دانشآموزان عزیز پایه نهم سلام.
در این مطلب، یک آزمونک 5 سؤاله برای درس عربی قرار گرفته است. (فایل کامل این آزمونک در ضمیمه پیوست شده است.)
شما میتوانید با حل سؤالات این آزمونک، خود را برای آزمون 30 اردیبهشت آماده کنید.
موفق و پیروز باشید.
سؤالات:
- 1- ترجمه درست عبارت زیر کدام است؟ (آزمونهای کانون – 20 اردیبهشت 98)
«ذلک الطّالبُ الذّکیُّ یکتُب واجباتِه المدرسیَّةَ مساءً فی السّاعةِ الثّامنةِ إلّا رُبعاً، ثمَّ یتناولُ عَشائهُ فی السّاعة التّاسعة و الرُّبع.»
1) آن دانشآموز باهوش، تکالیف درسیاش را عصر در ساعت هشت و ربع مینویسد، سپس در ساعت یک ربع به نه شام میخورد.
2) این دانشآموز زرنگ تکالیف مدرسهاش را در ساعت هفت و ربع عصر مینویسد، سپس شام خود را در ساعت یک ربع مانده به هشت میخورد.
3) آن دانشآموز باهوش، تکالیف مدرسهایاش را عصر، در ساعت یک ربع به هشت مینویسد، سپس شامش را در ساعت نه و ربع میخورد.
4) آن دانشآموز باهوشی است که تکالیف مدرسهای خود را عصر در ساعت یک ربع به هشت مینویسد و شامش را در ساعت نه و ربع میخورد.
- 2- برگردان عربی کدام جمله درست نیست؟ (آزمونهای کانون – 20 اردیبهشت 98)
1) ای دانشآموزان، لباسهای زیبایی بپوشید!: یا طالبَتانِ، اِلبَسا مَلابسَ جَمیلةً!
2) همیشه روزَم را با خواندن قرآن آغاز میکنم!: أبدأُ یَومی بقراءةِ المُصحفِ دائماً!
3) روزه از واجبات دینی است!: الصّومُ من الفرائضِ الدّینیَّةِ!
4) هرگز در زندگیات دروغ نگو!: لا تَکذبْ فی حیاتکِ أبداً!
- 3- در کدام گزینه، مضاف و مضافالیه، هر دو جمع مکسّر هستند؟ (آزمونهای کانون – 20 اردیبهشت 98)
1) ما اشتریتُ هذه الملابس الرِّجالیَّة لی من السّوقِ.
2) جلبَ الخادِم إلی المائدةِ أطعمةَ الضّیوف فی السّاعةِ الثّامنةِ.
3) وَضَع المسافر نقوده عند حاکم المدینة.
4) السّوق مکانُ بیعِ البضائعِ مثلُ الملابسِ و الفواکهِ.
- 4- کلمهی مناسب برای تکمیل عبارت «صباحَ الیومِ .... والِدی الذّهابَ إلی مدینةٍ قَریبةٍ و لکنّه ما قدرَ!» کدام است؟ (آزمونهای کانون – 21 اردیبهشت 97)
1) إستَرجعَ 2) أرادَ
3) أمینَ 4) نَهضَ
- 5- معادل کدام ساعت نادرست آمده است؟ (آزمونهای کانون – 12 اردیبهشت 99)
1) الواحِدة و الرُّبع: یک و 15 دقیقه 2) التّاسعة إلّا رُبعاً: شش و 45 دقیقه
3) الثانیة عَشرة و النّصف: دوازده و 30 دقیقه 4) الحادیة عَشرة تماماً: ساعت 11
پاسخ سؤالات عربی:
1- گزينه «3» (ترجمه، ترکیبی)
«ذلک الطّالبُ الذّکیّ»: آن دانشآموز باهوش / «یکتُب»: مینویسد / «واجباتِه المدرسیّة»: تکالیف مدرسهایاش / «مساءً»: عصر / «السّاعة الثّامنة إلّا رُبعاً»: ساعت یک ربع به هشت / «ثمّ»: سپس / «یَتَناوَلُ»: میخورد / «عشائهُ»: شامش / «السّاعة التّاسعة و الرّبع»: ساعت نه و ربع
- 2- گزينه «4»(ترجمه، ترکیبی)
در گزینه «4» فعل نهی برای دوم شخص مذکر است، در حالی که ضمیر چسبیده به «حیاة» (ضمیر کِ) برای دوم شخص مؤنث است، بنابراین هماهنگ نبودن شخص باعث نادرستی این گزینه شده است.
- 3- گزينه «2» (قواعد، صفحههای 91، 92 و 132)
در این گزینه «أطعمة» مضاف و «الضّیوف» مضافإلیه است و هر دو جمع مکسّر هستند. (أطعمة جمع مکسر طعام و الضّیوف جمع مکسر الضَّیف است.)
تشریح سایر گزینهها:
گزینه «1»: در این گزینه ترکیب اضافی نداریم و «الملابس» جمع مکسر و موصوف است.
گزینه «3»: در این گزینه فقط «نقود» مضاف و جمع مکسر است، مضافإلیه ضمیر «هُ» است.
گزینه «4»: در این گزینه «بضائع» مضافإلیه و جمع مکسّر است و مضاف آن (بَیع) مفرد است. «الملابس» نیز مضافالیه و جمع مکسر است اما مضاف آن (مثل) مفرد است.
- 4- گزينه «4» (مفهوم، صفحۀ 126)
ترجمهی عبارت: «صبح امروز پدرم خواست به شهری نزدیک برود، اما نتوانست!»
- 5- گزينه «2» (قواعد، صفحههای 115 تا 117)
ساعت «التّاسعة إلّا رُبعاً» معادل «8 و 45 دقیقه» است.