بهار کاوه‌پور: آزمون‌های نوروزی به شما نقشه راه خواهند داد

اجازه بدهیم اولویت کار در هر دو آزمون را توضیح بدهم...

بهار کاوه‌پور: آزمون‌های نوروزی به شما نقشه راه خواهند داد




خانم کاوه‌پور قبل از هر چیزی بابت کمک های مشاوره ای که در صفحات مختلف سایت کانون برای بچه ها انجام می دهید از شما سپاسگزارم 

بهار کاوه‌پور، رتبه‌ی 178 تجربی، دانشجوی پزشکی اصفهان

از فروردین متوجه می‌شویم که روال مطالعه باید متفاوت باشد. تا اسفند و آخرین آزمون مشاهده می‌کردیم که از هر درس یکی دو مبحث در آزمون وجود دارد و در هر مبحث از 10 سوال، ممکن بود فقط 3 سوال سخت باشد. ولی در آزمون 7 فروردین تمام فصل های دهم و یازدهم هستند و چون تعداد سوالات محدود است ممکن است طراح سوال، از هر فصل سوالاتی را گزینش کند که سخت‌تر و ایرادات شما را نمایان‌تر کند. برای چه این موضوع را گفتم؟ برای این که آزمون 7 فروردین و آزمون 18 فروردین به شما ایده و نقشه راه را خواهند داد. این دو آزمون باعث می شود که متوجه شوید هر مبحث را چطوری خواندید، نقاط قوت شما چیست، یادگیری ناقصتان را بشناسید،...و این دو آزمون به شما شناسنامه هر درس را اهدا خواهد کرد که برای همه این موارد بتوانید برنامه ریزی کنید. دانش آموز باید این موارد را برای خودش یادداشت کند تا بتواند برنامه ریزی بهتری تا کنکور برای آن ها داشته باشد. مثلا من برای خودم نوشته بودم که در ریاضی کدام فصل اوکی است یا نمی توانم از پس سوالات سخت دنباله و الگو بر بیایم...

یک موضوع را می خواهم حتما اشاره کنم. تعدادی از دانش آموزان انگاری کد نویسی شده اند. آزمون را می دهند، غصه می خورند، ...تا آزمون بعدی. باید بدانید هدف شما از آزمون‌دادن چیست؟ وقتی آزمون می‌دهید باید ببینید تا الان چه وضعیتی دارید، باید به کجاها توجه بیشتری داشته باشیم.

 

سوالی که مطرح می شود این است که اگر به فرض ما درصد پایینی داشته باشیم این شناسنامه داشتن در هر درس چه کمکی خواهد کرد؟

اجازه بدهیم اولویت کار در هر دو آزمون را توضیح بدهم. شما چه 20درصد بلد باشید چه 80درصد، اولویت تمرکز روی نقاط قوت می باشد. من خودم در این دو آزمون در ابتدای کار به سراغ یادگیری‌های ناقصم آمدم نه مطالبی که نخواندم. برای این تثبیت، دوباره کتاب خواندم و دوباره تست زدم. من در این دوران آزمون جامع کار کردم یعنی با روش یازیابی جلو رفتم و با یادگیری نواقصم کم کم درصدهایم در این آزمون‌های جامع بیشتر شد. البته پیشرفتم در هر آزمون جامع بین 3 تا 6درصد بود. اگر تثبیت نقاط قوت را تمام کردیم در اولویت دوم به سراغ نخوانده ها باید برویم. حواستان باشد همه ی نخوانده ها نه، بلکه بخشی را که می رسیم به تثبیت برسانیم. بقیه نخوانده ها را می توان در بازه های بعدی تا حدودی رفع کرد.

 

میانگین روزی چند ساعت در نوروز درس می خواندید؟

2 روز اول فروردین به دلیل رفت و آمدهای مرسوم نتوانستم درس بخوانم ولی از روز سوم با ساعت مطالعه کم تر شروع به درس خواندن کردم. از روزی 12 ساعت تا روزی 8 ساعت در نوروز مطالعه داشتم. 

 

این سوال را بر اساس کامنت ها در سایت جواب دهید. من 20درصد بلد هستم. در آزمون های نوروزی همین 20درصد را تثبیت می کنم و مثلا می رسم که 20درصد از مطالب نخوانده را هم کار کنم. خب بقیه مباحث را کی کار کنم؟

اکثر دانش آموزان به این فکر می کنند که من فقط حدود 100 روز تا کنکور وقت دارم و نمی رسم که موفق شوم. من توصیه می کنم این طرز فکر را عوض کنید. توصیه می کنم (همان نتیجه ای که از دو آزمون نوروزی می توانیم بگیریم) به حجم مانده فکر کنید. مثلا 3 فصل فیزیک مانده، 2 فصل زیست، 3 فصل شیمی... با دانستن این موضوع بهتر می توانید برای مدت باقی مانده برنامه ریزی کنید. پس به کاری که می خواهید و می توانید انجام بدهید، نه زمان باقی مانده، فکر کنید

یک مورد دیگر هم هست که باید اضافه کنم. شما در دو آزمون نوروزی، در هر آزمون درصدی تثبیت شده دارید. از 19 فروردین تا 29 اردیبهشت فرصت دارید در حجم جدیدی هم به تسلط برسید. پس باید در دوران جمعبندی هم این موارد جدید که خواندید و هم این درصد تثبیت شده در نوروز را جمع بندی کنید. شروع جمع بندی از 1 خرداد می باشد اما ممکن است افرادی باشند که مثلا از 10 خرداد جمع بندی را آغاز کنند. به این افراد توصیه می کنم بعد از 10 خرداد مطلب جدید را نخوانند.

 

تراز شما در 2 آزمون نوروز نسبت به اسفند تغییری کرد؟

تراز من در این آزمون‌ها افت کرد. در آزمون 7 فروردین 800 نمره تراز افت کردم. شاید دلیل این افت این بود که تمام اشکالات در تمام مباحث و درس‌ها در این دو آزمون تجمیع شده بودند و خودشان را نشان دادند. اما من به قصد دیدن تراز آزمون ندادم و به دنبال این بودم که بدانم چه وضعیتی دارم و باید چه کاری کنم. در آزمون جمع‌بندی نیم سال اول هم افت کردم اما به اندازه آزمون 7 فروردین نبود. در آزمون 7 فروردین حجم زیادتر از آزمون 18 فروردین است. افت کاملا طبیعی است.

اگر بچه ها این مصاحبه را می خوانند بدانند که من هم افت کردم، من هم ناامید می شدم ولی اصل کار را انجام دادم یعنی خودم و وضعیتم را بهتر شناختم. این ناامیدی زودگذر بود و می دانستم زمان دارم که جبران کنم.

 

به دو سوال قبل برگردیم. کجاها می شود دوباره درصدمان را در دروس پایه افزایش دهیم؟

در آزمون 1 اردیبهشت پیشروی کمی در نیم سال دوم داریم و در برنامه آزمون دروس پایه هم هست. در این آزمون زیست گیاهی کاملا مرور می شود. حالا اگر بچه ها قبلا گیاهی خوانده و مسلط هستند می توانند این نقطه قوت را با تست مرور کنند و وقت اضافه را برای یادگیری بخش دیگری از زیست که نخوانده‌اند، بگذارند. اگر نخوانده باشند که در این بازه فرصت دارند روی گیاهی تمرکز کنند. یا برای شیمی ترکیبات کربن دار در برنامه این آزمون هست پس بچه هایی که فصل 1 و فصل 3 یازدهم را نخوانده اند می توانند در این بازه روی این بخش تمرکز کنند. یا مثلا در آزمون 15 اردیبهشت زیست شناسی روی شکل ها تمرکز دارد و بچه ها می توانند علاوه بر تمرکز روی شکل ها، یکی دو مبحثی را که جا مانده اند را کار کنند. پس نباید از جبران ناامید شوید. حتی در آزمون 29 اردیبهشت می توانید جا ماندگی نیم سال دوم دوازدهم را تا حدی جبران کنند

 

در اردیبهشت تراز شما تغییری کرد؟

بعد از افت در فروردین ماه، در اردیبهشت ماه دوباره ترازهای من به ترازهای اسفند ماهم نزدیک شد. تراز من در این ماه  به حدود 7000 رسید. 

 

شما دوران جمع‌بندی را کی شروع کردید؟

دوران انتقالی من تا حدود 10 خرداد به درازا کشید. هم ریاضی و هم مقداری فیزیک مانده داشتم . البته برخی از مباحث را در شیمی حذف کرده بودم. 

 

کار اصلی شما در دوران جمع بندی چه بود؟

در خرداد ماه با روش سه روز یک بار، فقط مباحثی که از مهر تا 10 خرداد خوانده بودم را جمع بندی کردم

 

چه کاری می توان انجام داد که بچه ها تا کنکور به رتبه فکر نکنند و تمام حواسشان را به تلاش اختصاص بدهند؟

خود من در خرداد روزهایی رتبه ام را تا حدود 700 و 800 تصور می کردم و گاهی اوقات تا 2000 هم تصوراتم پیش می‌رفت. چه بخواهید چه نخواهید این افکار به ذهن شما هجوم می آورند اما باید خودتان را مشغول درس خواندن کنید. واقعیت الان وقت فکر کردن به رتبه نیست، زمان به سرعت می گذرد و تلاش رتبه را می سازد نه افکار.

 

به این سوال هم جواب دهید: من با این وضعیت و درصدها امسال به پزشکی نمی رسم. می خواهم برای سال بعد بمانم. شما چه جوابی دارید؟

به جای این حرف ها باید طرز فکر خودتان را تغییر بدهید. الان وقت بی خیال شدن نیست. بی خیال ماندن و پشت کنکور ماندن برای زمانی است که نتایج اعلام شده است. شما این فرصت باقی مانده را برای اثبات به خودتان بخوانید، فوقش با اندوخته بیشتری برای سال بعد خواهید ماند. از طرفی نمی دانید که طرز فکر شما هنگام اعلام نتایج چه چیزی خواهد بود و اگر دست پر باشید ممکن است پیراها را به جای ماندن، انتخاب کنید.


و حرف آخر...

در مصاحبه هایی که در سایت وجود دارد از یک سری کامنت ها می بینیم که بچه ها مثلا می گویند برای امسال تاثیر معدل قطعی است، دو کنکور داریم، عمومی حذف شده است، امتحانات یا ترمیم چه می شود... چند مورد را خدمت دوستان عرض کنم:

  1. 1- به نظرم تستی خواندن و تشریحی خواندن دو چیز متفاوت نیست. اگر من بتوانم تستی از فصلی مثل تابع را جواب بدهم قطعا می توانم به سوالات تشریحی آن پاسخ بدهم. فکر نکنید یادگیری تستی و تشریحی دو دنیای متفاوت هستند و قرار نیست دو کار متفاوت انجام بدهید. در خرداد متوجه می شوید اگر درسی را تستی بلد باشید، در تشریحی مشکلی ندارید
  2. 2- اگر فصلی را برای کنکور حذف کردید نگران امتحان آن نباشید. اگر فصلی مثل اسید و باز یا سینماتیک را حذف کردید در خرداد می توانید از پس امتحان تشریحی آن بر بیایید.
  3. 3- این قدر به تغییرات و اخبار کنکور فکر نکنید. تنها فردی می تواند از پس هر تغییری بر بیاید که درس را خوانده باشد.


گفت و گوی حمیدآقالوئی با قهرمان پیشرفت بهار کاوه‌پور

Menu