محمدهادی خیِرپور: در نوروز مباحث را طبقه‌بندی کردم

واقعیت آن قدر در مورد پزشکی قبل کنکور رویاپردازی وجود دارد که...

محمدهادی خیِرپور: در نوروز مباحث را طبقه‌بندی کردم






آقای خیرپور من قبل از این که این گفت و گو را با شما انجام بدهم، مصاحبه قبلی شما را نگاه کردم. مورد جالبی که دیدم این بود که حدود دو هزار کامنت زیر مصاحبه شما وجود داشت که در این کامنت ها شما به سوالات دانش آموزان پاسخ داده بودید. جا دارد بابت این روحیه همدلی و این که حواستان به بچه ها بود و هست، تشکری کرده باشم.


محمدهادی خیِرپور، رتبه‌ی 1279  تجربی کنکور 1401 ، دانشجوی پزشکی کرمانشاه

از پرستاری انصراف دادی و به پزشکی رسیدی. پزشکی همانی بود که انتظارش را داشتی؟

واقعیت آن قدر در مورد پزشکی قبل کنکور رویاپردازی وجود دارد که به محض قبولی متوجه می شوید که در آن اغراق هم شده است. اما بگویم این رشته به قدری شیرین است که برلای من ارزشش را داشت که انصراف بدهم و برای آن تلاش کنم. 


درس‌های پزشکی سخت است؟

به نظرم در حد کنکور سنگین نیست اما باید روزی حداقل چهارساعت برای آن وقت گذاشت. کسی که برای کنکور و قبول شدن در رشته پزشکی وقت گذاشته است حتما از پس این درس‌ها هم بر می‌آید.


خوابگاه هستید؟

به نظرم افرادی که در شهر خودشان قبول می‌شوند نسبت به افرادی که در شهر دیگر و خوابگاه هستند، وضعیت مطلوب‌تری دارند. 100درصد حتی اگر رتبه بهتری می‌گیرید در شهر خودتان بمانید. خوابگاه انرژی زیادی از ما می‌گیرد. خوابگاه خاطرات خوبی برای شما رقم می‌زند، مستقل شما را بار می‌آورد...اما از لحاظ درس خواندن چون اتاق‌ها 6 نفری هستند کمی دچار مشکل می‌شویم. بازدهی شما در شهر خودتان نسبت به شهر دیگر بالاتر می‌باشد. شما در شهر خودتان در کنار خانواده هستید و می‌توانید وقت اضافه برای انجام امور غیر درسی و حتی اشتغال نیمه وقت داشته باشید.


نظرت در مورد زمان باقی‌مانده تا کنکور چیست؟

من پشت کنکور ماندم تا نتیجه گرفتم. مهم‌ترین دلیلی که باعث شد که در آن سال‌ها کنکور قبول نشوم این بود که از فروردین به بعد درس را رها کردم و آن جور که باید درس نخواندم. معمولا تعدادی از دانش‌آموزان از فروردین درس را رها می کنند.


به کدام دلیل فردی که از مهر درس خوانده، درس را رها می کند؟

یک قیاسی دارم. به نظرم هر روز از فروردین به بعد، مثل یک هفته قبل از فروردین، تلاش کردن تاثیر دارد. من به بچه‌ها حق می‌دهم؛ از مهر درس خوانده‌اند و ممکن است خسته شده باشند و ممکن است " احساس" کنند که دیگر نمی‌توانند. اما اگر فردی پیوستگی خودش را تا کنکور حفظ کند خیلی می‌تواند در رتبه‌اش تغییر ایجاد کند. به نظرم از الان تا کنکور را می‌توان دوران عجیبی نامید که در رتبه دانش‌آموزان تاثیر مستقیم دارد.


شما در نوروز روزی چند ساعت درس می‌خواندید؟

روزی حدود 11 ساعت مطالعه داشتم. من نسبت به سایر دانش‌آموزان، همان طور که در مصاحبه قبلی‌ام گفتم، دیرتر شروع به مطالعه کرده بودم و عقب‌ماندگی داشتم. برای همین در نوروز برنامه‌ی روزانه‌ام را به دو قسمت تقسیم کرده بودم: 8 ساعت از زمانم را به بازیابی اختصاص داده بودم و 3 ساعت مانده را به خواندن مطالبی که عقب افتاده بودم، اختصاص داده بودم. در 8 ساعت با آزمون زدن بازیابی را انجام می‌دادم و برای رفع اشکال به سراغ مباحثی می‌رفتم که یادگیری ناقص داشتم یا فراموش کرده بودم. در آن 3 ساعت هم مباحثی را که نخوانده بودم کار می‌کردم. با انجام این تقسیم‌بندی سعی می‌کردم به برنامه آزمون‌ها برسم. من با این روش توانستم در 2 آزمون نوروزی به برنامه برسم.


تراز شما در فروردین نسبت به قبل عید تغییری داشت؟

ترا‌هایم تغییری نکرد ولی دیدم که اکثر بچه ‌ا با افت تراز مواجه هستند. با حفظ پیوستگی که داشتم از آزمون جمع بندی نیم‌سال اول رشد تراز را مشاهده کردم.


در سایت کامنت های متفاوتی می بینم. مثلا دانش آموزی که می گوید الان میانگین 20درصد هستم و بهترین کار چیست. شما چه توصیه‌ای برای این دسته از دانش آموزان دارید؟

اولویت برای چنین دانش آموزانی ابتدا حفظ 20درصد نقطه قوت می باشد و توصیه می‌کنم مثلا حجمی حدود 20درصد دیگر انتخاب کنند و تا آزمون به 40درصد تثبیت شده برسند. 


خب این دانش آموز از شما سوال می پرسد که با 40درصد که جایی قبول نمی شوم. بقیه حجم را کی بخوانم؟

دقت کنید طبق آمار فردی که در کنکور میانگین 55 درصد بزند می‌تواند پزشکی قبول شود مخصوصا الان که ظرفیت‌ها هم بیشتر شده است. قرار نیست تا کنکور به 100درصد برسید. شما با 40 درصدی که هستید بیایید حدود 20 تا 30 درصد مباحث مانده را انتخاب کنید و ضمن حفظ آن 40درصد نقطه قوت، روی این 20 تا 30درصد تمرکز کنید.

پس توصیه می کنید این فردی که الان 20درصد است در نوروز 20درصد دیگر انتخاب کند و به 40درصد حجم تثبیت شده برسد و در مدت باقی‌مانده طبق برنامه فقط روی 20 تا 30 درصد دیگر از حجم تمرکز کند

اگر این فرد بتواند در اردیبهشت هم 20درصد دیگر یاد بگیرد می تواند در دوران جمع بندی 60درصد حجم را جمع کند 

 

در اردیبهشت تراز شما تغییری کرد؟

تراز من در اردیبهشت تغییری نسبت به قبل نداشت. در اردیبهشت می‌دانستم که در خرداد باید با روش سه روز یک بار کار کنم و در این 3 روز یک بار هم اولویتم تثبیت نقاط قوت بود. پس در این ماه برای مباحثی را که ایراد داشتم، مثل مثلثات، یک روتین یک ساعته در هر روز تعریف کردم که در کنار هماهنگی با برنامه، این یک ساعت را جدا پیش ببرم.

 

پس مطابق برنامه راهبردی حرکت می کردید

سال اول مطابق برنامه حرکت نکردم و خواستم زودتر درس‌ها را جمع کنم اما این زود جمع کردن درس‌ها باعث شد کیفیت یادگیری‌ام کم باشد و درس‌ها را سطحی یاد بگیرم. 

 

جمع بندی را از چه زمانی آغاز کردید؟

من به دلیل این که نسبت به دیگران دیرتر شروع کرده بودم، جمع بندی را از حدود 6 خرداد آغاز کردم. من اجازه ندادم که جمع‌بندی دیرتر از این زمان آغاز شود یعنی برای هر کاری که تا 6 خرداد انجام داده بودم، جمع بندی را آغاز کردم. به نظرم اگر دانش آموزی تا 15 اردیبهشت درس‌ها را تمام کرد می تواند روش سه روز یک بار را آغاز کند. ممکن است شروع سه روز یک بار با آزمون و خطا شروع شود ولی بعد از یکی دو آزمون متوجه می شوید که اولویت کاری شما برای آن دو و نیم روز چه باشد

 

در سوال بالا گفتید که برای هر چیزی که تا 6 خرداد خواندید، جمع بندی را آغاز کردید. اگر فردی تا پایان اردیبهشت به 50درصد تثبیت شده برسد آیا باید جمع بندی را آغاز کند یا به خواندن مطلب جدید ادامه دهد؟

بله. هر فردی با هر وضعیتی باید جمع بندی را آغاز کند و اولویت اصلی را برای تثبیت مثلا آن 50درصدی که بلد هست، بگذارد. ممکن است از آن 50درصد مطالبی را سرسری خوانده باشد را فراموش کرده باشد. اگر اولویت را روی تثبیت 50درصد بگذارید می توانید برای اولویت دوم 5 تا 10 مطلب جدید انتخاب کنید و در یک روتین روی آن ها کار کنید.


پس در خرداد امکان بهتر شدن هم هست

در دوران جمع بندی با آزمون هایی که می دهیم علاوه بر تثبیت و یادگیری ، مدیریت زمان را هم تمرین می کنیم. مدیریت زمان از آن جا مهم است که در کنکور ممکن است ما درسی را بلد باشیم اما به دلیل عدم مدیریت زمان قادر به پاسخگویی به آن نشویم و ضرر کنیم. در خرداد ما مهارت های آزمون زدن را تمرین می کنیم و در واقع با درست کار کردن در خرداد می شود نتیجه بهتری هم گرفت. این درست کار کردن باید تا روز قبل کنکور ادامه پیدا کند. یکی از بچه ها که پزشکی می خواند تعریف می کرد من روز قبل کنکور یک تست حل کردم که اشتباه بود و سعی کردم آن را یاد بگیرم. و جالب این که آن تست در کنکور آمد و من توانستم به آن پاسخ بدهم. این دوست من الان متخصص پوست و مو می باشد

 

کامنت‌های سایت را می بینید. الان چه توصیه ای برای دانش آموزان دارید؟

ماه‌های پیش رو، ماه‌های سرنوشت سازی هستند که از دوران طلایی نوروز آغاز می شوند. درگیر حاشیه نشوید و کار درست را انجام دهید. بهانه‌ها از الان زیاد است؛ فصل بهار و خواب آلودگی، خستگی مطالعه تا الان،...ولی با خودتان رو راست باشید. متعهد باشید و بخوانید؛ اگر از الان درست بخوانید شک نکنید تا کنکور می‌توانید تغییر ایجاد کنید. در زمانی که پرستاری می‌خواندم دانشجویی داشتیم که رتبه 8هزار آورده بود. ایشان می گفتند که از فروردین بدون بهانه برای کنکور شروع کرده بودند

کاری به این نداشته باشید که ممکن است چه چیزی قبول شوید، مهم این است که تلاش کنید، شک نکنید از این تلاش پشیمان نخواهید شد. تلاش کردن باعث تغییر روحیه شما هم خواهد شد.


گفت و گوی حمیدآقالوئی با قهرمان پیشرفت محمدهادی خیِرپور                        

 

Menu