خودتان را معرفی کنید.
محمدحسین نوروزیان هستم. رتبه 8 زبان منطقه 2، از شهر قم
درصدهای من درکنکور: زبان و ادبیات فارسی 100 / زبان عربی 96 / فرهنگ و معارف اسلامی 90.7/ زبان خارجی 54.7/ زبان تخصصی 46.7
چند سال عضو کانون بوده اید؟
یک سال آخر کنکور
شغل پدر و مادرتان چیست؟
پدرم فوت کرده است و مادرم خانه دار است.
با پیشنهاد چه کسی به کانون آمدید؟ واکنش مادرتان چه بود؟
در مورد آزمون های کانون اطلاعات داشتم و به پیشنهاد خانواده شرکت کردم.
بعضی از دانش آموزان میگویند اوایل شرکت در آزمونها برایمان جدی نبود و بعد جدی گرفتیم. شما از چه زمانی آزمونها را جدی گرفتید؟
از ابتدا آزمون ها برایم جدی بودند اما به دلیل مشکلاتی که در مطالعه پیش می آمد نمی توانستم نتایج مطلوبی در همه آزمون ها کسب کنم.
استراتژی اصلی شما در مطالعه در سال دوازدهم چه بود؟
ابتدا یادگیری کامل دروس دوازدهم در کلاس و سپس تکمیل یادگیری به صورت مطالعه شخصی و در کنار آن ها کار بر روی دروس پایه.
بعضی از دانش آموزان تصور میکنند رتبههای تک رقمی کنکور در هیچ درسی مشکل ندارند، آیا این تصور درستی هست؟
حتی اگر مشکل داشته باشند به نحوی با تلاش خود نواقص را رفع کرده و تمایز را در کنکور رقم می زنند.
از مدیریت خودتان در جلسهی کنکور چه ارزیابیای دارید؟
با توجه به آزمون های آزمایشی که پشت سر گذاشته بودم و تجاربی که کسب کرده بودم تمام تلاش خود را کردم که به بهترین نحو جلسه آزمون را مدیریت کنم با این حال مشکلاتی بود که تاثیرات حداقلی را از خود به جا گذاشتند.
روشهای مدیریت زمان را چند بار تمرین کردید؟
چند هفته پایانی قبل از کنکور را صرفا به تمرین این روش ها پرداخته و سعی کردم مطالب را با استفاده از آزمون دادن بازیابی کرده و نواقصی را در حد توان برطرف کنم.
پیوستگی شما به آزمونها در سه سال آخر چقدر بود؟
به دلیل شرایط کرونا و مشکلاتی که در روند تحصیلی دانش آموزان پیش آمد در سال های پایه به صورت پیوسته در آزمونی شرکت نکردم اما در سال پایانی حتی اگر آمادگی کافی را نداشتم سعی کردم در آزمون ها بهترین نتیجه ممکن را کسب کنم و در آزمون های اصلی غیبت نداشتم.
در این دورهای که در کانون بودی چیزهایی را که یادگرفتی و بعدا ادامه خواهی داد، چیست؟
این که آزمون مستمرخود روش خوبی برای یادگیری است و در صورت به کارگیری روش های درست تاثیر بسزایی در آمورش دارند.
در مطالعه روش بازیابی را اجرا میکردی یا درس خواندن؟
بیشتر روش درس خواندن اما در بخش پایانی فاز کنکور و در سال های آخر روش بازیابی نیز بسیار مفید بود.
چند ساعت در روز مطالعه میکردی؟
به دلیل مشکلاتی که وجود داشت بسیار متغیر بود گاهی بسیار کم هم پیش می آمد اما سعی می کردم حداقل مطالعه مطلوب را داشته باشم. از شیوه درست درس خواندن با آزمون و خطا نحوه مطلوب درس خواندن خود را پیدا می کردم چرا که نحوه مطلوب هر فرد متفاوت از دیگری است و روش های کلی که مطرح می شود مفید نخواهند بود.
در طول روز به سایت کانون مراجعه میکردی؟
بله اکثر موارد حداقل یک بار بررسی می کردم.
از کدام کارنامهها بیشتر استفاده میکردی؟
کارنامه اصلی آزمون ها
مادر و خواهرت در این دوران چه کمکی به تو میکردند؟
تلاش کردند که محیط و شرایط مناسبی برای درس خواندن و آزمون دادن برای من فراهم کنند و با وجود شرایط سختی که بیماری کرونا در تحصیل به وجود آورده بود در این راه هر کمکی که ممکن بود را دریغ نکردند.
نظرت در مورد آزمونهای کانون چیست؟
آزمون های کانون در این سال تحصیلی به تدریج سیرصعودی داشت و به سمتی پیش رفت که به عنوان یک منبع آموزشی خوب نه صرفا آزمون، می توان به آن نگاه کرد و در کنار مطالعه شخصی از آن به عنوان ابزاری برای یادگیری بیشتر و تثبیت آموخته های قبلی استفاده کرد.
نظرت در مورد آزمونهای هدیه که غیرکانونیها هم درآن شرکت میکنند، چیست؟
بسیار ایده خوبی است جدا از این که آزمون های بیشتر برای کارکردن دانش آموزان کانونی فراهم می کنند،دانش آموزان غیرکانونی را نیز با ایده ها و نحوه طرح سوال و فرایند آموزشی کانون نیز آشنا می کنند.
در این مسیری که طی کردید این طراحی مسیر را از کی شروع کردید؟
کار جدی برای کنکور را از تابستان سال دوازدهم آغاز کردم اما اگر مشاوره درستی صورت گرفته بود و اطلاعات بیشتری داشتم از سال دهم طرح خود را اجرا می کردم تا فشار کمتری نیز در سال پایانی متحمل شوم.
توصیهی شما برای کسانی که قرار است سال آینده کنکور دهند، چیست؟
اینکه بهترین روش مطالعه را به صورت شخصی برای خود پیدا کنند و با تلاش و پشتکار بسیار اهداف خود را دنبال کنند.
نظرت در مورد کتاب زرد چیست؟
کتاب بسیار مفیدی برای پیاده کردن روش بازیابی و یادگیری پایانی و تثبین نهایی مطالب است.