گفت و گوی محدثه غلامی با قهرمان پیشرفت امین هادوی

پس از قبولی در رشته پزشکی در کنکور 99، با تلاش بیشتر برای شناختن توانایی‌ها و علایقم، متوجه شدم که این رشته مناسب من نیست...

گفت و گوی محدثه غلامی با قهرمان پیشرفت امین هادوی

امین هادوی در یک نگاه

نام شهر: کاشمر

نام مدرسه: شهید بهشتی

رتبه‌ی سال 99: ۱۰۵۸ تجربی، ۶ زبان منطقه ی 2

رشته ی ‌قبولی سال اول : پزشکی روزانه ساری 

رتبه‌ی سال 1400: ۶۸ ریاضی، ۷ زبان منطقه ی 2

رشته ی قبولی سال دوم:  مهندسی کامپیوتر صنعتی شریف (پردیس خودگردان)

سال‌های حضور در کانون: یازدهم، دوازدهم و ۱ سال فارغ التحصیل

تحصیلات و شغل پدر: ارشد اخترفیزیک، دبیر فیزیک

تحصیلات و شغل مادر: کارشناسی آموزش ابتدایی، معلم

 

چرا از رشته پزشکی انصراف دادید؟

پس از قبولی در رشته پزشکی در کنکور ۹۹، با تلاش بیشتر برای شناختن توانایی‌ها و علایقم، متوجه شدم که این رشته‌ مناسب من نیست و با این که تغییر مسیر در این لحظه، به معنی از دست دادن برخی فرصت‌هاست، امکان به دست‌ آوردن فرصت‌های جدید نیز وجود دارد و تصمیم گرفتم از دانشگاه انصراف دهم و دوباره کنکور بدهم، با این که تقریبا تمامی اطرافیانم این تصمیم را عاقلانه نمی‌دانستند. 

عدم علاقه به رشته تجربی باعث شد انگیزه من برای درس خواندن و رقابت خیلی بالا نباشد، از طرفی از تغییر رشته در دبیرستان ترس داشتم و مطمئن نبودم در رشته‌ای جز تجربی موفق شوم. برای همین کنکور تجربی را با تلاشی نصفه و نیمه دادم و تنها بعد از قبولی در دانشگاه بود که فهمیدم این مسیر، هدف من نیست.

 

نظر خانواده در مورد این تصمیم چه بود؟ 

نظر خانواده در ابتدا این بود که تصمیم هیجانی نگیرم، ولی پس از این که مطمئن شدم که تصمیم من مطالعه دوباره برای کنکور است، هیچ گونه سخت‌گیری یا سرزنش از طرف خانواده ندیدم و سعی کردند امکانات درس خواندن در آرامش را برای من فراهم کنند.

   گفت و گوی محدثه غلامی با قهرمان پیشرفت امین هادوی

امسال با چه چالش‌هایی روبه ‌رو بودید؟

تقریبا تمام دوستان و کسانی که در سال کنکور با آن‌ها در ارتباط بودم در رشته‌ها و دانشگاه‌های خوب قبول شده بودند و مطالعه برای کنکور نسبت به تجربیات جدید آن‌ها در دانشگاه خیلی خسته‌کننده به نظر می‌رسید. هم چنین به این دلیل که بین تصمیم قطعی من برای مطالعه دوباره و کنکور ۱۴۰۰ فرصت زیادی نبود، نگران بودم که فرصت مطالعه تمام دروس را نداشته باشم که به لطف برنامه ریزی دقیق و شرکت در آزمون‌ها توانستم به تسلط خوبی در تمام دروس برسم.

 

 روش مطالعه نقاط قوت (یک اختصاصی و یک عمومی) را بیان کنید.

درس فیزیک نقطه قوت من بود و بالاترین درصد اختصاصی من در کنکور تجربی و ریاضی بود. برای مطالعه این درس پس از مطالعه درس نامه و زدن تست‌های مربوط، از خودم آزمون می‌گرفتم یا از کتاب‌های آزمون‌محور استفاده می‌کردم. هم چنین سوال‌هایی که در آزمون‌های کانون به آن‌ها پاسخ درست نداده بودم را در بازه‌های چند هفته‌ای دوباره حل می‌کردم و سعی می‌کردم نقاط ضعف خود را برطرف کنم. در دروس عمومی، معمولا در درس عربی درصدهای خوبی به دست می‌آوردم و در کنار بررسی اشتباهات آزمون، سعی می‌کردم درس نامه و تمرین‌های کتب درسی مربوط به نقاط ضعفم را با دقت بیشتری مطالعه کنم و مطالعه کتاب درسی برای درس عربی به نظرم بسیار مفید و حتی ضروری است.

 

 اگر در درسی نحوه مطالعه را تغییر داده اید بگویید که این تغییر به چه صورت بوده است؟

در کنکور تجربی ۹۹ پایین ترین درصد من در درس ادبیات و ۴۶ درصد بود. با تغییر منابع و حل روزانه تست ادبیات توانستم ادبیات را به نقطه قوت خود تبدیل کنم و در کنکور ۱۴۰۰ به درصد ۸۱ برسم. در سال دوم تمرکز من روی حل تست‌های قرابت معنای و آرایه بود و توانستم به تمام تست‌های قرابت معنایی کنکور ۱۴۰۰ پاسخ دهم.

 

چطور با کانون آشنا شدید؟ به چه دلیل به کانون آمدید؟ از چه سالی عضو کانون بودید؟ مهمترین ویژگی های آزمون های کانون که برای شما مفید بود را توضیح دهید.

از سال یازدهم به مدت ۲ سال در آزمون های گروه تجربی کانون شرکت می‌کردم و سال گذشته در آزمون‌های رشته ریاضی شرکت کردم. از آن جایی که بیشتر دوستانم در آزمون های کانون شرکت می‌کردند و جامعه آماری کانون بالاتر از سایر موسسات بود، و همچنین به دلیل این که برنامه راهبردی کانون را برای خودم مناسب‌تر می‌دانستم، من هم در این آزمون‌ها شرکت کردم. برنامه راهبردی کانون بسیار دقیق وهدف مند طراحی شده و استفاده از آن را حتی برای کسانی که آزمون نمی‌دهند هم مفید می‌دانم. شرکت در آزمون‌های استاندارد و تحلیل آزمون را از مهم‌ترین روش‌های رسیدن به تسلط بالا می‌دانم و می‌توان از آزمون‌های کانون به خوبی برای پیشرفت استفاده کرد. هم چنین آزمون‌های جامع در هر دو سال به خوبی به آماده شدن من برای کنکور که در فاصله کمی از آزمون برگزار می‌شد کمک کردند.

  

برنامه ریزی را در طی دو هفته چگونه انجام می دادید؟

به جز آزمون‌های جمع‌بندی که برای آن‌ها دروس قبلی را مرور می‌کردم، برای آزمون‌ها ابتدا مطالب جدید هر درس را مطالعه می‌کردم و تست‌های مربوط به آن را حل می‌کردم، و در روزهای قبل از آزمون مطالب پوشش‌داده شده در آزمون‌های قبل را هم کار می‌کردم. گاهی أوقات آزمون مشابه پارسال کانون را هم می‌زدم، اما معمولا ترجیح می‌دادم روزهای قبل از آزمون به مرور مطالب گذشته اختصاص داده‌شوند.

 

تحلیل آزمون را چه زمانی آغاز می کردید و به چه مواردی دقت می‌کردید؟

آزمون را به صورت کلی همان روز برگزاری آزمون یا روز بعد تحلیل می‌کردم و پاسخ تمام سوالات غلط و نزده را به دقت بررسی می‌کردم، و سوال‌های سخت یا جدیدی که در طول آزمون به آن‌ها برخورده و علامت‌گذاری کرده بودم را هم، حتی اگر درست پاسخ داده بودم، بررسی می‌کردم تا نکات جدید را از دست ندهم. کارنامه اشتباهات از بخش‌های موردعلاقه من در سایت کانون بود و پس از هر چند آزمون، برای سنجش میزان پیشرفتم در زمینه‌هایی که در آن‌‌ها اشکال داشتم از این کارنامه استفاده می‌کردم.

  

از چه منابعی از کانون استفاده می کردید؟ چه ویژگی‌هایی داشتند؟

در سال اول در دروس اختصاصی از کتاب‌های آبی به دلیل درس نامه‌های کامل اما خلاصه و تست‌های استاندارد، و سه‌سطحی به دلیل نکات جدید و تست‌های چالشی، استفاده کردم. در سال دوم بیشتر به جمع‌بندی پرداختم و از کتاب‌های غیرجمع‌بندی چندان استفاده نکردم.

 

از چه مطالبی در سایت و مجله آزمون استفاده می‌کردید؟

صفحه شخصی، مصاحبه با رتبه های برتر و مقالات مشاوره‌ای، به خصوص مطالب آقای قلم‌چی. بخش مصاحبه با دانش آموزان برتر معمولا برای من دارای نکات جدیدی بود و اگر در مصاحبه رتبه‌های برتر به روشی برمی‌خوردم که فکر می‌کردم به درد من می‌خورد از آن استفاده می‌کردم. برای مثال تصمیم من به استفاده بهتر از دوران جمع‌بندی به خاطر تاکید رتبه‌های برتر بر این موضوع بود.

  

 از روش های مدیریت زمان استفاده می‌کردید؟ 

هنگام مواجهه با سوال‌های سخت سعی می‌کردم زمان زیادی را صرف یک سوال نکنم و اگر در نگاه اول تشخیص می‌دادم که نمی‌توانم در زمان مناسب به سوال پاسخ دهم آن را علامت‌دار می‌کردم و در انتهای آزمون به آن برمی‌گشتم.

 

فکر می‌کردید چنین رتبه ای بگیرید؟روز کنکور مورد خاصی که پیش نیامد؟ خاطره زمان اعلام نتایج؟ توصیه ای برای دانش‌آموزان دارید؟

با شناختی که از رتبه‌های برتر سال‌های گذشته و میزان مطالعه و تلاش‌شان داشتم، فکر می‌کردم رتبه‌ام در کنکور حدود ۳۰۰ منطقه ۲ بشود که خیلی هم خوب بود. در روز اعلام نتایج با دیدن عدد ۶۸ کاملا جا خوردم و نمی‌توانستم باور کنم که در این فرصت کم توانسته‌ام رتبه ۲ رقمی کسب کنم. در روز کنکور سختی سوالات ریاضیات کمی عجیب بود اما به مشکل مدیریت زمان نخوردم .

 به دانش‌آموزان توصیه می‌کنم با شرکت در آزمون‌ها و آشنایی با انواع احتمالاتی که ممکن است در رابطه با سختی دروس رخ دهند، مهارت مدیریت زمان خود را بهتر کنند. 

مصاحبه کننده: محدثه غلامی


قهرمان پیشرفت، معصومه عسکرزاده، از رتبه ی 15824 تا رتبه ی 1468

قهرمان پیشرفت، محمدعلی خوش‌بین خوش‌نظر، از رتبه ی 3282 تا رتبه ی 70

قهرمان پیشرفت، سامرند صلواتی، از رتبه ی 10462 تا رتبه ی 211

قهرمان پیشرفت، فراز کاظمیان، از رتبه ی 5165 تا رتبه ی 791

Menu