روش مطالعه قهرمانان پیشرفت : درس زیست شناسی

یکی از روش‌هایی که می‌تواند در کشف روش مطالعه صحیح در مسیر مطالعه کمک کند و باعث می‌شود که به اندازه زحمت و توانی که در مطالعه یک کشیده اید ، موفق شوید، آشنایی با روش‌های مطالعه‌ی افراد موفق است.

روش مطالعه قهرمانان پیشرفت : درس زیست شناسی

یکی از روش‌هایی که می‌تواند در کشف روش مطالعه صحیح در مسیر مطالعه کمک کند و باعث می شود که به اندازه زحمت و توانی که در مطالعه یک کشیده اید ، موفق شوید، آشنایی با روش‌های مطالعه‌ی افراد موفق است.  هر فرد با یک مدل منحصر به فرد یاد می‌گیرد و لازم است تا بر ویژگی‌های شخصی‌اش آگاهی داشته باشد.  گاهی تشخیص می دهید که روش های شما در آن درس نیاز به تصحیح و تغییر و تکمیل دارد و یا تشخیص می دهید که با این که زیاد وقت گذاشته اید اما نتیجه ی مطلوب را کسب نکرده اید و روش شما نیاز به تغییر اساسی دارد شما نیز با سر زدن به کلکسیون‌های روش مطالعه می‌توانید بهترین روش مطالعه را که با نیازها و توانایی‌های شما سازگار است انتخاب کنید و در مطالعه از آن روش استفاده کنید.

در قسمت زیر روش های مطالعه موفق قهرمانان پیشرفت کنکور 1400 در درس زیست شناسی را مشاهده می کنید.


رضا ابراهیمی

رتبه کنکور 1399 : 20413 

رتبه کنکور 1400 : 1619

رشته قبولی: پزشکی رشت

درصد زیست در سال 99 : 25 %

درصد زیست در سال 1400 : 70% 

اول کتاب درسی را می خواندم  بعد شروع می کردم به تست آموزشی زدن ، در هر پارت تقریبا 60 تست می زدم و زیست را هر روز می خواندم ، بعد از اینکه یک بخش یا گفتار را تمام می کردم از خودم آزمون می گرفتم و مجدد یادگیری های ناقصم را تبدیل به یادگیری کامل می کردم

  

صالح محسنی 

رتبه کنکور 1399 : 17766

رتبه کنکور 1400 : 1120 

رشته قبولی: آموزش تربيت بدني دانشگاه فرهنگيان ، پرديس شهيد بهشتي مشهد

درصد زیست در سال 99 : 7 %

درصد زیست در سال 1400 : 50% 

روش مطالعه من در درس زیست به این گونه بود که ابتدا روی متن کتاب درسی کار می کردم و مطالعه عمیقی انجام می دادم و تا زمانی که به تسلط کامل دست پیدا نمی کردم،  تست نمی زدم. من هر روز 3ساعت مطالعه زیست در برنامه خود داشتم. این 3 ساعت را به دو بخش یک ساعت و نیمه تقسیم کرده بودم. در بخش اول ابتدا متن کتاب درسی را کامل می خواندم و دربخش  دوم تست می زدم .

 

محمدمهدی جاویدان

رتبه کنکور 1399 : 4507

رتبه کنکور 1400 : 165

درصد زیست در سال 99 : 34 %

درصد زیست در سال 1400 : 70% 

رشته قبولی: پزشکي دانشگاه علوم پزشکي شيراز

در درس زیست بیشترین تغییر مطالعه را داشتم. در سال اول سعی می کردم که کتاب رو کامل بخوانم و به تسلط بالا برسم، بعد به سراغ تست بروم. در حالی که در سال دوم بعد از تسلط 50-60 درصدی روی مطالب، به سراغ تست زدن می رفتم و با بررسی اشتباهات یا یادگیری های ناقص، میزان تسلطم را افزایش می دادم. نکاتی که برداشت می کردم را به کتاب درسی منتقل می کردم تا در دور های بعدی که می خوانم، آن ها را هم بررسی کنم.  بعد از تست به سراغ مرور های زیاد (تعداد دور زیاد) می رفتم تا به نحوی درس را حفظ بشوم. روش بازیابی نیز برای آزمون های جمع بندی و مرور مباحث بسیار کارآمد هست و قبل شروع مطالعه، یا یک آزمون سطح تسلط و نقاط قوت و ضعف خود را ارزیابی می کردم.

  

مرتضی علایی نژاد

رتبه کنکور 1399 : 6718

رتبه کنکور 1400 : 830

درصد زیست در سال 99 : 34 %

درصد زیست در سال 1400 : 69% 

رشته قبولی: پزشکی دانشگاه علوم پزشکی بابل

تا قبل از اجرای روش های خودم زیست شناسی ضعیف ترین درس من در در اختصاصی ها بود و در کنکور ۹۹ هم به هیچ وجه عملکرد قابل قبولی نداشتم. مهم ترین نکته برای این درس  تست زنی زیاد است . همواره حداقل در هر نوبت ۵۰ تست پشت هم می زدم که این مقدار در روز های آخر به میانگین ۸۰ تست می رسید.  تا جایی که درس زیست شناسی که در سال ۹۹ بسیار برایم وقت گیر شد و زمان بسیاری را برای ان اختصاص داده بودم، در سال 1400 تنها ۳۵ دقیقه از وقت مرا گرفت و توانستم از 50 سوال به بررسی 49 سوال برسم.

 

علی بدوی

رتبه کنکور 1399 : 6718

رتبه کنکور 1400 : 830

درصد زیست در سال 99 : 34 %

درصد زیست در سال 1400 : 69% 

رشته قبولی: پزشکي دانشگاه علوم پزشکي جندي شاپوراهواز

سال دوم که پشت کنکور بودم چون روی درس نامه و مطالب کتاب مسلط بودم. تست های بسیار زیادی حل می کردم و از داخل تست ها نکات مهم را یادداشت می کردم و خلاصه نویسی را انجام می دادم.

 

علیرضا نجفی

رتبه کنکور 1399 : 6606

رتبه کنکور 1400 : 1023

درصد زیست در سال 99 : 46 %

درصد زیست در سال 1400 : 65% 

رشته قبولی: پزشکی دانشگاه علوم پزشکی گیلان

در طول سال با درجه به زمان های متفاوت از روش های مختلفی برای مطالعه و مرور درس زیست شناسی استفاده می کردم. به طور کلی، سه برهه زمانی برای مطالعه زیست داشتم:

 ۱_ مهر تا عید ( یادگیری)

 ۲_ عید تا اواسط اردیبهشت (مرور)

 ۳_ اواسط اردیبهشت تا کنکور ( جمع بندی)

برای دوران یادگیری مهر تا عید، همان طور که اشاره شد، سعی می کردم که تعادل بین مطالعه تستی و تشریحی را حفظ کنم. هنگام مطالعه کتاب درسی همیشه یک کتاب تست کنار دستم بود. چرا؟ چون موقع خواندن متن زیست، متوجه یک سری نکات ریز و یا مهم نمی شویم و این نکات باید از دل تست ها دربیاوریم. من نکته های مهم تست ها را داخل کتاب درسی (جای مربوط به همان مبحث) می نوشتم و به این شکل، زمان خواندن ان مبحث، چشمم به نکات مهم همان بخش می افتاد. فقط حواستان به تمیزی کتاب باشد. بعضی از بچه ها عادت ندارند یک صفحه خیلی شلوغ و پر از نکته را بخوانند.

برهه دوم:

 از تست های استاندارد و شناسنامه دار استفاده می کردم و کمتر به کتاب های کمک درسی و درس نامه ها مراجعه می کردم. می توانم بگویم در این زمان، کتاب سه سطحی زیست یکی از بهترین منابع تست من بود و از ان جایی که به دنبال تست آزمون ها برای مرور زیست بودم، این کتاب خیلی برایم مفید بود. هم چنین از تست های سایر منابع دیگر در این دوران استفاده می کردم تا نگرش های مختلف طراح دستم بیاید و کمتر سر جلسه جا بخورم و  خودم را ببازم. در این بازه زمانی هم، من از کتاب درسی زیست شناسی مطالعه داشتم و روش بازیابی ای که کانون به من یاد داد، این جا خیلی به کارم امد و موجب شد تا جای ممکن، بر متن زیست تسلط پیدا کنم. تسلطی که داشتنش برای رسیدن به درصد های بالا در این درس، ضروری است.

برهه سوم:

 یعنی دوران به شدت حساس جمع بندی، میزان تست هایی که از این درس می زدم به بیشترین میزان خودش رسیده بود. به علت اهمیت ویژه زیست در کنکور، من حتی مرور و جمع بندی درس ریاضی و فیزیک را محدودتر کردم تا وقت بیشتری برای زدن تست زیست ( و همین طور شیمی) داشته باشم و از ان جایی که هدفم رشته های زیرگروه یک بود، این اولویت بندی دروس در نهایت به نفعم تمام شد. در جمع بندی زیست، زدن تست، بیشتر در قالب آزمون بود؛ هم به شکل آزمون کلی از همه دروس، و هم به شکل آزمون جداگانه ۵۰ تایی مختص درس زیست. تا جایی که امکانش بود، سعی بر این داشتم که از خودم آزمون های زیست بیشتر و متنوع تری بگیرم و هیچ وقت از این کار خسته نمی شدم. چرا که می دانستم بعد کنکور نتیجه این کار را قراراست ببینم و همه خستگی ها رفع می شود. نکته بعدی این است که در این دوران، جدا از تست زیاد، از متن کتاب هم دریغ نمی کردم ، هم چنان کتاب درسی همراهم بود و بازیابی های بیشتری داشتم و خب این، نشان دهنده جایگاه ویژه متن زیست در رسیدن به درصد مطلوب و تاپ است.

من به خاطر جمع بندی ای که در این درس داشتم، به تورق کتاب درسی در یکی دوهفته اخر کنکور نیاز پیدا نکردم، ولی یک کاری انجام دادم که خالی از لطف نبود و شاید اگر بدانید به شما هم کمک کند:

من سعی می کردم تا جای ممکن، در برنامه روزانه ام مطالعه زیست را بگنجانم؛ ولی پیش می امد که به علت حجم بالای کل دروس نسبت به زمان محدود، چند روزی پشت سر هم از خواندن زیست غافل بشوم. هفته آخر کنکور هم، همین اتفاق برایم پیش امد. روز چهارشنبه و پنجشنبه هفته اخر، دو تا آزمون زیست از خودم گرفتم و این کار، تا حدودی باعث شد تسلطم سر جلسه بالاتر برود و در زمان بهتری به سوالات پاسخ بدم.( البته این را هم باید مد نظر داشت که در صورت خوب ندادن این دو آزمون، راحت خودتان نبازید تا سرجلسه تاثیر منفی نداشته باشد.)

 

فراز کاظمیان

رتبه کنکور 1399 : 5165

رتبه کنکور 1400 : 791

درصد زیست در سال 99 : 52 %

درصد زیست در سال 1400 : 67% 

رشته قبولی: پزشکي دانشگاه علوم پزشکی زنجان

من روز های اول کتاب درسی را کامل مطالعه می کردم و بعد تا دو روز مانده به آزمون تست های مباحث مربوطه را به طور کامل کار می کردم و نکته های استخراج شده را در حاشیه کتاب درسی یادداشت می کردم و نزدیک ازمون آن نکات و تست های نشان دار را مرور می کردم.

 

ملیکا شلیله

رتبه کنکور 1399 : 12581

رتبه کنکور 1400 : 2060

درصد زیست در سال 99 : 39 %

درصد زیست در سال 1400 : 50% 

رشته قبولی: دارو سازی  روزانه علوم پزشكي همدان

برای زیست اکثرا تمرکزم روی متن کتاب بود و بعد تست زنی و نکاتی که از تست ها در می اوردم . برای زیست زیاد از درس نامه کتاب های کمک درسی استفاده نمی کردم. البته برای این درس حفظ کردن هم بسیار نقش مهمی دارد.

 

مهدی ثابتی

رتبه کنکور 1399 : 4239

رتبه کنکور 1400 : 1680

درصد زیست در سال 99 : 50 %

درصد زیست در سال 1400 : 58% 

رشته قبولی: پزشكي  روزانه علوم پزشكي همدان

وقتی که چند منبعی را کنارگذاشتم و با یک منبع کارکردم درس زیست شناسی تبدیل به نقطه قوت من شد.

 

یاسمن شمسیان

رتبه کنکور 1399 : 4497

رتبه کنکور 1400 : 1850

درصد زیست در سال 99 : 50 %

درصد زیست در سال 1400 : 58% 

رشته قبولی: پزشکی روزانه لرستان

اول متن کتاب را با دقت می خواندم بعد با دقت شکل ها را تحلیل می کردم و با متن کتاب تطبیق می دادم.  بعد سراغ پاسخ نامه‌ی یکی از کتاب های تستم می رفتم. این طوری با سبک سوالات آشنا می شدم و خیلی از نکاتی که توی نگاه اول به چشمم نیامده بود را با دقت بیشتری مطالعه می کردم.  بعد دوباره سراغ کتاب درسی می رفتم و با توجه به این که تا حدودی با سبک سوالات آشنا بودم می توانستم نکات بیشتری از کتاب دریافت کنم.  در آخر شروع به زدن تست ها می کردم.  اگر نکته ای را بلد نبودم یا این که مدام یادم می رفت آن را در کتاب یاداشت می کردم.

 

محمد جهانگیری

رتبه کنکور 1399 : 5723

رتبه کنکور 1400 : 507

درصد زیست در سال 99 : 49%

درصد زیست در سال 1400 : 52% 

رشته قبولی: پزشکي روزانه دانشگاه علوم پزشکي کرمانشاه

برای زیست شناسی من هربار درس نامه کتاب درسی رو می خواندم . برای بار دوم برای هر فصل کل درس نامه کتاب تست را کار می کردم و نکته های مهمی که در کتاب درسی نبود را در آن هایلات می کردم که دفعه بعد، بعد از خواندن کتاب درسی فقط آن نکته هایی را که هایلایت کرده ام را مرور کنم. نکاتی هم که از پاسخ نامه تست ها در می آوردم را در حاشیه کتاب درسی یادداشت می کردم.


روش مطالعه قهرمانان پیشرفت : درس زبان                        

روش مطالعه قهرمانان پیشرفت : درس دینی                        

روش مطالعه قهرمانان پیشرفت : درس عربی                        

روش مطالعه قهرمانان پیشرفت : درس ادبیات                        

Menu