گفت و گوی مریم حضرتی با قهرمان پیشرفت کیمیا سلمانی

ولی تمامی چالش‌ها و سختی‌ها ارزش آن لحظه قبولی در سال دوم را دارد ...

گفت و گوی مریم حضرتی با قهرمان پیشرفت کیمیا سلمانی

کیمیا سلمانی در یک نگاه

نام شهر : تهران

رتبه سال 99:  ۵۴۹۶

رتبه سال 1400:  ۱۳۰۳

رشته قبولی: پزشکی آزاد تهران

تحصیلات و شغل پدر: فوق لیسانس مدیریت و کارمند بانک

تحصیلات و شغل مادر: لیسانس الهیات و خانه دار 

 

ولی تمامی چالش ها و سختی ها ارزش آن لحظه قبولی در سال دوم را دارد ...

سال اول رتبه متوسطی کسب کردم و رشته رادیولوژی شهید بهشتی هم قبول شدم اما حس می کردم ظرفیت هام خیلی بیشتر از این هاست چون که سال اول شب کنکور از شدت استرس نتوانستم بخوابم و نتوانستم اطلاعاتم و توانایی هایی هایم را خوب روی برگه بیاورم . مغزم به شدت کند شده بود و خواب بود و چون مطمئن بودم که اصلا خود واقعی ام نبودم، تصمیم گرفتم باز هم بخوانم. 

 

نظر خانواده و همراهی خانواده در این مورد چه بود ؟

خانواده من در تمام طول مدت کنکور خیلی خیلی زیاد پشتیبان من بودند و تمام طول دوران کنکور به جز حمایت و نشان دادن راه های درست و کمک کردن به من و امید دادن و حمایت از تلاش و پشتکار همیشه دعای ایشان پشت سر من بوده و هست. اگر آن ها نبودند واقعا نمیشد این مسیر سخت و پرپیچ و خم را  تنهایی طی کرد. پدر و مادر و همیچنین خواهر کوچکم یکی مهمترین دلایل موفقیت من بودند و هستند. 


برای سال دوم چه چالش هایی داشتید؟

پشت کنکور ماندن همیشه چالش های زیادی دارد. این که بعضی از دوستان خودت ممکن است به دانشگاه بروند و شما هم چنان پشت کنکور هستید. این که مجبور هستید علت ماجرا را برای همه توضیح بدهید. این که خب منطقا شما تایم های بیشتری را در منزل هستید و ممکن است فشار بیشتری بابت درس خواندن روی آدم باشد و تفریحات کمتری دارید و حجم کارها هم زیادتر می شود چون سال دوم هم تایم بیشتری دارید هم بیشترکار می کنید. ولی تمامی این چالش ها ارزش آن لحظه قبولی را دارد .


در سال کنکور روش مطالعه و نقطه قوت شما چه بود ؟

همه دروس عمومی من قوی بودند علتش هم مرور خیلی زیاد درس ها بود. دروس اختصاصی هم باز همه به نسبت خوب بودند اما روش خاص بخواهم پیشنهاد بدهم برای درس زیست است که حتما حتما نکات تستی و مهم را برای خودشان در یک دفترچه یادداشت کنند که تا بتونند از آن ها استفاده مفیدکنند. یکی از بهترین روش هایی که میتوانم برای تمام دروس پیشنهاد کنم داشتن یک خلاصه کوچک و چکیده از تمام دروس کنکور است که درآن خلاصه فرمول ها و نکته های مهم  را فقط نکات کلیدی و یک سری تیپ بندی های مشخص داشته باشد که وقتی میخواهیدش آن مبحث یا آن فصل یا آن پایه کاملا در ذهن مرور شود 


شما در درسی تغییر نحوه خواندن داشتید ؟

نسبت به سال اول روش درس خواندنم تغییر خاصی نکرد اما نکته خیلی مهمی که در سال دوم نسبت به سال اول بیشتر رعایت کردم مرور مطالب بود به طوری که خیلی راحت توانستم چندین دور همه مطالب را بخوانم. اما در سال اول اغلب دروس را یک بار خواندم و فقط بعضی از دروس راچندبار خواندم. 

گفت و گوی مریم حضرتی با قهرمان پیشرفت کیمیا سلمانی

چطور با کانون آشنا شدید ، ازچه سالی وارد کانون شدید؟ مهم ترین ویژگی آزمون های کانون را چه می دانید ؟

من با کانون از خیلی سال قبل آشنایی دارم زمان آزمون تیزهوشان از سال چهارم تا ششم آزمون های تیزهوشان کانون را شرکت می کردم و توانستم مدرسه سمپاد قبول شوم و بعد هم  سال کنکور و سال ۱۴۰۰ هم عضو کانون بودم. به نظرم یکی از مهم ترین نقطه های قوت آزمون ها برنامه های راهبردی آزمون هاست که دانش آموز را مجبور می کند طبق نظم پیش برود  و این که با توجه به درصد های خودت در هرآزمون می توانی پیشرفت و پسرفت خودت را هردوهفته یک بار در هردرس بسنجی. 


برنامه ریزی در دو هفته را چگونه انجام می دادی ؟

برنامه ریزی های من را مشاورم انجام می داد که جوری برنامه ریزی می کردند که روی مطالب آزمون ها تسلط کافی داشته باشم وآن ها را هم پوشش بدهد و هم به بقیه مباحث و درس هایم برسم. معمولا هفته اول یا اوایل هفته دوم مطالب آزمون تمام می شد و یک روز قبل از آزمون هم کل مطالب را یک دور کامل مرور می کردم 


تحیل آزمون را کی انجام می دادید ؟

تحلیل آزمون را همیشه همان روز جمعه انجام می دادم. خیلی دقیق و با دقت باید تحلیل را انجام داد چون واقعا مهم است و میتواند خیلی به دانش آموز کمک کند که نقاط ضعف خودش را جز به جز  در هردرس شناسایی کند و بیشتر روی آن ها تمرکز کند . من کاملا همه سوال هارا تحلیل می کردم علت غلط یا نزده بودن هر سوال را یادداشت می کردم در آخر تعداد آن ها را حساب می کردم تا بدانم بیشتر در کدام قسمت مشکل دارم. 


از چه منابع کانون استفاده می کردید ؟

از منابع کانون بیشتر کتاب های آبی را استفاده می کردم به ویژه کتاب آبی عربی در طول سال  و زبان را  در انتهای سال خیلی زیاد استفاده کردم و واقعا کمک کننده بود


از کدام مطالب سایت استفاده می کردید ؟

یکی از قسمت هایی از سایت که خیلی استفاده می کردم بخش تخمین رتبه بود که درصد های مورد نظرم را وارد می کردم و حدود رتبه ام را در سال های مختلف متوجه می شدم و هم چنین در  همین بخش رتبه و درصد های رشته هایی که مدنظرم بود را راحت می توانستم پیداکنم. 


آیا دفتر برنامه ریزی داشتید ؟

بله دفتر برنامه ریزی داشتم که به نظرم به شدت مهم هست  بعد از این که مشاورم برنامه هارا می نوشت خودم جز به جز طی هفته تمام ساعت هایم را یادداشت می کردم . یکی از نکته های مهم در برنامه ریزی به نظرم خواب کافی هست  اگر دفتر برنامه ریزی داشته باشید و همه مطالب را یادداشت کنید راحت میتوانید طی روز به کارهایتان برسید تا نخواهید که شب را  بیدار بمونید و از ساعت خواب تان بزنید. 


فکر می کردید این رتبه را کسب کنید؟ خاطره ایی از روز اعلام نتایج دارید ؟

حقیقتا بله هم قبل کنکور به خاطر تلاش زیادی که کرده بودم و هم بعداز این که ازجلسه کنکور بیرون آمدم واقعا راضی بودم و خودم متوجه شده بودم که خوب آزمون  دادم. خاطره روز کنکور این که من روز کنکور دل درد داشتم اولش خیلی شدید نبود ولی هرچی بیشتر زمان گذشت بیشتر شد و حتی مجبور شدم برای چند دقیقه جلسه را ترک کنم تا از سرویس بهداشتی استفاده کنم حتی با وجود این باز هم همه چیز را کنترل کردم و حتی یک ذره هم استرس نگرفتم چون همه چیز را طبق برنامه پیش بردم و مدیریت کردم چون تجربه زیادی داشتم 


توصیه ای به دانش‌اموزان دارید ؟

توصیه ای که برای همه دانش آموزان دارم آزمون و مرور و برنامه ریزی در مسیر درست هست  اگر این ۳ مورد را داشته باشند قطعا موفق میشوند حتما تجربه های آزمون هایشان را به خاطر بسپارند تا بتوانند در کنکور چه آسون باشد چه سخت بهترین نتیجه را بگیریند چون مهم نیست کنکور چه جوری باشد مهم این است که بدانی که وقتی یک درس خیلی سخت است حتی %۳۰ هم ممکن است کافی و عالی باشد و وقتی درسی ساده است هم بدانید باید چند سوال حل کنید تا جز برتر ها باشید‌.

و در آخر این که هیچوقت امید و توکل تان به خدارا از دست ندهید شما تمام تلاشتان را کنید تا هیجوقت حسرت کم کاری برای تان نماند و اگر تمام تلاش تان را کنید خدا هم  آن چیزی که برای شما بهترین و به صلاح تان هست را به شما می دهد.

مصاحبه کننده: مریم حضرتی


قهرمان پیشرفت، امیررضا  گنجعلی، از رتبه ی 11838 تا رتبه ی 2603

قهرمان پیشرفت، علیرضا پاک سرشت، از رتبه ی 4089 تا رتبه ی 938

Menu