اختیارات وزنی - فنون - درسنامه - فاطمه گزدرازی / علی جابری

در این مطلب قصد داریم مبحث اختیارات شاعری ( 2 ) : وزنی را با هم مطالعه و بررسی کنیم . امیدواریم مطالب بیان شده ، شما را در یادگیری بهتر ، یاری کند .

اختیارات وزنی - فنون - درسنامه - فاطمه گزدرازی / علی جابری

سلام به همه دوستان !

در این مطلب قصد داریم مبحث اختیارات شاعری ( 2 ) : وزنی را با هم مطالعه و بررسی کنیم . 

امیدواریم مطالب بیان شده ، شما را در یادگیری بهتر ، یاری کند .

اختیارات وزنی - فنون - درسنامه - فاطمه گزدرازی / علی جابری







دانشجوی حقوق دانشگاه خوارزمی تهران
رتبه 138 منطقه دو - کنکور انسانی 1398 









دانشجوی حقوق دانشگاه بهشتی تهران
رتبه 95 منطقه یک - کنکور انسانی 1399 



ویژگی های مطلب

🔵 درسنامه کامل 🔵

🔵 تکنیک های سرعتی حل تست ها 🔵

🔵 5 تست برای تثبیت مطلب 🔵

🔵 5 فایل صوتی برای توضیح پاسخ تشریحی تست ها 🔵




🔵 نوعی از اختیارات شاعری هستند که خود وزن را تغییر می‌دهند ؛ در واقع این اختیارات ، بخشی از قواعد عروض هستند که با رعایت آنها ، مجاز هستیم تغییرات کوچکی در خود ارکان یک وزن عروضی ایجاد کنیم . این نوع اختیار ، به وزن و آهنگ شعر مربوط می‌شود . 🔵




🔵 هجای پایانی مصراع ها ، از هر نوعی که باشد ، همیشه بلند به حساب آمده و با علامت (( - )) نمایش داده می‌شود . 🔵

🔵 در اوزان همسان دولختی ، این قاعده در هجای پایانی نیم‌مصراع‌ها نیز اعمال می‌شود . 🔵

🔵 هرگاه هجای پایانی یک مصراع ( یا یک نیم‌مصراع در اوزان همسان دولختی ) کوتاه یا کشیده بود ، این اختیار را داریم . 🔵

🔵 اگر هجای آخر ، بلند بود ، اختیار نداریم . دقت کنید که هر هجای کوتاه یا کشیده ای که بلندش میکنیم ، یک اختیار 

حساب می‌شود . 🔵




🔵 شاعر می‌تواند در رکن اول مصراع اول یا دوم و یا هر دوی آنها ،  به جای فعلاتن از فاعلاتن استفاده کند . 🔵

🔵 شاعر نمی‌تواند در باقی رکن‌ها از این اختیار استفاده کند ؛ فقط رکن اول ! 🔵

🔵 وقتی در وزن اصلی ، در رکن اول ، فعلاتن داشته باشیم ولی در بیت مربوطه ، فاعلاتن آمده باشد ، اختیار صورت گرفته است . 🔵 

🔵 هر وزنی که با رکن فعلاتن آغاز می‌شود ، می‌تواند این اختیار را داشته باشد ؛ به جز : فعلاتن مفاعلن فعلاتن مفاعلن 🔵

🔵 اگر این اختیار هم در مصراع اول و هم در مصراع دوم بکار رفته باشد ، هر دو در شمارش اختیارات حساب می‌شوند . 🔵



🔵 برای یادگیری بهتر این اختیار ، این مطلب را مطالعه کنید : 🔵

نکاتی مهم درباره آوردن فاعلاتن به جای فعلاتن - علی جابری





🔵 لغت ابدال یعنی عوض و بدل کردن ؛ شاعر می‌تواند به جای دو هجای کوتاه کنار هم ، یک هجای بلند بیاورد . 🔵

🔵 در هر رکن عروضی‌ای که دو هجای کوتاه کنار هم قرار داشته باشند ، این اختیار می‌تواند اعمال شود . 🔵

🔵 عکس این کار صادق نیست ؛ یعنی نمی‌توانیم به جای یک هجای بلند ، از دو هجای کوتاه استفاده کنیم . 🔵




🔵 دقت کنید که در هر جایی از مصراع که دو هجای کوتاه کنار هم قرار گرفته باشند ، ممکن است ابدال رخ دهد ؛ برای مثال در رکن مفعول ، دو هجای کوتاه کنار هم نداریم ، در رکن مفاعیلن هم همین وضعیت است ؛ حالا در وزن دوری مفعول مفاعیلن وضعیت به شکلی است که هجای کوتاه پایان مفعول در کنار هجای کوتاه اول مفاعیلن قرار میگیرد و ممکن است در آنجا ابدال داشته باشیم .🔵

🔵 وقتی در یک مصراع ابدال اتفاق میفتد ، برابری تعداد هجاهای دو مصراع آن بیت ، برهم میخورد و یک مصراع ، یک هجای بیشتر دارد ؛ البته حالات پیچیده‌تری هم داریم : در یک مصراع دو ابدال داشته باشیم یا در هر دو مصراع ، ابدال اتفاق افتاده باشد . 🔵

🔵 در تعیین وزن ، اولویت ما وزن آن مصراعی است که ابدال ندارد ولی اگر در هر دو مصراع ابدال داشته باشیم ، وزن بیت هم با حالت ابدال تعیین میشود . 🔵







🔵 در جایی که باید مفتعلن می‌آمده ، مفاعلن آمده است . 🔵 

🔵 در جایی که باید مفاعلن می‌آمده ، مفتعلن آمده است . 🔵



🔵 برای اینکه تشخیص دهیم در کجا کدامشان باید می‌آمده ، باید به وزن اصلی رجوع کنیم . 🔵



🔵 وزن اصلی : مفتعلن مفاعلن مفتعلن مفاعلن 🔵

🔵 وزنی که در مصراع اول بدست آمده است : مفتعلن مفتعلن مفتعلن مفاعلن 🔵

🔵 این یعنی در رکن دوم مصراع اول ، اختیار قلب صورت گرفته است . 🔵

🔵 یعنی در جایی که باید مفاعلن می‌آمده ، مفتعلن قرار گرفته است . 🔵






کدام گزینه فاقد اختیار شاعری وزنی است ؟ 

1. چگونه شور نیارم ز آرزوی لبت / کز آرزوی لبت شور در شکر دیدم

2. شد دل بیچاره خون چاره دل هم تو ساز / زانکه که تو دانی که چیست بر دل بریان من

3. در همه شهر خبر شد که تو معشوق منی / این همه دوری و پرهیز و تکبر چه کنی 

4. گر تو به هوس جمال او خواهی / او در طلب و هوس نمی‌آید  



کدام اختیار شاعری در بیت زیر وجود ندارد ؟ 

(( گر ز دریا دو سه قطره بپراکند چه باک / باز چون جمع شود رو سوی دریا دارد )) 

1. ابدال

2. قلب

3. کاربرد فاعلاتن به جای فعلاتن 

4. تغییر کمیت مصوت کوتاه به بلند و بلند به کوتاه     



در کدام بیت ، اختیار وزنی (( قلب )) وجود دارد ؟ 

1. کیسه هنوز فربه است با تو از آن قوی‌دلم / چاره چه خاقانی اگر کیسه رسد به لاغری 

2. خاک شدم در تو را آب رخم چرا بری ؟ / داشتمت به خون دل خون دلم چرا خوری ؟ 

3. از سر غیرت هوا چشم ز خلق دوختم / پرده روی تو شدم پرده من چرا دری ؟ 

4. وصل تو را به جان و دل می‌خرم و نمی‌دهی / بیش مکن مضایقه زان که رسید مشتری  



در کدام بیت ، اختیار وزنی (( ابدال )) صورت گرفته است ؟ 

1. بُرد او دل عاشقان آفاق / پیچید بر آن دو زلف چون شست

2. اندر عجبم که چشم آن ماه / ناخورده شراب چون شود مست ؟ 

3. زان چشم پر از خمار سرمست / پرخون دارم دو دیده پیوست  

4. تا عزم جفا درست کرد او / دست همه عاشقانش بشکست    



در کدام بیت ، هم اختیار وزنی و هم اختیار زبانی وجود دارد ؟ 

1. ملک کسری همه در قبضه فرمان تو باد / که جهان باز نخواهد چو تو کس را آورد   

2. بودم افتاده ز پا شوق تو دستم بگرفت / بر سر کوی توام بی سر و بی پا آورد   

3. عقل چو با آفتاب رای تو را دید گفت / پایه خورشید را سایه یزدان شکست  

4. مرا در منزل جانان چه امن عیش چون هر دم / جرس فریاد می‌دارد که بربندید محمل ها  




اختیارات زبانی - فنون - درسنامه - فاطمه گزدرازی / علی جابری


تهیه کنندگان :

فاطمه گزدرازی - دانشجوی حقوق دانشگاه خوارزمی

علی جابری - دانشجوی حقوق دانشگاه بهشتی

سپاس از توجه شما


Menu