محمدرضا شیری: در نوروز با روش بازیابی مرور را انجام دادم

وقتی گوشی مدیریت نشود، خواب شما هم مدیریت نمی‌شود، خواب هم مدیریت نشود؛ روز را هم از دست خواهید داد.

محمدرضا شیری: در نوروز با روش بازیابی مرور را انجام دادم




محمدرضا شیری، رتبه 938 تجربی 1401، دانشجوی پزشکی آبادان

محمدرضا من در سال گذشته هر وقت به سایت برای جمع آوری شوخی های کامنتی می آمدم کامنت‌های تو را می دیدم. یعنی از افراد پر کامنت بودی. البته می دانم هنوز هم به صورت ناشناس و با اکانت کاربری در سایت حضور داری. چطوری بین مطالعه و در سایت بودن تعادل برقرار می کردی؟

وقتی گوشی مدیریت نشود، خواب شما هم مدیریت نمی‌شود، خواب هم مدیریت نشود؛ روز را هم از دست خواهید داد. خواب من سنگین است . ساعت 12 که می خوابیدم با برنامه ای آلارم را تنظیم می کردم که برای قطع شدن این آلارم باید صبح ها با حل مسئله ای باعث قطع شدن آن می شدم. این کار باعث می شد که از خواب بیدار شوم. بعد بیدار شدن حدود ساعت 6.30 و صرف صبحانه گوشی را به خانواده تحویل می دادم تا سرکار ببرند. یا برخی اوقات پدرم گوشی را در کمد می گذاشت و در کمد را قفل می کرد. اگر سرکار می بردند و برای صرف ناهار به منزل می آمدند در بازه کوتاهی گوشی را در اختیار من می‌گذاشتند. اگر کامنت‌های من را چک کنید اکثر اوقات کامنت‌های من ظهرها یا آخر شب ها ثبت شده است.

 

در سه آزمون دوران جمع بندی میانگین ترازهایت حدود 6200 بود. با این ترازها فکر می کردی پزشکی قبول شوی؟

دوست من دانیال بداوی از امیدیه، میانگین تراز 6500 داشتند که رتبه 95 منطقه را کسب کردند. آقای فربد داوودی در مصاحبه‌اش گفته بود اگر به مسیری که طی می کنی اعتماد و ایمان داشته باشی و تا انتها برای آن تلاش خواهی کرد. من تلاشم را می کردم و به تلاشم ایمان داشتم. اگر ایمان به کاری داشته باشید حتما نتیجه خواهید گرفت. ضمنا من به رتبه فکر نمی کردم و تلاشم را ادامه دادم و بقیه را به خدا سپردم.

 

در مورد زمان باقی مانده تا کنکور چه نظری داری؟

هر چه ما به آخر مسابقه ای نزدیک می شویم این زمان ارزشمندتر می شود. در دوی ماراتن افرادی که در لحظات آخر دست از تلاش بر نمی دارند، نتیجه بهتری می گیرند.  اگر بخواهیم در زمان باقی مانده کم کاری کنیم، رقبا از ما پیشی خواهند گرفت. از الان هر بازه ای تلاشی متناسب با خودش را طلب می کند. 

 

در نوروز چه میانگین ساعت مطالعه ای داشتی؟ با چه روالی کار کردی؟

هر روز بین 10 تا 13 ساعت مطالعه می کردم. چون دو آزمون نوروز جمع بندی بود با روش آزمون دادن و بازیابی کار می‌کردم. اول آزمون می دادم و بعد تصمیم می گرفتم که چگونه و چه چیزی را بخوانم. به نظرم مفهوم جمع بندی یعنی برای درس‌هایی که خواندی و تست زدی، مرور را انجام بدهید. من آزمون هایی را که می دادم به 3 بخش تقسیم کرده بودم. آزمون‌های تک درس، آزمون‌های بقچه ای و آزمون‌های جامع. برای آزمون‌های تک درس سوالات آزمون‌های هر درس کانون که از مهر داده بودم را به صورت درس محور می زدم. در سالی که کنکور داشتم خود کانون هم آزمون‌های تک درس ارائه می کرد که آن ها را هم کار می کردم. بقچه ای به چه معنا بود؟ مثلا برای یک روز مشخص می کردم برای ریاضی باید سوالات مباحث تابع، مثلثات، توابع لگاریتمی...را آزمون بزنم. برای مباحث یک درس که همزمان تست کار می کردم، بقچه ای اطلاق می کردم. و آزمون جامع که مثل آزمون جامع پارسال که مباحث آن مثل مباحث آزمون پیش رو باشد، کار می کردم. البته آزمون جامع را اول هفته می زدم تا متوجه شوم که با خودم چند چند هستم، مثل همان آزمون‌های سه روز یک بار که باید برای دو و نیم روز باقی مانده تصمیم گرفت

 

چه توصیه ای برای بچه هایی که درصدهای پایینی دارند یا ناامید شده اند داری؟

ببینید ما الان نه دانش آموز صفری داریم و نه دانش آموز صدی. دانش آموزی که می گوید می‌رسم یا نه ، خودش پاسخ خودش را داده. " اگر می‌خواهی می‌شود ولی باید تلاش  کنی ". مسیری را که شروع کردید باید به اتمام برسد، چه خوب چه بد. اگر خوب تمام شد که مسیر جدیدی در زندگی باز خواهد شد اما اگر بد تمام شد و به هدف نرسیدید، تصمیم بگیرید و با شناخت عوامل، برای سال بعد بمانید. الان وقت کنار کشیدن نیست. 

این که می گویید چیزی بلد نیستید که نمی شود. شما اگر سال اولی باشد که کنکور می دهید، بالاخره برخی از مباحثی را که طی 3 سال خوانده‌اید، بلد هستید. پس صفر نیستید. با توجه به زمان باید اولویت ها را مشخص کنید. مباحثی انتخاب کنید که در کنکورتان تاثیرگذار باشد و روی آن ها تمرکز کنید.

 

فکر می کنی مهم‌ترین نکته‌ای که باعث موفقیتت شد چه چیزی بود؟

من دقیقا طبق برنامه راهبردی می دانستم که در هر بازه باید چه کارهایی انجام بدهم. چه بازه ای مرور کنم، چه بازه ای پیشروی کنم،... مثلا برای آزمون 7 فروردین می دانستم که باید پایه کار کنم. می دانستم 2 هفته و دو روز وقت دارم. برای همین قبل شروع دوره فکر کردم که باید برای این 16 روز چه کاری انجام بدهم. از روز اول می دانستم برای هر روز باید چه کاری را انجام بدهم. به دانش آموزان توصیه می کنم برنامه راهبردی از الان به بعد را با دقت بررسی کنند و یک دید برای هر بازه تا کنکور پیدا کنند.

 

و مورد آخر...

الان در بازه ای هستیم که هر روز اخباری از کنکور به گوش دانش آموزان میرسد. برای ما یک ماه قبل کنکور اطلاع دادند که دفترچه ها 3 دفترچه شده است، الان گفته اند کنکور الکترونیک می شود، برای 99 ای ها یک ماه کنکور به تعویق افتاد. .. به شایعات و اخبار توجه نکنید. برای اخبار مدام به به رسانه ها مراجعه نکنید. وقتی اخبار را می شنوید ذهنتان درگیر می شود و پرش ذهنی پیدا می کنید.

برای عید حتما روز یا روزهایی را برای استراحت در نظر بگیرید. من دو بازه برای استراحتم در نظر گرفتم. یک و نیم روز اول عید و نصف روز برای روز سیزده بدر. ما ربات نیستیم که بخواهیم در یک مسیر صاف حرکت کنیم و انتظار داشته باشیم برای ما اتفاقی نیفتد. ما انسان هستیم و ممکن است دچار فرسایش و خستگی شویم پس باید استراحت هم داشته باشیم. یکی از تفریحاتی که خودم داشتم پیاده روی بود و روحیه من را عوض می کرد.

Menu