گفت و گوی محبوبه احمدیه با قهرمان پیشرفت مهدی نریمانی

دوست ندارم کسی را نصیحت کنم ولی الان به بچه هایی که برای بار اول کنکور دارند توصیه می‌کنم که شما از الان هم می‌توانید با تلاش و فعالیت زیاد، همین امسال به هدف خودتان برسید.

گفت و گوی محبوبه احمدیه با قهرمان پیشرفت مهدی نریمانی

مهدی نریمانی در یک نگاه

نام شهر: شیراز 

نام مدرسه: دبیرستان نمونه دولتی غزال 

رتبه‌ی سال98 :15653  

رتبه ی سال 99: 3377

رتبه‌ی سال 1400: 1149 

سال‌های حضور در کانون: 5 سال 

رشته‌قبولی: پزشکي دانشگاه علوم پزشکي بوشهر، روزانه

تحصیلات و شغل پدر: دیپلم، شغل آزاد 

تحصیلات و شغل مادر: دیپلم، خانه دار 

 

دوست ندارم کسی را نصیحت کنم ولی الان به بچه هایی که برای بار اول کنکور دارند توصیه می کنم که شما از الان هم می توانید با تلاش و فعالیت زیاد، همین امسال به هدف خودتان برسید. این رسیدن بسیار لذت بخش است. من وقتی به گذشته نگاه می کنم به خودم افتخار می کنم، از خودم تشکر می کنم  و دلیل آن هم این است که تمام روزهایی که گذشت چه خوب چه بد، باعث نشد که دست از تلاشم بردارم و به این نتیجه رسیدم که فقط خودم می توانم به خودم کمک کنم. در نهایت می توان گفت الماس از تراش و انسان از تلاش است که می درخشد پس همان بهتر که هم چون فردوسی بزرگ با تلاش و پشتکار شاهنامه ای بنویسیم که آخرش خوش است...

 

چرا سال دوم انتخاب رشته نکردید؟ خانواده مخالفتی نکردند؟

چون به توانایی های خودم آگاه بودم و می‌دانستم که اگر به خودم فرصت دوباره بدهم و تلاش کنم میتوانم گذشته خودم رو جبران کنم و از طرفی نمی خواستم که در آینده شرمنده خودم و خانواده ام باشم. ابتدا مخالفت کردند اما وقتی شور و انگیزه من رو برای جبران گذشته خودم دیدند موافقت کردند . در این سه سال خانواده بزرگترین حامی من بودند و تمام تلاش خود را کردند تا جو خانه آرام و ساکت باشد و از لحاظ مالی هم خیلی کمک کردند مثلا وقتی که به منبع جدیدی احتیاج داشتم آن منبع را فورا برایم تهیه می کردند.

گفت و گوی محبوبه احمدیه با قهرمان پیشرفت مهدی نریمانی

فکر می‌کنید چه دلیلی داشت که در دو سال اول موفق نشدید؟

مهم ترین دلیلی که باعث شد که مخصوصا در سال اول موفق نشوم غرور بیش از حد بود به طوری که من در سال اول اصلا تست کار نکردم و میانگین ساعت مطالعه هفتگی 9 ساعت بود و فقط از روی کتاب درسی مطالعه می کردم.

 

سال آخر با چه چالش‌هایی روبه‌رو بودید؟

یکی از سخت ترین چالش های من خستگی بیش از حد و تکراری بودن مسیر بود اما شوق و انگیزه رسیدن به هدفم باعث می شد که این سختی ها رو به جان بخرم و با تمام توانم ادامه بدهم.

 

 روش مطالعه نقاط قوت (یک اختصاصی و یک عمومی) را بیان کنید. 

نقاط قوت من در دروس زبان و فیزیک هست. علت قوی بودن در درس فیزیک به علت خلاصه نویسی در این درس بود که این روش را مدیون استاد عزیزم هستم. ابتدا متن کتاب و جزوه را می‌خواندم و نکات و فرمول های مهم را یادداشت می کردم سپس تست حل می کردم و اگه به سوال یا نکته مهمی می رسیدم آن را یادداشت می کردم. سپس خلاصه ام را قبل آزمون مطالعه میکردم تا نکات و مطالب مهم یاد آوری شود. نقطه قوت دیگر من درس زبان بود. چون از کودکی در کلاس های ترمیک زبان شرکت می کردم زبانم از پایه قوی بود اما باز هم هرشب یک ریدینگ و یه کلوز تست زمان دار کار می کردم.

 

 اگر در درسی نحوه مطالعه را تغییر داده اید بگویید که این تغییر به چه صورت بوده است؟

من روش مطالعه دروس زیست و ادبیات را به صورت اساسی تغییر دادم. من ابتدا ادبیات را به صورت درس به درس می‌خواندم اما روش خودم را در این درس تغییر دادم و به صورت موضوعی مطالعه می کردم و هرشب پنج تست قرابت و پنج تست آرایه و پنج تست دستور کار می کردم که دو ماه اول بدون زمان کار می کردم و سپس زمان دار. دفتری تهیه کرده بودم که اگر تستی را اشتباه می زدم آن بیت و مفهوم کلی آن را یادداشت می کردم و چهارشنبه های قبل آزمون این دفتر را مطالعه می کردم. برای درس زیست فقط متن کتاب را مطالعه می کردم و به جزئیات و قید ها توجهی نمی‌کردم و برای این درس تست هم کار نمی‌کردم اما روشم را در این درس تغییر دادم و کتاب را با تمام جزئیات مطالعه کردم و سپس تست می زدم تا بفهمم که طراح به کدام قسمت درس اهمیت بیشتری می دهد و همچنین نکات تست ها را هم در کتاب حاشیه نویسی می کردم.

 

چطور با کانون آشنا شدید؟ به چه دلیل به کانون آمدید؟ از چه سالی عضو کانون بودید؟ 

دبیرستان من خودش حوزه امتحان بود و پشتیبان دبیرستان ما  جلسه ای در  مدرسه گذاشت و ویژگی های آزمون های کانون را توضیح داد و به دلیل منظم و با برنامه بودن و استاندارد بودن سوالات من تصمیم گرفتم که در این آزمون ها شرکت کنم. من از کلاس دهم عضو کانون بودم. مهم ترین ویژگی آزمون های کانون که برای من مهم بود این بود که می‌توانستم به نقاط قوت و ضعف خودم پی ببرم و نقاط قوت خودم را حفظ و نقاط ضعف خودم را تقویت کنم.

 

برنامه ریزی را در طی دو هفته چگونه انجام می دادید؟

بعد از تحلیل آزمون که متوجه می‌شدم در چه درس هایی کم کاری کرده ام تلاش می کردم که آن درس را در دو هفته بعد بیشتر مطالعه کنم تا کم کاری خودم را جبران کنم.

برنامه من با توجه به برنامه راهبردی به این صورت بود که یک روزهای زوج، اختصاص های دوازدهم و روزهای فرد اختصاصی های پایه را می خواندم. مورد بعدی که به آن دقت می کردم این بود که در یک روز همه اختصاصی ها را بخوانم برای همین سعی می کردم روز ها را طوری برنامه ریزی کنم که خسته نشوم. هفته اول سعی می کردم مباحث جدید را بخوانم و جمع بندی کنم و در هفته دوم تمرکزم بر روی حل تست زمان دار بود. در این هفته برای بازیابی هم تست کار می کردم . در روزهای زوج ادبیات و عربی و در روزهای فرد زبان و دینی کار می کردم . یک برنامه ثابت هم برای عمومی ها داشتم به اسم ثابت شبانه به این صورت که در هر شب عمومی ها را بتوانم مرور کنم .هر شب یک صفحه تست قرابت ، یک صفحه تست لغت ، یک صفحه املا و یک صفحه زبان فارسی کار می کردم و تاریخ ادبیات را همراه آزمون ها می خواندم .همین طور دو تا ریدینگ و یک کلوز تست و یک درک مطلب ادبیات و عربی  را کار می کردم .در طول هفته هم سعی می کردم 10 تست برای ترجمه عربی در طول هفته کار کنم .این برنامه ثابت شبانه به صورت پیوسته و تا کنکور ادامه داشت.


تحلیل آزمون را چه زمانی آغاز می کردید و به چه مواردی دقت می‌کردید؟

در این دو سال به خاطر کرونا که آزمون ها غیر حضوری بود و مجبور بودیم در خانه آزمون دهیم. برای همین باید صبر می کردیم تا ساعت ۴ بعد از ظهر که پاسخ نامه در سایت کانون آپلود شود. من ساعت چهار دفترچه را از سایت دانلود می کردم و تحلیل خودم رو شروع می کردم. تحلیل من به این صورت بود که سوالات را به سه قسمت تقسیم می کردم: سوالات غلط، سوالات درست و سوالات نزده ابتدا به سراغ سوالات نزده می رفتم چون وقتی کسی سوالی را حل نمی کند یعنی هیچ ایده و راه حلی برای آن ندارد. پس از بررسی این گونه سوالات اگر نکته ای بود که مفید بود در دفتر خود آموزم یادداشت می کردم.سپس به سراغ سوالات غلط می رفتم و علت اشتباه خودم را پیدا می کردم. اگر که سوال را اشتباه حل کرده بودم نکته سوال و گاهی هم خود سوال را در دفتر خود آموز می‌نوشتم اما اگر اشتباه محاسباتی باعث شده بود که سوال را غلط بزنم، تیپ سوال و نوع اشتباه محاسباتی را یادداشت می کردم و قبل از هر آزمون مطالعه می کردم تا اگر به چنین سوالاتی رسیدم دقت و تمرکز خودم را بالا ببرم. و در آخر سوالات صحیح را برسی می کردم و دفترچه پاسخ را باز می کردم و به راه حل سوالات نگاه می کردم که ببینم طراح از چه راه حل هایی به نتیجه رسیده است و اگر آن راه حل مناسب تر بود آن را یادداشت می کردم.

 

از چه منابعی از کانون استفاده می کردید؟ چه ویژگی‌هایی داشتند؟

من برای تمام دروس اختصاصی کتاب های سه سطحی تهیه کردم و برای درس ریاضی کتاب آبی داشتم و برای دوران جمع بندی نیز از کتاب های زرد استفاده کردم. یکی از ویژگی های مهم کتاب های سه سطحی تست های طبقه بندی شده در سه سطح می‌باشد که هر تست های مهم آزمون های کانون در آن قرار دارند و برای دوران جمع بندی بسیار مفید می‌باشند و به راحتی میتوان در فرصت محدود کل یک درس را مرور کرد.

از ویژگی مهم کتاب های زرد داشتن ده آزمون که بر اساس کنکور های نظام جدید طراحی شده اند و در هر آزمون سوالات ترکیبی از سوالات کنکور و سوالات کانون هستند که درجه سختی و اهمیت هر مبحث در آنها رعایت شده است.

در دوران جمع بندی چگونه مطالعه می کردید؟

در دوران جمع بندی از کتاب های سه سطحی کانون استفاده می کردم به دلیل این که منابع مهمی برای مرور هستند و اولین کاری که من در دوران جمع بندی انجام دادم افزایش ساعت مطالعه از ۱۰ ساعت به ۱۲ ساعت بود و برای مرور هم از تست های کتاب سه سطحی و تست های هایلایت شده استفاده می کردم و در این دوران شروع به حل کردن سوالات زمان‌دار کردم و در این دوران مطلب جدیدی مطالعه نمی‌کردم و تلاشم بر این بود که مطالبی که مطالعه کرده ام را مرور کنم و در ماه آخر از روش سه روز یک بار استفاده کردم و پس از حل کردن هر آزمون از کتاب  زرد و تحلیل آزمون دو و نیم روز باقی مانده را به چهار قسمت تقسیم می کردم و در هر تایم یک عمومی و یک اختصاصی که در آزمون آن روز ضعیف عمل کرده بودم را مطالعه می کردم و اگر وقت اضاف می آوردم به مطالعه زیست می پرداختم.

  

از روش ‌های مدیریت زمان استفاده می‌کردید؟ دفتر برنامه ریزی داشتید؟ از چه مطالبی در سایت و مجله آزمون استفاده می‌کردید؟

در اوایل از این تکنیک ها استفاده نمی‌کردم و البته ضررش را هم دیدم. به مرور زمان خودم را وادار کردم تا از این تکنیک ها استفاده کنم البته در ابتدا باعث کندی من می شد چون به آن ها عادت نکرده بودم و شناختی نسبت به این روش ها نداشتم. حدودا طی چهار آزمون توانستم تکنیک های زمان نقصانی و استراتژی بازگشت را به خوبی پیاده کنم و سر جلسه کنکور هم با این روش توانستم خودم را مدیریت کنم و وقت خودم را برای سوالات سخت ریاضی تلف نکنم.

من از دفتر برنامه ریزی کانون استفاده می کردم و هر شب ساعت مطالعه و تعداد تست های آن روز را یادداشت می کردم و در آخر هفته تعداد تست ها و ساعت مطالعه را جمع میزدم و در صفحه 182 یادداشت می کردم. این کار باعث می شد تا به پیشرفت و تلاش خودم پی ببرم و انگیزه کافی برای شروع هفته جدید را داشته باشم . من شیوه مطالعه نفرات برتر کنکور از مجله ها یا سایت کانون مطالعه می کردم.

  

فکر می‌کردید چنین رتبه ای بگیرید؟روز کنکور مورد خاصی که پیش نیامد؟ خاطره زمان اعلام نتایج؟ 

راستش انتظار کسب چنین رتبه ای را نداشتم چون به جز در آزمون جامع اولی در بقیه آزمون های جامع رتبه ام بین  2000 تا 2200 بود و از این رتبه خودم حیرت زده شدم. راستش روز پنج شنبه قبل کنکور پس از اینکه کنکور ریاضی تمام شد و طبق نظرسنجی دانش آموزان در سایت کانون، ریاضی خیلی خیلی دشوار ارزیابی شده بود و برای همین من استرس زیادی داشتم و نتوانستم شب خوب استراحت کنم و صبح روز آزمون سر درد شدیدی داشتم. وقتی که به سوالات ریاضی رسیدم از دیدن سوالات وحشت کردم و این کار باعث شد که حدودا 15 دقیقه از وقت خودم رو هدر بدهم اما توانستم به خودم و استرسم مسلط بشوم و آزمون خوبی رو سپری کنم.

در روز اعلام نتایج، نتایج حدودا ساعت 3 بعد از ظهر اعلام شد و اعضای خانواده در حال استراحت بودند و منم در اتاقم بود وقتی که سایت سنجش را رفرش کردم و دیدم نتایج اعلام شده سریعا صفحه اعلام نتایج را باز کردم و به علت استرس زیاد چند بار شماره داوطلبی رو اشتباه وارد کردم اما وقتی نتیجه خودم را دیدم مدتی در شوک بودم و هنوز باورم نمی شد که توانستم چنین رتبه ای کسب کنم و با شور و اشتیاق رفتم و به  اعضای خانواده نتیجه آزمون راگفتم...

مصاحبه کننده: محبوبه احمدیه


قهرمان پیشرفت، علی جعفری، از رتبه ی 5518 تا رتبه ی 668

Menu