فرزام مسعودراد در یک نگاه:
منحصراً زبان: رتبه 1 سهمیه ایثارگران5درصد و رتبه 11 کشوری
نام شهر: کرج
تحصیلات و شغل مادر: کارشناس پرستاری-پرستار
تحصیلات و شغل پدر:کارشناس پرستاری -کارمند بیمه
مدرسه ابتدایی: دولتی تزکیه- مدرسه متوسطه اول: نمونه دولتی شهید مطهری- مدرسه متوسطه دوم:تیزهوشان سلطانی3
سابقه کانونی: 4 سال- سال های ششم،نهم،یازدهم،دوازدهم
میانگین تراز:6800
با پیشنهاد چه کسی به کانون آمدید؟ واکنش پدر و مادرتان چه بود؟
به پیشنهاد مادر،در مقطع ششم،جهت آمادگی در آزمون تیزهوشان و بعد به تمایل خودم
واکنش والدین صرف نظر از نتیجه حمایت و تلاش من را تحسین می کردند.
بعضی از دانش آموزان میگویند اوایل شرکت در آزمونها برایمان جدی نبود و بعد جدی گرفتیم؟ شما از چه زمانی آزمونها را جدی گرفتید؟
من از همان ابتدا سعی در جدی گرفتن آزمون ها داشتم و فضای رقابتی کانون را جدی گرفتم.
استراتژی اصلی شما در مطالعه در سال دوازدهم چه بود؟
در طول روز بازه های زمانی 2 ساعته در نظر می گرفتم.
در همان روز جمعه آزمون برای هفته پیش رو برنامه داشتم . اکثر نتایج آزمون نسبت به آنچه انتظار داشتم نبود ولی در نهایت نتایج خوبی کسب کردم و روند برنامه هفتگی خودم را حفظ می کردم.
بعضی از دانش آموزان تصور میکنند رتبههای تک رقمی کنکور در هیچ درسی مشکل ندارند، ایا این تصور درستی هست؟
خیر،من خودم در درس ریاضی مشکل داشتم ،درست است که نقطه قوت نبود اما به تعدال رساندم.
خودتنظیمی را در روز کنکور به چه صورت انجام دادید؟
تکنیک نفس عمیق 10 ثانیه،در ابتدا مواجه با سوالات ابتدایی هر درس استرس داشتم ولی به مرور زمان و پیشروی سوالات و تمرکز به پاسخگویی سوالات ذهنم درگیر سوالات شد و آن نگرانی اولیه از بین رفت.
از مدیریت خودتان در جلسهی کنکور چه ارزیابیای دارید؟
در آزمون های برنامه ای کانون،زمان هر درس را مشخص می کردم،زمان درس زمین شناسی را به درس شیمی اختصاص دادم و از قبل برای پاسخگویی به سوالات در ذهنم هدف و برنامه داشتم،با نفس های عمیق و استراحت بین پاسخگویی هر درس خودم را در جلسه کنکور مدیریت کردم.
روشهای مدیریت زمان را چند بار تمرین کردید؟
در دوران جمع بندی تعداد 20 دوره آزمون جامع داشتم و در این آزمون ها انواع روش های زمانبندی را تجربه و تمرین داشتم و با تکرار تکنیک زمان نقصانی مهارت خودم را در زمانبندی افرایش دادم.
پیوستگی شما به آزمونها در سه سال آخر چقدر بود؟
4 سال در آزمون شرکت داشتم،در دوسال آخر پیوستگی داشتم،آزمون های پایانی را با جدیت بیش تر شرکت می کردم،در اردیبهشت ماه آزمون های جامع برای خودم برنامه ریزی کرده بودم.
در یک آزمون سال دوازدهم که افت کردید و رتبهی دورقمی داشتید، واکنش پدر و مادرتان چه بود؟ واکنش خودتان چطور بود؟
حمایت پدر و مادر خصوصاً مادرکه در برنامه ریزی من نقش به سزایی داشتند،خودم هم در زمان افت و یا کسب نتیجه غیرقابل قبول با انگیزه بیش تر برنامه را فشرده تر و با جدیت بیش تر پیش میبردم.
در این دورهای که در کانون بودید چیزهایی را که یادگرفتید و بعدا ادامه خواهید داد، چیست؟
در دورانی که در آزمون های کانون شرکت می کردم انعطاف پذیری را یادگرفتم و جزء ویژگی هایم در زندگی روزمره شد و همچنین باعث کنار گذاشتن کمالگرایی در من شد.
دفتر برنامهریزی داشتید؟ چه کمکی برایت بود؟ روزی هم که درس نمیخواندید، مینوشتید؟
بله دفتر برنامه ریزی داشتم، ذهنم را منسجم می کرد و از نگرانی و آشفتگی خارج می شدم، روزی که درس نمیخواندم زمان استراحت را در برنامه خود ثبت میکردم.
نظرتان در مورد کتابهای سه سطحی چیست؟ کدام درسها را داشتید؟ کتاب سه سطحی را ابتدا کار میکردید یا بعد از خواندن درسها؟
کتاب خوبی است و باعث اعتماد به نفس و کسب مهارت در دروس مختلف برای من شد.
در دروس فیزیک،شیمی،زیست کتاب سه سطحی داشتم، بعد از خواندن درس ها و بیش تر در دوران جمع بندی کتاب سه سطحی را کار کردم، اینکه به تدریج سطح سوالات دشوار می شود، بسیار موثر و تاثیرگذار است.
در مطالعه روش بازیابی را اجرا میکردید یا درس خواندن؟
درس خواندن را تجربه کردم اما روش بازیابی بهتر است.
در زمان مطالعه چند درصد متنی میخواندید و چند درصد آزمون بود؟
بستگی به دوران مطالعه دارد،در تابستان درس زیست متنی،ریاضی و فیزیک آزمونی و شیمی را متنی و آزمونی پیش بردم.
در نیم سال اول بیش تر متنی و در نیم سال دوم بیش تر آزمونی و در دوران جمع بندی فقط آزمون های جامع داشتم،من قبل از امتحانات نهایی آزمون های جامع را شروع کرده بودم و بخش عمده مطالعات به حل سوال و آزمونی بود.
چند ساعت در روز مطالعه میکردید؟
اویل سال تا نیم سال اول حدوداً 10 ساعت . در نیم سال دوم تا 12 ساعت مطالعه داشتم.
نکته قابل توجه در ساعت مطالعه من حفظ روند یکنواخت و ثابت در مطالعه بود.
آیا درسی بود که در آن روش درس خواندتان را عوض کرده باشید و نتیجه گرفتید؟
بله،در درس زیست،روشم این بود که صرفاً مطالعه و حفظ خط به خط کتاب درسی و جزوه بود اما بعد روشم را به مطالعه سطحی تغییر دادم و بیش تر تست می زدم به نحوی که وقتی هر فصل را می خواندم تست یادگیری می زدم و بعد برای ارزیابی خود بسته های 30 تایی تست کار می کردم.
در طول روز به سایت کانون مراجعه میکردید؟
بله،مصاحبه های رتبه های برتر در سایت کانون و برای دریافت کارنامه به سایت کانون مراجعه می کردم.
از کدام کارنامهها بیشتر استفاده میکردید؟
کارنامه اصلی روز جمعه آزمون،کارنامه اشتباهات
پدر و مادر و خواهر و برادر در این دوران چه کمکی به تو میکردند؟
حمایت عاطفی پدر و پیگیری و برنامه ریزی مادر،کمک های روزمره برادر که بیش تر وقت خود را به درس خواندن صرف کنم و از امور متفرقه دور باشم موثر بود، تحمل پرخاشگری ناشی از فشار روانی درس را با گفتگو و حمایت کنترل می کردند.
نظرتان در مورد آزمونهای کانون چیست؟
خوب است،با علم به اینکه سطح سوالات از سطح سوالات کنکور بالاتر است، اینکه با کسب نتیجه ضعیف مایوس نشوم بسیار موثر بود.
آیا در آزمونهای هدفگذاری شرکت میکردید؟
بله،با شرکت در آزمون هدفگذاری ضعف خود را شناسایی و در هفته دوم برنامه منسجم تری را اجرا می کردم.
نظرتان در مورد آزمونهای هدیه که غیرکانونیها هم در آن شرکت میکنند، چیست؟
آزمون های هدیه برای غیرکانونی ها با توجه به زمان های مهم سال تحصیلی که خیلی از دانش آموزان از برنامه خارج می شوند به یادگیری عمیق و مفهومی و کنترل روند درسی کمک می کند.
در این مسیری که طی کردید این طراحی مسیر را از کی شروع کردید؟
از سال یازدهم،جدی درس خواندن را آغاز کردم،در تابستان سال دوازدهم پایه (دهم و یازدهم) را تا حد قابل قبولی جمع کردم.
توصیهی شما برای کسانی که قرار است سال آینده کنکور دهند، چیست؟
با توجه به دو مرحله ای شدن کنکور و حذف دروس عمومی،اولاً؛به کنکور به عنوان یک امر لحظه ای نگاه نکنند و یک روند منسجم در نظر بگیرند. ثانیاً با تقسیم همان وقت به حجم قابل توجهی از مباحث وقت گذاشته و توجه کنند که در صورت تلاش مستمر قطعاً به نتیجه می رسند، هر دو کنکور دی و تیر ماه اهمیت دارند،هدفگذاری اصلی کنکور تیر ماه باشد،در دروس اختصاصی دقیق تر و با تحلیل بیش تر کار کنند.