گفتگوبا قهرمان پیوستگی نیمسال اول(تجربی) امیرحسین رحمت بارنجی

در این مطلب گفت و گوی خانم محسن پور با آقای رحمت بارنجی قهرمان پیوستگی نیم سال اول را می‌خوانید.

گفتگوبا قهرمان پیوستگی نیمسال اول(تجربی) امیرحسین رحمت بارنجی
نام و نام خانوادگی:امیرحسین رحمت بارنجینام شهر: تبریزرشته‌ تحصیلی: تجربی
میانگین تراز: 7243
تحصیلات پدر: دیپلم
شغل پدر:  ترزیق کار پلاستیک
تحصیلات مادر: دیپلم
شغل مادر: خانه دار


اطلاعات چند از 10 دانش آموز در آزمون:

ادبیات 69
عربی90
دینی 86
زبان 79
زمین 51
ریاضی 92
شیمی 92
فیزیک 84
زیست 83 


کسی درکنکور موفق می شود که تمام درصد هایش به هم نزدیک باشند...

آزمون‌

1-از چه زمانی وارد کانون شدید و در چه پایه‌هایی در آزمون‌های کانون شرکت کردید و چند سال؟ دلیل آن چه بود؟

از پنجم دبستان تا ششم و از هشتم تا الان در آزمون ها شرکت کرده ام. به جز پایه ی هفتم، 7 سال هست که کانونی هستم. به خطر انسجام داشتن در درس هایم آزمون کانون را انتخاب کردم.


2-مهم ترین ویژگی آزمون‌ها از نظر شما چیست؟ 

آزمون با ارزش، آزمونی است که نسبت به بقیه آزمون ها سوالات ایده دار زیادی داشته باشد و کانون در هر آزمون چند سوال ایده دار دارد که به من یاد می دهد که تا به حال با روش آنها آشنا نبودم و هم چنین برنامه راهبردی برنامه ای منسجم هست و مرور در فواصل زمانی مناسب از دیگر ویژگی های این برنامه هست. 


3-شرایط کرونا و آنلاین بودن آزمون ها، تاثیری در نحوه شرکت و آزمون دادن شما گذاشته است؟ 

شرایط کرونا و آنلاین بودن در نحوه ی شرکت در آزمون ها و آزمون دادن من تاثیر خاصی نداشته است. من سعی می کنم فضایی مشابه به فضای آزمون حضوری را برای خود ایجاد کنم.

 

4-چقدر تراز و رتبه و درصد دیگران برای شما مهم است؟ با توجه به آنلاین بودن آزمون آیا نگران تقلب برخی دانش آموزان هستید و چقدر این موضوع برایتان مهم است؟

تقریبا تراز و رتبه ی رقیب هایم برایم مهم است. زیرا رقابت باعث افزایش کیفیت در درس خواندن می شود اما نه آن طور که خود را وابسته به دیگران بدانم. مهم ترین هدف ام پیشرفت خودم نسبت به گذشته ام هست. افرادی را که رقیب خود فرض می کنم تقریبا همه ی آن ها را می شناسم و می دانم نتایج آن ها در بقیه ی آزمون های برگزار شده مطابق هم هستند.


5- از چه سالی تابستان را جدی گرفتید؟ و شرکت در آزمون های تابستان به شما در طول سال و در دوران مدرسه چه کمکی کرد؟

از همان ابتدا تابستان برایم مهم بود. چون در تابستان تقریبا تا نیم سال اول درس ها خوانده می شود. برای همین در طول سال من وقت زیادی برای مرور کافی درس داشتم.


6-اولین ترازی که در کانون گرفتید چند بود و به چه ترازی رسیده اید؟ دلیل پیشرفت خود را چه می دانید؟ 

اولین ترازم در کانون دقیقا یادم هست. در پنجم دبستان بود که کمترین ترازم هم بود، 5060. که به دلیل نا آشنا بودن به آزمون و ترس از آن تقریبا نصف سوالات را سفید گذاشته بودم تا غلط نزنم. ولی بعد از آن تراز های آزمون هایم بالای 6 هزار بود. دلیل پیشرفت من این بود که هر وقت پیشرفت چشم گیری داشتم تقریبا زمانی بود که آخرین تلاشم را می کردم یا امروزم از دیروزم بهتر باشد. پس مهم ترین دلیل پیشرفت است.


7-کدام درس نقطه قوت شما محسوب می شود؟ در این درس چه روش مطالعه ای دارید؟

شاید اگر این سوال را در اول سال تحصیلی از من می پرسیدید ریاضی و فیزیک را نکته ی قوت خود می گفتم. اما کسی درکنکور موفق می شود که تمام درصد هایش به هم نزدیک باشند. به همین دلیل سعی کردم نقاط قوت خود را تقریبا حفظ کنم و درصد بقیه ی دروس خود را نزدیک به آنها کنم. در حال حاضر می توان شیمی را که نسبت به نقاط قوتم درصد کمی را کسب می کردم و الان تبدیل به یکی از اصلی ترین نقاط قوتم شده است را مطرح کنم. روش مطالعه ی من در این درس به این صورت است: شیمی درسی مفهومی است. مفهومی نه به آن معنا که قسمت های حفظی کتاب را حفظ نباشیم. بلکه برای حفظ مفید آن باید مفهوم اش را کامل متوجه شد و هم چنین در قسمت مسائل نیز باید مفهوم و خواسته ی مسئله را متوجه شویم. در این صورت هست که می توان در کمترین زمان تست را حل کنیم. به همین دلیل آموزش این درس مهم است. بهترین آموزشی که من استفاده می کنم خواندن و پیدا کردن نکات جدید از چندین منبع می باشد. به طوری که من هرچند تا کتاب تستی که دارم درس نامه اش را می خوانم و به دنبال ایده های جدید از آن کتاب می باشم. درس شیمی آخرین درس دفترچه کنکور هست برای همین سعی می کنم با تست های بیشتر تسلط بیشتری در این درس کسب کنم تا در کنکور در هر حالتی بتوانم به بهترین نحو به این درس پاسخ بدهم و آن را مدیریت کنم.

 

8-برای پیشرفت کردن، با کسی مشورت کردی و از کسی کمک گرفتی؟

برای پیشرفت از دوستانم که از رتبه های برتر سال های قبل بوده اند کمک می گیرم و با آنها مشورت می کنم.


برنامه و کتاب

1-همانگونه که میدانید بسیاری از دانش آموزان که کانونی هم نیستند طبق برنامه راهبردی کانون برنامه ریزی میکنند. به نظر شما مهمترین ویژگی برنامه راهبردی چیست؟

مهم ترین ویژگی برنامه راهبردی این است که در هر زمان می دانم در کدام قسمت از مسیر کنکور قرار دارم و با برنامه ی کنکور و نحوه ی تقسیم بندی دروس تا زمان آن آَشنا هستم.


2-چقدر برنامه مدرسه و برنامه راهبردی برای شما فرق دارد؟ چگونه برنامه مدرسه و برنامه آزمون ها را با هماهنگ میکنید؟

برنامه مدرسه ی ما تقریبا با برنامه ی راهبردی هماهنگ است.


3-آیا روش مطالعه شما در سال کنکور با سال های پایه تفاوتی کرده است؟ چه تفاوتی؟ 

تنها تفاوتی که بود افزایش ساعت مطالعه و داشتن جدیت بیشتر نسبت به سال های قبل بود. به نظر من برنامه ی درست برنامه ای است که در آن تمام دروس تا حد کافی و معقول خوانده شود و تست هایش زده شود و متعادل کردن برنامه ام اصلی ترین تغییر در برنامه ام بوده است.


4-ازکدام یک  از کتاب آبی ، سه سطحی ،تابستان ،نوروز و زرد و.... استفاده میکنید یا کرده اید؟ مهم ترين ويژگي هاي اين كتاب هايي كه استفاده كرديد را توضيح دهيد؟

سه سطحی. جالب ترین ویژگی ای که این کتاب برای من دارد نوشتن درصد پاسخ گویی صحیح به هر سوال در مقابل آن است که با حل کردن و یاد گرفتن کامل آن اعتماد به نفس بیشتری پیدا می کنم.


5-آيادفتر برنامه ريزي دارید؟ دفتر برنامه ريزي چه كمكي به شما كرد و مهمترین ویژگی آن چیست؟

بله دارم که باعث ایجاد دید کلی از مطالعه ی هر درس در ساعات طول هفته می باشد.


6-در کدام درس ها روش مطالعه ی خود را تغییر دادید و پیشرفت زیادی داشتید ؟چگونه؟

زیست. بهتر است به جای کلمه ی تغییر از بهبود روش مطالعه استفاده کنم. من در ابتدا متن کتاب درسی را همراه با نکات دبیرم مطالعه می کردم. سپس سراغ تست می رفتم. اما اکنون در ابتدا متن کتاب را یکبار می خوانم به طوری که کاملا مفهوم آن را بفهمم. سپس متن را حفظ می کنم و بعد از آن نکات دبیرم را مطالعه می کنم. و برخلاف باور قبلی ام که برای زیست درس نامه نمی خواندم به سراغ درس نامه می روم. البته این را نیز بگویم، زمانی به سراغ درسنامه می روم که مفهوم و متن کتاب را کامل حفظ کرده باشم و این کار در فهمیدن و سرعت مطالعه درس نامه نقش بسیار بالایی دارد و این کار باعث می شود که درس نامه برایم مفید تلقی شود. بعد از آن تست هایش را به صورت سوال و گزینه به گزینه بررسی می کنم.

 

کارنامه و سایت

1-روز جمعه كارنامه را چه ساعتي مي گيري ؟ و چگونه و به كدام قسمت ها بيشتر توجه مي كني؟

من کارنامه را در روز جمعه در اولین زمان که حدودا ساعت 3 است می گیرم. و با بررسی درصد هایم نسبت به آزمون قبل و میزان مطالعه ای که برای آن اختصاص داده بودم وضعیت ام را بررسی می کنم و دلیل آنها را مشخص می کنم.


2-هفته ی اول و دوم برنامه تان چگونه است ؟روزهای جمعه آزمون را در چه زمانی شروع می کردید؟ آیا در پردازش اول کارنامه می گرفتید يا در پردازش هاي بعدي ؟ چرا؟

دو یا سه روز  اول هفته را به پیش روی اختصاص می دهم. سپس تا سه سه شنبه ی هفته ی دوم مباحث آزمون را تکمیل می کنم و روز چهارشنبه به جمع بند کلی مباحث آزمون می پردازم و اگر مباحثی از آزمون ناقص مانده بود آن را جبران می کنم. اکثرا ساعت 8 شروع می کنم و تا حالا کارنامه ام را در پردازش اول دریافت کرده ام تا بعد از دریافت کارنامه زمان کافی برای تحلیل آزمون داشته باشم.


3-روش شما برای بررسی کارنامه ها و تحلیل آزمون ها چگونه بود ؟

روش من برای تحلیل کارنامه به این صورت است که ابتدا سوالات نزده را بررسی می کنم. آنها سوالاتی هستند که اغلب آنها را در جایی ندیده ام. سپس به سراغ سوالات غلط می روم و بعد از آن به صورت سریع همه ی سوالات صحیح ام را بررسی می کنم تا شاید نکته ی جدیدی پیدا کردم.


مهارت های خودتنظیمی وفراشناخت 

1-شما امسال بيشتر با روش بازيابي درس مي خوانید يا با روش دوباره خواني؟ نظر خودرا راجع به روش بازيابي بنويسيد. آيا اول آزمون مي داديد بعد درس مي خوانديد يا اول درس مي خوانديد بعد ازمون مي داديد؟

در دروس حل کردنی اغلب از روش بازیابی استفاده می کنم ولی در زیست و دروس عمومی اولویت ام یکبار مرور متن و سپس تست است.


2-براي اين كه از حاشيه های کنکور و کرونا و ... به دورباشيد، چه كارهايي انجام می دهید؟

در مسیر کنکور باید حواس مان به خیلی چیزها باشد و آخرین تلاش مان را بکنیم تا از حواشی به دور باشیم. مسیر کنکور یکی از مهم ترین مسیر های زندگی است و در این راه باید حواس مان باشد از هدف اصلی دور نشویم. تنها با درک کردن اهمیت موقعیت ام از حواشی دور می شوم.


3-اعضای خانواده برای کمک کردن در برنامه ریزی، افزایش روحیه و کنترل وضعیت درسی شما چه اقداماتی داشته و دارند؟

خانواده ی من در حفظ و افزایش روحیه ام نقش بسزایی دارند و هر زمان که دچار کمبود انگیزه می شوم با حرف هایشان باعث دلگرمی من می شوند.


روش های مدیریت زمان:

1-زمان آزمون های خود را چگونه مدیریت می کنید؟

در ابتدا سوالاتی را که به پاسخ های آنها در کمترین زمان مطمئن هستم جواب می دهم. سپس به سراغ سوالاتی می روم که وقت گیر بوده و آنها را بلد هستم. در آخر به سراغ سوالاتی می روم که آنها را در دور اول کنارگذاشته بودم و تقریبا بلد نبودم. بعضی مواقع با توجه به اینکه یک دور آزمون را تمام کردم با برگشتن به سراغ آنها می توانم به آن ها پاسخ صحیح بدهم.

----------------------------------------------------------------

دانش آموزان عزیز، خلاصه مصاحبه های کانون با رتبه های تک رقمی کنکور 1400 را در صفحهکانون برتر ها  دنبال کنید.

 گفتگوبا قهرمان پیوستگی نیمسال اول(تجربی) امیرحسین رحمت بارنجی

 

-----------------------------------------------------------------

Menu