خودتان را معرفی کنید؟
محمدجواد دلیر هستم رتبه 1 منطقه3 و 18 کشوری در کنکور علوم انسانی سال 1401 از شهرستان شیروان استان خراسان شمالی.
درصدهای من در کنکور:
دروس عمومی: زبان و ادبیات فارسی78.7/ زبان عربی 92.0/ فرهنگ ومعارف اسلامی 86.7/ زبان خارجی 64
دروس اختصاصی: ریاضیات 61.7/ اقتصاد 92.4/ ادبیات فارسی تخصصی 77.8/ عربی تخصصی 100/ تاریخ و جغرافیا 33.4/ علوم اجتماعی 100/ فلسفه و منطق 70/ روانشناسی 90
چند سال عضو کانون بوده اید؟
3 سال (دهم، یازدهم و دوازدهم)
شغل پدر و مادرتان چیست؟
پدرم دبیر آموزش و پرورش هستند. مادرم وکیل دادگستری هستند.
با پیشنهاد چه کسی به کانون آمدید؟ واکنش پدر و مادرتان چه بود؟
با ورود به دبیرستان و قرارگیری در فرآیند مطالعه پیوسته و اصولی، نیاز به آزمون های دوره ای و منسجم احساس می شد و خودم به کانون و آزمون های آن روی می آوردم.
بعضی از دانش آموزان میگویند اوایل شرکت در آزمونها برایمان جدی نبود و بعد جدی گرفتیم؟ شما از چه زمانی آزمونها را جدی گرفتید؟
من از آذرماه سال دهم که چند نتیجه ایده آل کسب کردم و علاوه برآن مطالعه برای المپیاد، فرآیند آزمون برایم جدی شد.
استراتژی اصلی شما در مطالعه در سال دوازدهم چه بود؟
تعمیق و پیشروی مفهومی (باتوجه به کنکور 1401) در پایه دوازدهم و در کنار آن مرور متناسب با بودجه بندی آزمون ها در پایه های دهم و یازدهم
بعضی از دانش آموزان تصور میکنند رتبههای تک رقمی کنکور در هیچ درسی مشکل ندارند، آیا این تصور درستی هست؟
خیر. اگر بخواهم تجربه شخصی خودم را بیان کنم، درس تاریخ و جغرافیا برای من این وضعیت را دارا بود. هر دانش آموزی مناسب با فعالیت های خود در 3سال، قطعا دریک سری دروس مشکلاتی خواهند داشت اما بهتر است این دروس کمتر از حد افراط باشد.
خودتنظیمی را در روز کنکور به چه صورت انجام دادید؟
با توجه به سه دفترچه ای شدن کنکور و سخت شدن شریط از لحاظ زمان (به خصوص دفترچه سوم) تمرین این نکته اهمیت پیدا می کرد. من با توجه به تمریناتی که از ماه ها قبل انجام داده بودم، مدیریت نسبتا موفقی داشتم.
از مدیریت خودتان در جلسهی کنکور چه ارزیابیای دارید؟
همان طور که گفتم تمام سعی من این بود که در صورت مواجهه با آزمونی متفاوت، این تلقین را داشته باشم که اگر من نتوانستم سوال را حل کنم، سایر داوطلبین نیز قادر نخواهند بود! در جلسه کنکور آن چه را که انتظارش را داشتم، دیدم و متناسب با آن برخورد کردم.
روشهای مدیریت زمان را چند بار تمرین کردید؟
از اسفند ماه در دروس عمومی و بطور کلی از اواخر فروردین کنکورهای جامع راشروع کردم. اما بحت مدیریت زمان آزمون چون قلب هر آزمونی است، ازهمان آزمون اول سال دهم و هر آزمون و المپیاد و ... سعی در تقویت مهارت مدیریت زمان را داشتم.
پیوستگی شما به آزمونها در سه سال آخر چقدر بود؟
در تمامی آزمون ها شرکت کردم و پایبند به بودجه بندی آزمون بودم.
در یک آزمون سال دوازدهم که افت کردی و رتبهی دورقمی داشتی واکنش پدر و مادرت چه بود؟ واکنش خودت چطور بود؟
باتوجه به درکی که اولیا از من دارند،هیچ گاه رخ نداد که با دیدن نتیجه ای غیرقابل انتظار از من ،بخواهند که واکنشی منفی بدهند و همواره یاور من بوده اند و هستند!
در این دورهای که در کانون بودی چیزهایی را که یاد گرفتی و بعدا ادامه خواهی داد، چیست؟
این که اگر هدفی غیرقابل دسترس در افق ماست، با خرد کردن آن و برنامه ریزی گام به گام می توان به مرور زمان در امتداد آن هدف قرار گرفت!
دفتر برنامهریزی داشتید؟ چه کمکی برایت بود؟ روزی هم که درس نمیخواندی، مینوشتی؟
بله. دفتر برنامه ریزی میز کار محتویات حافظه من بود! در واقع قفسه بندی مطالب با آن صورت می گرفت. روزی بدون مطالعه در این 3سال برای من وجود نداشت!
نظرت در مورد کتابهای سه سطحی چیست؟ کدام درسها را داشتی؟ کتاب سه سطحی را ابتدا کار میکردی یا بعد از خواندن درسها؟
من در سال دهم در درس اقتصاد و ریاضی و در سال یازدهم کتاب سه سطحی کل دروس را استفاده کردم چون انتظار تست سطح بالا از آن داشتم و همواره بعد خواندن درس ها کار می شد.
در مطالعه روش بازیابی را اجرا میکردی یا درس خواندن؟
بازیابی برای مطالعه های مکرر و مطالعه ای که سبک مرور دارد استفاده می کردم.اولین بار مطالعه همواره به شیوه ی درس خواندن بود و مطالعه های بعدی همان بحث،بازیابی بود
در زمان مطالعه چند درصد متنی میخواندی و چند درصد آزمون بود؟
دروس رشته ی من به جز ریاضی و نیمی از اقتصاد، تسلط عالی با خواندن متنی صورت می گیرد. به عنوان مثال در درس جامعه شناسی برای موفقیت در آزمون و تست آن ، ناگزیر از خواندن متن هستیم. در واقع خواندن متنتی پلی برای رسیدن به آزمون ایده آل می شود.
چند ساعت در روز مطالعه میکردی؟
ده تا سیزده ساعت در روز تغییر داشت اما حداقل ده ساعت بود.
آیا درسی بود که در آن روش درس خواندت را عوض کرده باشی و نتیجه گرفتی؟
در درس عربی، زبان، ادبیات، ریاضی، عروض و قافیه (البته درس نیست، یک موضوع است) شیوه ی موضوعی بسیار کارکشته است مثلا در ریاضی تابع دهم و یازدهم و دوازدهم در کنار هم خوانده می شود.
از کدام کارنامهها بیشتر استفاده میکردی؟
کارنامه ی اصلی و پنج نوع درس
پدر و مادر و خواهرت در این دوران چه کمکی به تو میکردند؟
در این سال ها همواره در زیر سایه ی حمایت آنان بوده ام نظیر درک متقابل و همیاری در ساعات مطالعه ام...
نظرت در مورد آزمونهای کانون چیست؟
بودجه بندی اش در مواقعی که حجم سنگینی از مباحث را باید می خواندیم ،بسیار کارگشا است
در این مسیری که طی کردید این طراحی مسیر را از کی شروع کردید؟
از اواسط پاییز سال دهم
توصیهی شما برای کسانی که قرار است سال آینده کنکور دهند، چیست؟
هدفی که در امتداد مسیرشان است، با خرد کردن و تقسیم به گام های متوالی قابل دسترس است و سعی کنند مهارت مدیریت آزمون را فرا گیرند زیرا تنها چاره گشای آنان در روز کنکور می باشد (البته که سایه ی لطف پروردگار همیشگی است).
مصاحبه کننده: هادی سعیدی
ویرایش نهایی : مهرداد مردانی