقطه قوت تبدیل کرده باشید؟
- در درس ریاضی و فیزیک ضعیف بودم که با افزایش تنوع تست و علی الخصوص زمان دار زدن تست این ضعف را جبران کردم.
- روزی چند ساعت درس می خوانید؟
- ساعت درس خواندنم در روز متغیر بود؛ بسته به ایام مختلف اما همیشه سعی کردم که ساعت مطالعه ام به زیر ۸ ساعت افت نکند، ۷۵ الی ۸۰ درصد زمانم را به تست اختصاص میدادم.
- در کارنامه ابتدا به سراغ دیدن نمره کدام درس ها می روید؟
- در کارنامه به سراغ درس خاصی نمیرفتم، چون همه ی درس ها برایم مهم بودند، ایرادات هر آزمون را توسط زدن تست برای مباحثی که غلط زدم برطرف می کردم.
- دفتر برنامه ریزی دارید؟ تکمیل این دفتر چه کمکی به شما از لحاظ درسی و غیر درسی کرده است؟
- دفتر برنامه ریزی داشتم، تکمیل این دفتر به آرامش روانی بنده کمک میکرد و از لحاظ درسی نیز به سازماندهی درس هایی که قرار بود بخوانم کمک میکرد.
- از چه کتاب های کانون استفاده میکردید؟علت استفاده از این کتاب ها چه بوده است؟
- من از کتاب های سه سطحی فیزیک و زیست شناسی کانون استفاده کردم که به شدت کتاب های خوب و با سوالات چالشی و زیبا و نکته دار بودند، واقعا از زدن این کتاب ها لذت بردم، مهم ترین ویژگی این کتاب ها، سطح بندی سوالات و نشان دادن درصد پاسخگویی داوطلبین به آن ها و همچنین این که سوالاتی که در کتاب های سه سطحی وجود داشت، از آزمون های خود کانون جمع آوری شده بود، واقعا عالی بود.
- در نیم سال دوم چه روشی را برای بهتر شده پیاده کردید؟
- به طور کلی در نیم سال دوم این تغییرات را ایجاد کردم:
- 1)افزایش تعداد تست
- 2) کاهش زمان اتلافی
- 3) تنظیم ساعت خواب
- روش مطالعه شما در در دوران نوروز به چه شکلی بود؟
- روش مطالعه من در نوروز به موارد زیر خلاصه میشود:
1) افزایش تعداد آزمون 2) آفزایش تست زمان دار 3) زدن تست های غلط طول سال 4)کمتر درسنامه خواندن و افزایش تمرین و یادگیری و مرور اموخته ها با تست
5) کنار گذاشتن مباحث بسیار سخت و تاکید بر خواندن مباحث نقاط قوت و نوسانی
آیا در دوران طلایی عید تفریح هم داشتید؟
بله روز اول عید کاملا و روز سیزده به در بعد از ظهر تفریح کردم.
شرایط خانه برای مطالعه شما در نوروز چگونه بود؟
مادرم سعی میکردند که محیط خانه را تا حد امکان برای من ساکت نگه دارند. آن ها کل تعطیلات عید کنار من بودند، حمایتم کردند و مسافرت نرفتند و محیط خانه را برای من ارام کرده بودند تا درس بخوانم.
- قبل از دوران دبستان پدر و مادر برای شما کتاب می خواندند؟ چه کتابهایی؟ الان مطالعه غیردرسی دارید؟
- بله قبل از دوران مدرسه ، مدر مادرم یک سری کتاب های آموزشی و خلاقیتی برای بنده تهیه میکردند و من نیز آن ها را میخواندم ، الان نیز مطالعه ی غیر درسی دارم از جمله کتاب هایی که در زمینه ی روانشناسی و انسان شناسی
- به نظر شما مهم ترین ویژگی شما چیست؟
- به نظرم مهم ترین ویژگی من که به درس خواندن بهتر من کمک کرد، تصور کردن زمانی بود که به هدفی که در ذهنم داشتم رسیده ام و همه ی این زحمات نتیجه داده و در رشته ی دلخواه درس میخوانم .
- آیا در برنامه ریزی زمانی را به استراحت و تفریح اختصاص می دهید؟
- صد در صد، بدون تفریح و استراحت نمی شود ادامه داد ! من جمعه ی بعد از آزمون را به استراحت و تفریح اختصاص می دادم، تلویزیون تماشا میکردم، با خانواده به طبیعت و دیدار فامیل میرفتیم.