گفت و گوی فاطمه چاوشیان با قهرمان پیشرفت مریم سجادی نیا

با این که سال اول هم نتیجه‌ی خوبی گرفته بودم ،ولی نمی‌توانستم با آن رتبه به هدف اصلی خودم که پزشکی شیراز بود برسم ، برای همین تصمیم گرفتم یک سال دیگر درس بخوانم.

گفت و گوی فاطمه چاوشیان با قهرمان پیشرفت مریم سجادی نیا

مریم سجادی نیا در یک نگاه

نام شهر: شهرپیر استان فارس

رتبه‌ی سال 99 در منطقه سه: 3846

رتبه‌ی سال 1400 در منطقه سه: 268

سال‌های حضور در کانون: پنج سال ، از نهم تا سال دوم کنکور

رشته‌قبولی: پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شیراز

تحصیلات و شغل پدر: لیسانس ،کارمند

تحصیلات و شغل مادر: دیپلم ، خانه دار

 

حقیقت امر این است که در سال دوم چون برای خودم هدف باارزشی داشتم خیلی کم دچار خستگی می شدم و می دانستم باید تمام تلاشم را بکنم .من از زمانی که وارد دبیرستان شدم پزشکی دانشگاه شیراز را انتخاب کردم و تا حد توانم سعی می کردم که به ان برسم و این موضوع باعث می شد که خیلی کم دلسرد شوم. اما گاهی با دیدن نتیجه ی ازمون کانونم وقتی از حد انتظار خودم کمتر می شد خیلی ناراحت می شدم در چنین مواقعی خانواده سعی می کردند به من روحیه دهند .مادرم با من صحبت می کرد و به من روحیه می داد. هم چنین عصر آزمون با خانواده بیرون می رفتیم و این خیلی به من کمک می کرد که روحیه ام را به دست بیاورم.هم چنین گاهی با دوست صمیمی ام صحبت می کردم و با هم مشورت می کردیم و به هم روحیه می دادیم.

با این که سال اول هم نتیجه ی خوبی گرفته بودم ،ولی نمی توانستم با آن رتبه به هدف اصلی خودم که پزشکی شیراز بود برسم ، برای همین تصمیم گرفتم یک سال دیگر درس بخوانم.

 

از چه روزی برای شرکت دوباره در کنکور تصمیم گرفتید؟

وقتی رتبه سال اولم را دیدم طبیعتا خیلی ناراحت شدم و چند هفته ای زمان برد تا حالم بهتر شود .با چندین مشاور انتخاب رشته هم مشورت کردم اما در نهایت تصمیم گرفتم یک سال دیگر درس بخوانم تا به هدف خودم برسم.طبیعتا قبول شدن در این رشته و به خصوص این دانشگاه کار اسانی نیست به همین خاطر خودم را سرزنش نکردم حتی اطرافیانم هم من را سرزنش نکردند.وقتی حالم بهتر شد تصمیم گرفتم چند روزی استراحت کنم و از مهر طبق برنامه ی کانون درس بخوانم و ازمون دهم و این اتفاق هم افتاد .حقیقتا شروع دوباره برایم زیاد سخت نبود چون به درس خواندن و به هدفم علاقه داشتم.

 

ساعت مطالعه شما چقدر بود و هر روز چه قدر به دروس عمومی و چقدر به دروس اختصاصی زمان می دادید؟

از مهر که شروع کردم ساعت مطالع ام از 9 ساعت شروع شد و به مرور زمانش را افزایش دادم و به 14 ساعت در روز رسید .بیشتر زمان مطالعه ام صرف دروس اختصاصی می شد که این حدود دو سوم ساعت مطالعه ام بود.

 

درصد های کنکور 1400:

ادبیات:76  عربی:100  دینی:86.7    زبان:68

زمین شناسی:22.7    ریاضی:32.1  زیست:70.7   فیزیک:54.1    شیمی:50

 

روش مطالعه درس عربی:

معانی تمام لغات درسی را حفظ می کردم و تمام متن های کتاب درسی را ترجمه می کردم.نکات ترجمه و قوائد عربی را به مرور زمان خلاصه می کردم.این خلاصه نویسی ها در زمان های جمع بندی خیلی به من کمک کردند و می توانستم خیلی سریع همه چیز را مرور کنم و بقیه ی وقتم راصرف ازمون دادن بکنم.با این کار سرعتم هم بالا می رفت.

سال 99 درس عربی را 94 درصد زدم و سال 1400 درس عربی را 100زدم.

 

روش مطالعه درس زیست شناسی

برای این درس تکیه ی زیادی روی متن کتاب داشتم و بار ها و بارها متن کتاب را مطالعه می کردم.شیوه ی مطالعه من این گونه بود که در ابتدا یک گفتار از فصل را انتخاب می کردم و دو یا سه بار از روی متن کتاب می خواندم. از درس نامه های کتاب های کمک درسی استفاده نمی کردم بلکه بعد از مطالعه ی متن کتاب به سراغ تست زدن می رفتم .پیش از خواندن پاسخ نامه نکات مربوطه را در کتاب یادداشت می کردم تا در دفعات بعد همراه مرور متن کتاب نکات نیز مرور شود.

درصد زیست من در سال 99 ،54 درصد و در سال 1400،به 71  رسید.

 

نظر خانواده برای اینکه دوباره کنکور بدهید چه بود؟ چگونه شما را در این سال همراهی کردند؟

خانواده کاملا با روحیات من آشنایی داشتند و می دانستند تا به هدفم که پزشکی شیراز است نرسم دست از تلاش نمی کشم.به خاطر همین پدر و مادرم گفتند اگر خودت تمایل داری یک سال دیگر درس بخوانی تو را حمایت خواهیم کرد.حمایت های آنها هم مادی و هم معنوی بود.من خواهر و برادر کوچک تر از خودم دارم و بازیگوشی های آنها مانع تمرکز من می شد به همین خاطر پدرم محیط دیگری را برای مطالعه ی من فراهم کرد که خارج از خانه ی خودمان بود. از لحاظ معنوی هم همیشه حمایتم می کردند.آنها همیشه تلاش های من را می دیدند و به من انگیزه و امید می دادندکه می توانم به هدفم برسم.

 

چطگونه با کانون اشنا شدید؟به چه دلیل به کانون امدید؟

خواهر بزرگترم در ازمون های کانون شرکت می کرد و من با ویژگی های ازمون های کانون اشنا بودم و ان را انتخاب کردم.از سال نهم با کانون اشنا شدم . همیشه سعی می کردم در ازمون ها غیبت نداشته باشم.مهم ترین ویژگی کانون برنامه ی راهبردی دقیق و فاصله ی مناسب بین ازمون ها بود.

 گفت و گوی فاطمه چاوشیان با قهرمان پیشرفت مریم سجادی نیا

چگونه برنامه ریزی می کردید؟

برنامه ی زمان بندی شده ی ثابتی برای یک روز داشتم  و بقیه ی روز های هفته را طبق همان برنامه درس می خواندم.هر روز همه ی دروس اختصاصی و عمومی در برنامه ام داشتم.مطالعه ام را با خواندن دروس دوازدهم شروع میکردم و بعد از اتمام دوازدهم بر حسب بودجه بندی ازمون سراغ دروس دهم یا یازدهم می رفتم.معمولی چند روز نزدیک ازمون مطالعه ی دروس تمام می شد و یکی و دو روز اخر را صرف مرور کردن می کردم هم چنین درسی را که احساس می کردم نتوانستم خوب کار کنم در این روز های دوباره می خواندم.

 

ترتیب و شیوه پاسخگویی شما به سوالات کنکور چگونه بود؟ آیا روش های پیشنهادی را شخصی سازی کردید؟

برای سال دوم روشم را برای پاسخگویی کنکور تغییر دادم و روش جدید را در ازمون های ازمایشی تمرین کردم .در کنکور اولم از زمان های پیشنهادی کانون استفاده می کردم اما بعدا متوجه شدم ان روش برای من به اندازه ی کافی مناسب نیست. با مشاورم مشورت کردم و تصمیم گرفتم روش ازمون دهی ام را تغییر دهم. ترتیب پاسخگویی من به ترتیب سوالات دفترچه ازمون بود اما زمان بیشتری به دور اول پاسخ گویی ام اختصاص می دادم و سعی می کردم سوالات را در همان دور اول جواب بدهم البته همیشه توجه می کردم نباید سوالی را شانسی جواب بدهم. در دور اول سوالاتی که زمان بر هستند و من روش پاسخگویی ان ها را می دانم را مشخص می کردم تا در دور دوم جواب بدهم. دانش اموزان عزیز باید توجه داشته باشند هیچ روشی صرفاخوب یا صرفا بد نیست ،بلکه ممکن است فقط برای عده ی خاصی کارایی داشته باشند پس سعی کنند کم کم روشی که مناسب خودشان هست را پیدا کنند.

  

تحلیل آزمون را چه زمانی آغاز می کردید و به چه مواردی دقت می‌کردید؟

تحلیل ازمون را عصر روزی که ازمون می دادم شروع می کردم و سعی می کردم تا شب تمام کنم در تحلیل ازمون توجه ویژه ای به سوالاتی که نزدم یا اشتباه پاسخ داده ام داشتم چون این سوالات حتما نکاتی داشتند که من نمی دانستم یا از مباحثی بودند که من تسلط کافی نداشتم. 

 

از چه منابعی از کانون استفاده می کردید؟ چه ویژگی‌هایی داشتند؟

از کتاب های سه سطحی کانون استفاده می کردم .سوالاتش در سه سطح بود و می توانستم سطح خودم را تشخیص دهم و میزان تسلطم در هر مبحث اگاهی پیدا کنم. 

  

از چه مطالبی در سایت و مجله آزمون استفاده می‌کردید؟

شیوه مطالعه نفرات برتر کنکور از مجله هات یا سایت کانون مطالعه می کردم. 

 

 از روش های مدیریت زمان استفاده می‌کردید؟ 

تکنیک مدیریت زمان مخصوص به خودم را داشتم مثلا زمانی که دفترچه عمومی را جواب می دادم در دور اول درک مطلب عربی و زبان را جواب نمی دادم و ان ها را برای دور دوم می گذاشتم . زمانی که برای پاسخ گویی به هر درس اختصاص می دادم بر اساس تسلط من بر دروس متفاوت بود . 

 

 فکر می‌کردید چنین رتبه ای بگیرید؟ روز کنکور مورد خاصی که پیش نیامد؟ 

سال دوم فکر می کردم رتبه خوبی بیاورم چون واقعا تلاش کرده بودم و به خودم ایمان داشتم که می توانم به هدفم برسم. روز کنکور متاسفانه با وجود این که زمان ثبت نام کنکور ذکر کرده بودم که چپ دست هستم صندلی من مخصوص راست دست ها بود و این موضوع من را خیلی اذیت کرد ولی سعی کردم خودم را با شرایط تطبیق دهم . 


توصیه ای برای دانش‌آموزان دارید؟

توصیه من به دانش اموزان این است که برای رسیدن به هدفشان تلاش کنند و هرگز در این راه خسته یا دلسرد نشوند قطعا خداوند شاهد تلاش های انها خواهد بود و در این راه کمکشان خواهد کرد . باتشکر 

مصاحبه کننده: فاطمه چاوشیان


قهرمان پیشرفت، سید امیرحسین نصیری، از رتبه ی 6309 تا رتبه ی 1657

قهرمان پیشرفت، محمد مباشری ، از رتبه ی 3737 تا رتبه ی 327

Menu