"همیشه در هنگام افت میدانستم که فرصت جبران خواهم داشت."
علیرضا نبی زاده
شهر: جویبار
تحصیلات و شغل مادر: دیپلم - خانهدار
تحصیلات و شغل پدر: سواد ندارد-آزاد
رتبه سال 1400 : 4509 منطقه 2 و 10621 کشوری
رتبه سال 1401: 330 منطقه 2 و 785 کشوری
رشته و دانشگاه قبولی: دندانپزشکی- دانشگاه علوم پزشکی بابل
درصدهای کنکور 1401:ادبیات: 74 عربی: 62 دینی: 85 زبان: 51
ریاضی: 76 زیست: 74 فیزیک: 79 شیمی: 60 زمینشناسی:0
سال های حضور در کانون: 3 سال
تعداد آزمون: 49 آزمون
به نظر شما چه عواملی باعث شدند که در اولین کنکور، سال 1400، که سال دوازدهم بودید به نتیجهی دلخواه نرسید؟
داشتن استرس زیاد به خاطر سختی زیاد سؤالات، نسبت به سال قبل و عدم توانایی در مدیریت هوش هیجانی و مدیریت زمان در جلسه کنکور و هم چنین برخی اشتباهات دیگر مانند توجه کم به عمومی ها و عدم تحلیل آزمون ها از اصلی ترین دلایل عدم موفقیت در سال اول بود.
در طی این 3 سال چگونه در آزمونها شرکت میکردید؟
در 2 سال اول حضور منظم و پیوسته نداشتم، اما در سال آخر همهی آزمون ها را شرکت کردم.
امسال بدون غیبت بودید؟
امسال در آزمونهای اصلی غیبت نداشتم. در آزمون های مشابه پارسال هم اکثرا شرکت داشتم.
برای سال آخر یعنی 1401 چه استراتژی در پیش گرفتید؟
در سال ۱۴۰۱ علاوه بر شرکت منظم در آزمون ها، تحلیل آزمون را بسیار جدی گرفتم، چون از طریق بررسی دلیل کاهش یا افزایش درصد هایم متوجه کیفیت عملکردم میشدم و میتوانستم استراتژی مناسبی را در پیش بگیرم.
خانواده در مورد شرکت مجدد شما در کنکور مشکلی نداشتند؟
رتبه من سال اول که 4509 بود، طوری بود که میتوانستم رشته های خوبی هم بروم و خانواده اصرار داشتند که پشت کنکور نمانم و یکی از رشته ها را انتخاب کنم، چون معتقد بودند که پشت کنکور ماندن یک سال آدم را از زندگی عقب میاندازد، ولی باهاشون صحبت کردم و قانع شدند که مجدد کنکور بدهم و بنظرم هرکس یکبار فرصت کنکور مجدد دارد تا اشتباهاتش را جبران کند، مخصوصا افرادی که از دهم و یازدهم شروع به مطالعه نمی کنند، البته این فرصت را باید به عنوان آخرین فرصت در نظر بگیرند و تمامی تلاششان را به کار بگیرند.
اولین تراز امسال شما چند بود؟
اولین ترازم در آزمون 9 مهر6100 بود. بعد به تدریج در آزمون بعد 6300، 6400،...تا به 7000 رسیدم و سعی کردم در این بازه ثابت بمانم، البته دو بار افت کردم و دوباره ترازم به زیر 5800 رسید. وقتی که افت کردم، اصلا ناراحت نشدم و فقط به دنبال این بودم که کشف کنم چه ایراداتی باعث این افت شده است.
همیشه در هنگام افت میدانستم که فرصت جبران خواهم داشت.
در چه درس هایی تغییر روش تغییر رادیکال داشتید؟ روش مطالعه این درس ها را توضیح می دهید؟
برای مثال در درس ادبیات، بجای درس به درس خواندن بصورت موضوعی مطالعه می کردم و به افزایش درصدم کمک زیادی کرد و در آزمون ها از حدود 32درصد به 74درصد رسیدم.
در طول این همه سال خسته نشدید؟ چه چالش هایی امسال داشتید؟ چه کاری برای رفع خستگی انجام می دادید؟
بعضی اوقات احساس خستگی می کردم. به خصوص از زمان مجازی شدن مدارس که باعث شد دوستانم را کمتر ببینم و معمولا در این اوقات وقتم را به تماشای فیلم اختصاص می دادم.
تخلف برخی دانشآموزان در آزمونها تاثیری برروی شما نداشت؟
خیر، من خودم را فقط با خودم مقایسه می کردم.
-مطابق برنامهی راهبردی حرکت می کردید؟ چگونه برای دو هفته برنامه ریزی می کردید؟ برنامهی مدرسه و آزمونها هماهنگ بود؟
هدف اصلی من موفقیت در کنکور بود و به همین خاطر مطابق با برنامهی راهبردی حرکت میکردم و برنامهی مدرسه اولویت بعدی من بود. گاهی ناهماهنگیهایی وجود داشت که مشکل خاصی برایم به شمار نمیرفت و به راحتی و با موفقیت از آنها عبور کردم. برنامهریزیام برای دو هفتهی بین آزمون هم فقط براساس برنامهی راهبردی بود و به کمک آن، به آسانی قابل انجام بود.
تحلیل آزمون را چگونه انجام می دادید؟
ابتدا سوالاتی که به آنها اشتباه پاسخ داده بودم را بررسی می کردم. سپس به سراغ نزدهها میرفتم و بعد حتی پاسخ تشریحی سؤالاتی که به آنها درست جواب داده بودم را بررسی می کردم. چون شاید راهحلی ارائه کرده باشد که آسانتر و کوتاهتر از راه حل من باشد. دلیل اشتباهات و نزدهها را در دفترچهای یادداشت می کردم و قبل از آزمون بعدی، آنها را مطالعه می کردم تا اشتباهات قبلی را تکرار نکنم.
ساعت مطالعه شما چگونه بود؟
از 7 ساعت شروع شد، طی سه ماه به 10 رسید و تا آخر سال ثابت نگهش داشتم.
تکنیک ها و روشهای مدیریت زمان را، تمرین و استفاده می کردید؟
بله. در هنگام تست زدن در خانه تمرین می کردم و در آزمونها استفاده می کردم و هربار با استفاده از تجربیاتم از آزمونها، روشهای خود را بهبود میبخشیدم.
فکر می کردید چنین رتبه ای کسب کنید؟
بله، چون خیلی تلاش کرده بودم برای این رتبه.
به نظرتان مهمترین خود ویژگی مثبت شما چه بود که باعث شد به اینجا برسید؟
اراده و تلاش مستمر، پیوسته و ثابت، به گونه ای که طی 6 ماه یک تایم مطالعه ثابت را استفاده میکردم.
توصیه ای برای دانش آموزان دارید؟
درگیر دیگران و رقابت با آن ها نشوید، با خودتان رقابت کنید و هربار سعی کنید که نسخهی بهتری از خودتان را ارائه بدهید و یادتان باشد که شکست مقدمهی هر پیروزی است. فقط کافیست هربار که زمین خوردید، بلند شوید و به راهتان ادامه دهید، موفق باشید.