گفت و گوی رامین غفرانی با قهرمان پیشرفت علی جعفری

سال اول بعد از آمدن نتایج بسیار فشار زیادی روی من بود ولی در نهایت تصمیم گرفتم که یک بار دیگر به خودم شانس بدهم و یک سال دیگر هم برای هدفم تلاش کنم

گفت و گوی رامین غفرانی با قهرمان پیشرفت علی جعفری

علی جعفری در یک نگاه

نام شهر: بناب 

عیار کانونی : نهم تا دوازدهم و یک سال پشت کنکور، 111 آزمون

دبیرستان علامه طباطبایی بناب

رتبه سال 1399 منطقه 2 : 5518

 ادبیات 18.7 / عربی 74.7 / دینی 72 / زبان 46.7

زمین 0 / ریاضی 35.6 / زیست 55  /  فیزیک 40.3 / شیمی 48.7 

رتبه سال 1400 منطقه 2: 668

ادبیات 57.4 /  عربی 74.7 / دینی 82.7  / زبان 78.8

زمین 8 / ریاضی 21.8  / زیست شناسی 84.7 / /فیزیک 38.9 / شیمی 30.5 

رشته ی قبولی : دندانپزشکي دانشگاه علوم پزشکي اروميه، روزانه

 

 اصلی ترین دلیل عدم موفقیتتان در سال اول چه بود؟

داشتن استرس زیاد به خاطر افزایش سختی سوالات نسبت به سال و عدم توانایی هوش هیجانی و مدیریت زمان در جلسه کنکور و هم چنین برخی اشتباهات دیگر مانند توجه کم به عمومی ها و عدم تحلیل آزمون ها از اصلی ترین دلایل عدم موفقیت در سال اول بود.

 

سال دوم چه مسیری را تا کنکور طی کردی؟

سال اول بعد از آمدن نتایج بسیار فشار زیادی روی من بود ولی در نهایت تصمیم گرفتم‌ که یک بار دیگر به خودم شانس بدهم و یک سال دیگر هم برای هدفم تلاش کنم. اوایل درس خواندن خیلی سخت بود و بیشتر از ۳ یا ۴ ساعت نمی توانستم درس بخوانم ولی رفته رفته ساعات مطالعه را تا ۱۰ ساعت افزایش دادم و همین را حفظ کردم. قبل از نوروز درس ها را تمام کردم و بعد ازآن هم شروع به جمع بندی و مرور چند باره درس ها کردم تا یک هفته قبل از کنکور که دیگر به خودم استراحت دادم و در نهایت آزمون را به خوبی پشت سر گذاشتم.

 

چالش هایی که شما در سال دوم و بالاخص نیم سال دوم داشتی چه بود؟

به نظر من اصلی ترین چالش یک کنکوری مخصوصا پشت کنکوری ها بالا نگه داشتن انگیزه در طول مسیر  است واین چالش برای پشت کنکوری ها اساسی تر است چون دیگر زیاد در فضای مدرسه و دوستان خود نیستند.و در نیم سال دوم هم این موضوع نمود بیشتری پیدا می کند.

 

چه کاری را برای سال دوم به برنامه ‌ی خودت اضافه کردی؟

کاری مهمی که من برای سال دومم کردم این بود که در ابتدا اشتباهات خودم رو نوشتم و آن هارا دیگر برای سال دوم تکرار نکردم اشتباهاتی که در برنامه خود برای سال اول داشتم این بود که به عمومی ها توجه نمی کردم و می گفتم بعد از نوروز می خوانم که اصلا نرسیدم بخوانم و تغییر مهم دیگر خواندن بعضی دروس مانند زیست و ادبیات به صورت روزانه بود که در هر دو درس در کنکور نتیجه خوبی گرفتم.

 

نظرخانواده شما برای اینکه دوباره کنکور دهید چه بود؟ چگونه شما را همراهی کردند؟

نظر آن ها این بود که من سال اول انتخاب رشته کنم ولی من با شناختی که روی خودم داشتم می دانستم که سال بعد صد در صد رتبه بهتری را بدست خواهم آورد برای همین با توضیحاتی که به آنها دادم آن ها نیز با من همراه شدند.

 گفت و گوی رامین غفرانی با قهرمان پیشرفت علی جعفری

ازچه مطالبی در سایت و مجله استفاده می کردید؟

سال دوم زیاد به سایت کانون مراجعه می کردم و بیشتر مصاحبه با رتبه های برتر و قهرمانان پیشرفت را دنبال می کردم چون  به من انگیزه می داد و نشان می داد که با تلاش بیشتر و تمرکز می توان به هدف خود رسید. قسمت جدید معرفی رشته ها در سایت هم برای من بسیار مفید بود و اطلاعات جامع و کاملی در مورد رشته ها می داد.

 

چطور با کانون اشناشدید؟ چند سال کانون بودید؟ از چه منابعی از کانون استفاده می کردید؟

در کلاس ما بیشتر بچه ها در آزمون های کانون ثبت نام می کردند و من هم به همین دلیل در کانون ثبت نام کردم. از نهم تا دوازدهم و یک سال پشت کنکور در آزمون های کانون شرکت می کردم. در دوران جمع بندی از کتاب های سه سطحی کانون که منابع بسیار خوبی برا جمع بندی هستند استفاده کردم.


برنامه روزانه ات به چه صورت بود؟

برخی دروس را مانند زیست و ادبیات هر روز باید می خواندم و بقیه را در طول هفته تقسیم می کردم  و برنامه هر روز را شب قبل آن می چیدم تا فردا دچار سردرگمی نباشم.

 

روش مطالعه در درس ادبیات در سال دوم ؟ چه تغییری باعث پیشرفتت شد؟

مهم ترین تغییر من در درس ادبیات بود که باعث شد از ۱۸ درصد در سال اول به ۵7 درصد در سال دوم برسم. من در سال اول ادبیات را به صورت درس به درس می خواندم ولی سال دوم به صورت موضوعی و هر روز درپارت های ۱۵ دقیقه ای مطالعه می کردم. چون کلید پیشرفت در ادبیات مطالعه روزانه آن است. به این صورت که هر روز۱۵ دقیقه قرابت ۱۵ دقیقه املا و معنی و ۱۵ دقیقه آرایه و دستور به صورت تست زنی زمان دار انجام می دادم که موجب پیشرفت زیاد من در این درس شد.

 

روش مطالعه در درس زیست در سال دوم ؟ چه تغییری  باعث پیشرفتت شد؟

بیشترین تغییر من در دروس اختصاصی هم ، زیست بود که از 55 درصد در سال اول به 84 درصد در سال دوم برسم. در دروس اختصاصی نقطه قوت من درس زیست شناسی بود که اول در یک بخش روی کتاب را می خواندم و سپس سراغ تست زنی می رفتم و نکات استخراج شده از تست ها را در حاشیه کتاب یاداشت می کردم و سراغ بخش دیگری از همان فصل می رفتم تا این که آن فصل تمام شود  و فردا دوباره روی کتاب به همراه حاشیه نویسی ها را می خواندم و دوباره تست می زدم براساس سختی بخش این چرخه ۴ تا ۶ بار دیگر تکرار می شد 

 

تفاوت تحلیل آزمون شما در سال اول و دوم به چه صورت بود و چه تفاوت هایی داشت؟ به چه چیزی دقت می کردید؟

یکی دیگر از اشتباهات من در سال اول  عدم تحلیل آزمون بود. یعنی من کلا تحلیل آزمون نمی کردم. ولی سال دوم خودم را ملزم می کردم که باید آزمون را تحلیل کنم از روز جمعه عصر شروع می کردم و بعضی وقت ها تا شنبه طول می کشید. مهم ترین چیزی که به آن توجه می کردم سوالاتی بود که غلط یا نزده بودند و آنها را یک بار دیگر در جمعه بین دو آزمون مرور می کردم. چون هدف از آزمون دادن همین است تا بررسی سوالاتی که اشتباه جواب داده ایم  یادگیری های ناقص خود را تکمیل و با بررسی نزده ها که اغلب ناشی از عدم یادگیری مطالب است آموخته های خود را کامل کنیم

 

آیا برنامه ریزی شما دوهفته ای بود؟

بله طبق برنامه کانون که بر اساس دو هفته تنظیم شده من هم برنامم رو دوهفته ای تنظیم‌ می کردم چون این شیوه برنامه ریزی و آزمون دادن طبق گفته های اقای  قلم چی که در یکی از سخنرانی هایشان اشاره می کردند حاصل سال ها تجربه و آزمون و خطا  و ایده آل ترین حالت برنامه ریزیست.

 

مهم ترین ویژگی ازمون های کانون؟

مهم ترین ویژگی کانون برنامه محور بودن آن و مرور چندین باره مطالب در ایستگاه های جبرانی آن می باشد و جامعه آماری بالا هم یکی دیگر از  نقاط قوت کانون  است.

 

ارتباطتان با پشتیبانتان چطور بود و چگونه باعث پیشرفت شما بودند؟

ایشان هر دو هفته یک بار حداقل یک تماس را با هم داشتیم و هر وقت مشکلی پیش می آمد به صورت حضوری و یا تلفنی مشکلم را مطرح می کردم و ایشان همیشه تمام تلاششان را برای حل مشکل می کردند

 

یا دفتر برنامه ریزی داشتید؟ ایا از تکنیک های مدیریت زمان استفاده می کردید؟

بله دفتر برنامه ریزی داشتم و هر شب برای فردا برنامه ریزی می کردم و می دانستم فردا دقیقا چه زمانی  باید چه کار هایی را انجام بدهم. یک برنامه هم برای دوهفته داشتم که در آن درس هایی را که باید هر روز بخوانم مشخص می کردم. بدون روش های مدیریت زمان امکان ندارد شما بتوانید آزمون خوبی داشته باشید. حتما باید از تکنیک های ضربدر منها و زمان  نقصانی و استراتژی برگشت استفاده کنید. من در همه آزمون ها حتی آن هایی که در دوران جمع بندی و در خانه می دادم از این تکنیک ها استفاده می کردم.

 

فکر میکردید چنین رتبه ای بگیرید؟ خاطره ای از کنکور دارید؟

صد در صد مطمئن بودم که رتبه ام بهتر از پارسال می شود چون که تلاش و تمرکز بیشتری را به خرج داده بودم و مهم تر از همه اشتباهات سال پیش را تکرار نکردم. خاطره از کنکور این که سال دوم من و پسر داییم با هم کنکور دادایم و خدا رو شکر هر دو رتبه خوبی آوردیم و در رشته دلخواه قبول شدیم

 

سال اخر تفریح هم داشتی؟

بله یک کنکوری حتما باید تفریح داشته باشد و برنامه ای که فقط درس خواندن در آن گنجانده شود برنامه کاملی نیست.  من چون طول دوهفته بسیار قوی و منسجم مطالعه می کردم ، پنجشنبه قبل هر آزمون مطالعه خاصی نداشتم و به تماشای فیلم ویا بیرون رفتن با دوستان و یا کارهای دیگر به جز درس خواندن  وقت خود را می گذراندم.

 

آیا از مسیرتون خسته شدید و از رسیدن به هدف ناامید؟

این طبیعیه که در یک مسیر طولانی مانند کنکور انگیزه دارای نوسان باشد ولی من سعی می کردم در این تله نیافتم اگر انگیزه ام کم شد حداکثر ۱ الی۲ روز در این حالت باشم و زود انگیزه خودم رو بازیابی می کردم ولی هیچ وقت نا امید نشدم.

 

مهمترین محرک شما توی این مسیر چه چیزی یا چه کسی بود؟

همن طور که گفتم من قسمت قهرمان پیشرفت سایت کانون را زیاد دنبال می کردم و دیدین افرادی که در شرایط من بودند و توانستند به موفقیت برسند پس من هم می توانم، انگیزه زیادی به من می داد. هم چنین همراهی خانواده و مخصوصا مادرم که به من دلگرمی می دادند و همیشه همراه من بودند نیز تاثیر بسیار زیادی داشت و من همیشه قدر دان این محبت آنها هستم.

 

آیا مدرسه شما در روند کلی و نتیجه شما موثر بود؟

مدرسه ما جو درس خوانی داشت و این کمک می کرد تا روحیه خوبی داشته باشیم  و معلمان ما تمام تلاششان را برای ما می کردند که به نوبه خود از آنها هم تشکر می کنم . سال دوم ‌هم کم و بیش با مدرسه ارتباط داشتم ولی تاثیر آن کمتر شده بود

 

شما قهرمان پیوستگی هم هستی و ازسال دهم  تا سال کنکورت در کانون بودی به نظرت پیوستگی تا چه حد می تواند تاثیر داشته باشد؟

صد در صد پیوستگی و مدوامت تاثیر زیادی در نتایج دارد در مسیر کنکور یک روز خیلی خوب بودن و روز دیگر بد بودن نتیجه نمی دهد شما باید هر روز کمی از روز قبل بهتر باشید و پیشرفت کنید و این روند را تا خود کنکور ادامه دهید و این لازمه اش پیوستگی و مداومت است.

 

اگر توصیه ای برای دانش اموزان دارید بفرمایید

توصیه من اینکه دانش آموزان در هر مقطعی از سال هستند مانند ایام‌امتحانات ، نورور ، جمع بندی از ان نهایت استفاده را بکنند چون دیگر ان زمان ها تکرار نمی شوند ولی اگر در جایی کوتاهی کردند و برهه ای رو از دست دادند نا امید نشوند چون برای همه پیش می اید و تمام تلاششان را برای استفاده از فرصت هایی که در اختیار دارند به کار بگیرند نه ناراحت شدن برای چیز هایی که از دست داده اند.

مصاحبه کننده: رامین غفرانی


قهرمان پیشرفت، نگار بناکار، از رتبه ی 3494 تا رتبه ی 851

Menu